Come and See
Is een ijzersterke film die de gruwelen van oorlog op een indringende en aangrijpende manier weet weer te geven. De film schuwt de wreedheid van oorlog niet en toont deze op een psychologisch intigrerende manier. De scènes zijn vaak adembenemend, maar ook ongemakkelijk om te zien. De beelden blijven aan je kleven en maken het een unieke ervaring. Het is een must-see, maar niet eentje die ik per se direct opnieuw wil bekijken.
Brazil
Is op dit vlak verteerbaarder, zonder dat ik de film per se "licht" of "gemakkelijk" zou noemen. Het is visueel verbluffend en heeft een geheel unieke stijl. De film neemt je mee in een sterke, vreemde, surreële, bureaucratische en dystopische wereld. Hoewel het humoristisch en satirisch is, zitten er ook best wel zware en donkere momenten in. De ervaring is vaak verwarrend en in plaats van de pure, rauwe emotionele uitputting van Come and See, biedt Brazil een complexere uitdaging.
Daarom gaat mijn stem naar Brazil.
Ran 3
Angel's Egg 1
Brazil 7
After Hours 3
Back To The Future 4
Come and See 2
The Breakfast Club 2
Tampopo 1
Rocky IV 1
Back to the Future. Is een geheel andere categorie film. Het is in de eerste plaats gemaakt als entertainment, en daarin doet het dat uitstekend. Het is een feelgood-film die geen zware of diepgaande thema’s probeert aan te snijden, maar simpelweg bedoeld is om te vermaken. Zeker het vermelden waard. Maar toch iets anders.