Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Apocalypse Now 5
Escape From Alcatraz 1
Alien 11
Stalker 2
Monty Python's Life of Brian 2
Camera Buff 1

Ik heb beide op latere leeftijd bekeken. Dat deze film destijds traumatiserend was kan ik begrijpen maar hedendaags stelt het imo toch zoveel niet meer voor. Persoonlijk vind ik The Thing dan toch veel erger.
Het zal het docu-gevoel zijn + mens tegen mens =/ alien tegen mens.
Ik ga je in ieder niet volgen om die terug te bekijken :tongue:.

De ronde zit er weeral bijna op dus hoog tijd voor wat highlights!

tXvtxQG86J1xn4zqDtt0OOACHm0.jpg

The Black Hole zit kwa camp niveau zowat halfweg tussen Forbidden Planet en Flash Gordon. Het is en blijft een disney film maar dit is prolly één van de meest a-typische disney films ooit gemaakt, zeker voor die periode. Dit was de eerste film die disney ooit maakte die ipv hun standaard G rating voor General audiences een PG rating voor Parental Guidance meekreeg. This one gets pretty dark. 👌 Van het ongeloofelijke knappe set design en de mind blowing practical effects, was destijds ook de duurste film die Disney ooit gemaakt had, tot heel leuk acteerwerk van zowat iedereen involved. Reken daar nog eens bij die fantastische score van John Barry en niet in het minste het mysterieuze verhaal van wetenschappers die een verdwenen ruimteschip ontdekken in baan rond een zwart gat en je hebt echt een dijk van een film. Ik ga die veel te lage IMDB score nooit begrijpen. Meer dan de moeite waard om eens te checken.
Hou het bij de teaser zou ik zeggen want de trailer geeft wel veel weg.

8jCyz5IRWmu8R5FhRO2BqtQXnCj.jpg

"Out there is a mindless, merciless creature of destruction. She will find you."
Is Prophecy shlock met een deftiger budget? I guess so maar toch werkt er heel wat zodanig in diens voordeel dat deze zich daar af en toe boven weet te verheffen. Frankenheimer heeft denk ik zichzelf een beetje in de voet geschoten door ipv het eerst ontwikkelde beer monster te gebruiken terug te vallen op een meer normaal uitziende gemuteerde beer (if there is such a thing) omdat hij dacht dat het te was. De film bevat al enkele zeer sappige gory scene dus vind het persoonlijk ook jammer dat hij een heel hoop gory scenes geknipt heeft omdat hij ze te extreem vond. :headshake:De film slaagt uiteindelijk niet echt in zn opzet waardoor je er soms mee lacht (but in a good way!) en dat aspect had denk ik nog beter tot zijn recht gekomen als hij all in over the top gegaan was. Toch is wat erover schiet nog steeds best de moeite imo. Deze is eigenlijk niet zo angstaanjagend maar weet toch een heel toffe sfeer over te brengen en bevat zowaar zelfs wat messaging. Kan eigenlijk niet goed uitleggen waarom deze zo bijblijft in een zee van gelijkaardige films maar toch slaagt die daar in. Met de wiki pagina te lezen viel mijn oog op een quote erover van Tarantino; "I kind of have a soft spot in my heart for this stupid ass movie." I hear ya man, I feel it too.

vUnf7gbhFXPVuVO4JiprOpPe3Lk.jpg

John Huston zal hier nog wel een paar keer aan bod komen want die heeft in de 50s serieuze klassebakken afgeleverd zoals The Treasure of the Sierra Madre en Asphalt Jungle maar zelfs op latere leeftijd wist hij nog opmerkelijke producties uit zijn mouw the schudden. Case in point; op 73 toverde hij Wise Blood tevoorschijn. Brad Dourif die z'n eigen kerk opstart, what's not to love. Dit Dark Comedy Drama waarin hij een serieuze excentriekeling mocht spelen was praktisch op zijn lijf geschreven. De religie die hij predikt, één tegen geloof in goden en een hiernamaals en dat concepten als zonde en kwaadaardigheid bij het groot vuil zet kwam voort uit zijn crisis of faith die hij in een niet genoemde oorlog opliep. Eerder comedy light, je zal zeker niet schateren van het lachen maar de komedie komt voort uit de absurde situaties die ontstaan door zodanig op te gaan in een anti-geloof dat het een geloof op zich wordt. Catch 22.

Grote fan van Prophecy, vorige Spooktober nog eens gezien. Frankenheimer ftw. Wise Blood vond ik ook erg goed maar zou die echt nog eens moeten zien want ben duidelijk al veel vergeten. Huston ftw.

Apocalypse Now 5
Escape From Alcatraz 1
Alien 13
Stalker 2
Monty Python's Life of Brian 2
Camera Buff 1
Twilight Samurai vergeten vermelden..
20904.jpg

1978

Mijn geboortejaar!

Maar 5 7 films die op mijn lijst staan.
The Deer Hunter, Superman, Jaws 2, Halloween, Watership Down, Invasion of the Bodysnatchers en Up in Smoke.

Midnight Express 1
Superman 1

Laatst bewerkt:
The Deer Hunter vind in eigelijk maar "cava". Days of Heaven vond in wel nice. Interiors was echt goed. Convoy en The Driver, want Peckinpah en Hill moeten altijd een shout out krijgen. Grease is still fun, en LOTR was mad.

Ik vergeet nog wel wat, maar uiteindelijk moet het gaan tussen Watership Down, Dan of the Dead, Halloween, of Invasion of the Body Snatches. En dan gaan we voor die laatste:
Midnight Express 1
Superman 1
Invasion of the Body Snatches 1

Just haunting shit.
c50dfdf06598cadd166e960261b4e69d79152ac5.gifv

Toch wel een paar geld uit 1978.

- Ulu Grosbards onderschatte Straight Time, met een schitterende Dustin Hoffman
- Eric Rohmer bereikt new levels of weirdness met Perceval le Gallois
- De dieren vechten terug in het geheimzinnige Lost Weekend
- Claudia Weil regisseert dé NY indie van het jaar met Girlfriend
- Maurice Pialat regisseert een groep Franse tieners in het uitstekende hangout drama Passe ton bac d’abord
- Chantal Akerman is queen of the seventies als het op Euro-art house komt, hier met Les Rendez-vous d’Anna
- William Girdler maakte na enkele puike knock-offs een zeer goede, ‘originele’ horrorfilm The Manitou over een kwaadaardige Indiaanse medicijnman
- John Travolta en Olivia Newton-John doen iedereen huppelen en twisten met het aanstekelijke Grease
- Australië produceert Newsfront, een pakkend drama over newsreel cameramannen

Ook een zeer goed jaar voor kung fu movies: The 36th Chamber of Shaolin, Game of Death en Drunken Master!!!

Midnight Express 1
Superman 1
Days of Heaven 1

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 1
The Deer Hunter 2
Watership Down 1

De meest haunting van de hoop. Days of Heaven en Deer Hunter apprecieer ik ook en Grease is verdomde fun, maar een film over konijntjes laat een diepere indruk na.

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 1
The Deer Hunter 2
Watership Down 1
Blue Collar 1

Één van de beste films van Paul Schrader.

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 1
The Deer Hunter 2
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 2
The Deer Hunter 2
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1

Onwaarschijnlijk mooie film van Terrence Malick.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan