Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Het hele Mola Ram gebeuren vind ik top en (in tegenstelling tot velen) ik vind Short Round een tof personage.
De scene aan tafel waar ze apenhersenen eten, de tombe met alle insecten, de hart scene.... :love2:

indiana-jones-monkey-brains.gif
Temple of Doom is zeker problematisch te noemen wat betreft zijn misplaatste blik op het exotische, maar dit is dan wel een geval van een film die door de mazen van het net glipt. Het laat een beetje een zure nasmaak op wat ik anders een fantastische film vind, soms vind ik het zelfs de beste uit de reeks omdat die zo uniek is (die musical intro), zo over-the-top (monke brain dinner) en gewoon straight up scary (Kaaaalimaaaaa) is. Van alle films die ik op jonge leeftijd zag, zonder twijfel degene die mij het meest de stuipen op het lijf jaagde.

2010 (beter dan 2001 bitchezzz)
Jeezes christ. This hot take melts steel beams.

yXMgR39.gif

Don't get me wrong I love me some 2010 maar beter dan 2001? That's just...
Q5qfjWf.gif

That being said, die is inderdaad wel massively underrated. Ook weer omdat het op zich een heel goeie film is die minder gewaardeerd wordt omdat die afgewogen wordt tegenover een onnavolgbaar origineel. Moeten we misschien een naam voor verzinnen Matrix syndrome?

Roy Scheider, John Lithgow, Bob Balaban en Helen Mirren op missie om te achterhalen wat er mis ging met The Discovery... Arthur C Clarke was een baas als geen ander. Deze is veel meer rechttoe rechtaan, geen diepzinnig levensbeschouwelijk filosofisch meesterwerk maar wel een fantastische sci-fi mystery adventure thriller.

xXOJowYFcSive9QCT3ARiI5LnC7.jpg

"Easy as cake."

Temple of Doom is zeker problematisch te noemen wat betreft zijn misplaatste blik op het exotische, maar dit is dan wel een geval van een film die door de mazen van het net glipt. Het laat een beetje een zure nasmaak op wat ik anders een fantastische film vind, soms vind ik het zelfs de beste uit de reeks omdat die zo uniek is (die musical intro), zo over-the-top (monke brain dinner) en gewoon straight up scary (Kaaaalimaaaaa) is. Van alle films die ik op jonge leeftijd zag, zonder twijfel degene die mij het meest de stuipen op het lijf jaagde.
Ten tijde was er nog geen woke en stond je daar allemaal niet bij stil (ik nu nog steeds niet trouwens) maar nu je het zegt herken ik het wel.
Die film is gewoon een dolle rit van de ene scene naar de andere met veel memorabele scenes.
Die staat ook al zooooo lang op mijn lijstje van films die ik nog wil zien (en die lijst is enorm gegroeid sinds dit topic).

Ben ik dan echt de enige Angelopoulos fan hier?
Nooit mee geklikt, ook niet heel hard geprobeerd, dus gewoon weinig mening over. Landscape in the Mist gezien en die was mooi en ok. Ook stukken gezien van dat ongoddelijk monster van 20u met dat rondreizend theater, maar daar nooit door geraakt.

To be fair, Ik denk dat ik het best allemaal zou appreciëren, het lijkt mooi, poëtisch en kunstig, maar ook traaaaaag... dus ik moet in de juiste mindset zijn voor die films. En dat ben ik vaker niet dan wel. Dus zoals ik zei: Niet heel hard geprobeerd.

Wel, aan de ene kant is met opzet wat overdreven om reactie uit te lokken. Aan de andere kant is het idd dat 2010 underrated en 2001 iconisch (*kuch* overrated *kuch*) is. Aan de bovenkant vind ik 2010 effectief een betere film dan 2001. Maar aan de onderkant moet ik misschien 2001 eerst eens volledig kunnen uitkijken.

Maar uiteindelijk:
fuck alle fanboyz, 2001 is overrated En Kubrick ook.

Bijna...
:oi22:
9229fc16bf9eb9828782a557f35a6de4.gif

:hurrr:
Nog eentje speciaal voor @DaFreak
rafi-bomb.gif

Once Upon a Time in America 2
Ghostbusters 2
Nausicaa of the Valley of the Wind 3
Repo Man 1
The Terminator 1
Amadeus 4
Paris, Texas 1
Gremlins 1

Repo Man close second

The Never Ending Story, De Uitroeier, OUATIA, Paris Texas, The Toxic Avenger, Nausicaa, A Private Function, Comfort and Joy (@PBR Streetgang) , The Killing Fields ook allemaal het vermelden waard

Nooit mee geklikt, ook niet heel hard geprobeerd, dus gewoon weinig mening over. Landscape in the Mist gezien en die was mooi en ok. Ook stukken gezien van dat ongoddelijk monster van 20u met dat rondreizend theater, maar daar nooit door geraakt.

To be fair, Ik denk dat ik het best allemaal zou appreciëren, het lijkt mooi, poëtisch en kunstig, maar ook traaaaaag... dus ik moet in de juiste mindset zijn voor die films. En dat ben ik vaker niet dan wel. Dus zoals ik zei: Niet heel hard geprobeerd.
Landscape in the Mist sowieso de beste Angelopoulos om mee te beginnen, heel erg mooie doch tragische road movie. The Travelling Players vind ik wel goed maar is enkel voor diegenen die films met een lange speelduur, traag tempo, weinig plot en veel symboliek dulden. Ik denk dat ik op dit moment minder geduld zou hebben voor deze film dan toen ik hem zag (tien jaar jonger en zeeën van tijd). Maar toch, er is iets aan de cinema van Angelopoulos dat echt een hit is voor mij. Prachtige compositie in lange takes met veel camerabeweging en uitstekende blocking, je moet het maar kunnen. Meeste films van hem hebben ook enkele prachtige transcendente momenten, en het feit dat hel allemaal in het Grieks is en handelt over volkeren en culturen die niet veel aandacht krijgen in het gemiddelde filmaanbod, maakt het voor mij des te specialer.

The Never Ending Story, De Uitroeier, OUATIA, Paris Texas, The Toxic Avenger, Nausicaa, A Private Function, Comfort and Joy (@PBR Streetgang) , The Killing Fields ook allemaal het vermelden waard
giphy.gif

2001-a-space-odyssey-features-the-first-replicant-v0-s70ed5d8qgtc1.jpeg

Keep fucking around @Lint , you'll find out. :feelsgood:

Some more 1984 highlights;

LwxeXyS.jpeg

Jeff Bridges en Karen Allen schitteren in deze sci-fi die zn hart op zn mouw draagt. Sci-fi en romance mixt bijna nooit goed maar met de toegevoegde dark comedy angle slaagt Carpenter er met deze daar wonderwel in.

en dan een controversiele... The Ewok Adventure: Caravan of Courage. Yes really.
6mRusUjLxCojgbsQc7pLY4isenw.jpg

Wordt deze serieus tegengewerkt door extremeley annoying child acting performances? For sure. Is deze bij momenten belachelijk angstaanjagend voor wat in feite een kinderfilm is? Yep. Is deze na Fellowship of the Ring de beste film over een divers team bestaande uit verschillende character classes die ondersteund door magische items een gigantische reis moeten ondernemen naar een berg in een ver land om een quest tot een goed einde te brengen? Prolly not. Maar blijft entertainend. 😆

en finally there's Birdy. CRIMINALLY UNDERRATED. Yes in all caps so you know it's serious! ;p
$_57.JPG

Nadat twee vrienden terugkeren van de vietnam oorlog krijg een van hen het mentaal moeilijker en wil die koste wat kost een vogel worden. Matthew Modine en Nicolas Cage spelen de pannen van het dak in deze van Alan Parker.

Ghostbusters 2
Repo Man 1
The Terminator 1
Amadeus 4
Paris, Texas 1
Gremlins 1
The Never-Ending Story 1

Ghostbusters 2
Repo Man 1
The Terminator 1
Amadeus 5
Paris, Texas 1
Gremlins 1
The Never-Ending Story 1

Met Once Upon a Time in America als close second.

Ghostbusters 2
Repo Man 1
The Terminator 1
Amadeus 5
Paris, Texas 1
Gremlins 1
The Never-Ending Story 1
Streets of Fire 1

Sorry Sergio en Ennio

Ghostbusters 2
Repo Man 1
The Terminator 1
Amadeus 6
Paris, Texas 1
Gremlins 1
The Never-Ending Story 1
Streets of Fire 1

Hahaaaaaaaaaa! Tom Hulce speelt misschien wat over the top, maar het zet Mozarts flamboyante genie karakter in de verf. Salieri ook heel goed gespeeld. Main theme Mozart off course, en genialiteit vs de middelmaat en jaloezie. Milos Forman heeft 3 toppers afgeleverd: één in de 70s 80s en 90s.

Shouts

Birdy, één van mijn favorieten ook dat jaar (pas ontdekt toen ik al 30 was way beyond de 80s door de OST)
Starman, Carpenter was wel on a roll met Assault on precinct 16, Escape from New York, Halloween, The thing, Big trouble in lil china , Starman ....
Streets of Fire, 50s cool mixed with 80s cool... en het werkt! LOL
Repo Man
Miami Vice Pilot, Crocket en Tubbs die met hun ferrari (met fiber glas omgebouwde camaro eigenlijk) door de nacht sjeezen op Coming in the Air Tonight van Phill Collins, classic 80s. Er volgden 3 top seizoenen 80s TV alvast (4 wat minder, 5 okay). De mix van stijl en realisme werd producer Michael Manns trade mark.
1984 naar Orwell, not bad.

De hits

The Terminator, Ghostbusters, Beverly Hills Cop, The Karate Kid, Indiana Jones and the temple of doom, Gremlins ...

Laatst bewerkt:
1983, toch wel weer wat moeilijker, Geen uitschieters, geen 5* movies. Gelukkig wel een heleboel heel goeie.

Videodrome 1

Verder vond ik ook nog heel goed:
- Nostalghia
- The Outsiders
- L'argent
- Local Hero
- Eureka
- The Right Stuff
- Fire and Ice
- Project A
- The Hunger
- Sleepaway Camp
- À nos amours
- Duel to the Death
- Rumble Fish

Speciaal jaar met maar liefst 2 deftige films van zowel Coppola EN Cronenberg.

Maar al bij al toch minder jaarke met vooral subtop materiaal hiero: Videodrome, The King of Comedy, Zelig (mijn favo Allen), Rumble Fish, The Outsiders, Educating Rita, The Meaning of Life, Return of the Jedi.

Voor mij moet het dan gaan tussen Videodrome, The King of Comedy en The Meaning of Life. En uiteindelijk is deze toch de betere film:
The King of Comedy 1

Geen contenders, maar speciale vermeldings voor The Hunger, The Dead Zone, Xro, Angst en Eureka. Nog een paar dagen, en we zitten in peak Roeg periode, waar er meerdere potentiële winnaars tussen zitten :love:.

In het geval dat Star Wars niet wint, kunnen we hier aub wel beter zijn dan de gedoodverfde gigantische overrated populaire keuze Scarface te laten winnen? Geen slechte film ofzo, maar daar is dan ook alles mee gezegd imo.

Keep fucking around @Lint , you'll find out. :feelsgood:
Yeah, for some reason I'm not afraid =>
en dan een controversiele... The Ewok Adventure: Caravan of Courage. Yes really.

Degene die dat goed kan vinden, hoef ik niet te vrezen.

Videodrome 1
The King of Comedy 1
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 1

Nog shout-out voor Monty Python's Meaning of Life, Scarface en Zelig

Inderdaad geen topjaar, heel veel middelmoot.

Trading Places ⋇ The 4th Man ⋇ Risky Business ⋇ The Outsiders ⋇ Sudden Impact ⋇ Valley Girl ⋇ Psycho II ⋇ Yentl ⋇ House of the Long Shadows ⋇ The Keep ⋇ The Man with Two Brains ⋇ Under Fire ⋇ Rumblefish ⋇ Bad Boys ⋇ The Day After ⋇ Pauline at the Beach ⋇ Cujo ⋇ Strange Brew ⋇ Testament ⋇ The Hunger ⋇ Flashdance ⋇ Someting Wicked this Way Comes ⋇ National Lampoon's Vacation ⋇ Octopussy ⋇ Born in Flames ⋇ Fire and Ice ⋇ Blue Thunder ⋇ Brainstorm ⋇ Terms of Endearment ⋇ The Dead Zone ⋇ Angst ⋇ Christine ⋇ Le Dernier Combat ⋇ Scarface ⋇ Local Hero ⋇ Nostalghia ⋇ Silkwood ⋇ Zelig

Videodrome ⋇ Wargames ⋇ The Right Stuff
The Meaning of Life ⋇ Star Wars: Return of the Jedi

Als Luke daar opdaagt aan de poorten van Hutt's paleis... Wat een transformatie. Still gets me. Maar toch gaat mijn 1983 stem naar...

NfZBird.jpeg

Ze zullen nog wel een paar keer aan bod komen want dit is niet eens hun beste. :woohoo: Wat de troupe hier presenteerde was gewoon fenomenaal en is zo post modern dat die zelfs vandaag nog fris aanvoelt.

mayrk0tfctG8.gif

Videodrome 1
Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi 1
Scarface 1
Christine 1
The Meaning of Life 1

Luckily there's some more shlock that always lets you down :woohoo: ; Krull, De Lift, The Deadly Spawn, Spacehunter: Adventures in the Forbidden Zone, Strange Invaders, Conquest, Superman III, Porky's 2, Atlantis Interceptors, Deathstalker, Warriors of the Wasteland, Sleepaway Camp, Yor: The Hunter from the Future, Amityville 3D, Metalstorm: The Destruction of Jared-Syn, Prisoners of the Lost Universe, Jaws 3D - speciale vermelding voor Of Uknown Origin. Quality shlock.

Why did shlock movies always have the coolest posters.
(prolly omdat hun films niet om aan te zien waren en ze daarom artcovers gebruikten)
qNeaKk9Wy345IvoU1h67J2IdldS.jpg
8vxTrg2dik0DQdgGjzyUW321xlM.jpg
xTpwQXzEbTdMjGkzruIBg5EFHjk.jpg

ecHEsYzjTBG1UJ9NNnJonvnO27M.jpg
fanLVnl4gsjykOpMa3gUDxmVd97.jpg
POUxoTq.jpeg

Was echt plezant ronddwalen in de videotheek vroeger. Good times :baard:

@Lint You know who else underestimated the Ewoks?
Darth Vader. You're basically Hitler.
2c4007ee1c375a11a8a7a3263332a431.gif

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan