Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

ai-i-see-you.gif

Watching you... It'd be a real shame if you were to get flung out of an airlock. Real shame.

Wacht nog 18 dagen

Heb het hier al ergens eerder eens gezegd. Het is een goede film, ik zie duidelijk waar veel van de recentere films hun inspiratie van halen, maar veel scenes zijn gewoon té langdradig. Ik ben er zelfs bij in slaap gevallen :unsure:

Uitgebreide en gedetailleerde reviews moet ge van mij niet verwachten, daar ben ik slecht in 🫣

Ff for real; Coppola is hella overrated als naam.
qbfo19q8r2rb1.png

You know why Coppola isn't even on this list? Cuz the fucker averages out at 6.1 en dat is voornamelijk omdat zijn Godfathers belachelijk overrated zijn at 9. zoveel. Heeft welgeteld één echt goeie film gemaakt: Apocalypse Now en dan een paar goeie (The Conversation, Rainmaker, Dracula en ok zijn Godfather films) en dan nog 20tal andere waar niemand ooit van gehoord heeft omdat de helft ervan niet eens boven de 5 scoort. 😅

Le Chad Kubric daarentegen, de polyglot die zich van genre naar genre begaf alsof het niets was, heeft dan misschien maar 10 films gemaakt; Clockwork, Shining, FMJ, Barry Lyndon, Strangelove, Paths of Glory, Eyes Wide Shut, 2001, ... die zijn wel allemaal beter dan zelfs het beste wat Coppola ooit uit zijn mouw geschud heeft. Lolita en The Killing zijn iets minder I'll give you that maar as in 7.0 minder tegenover zijn al zijn andere 8 en 9 masterworks. Niet 4.8 minder Twixt of 2.9 minder Tonight for sure of jawel 4.7 minder Megalopolis. Dude's basically a hack that got lucky :oi22: (hyperbool ofc but you catch my drift ;p)

Heb het hier al ergens eerder eens gezegd. Het is een goede film, ik zie duidelijk waar veel van de recentere films hun inspiratie van halen, maar veel scenes zijn gewoon té langdradig. Ik ben er zelfs bij in slaap gevallen :unsure:
Watching you... It'd be a real shame if you were to get flung out of an airlock. Real shame.
x5axh27yt5r61.gif

and away he goes. I friggin warned you man! ;p

Aliens 11
Blue Velvet 7
Stand By Me 2
The Name of the Rose 1
Ferris Bueller's Day Off 1
Labyrinth 1
The Fly 1
Hannah and Her Sisters 1

Een makkelijke voor mij, ook al zijn er nog andere zéér goede films in het lijstje. Ook hier weer wat nostalgie mee verweven. Heb Aliens gezien vóór Alien (ook op iets té jonge leeftijd, vrees ik, hallo enkele slapeloze nachten :tongue: ). Zo'n film (die toch helemaal anders is dan Alien of Alien³) kan snel verzanden in over-the-top-action, maar deze Aliens doet het voor mij quasi perfect en houdt de sfeer en suspense ongelooflijk goed hand in hand met het kick-ass gehalte.

Helemaal with @DaFreak trouwens. Vasquez :love:
Ok, aan Ripley kan ze ook niet tippen, maar toch.

Het was te verwachten dat het vooral een race ging worden tussen Aliens en Blue Velvet, maar de kloof wordt stilaan tekenend: "Game over, man! Game over!"

qbfo19q8r2rb1.png

You know why Coppola isn't even on this list? Cuz the fucker averages out at 6.1 en dat is voornamelijk omdat zijn Godfathers belachelijk overrated zijn at 9. zoveel. Heeft welgeteld één echt goeie film gemaakt: Apocalypse Now en dan een paar goeie (The Conversation, Rainmaker, Dracula en ok zijn Godfather films) en dan nog 20tal andere waar niemand ooit van gehoord heeft omdat de helft ervan niet eens boven de 5 scoort. 😅

Le Chad Kubric daarentegen, de polyglot die zich van genre naar genre begaf alsof het niets was, heeft dan misschien maar 10 films gemaakt; Clockwork, Shining, FMJ, Barry Lyndon, Strangelove, Paths of Glory, Eyes Wide Shut, 2001, ... die zijn wel allemaal beter dan zelfs het beste wat Coppola ooit uit zijn mouw geschud heeft. Lolita en The Killing zijn iets minder I'll give you that maar as in 7.0 minder tegenover zijn al zijn andere 8 en 9 masterworks. Niet 4.8 minder Twixt of 2.9 minder Tonight for sure of jawel 4.7 minder Megalopolis. Dude's basically a hack that got lucky :oi22: (hyperbool ofc but you catch my drift ;p)
Nolan vind ik dan wel een heel rare nummer 1. Topentertainment, daar niet van. Maar komt niet aan de hielen van Kubrick imo (grootspraak, I know).

Nolan is imo ook wel wat overrated, zeker zijn batman films maar is wel zo dat die een insane batting average heeft en consistent toppers aflevert. Die heeft nog niets uitgebracht dat ik zelf onder de 7 zou scoren. Echt wel een moderne meester, zelfs bijna zo goed als Villeneuve. :oi22:

ILYWofA.gif

shots fired :woohoo:

Als we dan toch die tour moeten opgaan, kunt ge niet rond een Scorcese of een Spielberg, want de average quality vs the sheer fucking volume dat die hebben afgeleverd (hoe meer ge doet, hoe moeilijker het is om altijd raak te schieten) is insane, take that Kubrick!!!

Of een Lynch, die een extremely high batting average heeft met alleen maar films die normaal volledig buiten de smaak van het normale publiek vallen, take that Spielberg!!!

Of een Carpenter die met minimale budgetten consistent parels aflevert, Take that Nolan!!!

Ik wil maar zeggen: Chilt es allemaal een pak, er zijn veel manieren om ernaar te kijken, en ze zijn allemaal goed.

En natuurlijk dat Kubrick overrated is

9229fc16bf9eb9828782a557f35a6de4.gif

Niet om een party pooper te zijn, maar kunnen we het wat bij de topic houden? :unsure:
Als je anderhalve pagina terug moet gaan zoeken om de tussenstand te vinden is het wat zonde imo.

Aangepast @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield , merci voor de heads up

Aliens 11
Blue Velvet 7
Stand By Me 2
The Name of the Rose 1
Labyrinth 1
The Fly 1
Hannah and Her Sisters 1

Laatst bewerkt:
Niet om een party pooper te zijn, maar kunnen we het wat bij de topic houden? :unsure:
Als je anderhalve pagina terug moet gaan zoeken om de tussenstand te vinden is het wat zonde imo.

Aliens 10
Blue Velvet 6
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1
Labyrinth 1
The Fly 1
Hannah and Her Sisters 1
Archaos heeft nog op deze pagina gestemd dus er staan een paar fouten in de scores. Pas jij even aan aub?

Goh, ik vind van niet. Interessant leesvoer vind ik van mensen hier die er toch wel wat van kennen. De banter tussen de stemmen maakt het net beter volgens mij.

Maar de conclusie is dus dat Nolan en Kubrick goed zijn en Coppola en Tarantino overrated. Goed dat we daar intussel al uit zijn. :devilish::evil:

Aliens 10
Blue Velvet 7
Stand By Me 1
The Name of the Rose 1
Labyrinth 1
The Fly 1
Hannah and Her Sisters 1

Al dacht ik er ook sterk aan om toch True Stories een vermelding te geven. Film die mij vooral bijgebleven is vanwegen de unieke en surralitische kijk en visuele stijl. Echter kan ik niet om iets als Blue Velvet heen.

qbfo19q8r2rb1.png

again with the stats, who gives a shit?

Coppola heeft een immens geïnspireerde periode gekend in zijn leven. Helemaal akkoord dat hij relatief vroeg piekte met Apocalypse Now, maar dat wil daarom niet zeggen dat dat zijn enige waardevolle film is. Zijn seventies run is ronduit fenomenaal: beide Godathers hebben de reputatie van bij de beste films aller tijden te horen (te hoge praise als je het mij vraagt, maar wel verdomd sterke cinema), de imo nóg betere 'safety movie' The Conversation, die hij draaide tussen de twee Godfathers door omdat hij niet zeker was of de eerste een succes ging zijn en dan Apocalypse Now als de kers op die magnifieke taart.

Maar ook in de jaren '80 waren zijn creative juices a-flowin'. The Outsiders, One From the Heart en Rumble Fish zijn ook fantastische films, en zelfs Peggy Sue Got Married en The Cotton Club zijn aight. Bovendien vind ik het des te indrukwekkender dat hij al zijn films vanaf Apocalypse Now (met uitzondering van The Godfather III, denk ik) helemaal zelf heeft gefinancierd en ze gedraaid heeft in zijn eigen studio. Dat gaf hem de vrijheid om te experimenteren met camera, belichting, art direction en special effects op een manier dat het klassieke Hollywood studio model nooit zou toelaten. Dat is vooral zichtbaar in One From the Heart, voor velen een mindere film omwille van z'n genre - de musical - en dat kan ik wel begrijpen, maar het is echt wel een bom van creativiteit, en de muziek van Tom Waits en het wonderbaarlijke gebruik van de crossfade maken er echt iets wonderbaarlijk van.

Having said that, na deze hella streak volgt een lange periode met middelmatige tot barslechte films, met als lichtpuntje zijn Dracula-adaptatie die toch wel weer die spark toont van Coppola's anders vergane talent. Youth Without Youth was een beetje interessant maar gewoon echt niet goed, Twixt was weird as fuck en ik heb totaal geen idee wat ik van die film vind, Megalopolis was all over the damn place, niet zonder indrukwekkende scènes, maar uiteindelijk ondraaglijk lelijk en bovenal saai.

Maar... waarom zijn we Coppola met Kubrick aan het vergelijken? Heb ik iets gemist?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan