Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Die opener van Valerian is finger lickin good. Jammer dat het daarna wat bergaf gaat maar dat is dan vooral in vergelijking met Fifth element want vergeleken met andere big budget blockbusters is die zelfs met al zijn fouten (het casten van DeHaan was prolly de grootste 😅) veel interessanter.

Ik nomineerde net onder de headliners nog Priscilla Queen of the Desert. Net geleerd dat Terence Stamp ons verlaten heeft. Hieronder links, rechts trouwen Hugo Weaving.

cytn0bt4mwp91.gif

MMapToQ.gif

He will be missed. :headshake:

The Lion King 2
Pulp Fiction 11
True Lies 1
The Shawshank Redemption 4
Through the Olive Trees 1
Léon: The Professional 1
The Crow 1

True Lies is idd een van de beste Arnold-films. Lang, maar boeien. In die tijd was hij nog steeds op z'n best en hoe meer, hoe liever.
Idem voor JCVD en zijn actiefilms. Allemaal heel tof om te bekijken. Honorable mention voor JCVD' Timecop uit dit jaar.
The Mask was niet de actie komedie van het jaar, maar de komische actiefilm van het jaar. Laten we eerlijk zijn, een volbloed komedie was dat niet. Remember the golf swing. Ik herinner me nog dat ik een groen masker tekende op papier en even debiel deed als Carrey bij de psychiater :help:.
De film verliest meer dan dertig jaar na datum nog steeds niet aan kracht. Mede door de erbarmelijke sequel, zou dat een terechte komische klassieker worden, zoals The Mummy van 1999 dat mag worden in zijn genre.

Maar The Crow dan.
Het is gemakkelijk om te zeggen dat ik de film hoog draag door het overlijden van Brandon Lee, maar terug als kind vond ik die waanzinnig goed.
Dat kwam uit een periode dat mijn vader me karatefilms toonde en hij op een keer uit de videotheek een stuk of tien huurde voor gans een weekend. Hij zei me dat de volgende de zoon bevatte van Bruce en mss is het daardoor dat ik meteen verslingerd geraakte aan The Crow.
Revenge story van een levende dode in een heerlijk druilerig en donkere stad. Sin City avant la lettre.
Zelfde met The Mask hier en de sequel(s) - remake.
Brandon Lee zat in hetzelfde schuitje als anderen, die het leven lieten na een knalprestatie in zijn / haar laatste film:
"Wat als de persoon nog leefde?" De romantiek zou hem tot A-status verheven hebben met latere films, al is de realiteit harder natuurlijk.
Ik moet altijd indirect denken aan vader en zoon Buckley (muziek) bij de Lee's en voel me oprecht triest als The Crow of een Bruce Lee film nog eens op TV komt. Zoals we met z'n allen JC' The Thing moeten bekijken bij de eerste sneeuwval in de winter of Twister bij hevig stormweer, zouden we bij hevige regenval The Crow moeten herbekijken, want tenslotte, "It can't rain all the time."

Spijtig dat Valerian wat The fifth element van den aldi werd.

Taxi 1 was ook dikke fun. Le grand blue krijgt wel mogelijks mijn 1988 stem :p

The Crow 1994 verdient zeker een nominatie, in zijn genre ook alweer top.

The Lion King 2
Pulp Fiction 12
True Lies 1
The Shawshank Redemption 4
Through the Olive Trees 1
Léon: The Professional 1
The Crow 1

Al zou ik ook The Crow genomen hebben mocht er nog niemand op gestemd hebben.

93 was toch wel het jaar van comedy: Mrs Doubtfire (sue me), Dazed and Confused, Robin Hood, Wayne's World 2, Cool Runnings, Hot Shots 2, Made in America, Sister Act 2, and many more.

Persoonlijk favorietje Demolition Man.

De runners up dat jaar voor mij: Schindler’s List, The Piano, Jurassic Park, Short Cuts, Army of Darkness, Groundhog Day.
Stevig lijstje runners up, en het voelt raar om niet voor Army of JP te stemmen. JP blijft ook 1 van de beste cinema ervaringen ooit.

Sowieso zal SL of JP het wel vlot winnen, maar wie herinnert zich dat Arnie op z’n hoogtepunt een meta-komedie over zichzelf maakte, waarin hij tegelijk uitlachte, vierde, en opnieuw uitvond wat een actieheld kon zijn?
Tesamen met True Lies, heeft Arnie hier een 1-2 gedaan van beste action comedies ever:
Last Action Hero 1

Ik zal wel alleen staan in mijn mening dat dit de beste film van het jaar is, of tout court een goede film?

True Lies is idd een van de beste Arnold-films.
Ik denk dat ik LAS nog hoger inschat. Zware underappreciated gem deze film. Ik heb nooit gesnapt waarom die slechte reviews kreeg. Hij is gelukkig wel somewhat reappreciated erna. Arnie was tenminste nog een meathead die met zichzelf durfde lachen.

Ik besef wel dat ik nu al 2 jaar op rij Arnie zet. En met T2 en Total Recall wordt dat misschien 4 op een rij (en T1 en Predator komt ook nog). Seffens moet ik nog erkennen dat Arnie mijn favo acteur is :lint: 🤯 🫣.

Taxi 1 was ook dikke fun
Agreed, wel alleen written en produced by.

1993

Toppers : Groundhog Day, Falling Down, Schindler's List, Mrs. Doubtfire, True Romance, Menace II Society, The Nightmare Before Christmas, Cool Runnings

Goed : Tombstone, Last Action Hero, Cliffhanger, Alive, The Fugitive, Demolition Man, The Firm, Philadelphia, Wayne's World 2, Hot Shots! Part Deux, Ad Fundum, Hard Target, Dazed and Confused

Toch weer een aantal toppers!
The Nightmare Before Christmas is 1 van mijn all-time favorites maar Jurassic Park kan je gewoonweg niet omheen, de inpakt dat die film had op de filmwereld is immens! Groundhog Day uiteraard ook, als er een nieuwere film uitkomt met hetzelfde concept wordt altijd verwezen naar Groundhog Day!

Last Action Hero 1
Jurassic Park 1

Last Action Hero 1
Jurassic Park 1
Naked 1
Hocus Pocus 1

Ik zal wel alleen staan in mijn mening dat dit de beste film van het jaar is, of tout court een goede film?
Wellicht wel, met Schindler's List en JP.
Schindler's List vind ik te lang en heeft veel dode momenten waarin je je snel verveeld om als een favoriete film te beschouwen.
Sowieso een must-see voor iedereen. Een keer, meer niet.
JP is een contender, want hoe uniek was dat niet?
LAS zou ik persoonlijk op plek 2 zetten. Lig nog altijd strijk met: "To be or not to be... Not to be."
Ik besef wel dat ik nu al 2 jaar op rij Arnie zet. En met T2 en Total Recall wordt dat misschien 4 op een rij (en T1 en Predator komt ook nog). Seffens moet ik nog erkennen dat Arnie mijn favo acteur is :lint: 🤯 🫣.
Niets om over te schamen.
Wereldbekend doorheen de decennia met zo'n staat van dienst.
Hoeveel kunnen dat zeggen in de filmwereld? Nog geen vijf, denk ik.

Hocus Pocus is een Halloweenfilm, die ik iedereen met (jonge) kinderen aanraad.

Last Action Hero 1
Jurassic Park 3
Naked 1
Hocus Pocus 2
Robin Hood: Men in Tights 1
Schindler's List 1

Maar 1 5/5 film dat jaar. Spielberg maakt hier 1 van zijn beste films. Neeson en Fiennes spelen geweldig. Vooral Fiennes geeft het kwaad hier een gezicht. En toch slaagt Spielberg er in om tussen de gruwel door ook een verhaal van hoop te brengen. En die combinatie maakt deze film zo geslaagd. Dat Spielberg in 1 jaar deze en JP maakt toont nogmaals zijn genie.

JP is ook revolutionair maar als het op avonturenfilms gaat vind ik dat hij er een paar betere gemaakt heeft. Naked heb ik ook super van genoten en die film was een 5/5 geweest als

de film was geeindigd met die scene waar Johnny in elkaar geslagen op de grond was geeindigd, dat je geen idee hebt of hij nog zal rechtstaan en dat je nog niet eens weet hoe het zal aflopen in het huis van Louise, een open einde als ultiem nihilistisch statement

Als er nog iemand is die het niet weet: True Romance

1993 Line-up

RoboCop 3 ⋇ Pumpkinhead II: Blood Wings ⋇ Prehysteria! ⋇ Teenage Mutant Ninja Turtles III ⋇ Warlock: The Armageddon ⋇ Dennis the Menace ⋇ Boxing Helena ⋇ Coneheads ⋇ Ticks ⋇ The Crush ⋇ Mrs. Doubtfire ⋇ Striking Distance ⋇ Indecent Proposal ⋇ The Dark Half ⋇ We're Back! A Dinosaur's Story ⋇ Free Willy ⋇ Sniper ⋇ Hard Target ⋇ Rising Sun ⋇ Grumpy Old Men ⋇ Freaked ⋇ Sleepless in Seattle ⋇ So I Married an Axe Murderer ⋇ Godzilla vs. Mechagodzilla II ⋇ The Secret Garden ⋇ A Perfect World ⋇ Philadelphia ⋇ The Piano ⋇ Menace II Society ⋇ Gettysburg ⋇ Cliffhanger ⋇ The Pelican Brief ⋇ Malice ⋇ Addams Family Values ⋇ The Three Musketeers ⋇ Return of the Living Dead III ⋇ Body Snatchers ⋇ Hot Shots! Part Deux ⋇ Much Ado About Nothing ⋇ Robin Hood: Men in Tights ⋇ Wayne's World 2 ⋇ Loaded Weapon 1 ⋇ Needful Things ⋇ The Vanishing ⋇ Six Degrees of Separation ⋇ 12:01 ⋇ The Firm ⋇ Cannibal! The Musical ⋇ Matinee ⋇ Homeward Bound: The Incredible Journey ⋇ Cool Runnings ⋇ Red Rock West ⋇ In the Name of the Father ⋇ Alive ⋇ Benny & Joon ⋇ In the Line of Fire ⋇ The Secret Adventures of Tom Thumb ⋇ Sonatine ⋇ Dazed and Confused ⋇ Naked ⋇ What's Eating Gilbert Grape ⋇ Tombstone ⋇ A Bronx Tale ⋇ Fearless ⋇ Arizona Dream ⋇ The Fugitive ⋇ Three Colors: Blue ⋇ Ninja Scroll ⋇ Last Action Hero ⋇ Fire in the Sky ⋇ Demolition Man ⋇ The Visitors ⋇ Carlito's Way ⋇ Farewell My Concubine

Schindler's List ⋇ Groundhog Day ⋇ True Romance ⋇ The Nightmare Before Christmas ⋇ Falling Down ⋇ Bad Boy Bubby
Jurassic Park

zK42r6Wm2KbIREFCgfGRjBKbDBS.jpg

eentje die ik er extra wil uitlichten omdat die naar mijn gevoel crimineel ondergewaardeerd is; Fire in the Sky

De peak cinema van de late 90s ligt stilaan achter ons dus de stemmingsrondes gaan stilaan terug wat makkelijker worden. Voor het eerst sinds lang maar 1 legendary tier film voor mij dus ik hoef eindelijk mijn hoofd niet meer te breken uit keuzestress. ;p Met niet 1 maar 2 top tier films was 93 een jaar dat volledig door Spielberg gedomineerd werd. Schindler's List hakt er emotioneel enorm zwaar op in en kan niet meer verschillen van die andere 93 Spielberg release. Toch, voor mij geen twijfel mogelijk, het wordt wel degelijk die andere release. Jurassic Park deed de wereld op zijn grondvesten daveren. Het was de film die het begin van een nieuw tijdperk lanceerde. Het was niet de allereerste film die CGI gebruikte maar JP was wel CGI's "Iphone moment". The movie making industry would never be the same again. Dat alleen al verzekerde diens legacy maar Spielberg had nog zoveel meer troeven uit te spelen. Het verhaal van Michael Crichton was een blockbuster op zich, die perfecte cast, de muziek van Williams en natuurlijk de dinosaurussen zelf. Spielberg besliste de CGI die toen nog in zijn kinderschoenen stond te combineren met lifesize fysieke models om van de dinosaurussen echte sterren met karakter te maken. Let's just say it worked.

7YQE3gq.jpeg

Zelfs die teaser ervoor is één van de beste ooit gemaakt.

Last Action Hero 1
Jurassic Park 4
Naked 1
Hocus Pocus 2
Schindler's List 1

Last Action Hero 1
Jurassic Park 4
Naked 1
Hocus Pocus 2
Schindler's List 1
Dazed and Confused 1

Serieus zitten twijfelen tussen Naked en Dazed and Confused maar die laatste is de ultieme hangout film. Schindler's List waarschijnlijk op 3, The Age of Innocence op 4, The Piano op 5. of Trois Couleurs: Blue. Short Cuts moet ik dringend nog eens opnieuw zien.

Excuse me je, maar Luc Besson "niet getalenteerd genoeg" noemen, onder welke context ook, vind ik wel een zeer straffe uitspraak. La Grande Blue, Subway, La Derniere Combat, Fifth Element, Nikita, en ja ook Leon zijn niet gewoon wat filmkes van een mediocre regisseur hoor. Die tonen imo echt wel dat het een getalenteerde filmmaker is met een eigen stem.
We kunnen heel veel over Besson zeggen (en het meeste is terecht), maar talent heeft (had) die man wel hoor.

Zelfs in zijn (vele) drollen zitten vaak strokes of genius. Bvb, hoe slecht ik de films ook vind, het is niet te ontkennen dat Angel-A en Valerian er fantastisch uitzien, Lucy en Anna zijn cool,... enz.
Ik zal wat nuanceren! Regisseurs kunnen goed zijn in bepaalde aspecten en minder goed in andere, op basis van de paar films van hem die ik gezien heb (3/5 waren vrij slecht) kan ik toegeven dat hij visie heeft. Maar op basis van die steekproef lijkt hij niet echt goed te zijn in het uitwerken van een emotionele kern van een film. Wat ik ervan gelezen heb, is dat bij Leon bijvoorbeeld eerder de verdienste van Reno.

Om het toch wat goed te maken: ik ben ook fan van Shane Black. Last Action Hero was volgens mij te veel voor op z'n tijd, die film zou beter onthaald zijn als die 10-15 jaar later uitgekomen was.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan