Uh-oh... Hier zijn ze dan, de eighties. Het zwakste decennium voor films, voor Amerikaanse cinema tenminste. De periode waar regisseur koning was, is voorbij en de indie boom moet nog volgen. Gelukkig werden er wel nog wat goeie films geproduceerd en waarschijnlijk zijn mijn uiteindelijke keuzes even goed als die van andere periodes. Maar de lijst van runner-ups zal duidelijk korter zijn de komende tien dagen.
Voor dit jaar is het in ieder geval heel erg gemakkelijk. Een paar uitstekende films die ik met plezier benoem, maar er is maar één meesterwerk dat boven de rest torent.
Enkele honourable mentions die (denk ik) nog niet vernoemd werden:
- The Unbelievable Truth (debuutfilm van Hal Hartley en er al meteen boenk op)
- My 20th Century (heel mooie film in zwart-wit van de regisseur van On Body and Soul)
- Mes nuits sont plus belles que vos jours (uitstekend filmwerk van Zuławski maar misschien ben ik wel gewoon misleid door de pracht van Sophie Marceau. en dat is ok voor mij)
- Pedicab Driver (de '80s zijn misschien miseriejaren voor Hollywood, maar voor Hong Kong net het tegengestelde, de beste HK actiefilms vind je hier)
All Dogs Go to Heaven 1
Kickboxer 1
The Abyss 2
Kiki's Delivery Service 1
When Harry met Sally 1
Heathers 1
Indiana Jones and the Last Crusade 7
Dead Poets Society 2
Do The Right Thing 2
The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover 1
Der Siebente Kontinent 1
Anyway Cameron is King. Prolly één van zn mindere maar dat is nog altijd meer dan goed genoeg om het jaar te sweepen.
Ik vind het net zijn beste! Hoewel de beste versie van de film zelf zich ergens tussen de theatrical release en de director’s cut bevindt.
Ok, 32/32 gezien.
Scores heb ik spijtig genoeg nooit gegeven
Dit topic is eindelijk een deftig excuus om rankings te geven. Alles bijeengeteld gaat dat om duizenden titels die ik moet raten. Maar als ik elke dag de films rate van dat jaar die ik op Letterboxd of Icheckmovies gelogd heb, dan valt het heel goed mee.