Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Ik zie THX 1138 in je lijstje, Clockwork overstijgt met gemak die "goofy dystopische film". In fact, die overstijgt de meeste aangezien het een van de beste ooit gemaakt is, dystopisch or otherwise. ;p

Ook de veranderingen in het verhaal vind ik juist veel beter werken dan het cop out happy feel good einde van het boek. Maar idd vergelijken is misschien beetje zinloos omdat ze beiden een heel ander doel en onderliggende thematiek naar voor proberen te schuiven maar toch slaagt de film daar imo beter in dan het boek.

Setdesign is sowieso on point maar moeilijk om die aan te wijzen als MVP, de muziek, McDowell, de flow van de screenplay die zelfs vandaag nog modern aanvoelt, dat gitzwarte einde, ...

giphy.gif

Ik ga voor mijn favorieten hoor, t'is niet best movies of prijswinnaars ... maar UW favorieten.
Vandaar bv Deliverance over The Godfather.

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 8
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1
Punishment Park 1

Kudos voor Wendy Carlos alweer in Clockwork. Henry Purcells funeral March voor Queen Mary in een synth versie in een film over zwaar geweld als opener. Stampt al direct tegen de schenen van het royal en gentlemans England. Punk (met synths) 6 jaar voor de punk. En dan verhuisde Kubrick naar de VS voor de aftermath (zegt genoeg).

Andere dat jaar: Dirty Harry, THX1134, Vanashing Point, The French Connection

Laatst bewerkt:
Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 8
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1
Punishment Park 1
The French Connection 1

Ook de veranderingen in het verhaal vind ik juist veel beter werken dan het cop out happy feel good einde van het boek. Maar idd vergelijken is misschien beetje zinloos omdat ze beiden een heel ander doel en onderliggende thematiek naar voor proberen te schuiven maar toch slaagt de film daar imo beter in dan het boek.
Het is alweer even geleden sinds ik het boek las en de film zag, maar echt happy zou ik dat einde niet noemen. Ik ben het zeker eens dat het einde inconsistent aanvoelt tegenover de toon en inhoud van de rest van het boek. Maar ik vind het ook een interessant idee dat het hoofdpersonage niet conformeert omdat hij gedwongen werd omdat te doen. Hij doet het vanuit een eigen beslissing, wetende wat hij allemaal uitgespookt heeft in het verleden, en dat dan verwerpt/onderdrukt en verder leeft tussen de mensen als een gewone burger.

Note: TIL dat het achterwege laten van het laatste hoofdstuk uit het boek van Burgess geen beslissing was van Kubrick zelf, maar dat het boek zelf gewoon zo werd uitgebracht in de US na een beslissing van de Amerikaanse uitgevers.

Setdesign is sowieso on point maar moeilijk om die aan te wijzen als MVP, de muziek, McDowell, de flow van de screenplay die zelfs vandaag nog modern aanvoelt, dat gitzwarte einde, ...
McDowell speelt inderdaad goed, maar al de rest... hard disagree.

Ik hou echt niet van Clockwork Orange. Slechtste Kubrick imho.

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 8
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1
Punishment Park 1
The French Connection 2

Initieel zou ik voor Wake in Fright, Straw Dogs, of The Devils gaan. Maar we zitten hier ook wel in een peak horror (en Giallo) tijdperk hé, en daar zit toch ook heel wat lekkers tussen dat nog niet aangehaald is, met Bay of Blood, A Lizard in a Woman’s Skin, Short Night of Glass Dolls, Let’s Scare Jessica to Death, en nog wat Price en Hammer stuff om het af te ronden.

De subtop is nog McCabe & Mrs. Miller en Walkabout (Roeg, maar wat erna kwam was beter). En we moeten Sweet Sweetback’s Baadasssss Song ook vermelden.

Normaal zou ik voor Fulci gaan, maar deze heeft me eigelijk volledig bij verrassing gepakt:
Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 8
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1
Punishment Park 1
The French Connection 2
Let’s Scare Jessica to Death 1

Oh ja, en ik zou het bijna vergeten:
Fuck Kubrick
rafi-bomb.gif

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 8
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1
Punishment Park 1
The French Connection 2
Let’s Scare Jessica to Death 1
Interessante keuze. Ik vond dat wel een goede film maar ik was nu ook niet bepaald omvergeblazen erdoor. Wel blij dat ik hem in de Cinematek op 35mm heb kunnen zien enkele jaren geleden.

Wat 1970 betreft, ik vroeg me al lang af of er een dag zou komen wanneer ik op King Hu kon stemmen, en ik kan jullie met vreugde melden dat die dag gekomen is. Mijn enige 5* log voor het jaar in kwestie, dus lang hoefde ik er niet over na te denken.

Verder zijn er nog:

4.5* logs
  • Valerie and Her Week of Wonders
  • Zabriskie Point
4* logs
  • Five Easy Pieces
  • Le cercle rouge
  • Il conformista
  • Kelly's Heroes
  • A Man Called Horse
  • Tristana
  • Investigation of a Citizen Under Suspicion
  • The Landlord
  • Five Dolls for an August Moon
  • Murdering Mr. Devil

A Touch of Zen 1

(A Touch of Zen 1)
Hercules in New York 1

Vier bekeken vanuit 1970:
- Patton;
- Hercules in NY;
- The Aristocats;
- Tora! Tora! Tora!

Ik kan me weinig herinneren van die vier, op de beer in NY na, dus ik ga voor cheesy Arnold.

Een middenmotor jaar voor mij maar wel een bijzonder stevig voor oorlogsfilms, wtf. 😅

sub-top: Witchhammer, The Aristocats, Kelly's Heroes, Tora! Tora! Tora!, Little Big Man, M*A*S*H*, Catch-22, The Bird with the Crystal Plumage, Valerie and her Week of Wonders, Zabriskie Point, Hoffman, Even Dwarfs Started Small, The Mind of Mr. Soames, No Blade of Grass, Beneath the Planet of the Apes

top-top: Patton, The Conformist, Le Cercle Rouge, Five Easy Pieces

eindgevecht: Colossus the Forbin Project vs El Topo

El Topo is weer een heerlijke Jodorowsky maar het gaat toch die andere alsmaar actuelere all time favorite worden;

pqZXdFH.jpg

"In time you will come to regard me not only with respect and awe, but with love."

(A Touch of Zen 1)
Hercules in New York 1
Colossus: the Forbin Project 1

Interessante keuze. Ik vond dat wel een goede film maar ik was nu ook niet bepaald omvergeblazen erdoor. Wel blij dat ik hem in de Cinematek op 35mm heb kunnen zien enkele jaren geleden.

Wat 1970 betreft, ik vroeg me al lang af of er een dag zou komen wanneer ik op King Hu kon stemmen, en ik kan jullie met vreugde melden dat die dag gekomen is. Mijn enige 5* log voor het jaar in kwestie, dus lang hoefde ik er niet over na te denken.

Verder zijn er nog:

4.5* logs
  • Valerie and Her Week of Wonders
  • Zabriskie Point
4* logs
  • Five Easy Pieces
  • Le cercle rouge
  • Il conformista
  • Kelly's Heroes
  • A Man Called Horse
  • Tristana
  • Investigation of a Citizen Under Suspicion
  • The Landlord
  • Five Dolls for an August Moon
  • Murdering Mr. Devil

A Touch of Zen 1
Geen MASH?

(A Touch of Zen 1)
Hercules in New York 1
Le Cercle Rouge 1
Patton 1

Nog shout-out voor M*A*S*H*, Five Easy Pieces & the Aristocats

A touch of Zen volgens imdb gereleased in 1971.

Tiens, op Letterboxd staat die onder 1970.

Judge call! @DwightSchrute telt die mee of schrappen?

Whoops, vergeten tussen de 4.5* te plaatsen. Sommige komische scènes zijn wat gedateerd maar nog steeds boordevol fake grappen. Dit was mijn gateway naar Robert Altman, waarschijnlijk mijn favoriete regisseur.

1970

Maar 2 films van gezien en dat is The Aristocats en They Call Me Trinity

(A Touch of Zen 1)
Hercules in New York 1
Le Cercle Rouge 2
Patton 1
They Call Me Trinity 1

1970 moet ik eens in detail zien, op het eerste zicht niet super veel gezien. Als ik niks anders vind zal het mash (edit: scratch that, El Topo is ook 70) worden, maar dat is eigenlijk maar subtop.

A touch of Zen volgens imdb gereleased in 1971.

YES ik mag ook es... Classic @PBR Streetgang:hurrr: :oi22: :feelsgood:

Ik nomineer mijn films tenminste nog nen dag te vroeg, niet te laat :tongue:.

Ik vond het echt een perfecte combi van sfeer, paranoia, melancholie, suggestie, en onzekerheid. Het hit gewoon een heel aantal zaken tegelijk voor mij die mij aanspreken.
Ik heb altijd een zwak voor een film die heel goed een bepaalde sfeer kan neerzetten, en dat is hier de nummer 1 selling point. En hoe men voor de rest constant onzekerheid zaait voor zowel Jessica als uzelf als kijker is chef's kiss. En dat gepaired met het lage budget maakt het geniaal voor mij.

Wiki brengt wat meer duidelijkheid; Although filming began in 1968, A Touch of Zen was not fully completed until 1971. The original Taiwanese release was in two parts in 1970 and 1971 (filming was still ongoing when the first part was released) with the bamboo forest sequence that concludes Part 1 reprised at the beginning of Part 2; this version has a combined runtime of 200 minutes. In November 1971, both parts of the film were combined into one for the Hong Kong market with a runtime of 187 minutes.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan