Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

De 3 genomineerden vond ik allemaal maar meh.

Solaris 3
Aguirre 1
The Godfather 7
Le Charme Discret de la Bourgeoisie 1

Bunuel daarentegen vind ik ongelooflijk goed. Zal nog een paar keer terugkomen.

Laatst bewerkt:
The Wicker Man vond ik ook maar niets tbh.

(de remake met Nic Cage daarintegen! Parel!)

Solaris 3
Aguirre 1
The Godfather 8

Solaris 3
Aguirre 1
The Godfather 5

Also geen flauw idee wat jullie zo goed vinden aan The Wicker Man. Precies Midsommar maar dan gedateerd
Ik had zeker niet voorspeld dat die ging winnen, maar vind dat persoonlijk een meesterwerk. Een van de meest sfeervolle horrorfilms ooit imo, een heel speciaal en ongemakkelijk gevoel dat de film weet op te wekken. De reacties van het hoofdpersonages op wat hij er allemaal ziet vind ik ook erg grappig.
Ik geloof ook dat van al Christopher Lee's films The Wicker Man zijn persoonlijke favoriet was.

Solaris 3
Aguirre 1
The Godfather 8
The Getaway 1

Ander kanshebbers: The Godfather en Un flic. Maar The Getaway kan ik ook zo weer herbekijken want Pekinpah, McQueen en een script van Walter Hill. Nog goeie films die ik heb gezien: Aguirre, DEliverance, Frenzy en Prime Cut (nog niet vermeld blijkbaar met een prima Gene Hackman alweer).

Edit: voor de andere jaren van 1979 tot en met 2024 niet gestemd ook eens de oefening gemaakt.
2024 Furiosa
2023 Oppenheimer
2022 Aftersun
2021 The Power Of The Dog
2020 Druk
2019 The Irishman
2018 First Man
2017 Blade Runner 2049
2016 Manchester By The Sea
2015 Mad Max: Fury Road
2014 Boyhood
2013 Under The Skin
2012 Mud
2011 Killer Joe
2010 The American
2009 Up
2008 Two Lovers
2007 There Will Be Blood
2006 Children Of Men
2005 Munich
2004 Million Dollar Baby
2003 Kill Bill Vol. 1
2002 Punch-Drunk Love
2001 Mulholland Dr.
2000 Memento
1999 Eyes Wide Shut
1998 Ronin
1997 Jackie Brown
1996 Fargo
1995 Heat
1994 Pulp Fiction
1993 Jurassic Park
1992 Unforgiven
1991 The Silence Of The Lambs
1990 Goodfellas
1989 Casualties Of War
1988 Die Hard
1987 Predator
1986 Manhunter
1985 To Lie And Die In L.A.
1984 The Terminator
1983 Videodrome
1982 Blade Runner
1981 Thief
1980 Dressed To Kill
1979 Alien

Laatst bewerkt:
Solaris 3
Aguirre 1
The Godfather 8
The Getaway 1
Deliverance 1

Runners up voor mij: The Godfather, Solaris

Silent Running even vermelden als lichthartige sci fi. Maar met een degelijke boodschap die vandaag nog even hard of zelfs des te meer telt.
Lone Wolf and Cub, Sword Of Vengeance. De eerste van de reeks met 6 rete coole samurai films.

Laatst bewerkt:
Ik begin hier wel te merken dat mijn smaak veel tehendraadser is dan ik voorheen dacht. In de 21e eeuw had ik het zelf verwacht maar in de 20e eeuw valt het nog sterker op.

1971:

Dirty Harry 1

Stevig jaar voor een van de GOAT' met onder meer The Beguiled en Play Misty for me.
Clint stelt zelden voor me teleur en om hem in een niet-Western te zien als badass, doet me altijd glimlachen.
ACO niet Kubrick' beste, maar heeft een indrukje op me nagelaten.
Willy Wonka is een waardige derde.

sub-top: Le Mans, Bedknobs and Broomsticks, The Abominable Dr. Phibes, Traffic, Play Misty for Me, A Man in the Wilderness, Murhpy's War, The Cat o' Nine Tails, Dr Jekyll & Sister Hyde, The Million Dollar Duck, Cold Turkey, Diamonds are Forever, The Omega Man, Escape from the Planet of the Apes, Willard, The Devils, Punishment Park, 10 Rillington Place, Straw Dogs, Get Carter, A New Leaf, Klute, THX 1138, Duel

top-top: Fiddler on the Roof, The Last Picture Show, Willy Wonka & the Chocolate Factory, Harold and Maude, Johnny Got His Gun, Dirty Harry, The French Connection, Walkabout, McCabe & Mrs. Miller, Wake in Fright, Monty Python's and Now for Something Completely Different, The Andromeda Strain

eindgevecht: A Clockwork Orange ... Not much of a fight I guess. 😅

KxEBnPn.md.jpg

Malcolm McDowells career best performance in deze controversiele adaptatie van Burgess zijn boek is maar één van de elementen die ervoor zorgde dat deze omstreden Kubrick ook vandaag nog altijd weet te verbazen. @Yo-Han Had Wendy Carlos reeds opgehemeld voor de score van The Shining, volledig terrecht, maar dat vroeg elektronisch theme van Clockwork Orange is evengoed smullen. 🥰

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan