Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Videodrome 2
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 2
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1

Cronenberg wint het met gemak voor The Right Stuff, Rumble Fish (vond ik beter dan The Outsiders) en L'Argent.

Zelfs toen ik 10 was vond ik Return of The Jedi al een relatief zwak einde van de trilogie.

Middelmatig jaar, akkoord, maar één uitzondering:

Videodrome 2
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 2
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1
Local Hero 1

Local Hero is misschien wel mijn ultieme feel-good film met een geweldige soundtrack
van Mark Knopfler.

Zo'n film die je opzet en na afloop toch even denkt of het niet beter is om je boeltje hier op te pakken en te verhuizen naar een verlaten dorpje met 30 inwoners :music:

Milos Forman heeft 3 toppers afgeleverd: één in de 70s 80s en 90s.
Milos heeft echt wel meer toppers dan dat. In zijn beginperiode maakte hij al twee meesterwerken: loves of a Blonde en The Fireman’s Ball. Ik vermoed dat je voor de ‘70s verwijst naar One Flew Over the Cuckoo’s Nest? Daar ben ik het wel met je eens, al zou ik zeker ook Taking Off eens checken, moest je dat nog niet gedaan hebben. Zijn eerste Amerikaanse film en meteen al een interessante thema aangehaald in een losse stijl die hij vanuit zijn Czech New Wave films overnam. Hair is jammer genoeg niet zo goed. Wat de ‘80s betreft, Ragtime uit 1981 vind ik persoonlijk zijn allerbeste film. Ik heb denk ik geen enkele van zijn ‘90s films gezien, daar moet ik dringend iets aan doen.

The People vs Larry Flynt en Man on the Moon? Inderdaad dringend werk van maken. 👌 Meesterwerken zou ik die niet noemen maar wel bovengemiddeld goeie films. Nu ik denk dat ik persoonlijk enkel One Flew over the Cuckoo's Nest meesterwerk status zou toe kennen. Wel een heel indrukwekkende regisseur. Heeft eigenlijk niets slecht gemaakt. (alhoewel ik zijn 2000 films nog wel moet zien en die scoren precies wel het minste)

Hmmm. Moeilijk jaar. Weinig gezien. En gun het bijna Scarface niet, door die achterwaartse cult dat het achteraf heeft voortgebracht. Ahhh de cringe wanneer ik in Antwerpen dat dom "Italiaans" resto passeer met die poster van Pacino. Yuk.

Wel prachtig voorbeeld van een film die een volledig eigen identiteit gaat leven los van de regisseur zijn bedoeling.

Nog wat peinzen en zoeken wat er allemaal is uitgebracht. Maar ik raad iedereen met een slaaptekort of een makkelijke lach alvast toch één kijkbeurt van Jaws 3 aan.

- Comfort and Joy (geweldige Schotse eindejaarskomedie over een radiopresentator die verwikkeld geraakt in een turf war tussen vijandige ijscowagen firma's)
Wel dat moeten we zien.

Voor degene met kids, Nederlands "klassiekertje" uit 83'
Screenshot-20250828-073458-2.png

Voor degene met kids, Nederlands "klassiekertje" uit 83'

Ging net komen schrijven dat ik voor het eerst geen stem kon uitbrengen, maar bij deze dus wel. Werkelijk tientallen keren gezien
Zwelgje :love:

Videodrome 2
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 3
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1
Local Hero 1
Als je begrijpt wat ik bedoel 1

Ging net komen schrijven dat ik voor het eerst geen stem kon uitbrengen, maar bij deze dus wel. Werkelijk tientallen keren gezien

Als klein manneke ook gezien destijds. Als ik de cover en de personages zie herken ik het direct maar ik was al vergeten dat dit een film is.
Jan Zonder Vrees herinner ik iets meer van, die heb ik letterlijk versleten.

Videodrome 2
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 3
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1
Local Hero 1
Risky Business 1

Ik ga dit jaar dus voor de volle 80s vibe. Vond hem echt fun met leuke OST.

Star Wars VI als kind in bios gezien na de eerste 2 op TV. De banta en ewoks zijn cheesy, maar de rest valt heel goed mee.
Star Wars als kind in de bios zien was gewoon WAUW voor me.

Shouts
Brussels by Night, The Outsiders, The Right Stuff, Videodrome

Trading Places, Scarface, Wargames (op een meer commerciële noot)

Thx voor de Milos Forman tips ;)

Laatst bewerkt:
Videodrome 2
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 4
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1
Local Hero 1
Risky Business 1

Extra stemmetje voor de Python's.

Videodrome 2
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1

Comfort and Joy zelf nog niet gezien maar enkele jaren terug wel een heel leuke BBC documentaire over de echte Glasgow ice cream wars. :crazy:
Aaaaiiight. Dat word hier een deep dive.
Als ik mijn madam wel iets verkocht krijg is het ijscreme.

Wel nog een heel leuk Kung Fu jaartje.
Met Shaolin Drunkard en Bastard Swordsman on top. Moeilijk te herinneren welke ik beter vond, dus pakken we maar degene waarvan we de DVD hebben.

Videodrome 2
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Bastard Swordsman 1

Videodrome 3
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Bastard Swordsman 1

@Lint ik hou ook van The King of Comedy maar je bent een dag te vroeg.
Ah bizar, bij mij kwam die omhoog dit jaar. Blijkbaar is die in December 82 uitgekomen in fucking IJsland, en de echte en US release in Feb 83. We tellen dat effectief als 82?

Jammer, want morgen staat KOC nog niet eens op het bord!

Nieuwe stem is dan voor Cronenberg:
Videodrome 4
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Bastard Swordsman 1

Le Dernier Combat
Ah die had ik gemist, mag effectief wel mee in de mix bij mij.

Milos... Ik heb denk ik geen enkele van zijn ‘90s films gezien, daar moet ik dringend iets aan doen.
The People vs Larry Flynt en Man on the Moon? Inderdaad dringend werk van maken. 👌 Meesterwerken zou ik die niet noemen maar wel bovengemiddeld goeie films.
MOTM vind ik effectief wel bij de Milos top horen. Ik denk dat dat ook mijn stem was dat jaar, en tekent heel hoog in mijn "best of" lijstjes. Echt de moeite om te bekijken imo. En laat u niet ontmoedigen door de hele Carrey method acting as a jerk zweem die er rond hangt.

Ik gok dat @DaFreak u nog 20 films met zwelgjes kan aanraden.

Gat in mijn cultuur vrees ik. Had er zelfs nog nooit van gehoord. 😅
Google leert mij dat zwelgje dat dat draakje is?

Een groen draak(je) als vriend? Pete's Dragon ofc!
d7UF2DX.gif

Komt hier binnen 6 dagen wel aan bod maar betwijfel dat deze verder komt dan een vermelding. De 2016 live action re-make zijn we zonder er bij stil te staan gepasseerd en dat was vrij terecht imo.

Videodrome 5
Star Wars: Episode VI : Return Of The Jedi 4
Scarface 1
Christine 1
The Meaning Of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Basterd Swordsman 1

Vooraleer we opschuiven naar 1982 nog enkele 1983 favorieten wat extra in de verf zetten;

SkvptCu.jpeg

Meryl Streep, Kurt Russel en Cher in een kleinschalig thriller drama over hoe de veiligheidsvoorschriften in een kerncentrale niet zo nauw gezet gevolgd werden. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Silkwood is het soort mid buget film dat vandaag de dag praktisch niet meer gemaakt wordt. Jammer. 🫤

yze3Z51rSPhZtwZ0ltJtFiukMb1.jpg

Met al die (terechte) liefde voor Videodrome wordt Cronenbergs andere 1983 release, The Dead Zone, een beetje overschaduwd. Naar een verhaal van Stephen King; Christopher Walken ontwaakt uit coma kan de toekomst zien en deze veranderen. Beklijvend sfeertje.

brain-storm-wide.jpg

De andere grote Christoper Walken release dat jaar was Brainstorm. Een film over wiens productie je een boek kan schrijven. (and I am pretty sure they did) Voornamelijk omdat het Natalie Wood haar laatste film was, ze stierf tijdens een productie break in ietwat verdachte omstandigheden. Douglas Trumbull, de FX wizard achter classics zoals onder andere; Blade Runner, Star Trek, Silent Runnings, Tree of Life, en jawel motherfookin 2001: a Space Odyssey :woohoo: regisseerde deze moeilijke productie die na Wood's dood een hele tijd werd stop gezet. MGM trok zichzelf terug waardoor Trumbull alles uit de kast moest halen om deze toch nog over de eindmeet te krijgen. Een cyberpunk conspiracy thriller over een onderzoeksteam dat een BCI ontwikkelt die sensory en emotional perception van een individu kan opnemen en afspelen voor een ander. Met Trumbull involved kan het moeilijk anders, heel indrukwekkende visuals.

v0fi9KgmdsUsGtopxxRzbtQ5NIX.jpg

Voor mij, na Wizards, Ralph Bakshi zn beste; Fire and Ice. Een geanimeerd sword and sorcery fantasy adventure van de bovenste plank. Bijna alle Bakshi producties zijn de moeite waard maar deze is echt wel METAL.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan