Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

The Human Condition III: A Soldier's Prayer 1
Yojimbo 1
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1

Meer gezien dan gedacht: The Guns Of Navarone, Two Rode Together, El Cid, La notte, The Hustler, The Misfits, L'année dernière à Mariënbad, One Two Three, Léon Morin prêtre, The Frightened City. Wel fan van Billy Wilder dus gekozen voor One, Two, Three. Altijd van genoten.

gekozen voor One, Two, Three. Altijd van genoten.
Heerlijke komedie. Ik heb die nog gezien tijdens het Zomerfilmcollege jaren geleden. 35mm projectie van een uitstekende print en een volle zaal waar iedereen non-stop aan het lachen was. Die martelscene met "Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini" is echt goud waard.

5*:
- L'année dernière à Marienbad

4.5*:
- Une femme est une femme
- La notte
- The Human Condition III: A Soldier's Prayer
- The Innocents

4*:
- The Day the Earth Caught Fire
- Viridiana
- One Eyed Jack's
- Il posto
- The Hustler
- One, Two, Three
- Mother Joan and the Angels
- West Side Story
- Through a Glass Darkly
- The Misfits
- Judgment at Nuremberg

Yojimbo 1
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1
L'année dernière à Marienbad 1

Yojimbo 2
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1

Yojimbo 2
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1
The Innocents 1

Yojimbo 3
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1
The Innocents 1

Yojimbo 4
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1
The Innocents 1

Wel al van 2008 geleden dat ik die nog zag, dus binnenkort nog eens herbekijken. Samen met nog één andere film (die nog moet komen) de enige Kurosawa die ik gezien heb, maar afgaande op de stemmingen hier moet ik eens aan een Kurosawa-reeksje beginnen.

Yojimbo 4
Viridiana 2
Judgment At Nuremberg 1
One, Two, Three 1
The Innocents 1
The Hustler 1

Konden evengoed mijn stem krijgen: The Innocents, Viridiana, Marienbad.

Ook even opmerken dat het spijtig, maar heel begrijpelijk, is dat er deze jaren hopen Corman en Harryhausen fun stuff is dat nergens in de lijsten geraakt.

Ook even opmerken dat het spijtig, maar heel begrijpelijk, is dat er deze jaren hopen Corman en Harryhausen fun stuff is dat nergens in de lijsten geraakt.
Dat klopt. Masque of Red Death haalde het wel net, Targets ook dat jaar. Maar mijn cutoff is vier sterren om van mij een mention te krijgen in deze thread, anders wordt het gewoon veel te veel. En Corman is nu net zo'n filmmaker die wel leuke films maakt die geregeld zelfs beter zijn dan hun reputatie zou doen vermoeden. Maar echt top tier cinema vind ik het ook niet.

Psycho 2

Hitchcock zijn laatste echt grote film is een meesterwerk. Hoe de man opbouwt met niet meer dan scènes in een auto en een voice over om dan 1 van de meest iconische scènes uit de film geschiedenis uit zijn hoed te toveren. Maar de film is wel meer dan alleen die meesterlijke scène en heeft ook een geweldige cast. Must Watch!

En als deze het niet haalt geef het dan maar aan The Appartment.

Laatst bewerkt:
Dat klopt. Masque of Red Death haalde het wel net, Targets ook dat jaar. Maar mijn cutoff is vier sterren om van mij een mention te krijgen in deze thread, anders wordt het gewoon veel te veel. En Corman is nu net zo'n filmmaker die wel leuke films maakt die geregeld zelfs beter zijn dan hun reputatie zou doen vermoeden. Maar echt top tier cinema vind ik het ook niet.

Same, Pit and Pendulum zo hier wel vermeld, maar de meeste Harryhousens die ik gezien heb zijn net geen 8/10 bij mij.

1960:
goed: Psycho (staat voor mij niet in de top-3 van Hitchcock zelfs, maar kan ik wel appreciëren, was de eerste die ik van hem ooit zag), Spartacus, The Alamo, The Magnificent Seven, A Bout de Souffle, The Apartment

Maar voor mij gaat het tussen The Bad Sleep Well en Inherit the Wind en ik herinner me die laatste net iets beter en met alles wat er nu aan de hand is, is deze film voor mij een echte aanrader, dus

Psycho 2
Inherit the Wind 1

Hola pola, niet verwacht, maar wat een knal jaar is 1960 opeens. Ook best wel veel EN veel goeds gezien, nice!

Toppers: Peeping Tom & Psycho, Black Sunday, Les Yeux Sans Visage, The Time Machine, Tirez Sur Le Pianiste, A Bout de Souffle, Elmer Gantry.
Allemaal kanshebbers imo, maar ik zal maar in mijne genre hoek blijven.
En dan is Psycho heel goed, maar Peeping Tom toch echt beter, en Les Yeux interessanter. Maar dan geef ik het toch aan de eerste echte Bava en zijn visuele horror flair die jaren voorstond op zijn contempories:
Psycho 2
Inherit the Wind 1
Black Sunday 1

Ook de moeite: de OG Village of the Damned, de OG 13 Ghosts, Horror Hotel (die The City of the Dead blijkt te heten, ik ken die als Horror Hotel door The Misfits), Mill of the Stone Women, The Flesh and the Fiends, The Savage Innocents, Ocean's 11.

Psycho 3
Inherit the Wind 1
Black Sunday 1
The Apartment 1

Hte gaat tussen le trou, The Apartment, Psycho en Les yeux sans visage hier. Dat is gewoon weer aartsmoeilijk. Maar ik denk dat ik voor The Apartment ga

Psycho 4
Inherit the Wind 1
Black Sunday 1
The Apartment 1

Gezien van dat jaar: A bout de souffle, Cimarron, Comanche Station, La dolce vita, L'avventura, Psycho, Spartacus en The Apartment.

5* logs
- Psycho
- Peeping Tom
- Les yeux sans visage
- The Apartment
- La dolce vita

4.5*
- Wild River
- The Savage Innocents
- Saturday Night and Sunday Morning
- The Bad Sleep Well
- Le trou