PBR Streetgang
Well-known member
More like Mehmento, amirite?2000:
Memento 1
Nolan zijn eerste 5 sterren film voor mij en ook de enige 5 sterrenfilm van 2000 voor mij, met Gladiator als heel close 2nd. Hoe Nolan hier met montage hier een verhaal creeërt waarvan je weet hoe het eindigd maar toch geboeid blijft kijken naar alle stappen die er naar toe leiden vind ik nog altijd geniaal. Doe er dan nog die fantastische cast bij en je hebt een parel.
nah jk ik vind dat wel een goede film, al begrijp ik de superlatieven niet die vaak gebruikt worden bij het beschrijven ervan.
Toch wel een paar absolute toppers in 2000, en een duidelijke piek voor Aziatische cinema wat mijn persoonlijke voorkeuren betreft. Ik vind het zeer jammer om niet te kunnen stemmen op:
- Jia Zhangke's Platform, misschien wel de ultieme film over de transformaties in de Chinese gemeenschap na de Culturele Revolutie Platform
- Jafar Panahi's The Mirror, een pijnlijk knappe film over het lot van vrouwen in het hedendaagse Iran
- Ang Lee's Crouching Tiger, Hidden Dragon, de meesterlijke, stijlvolle film die het wuxia genre nieuw leven inblies en nog steeds torent boen alles wat het genre sinds dan teweegbracht.
- Wong Kar Wa's In The Mood For Love, een pijnlijk romantische film over onmogelijke liefde.
- Bela Tarrs Werckmeister Harmonies, een serieuze contender voor beste openingsshot aller tijden: een jongeman demonstreert aan zatte Hongaren op café hoe het zonnestelsel werkt door ze rondjes te doen draaien rond elkaar alsof ze de verschillende planeten voorstellen.
- Robert Altmans Dr. T and the Women, een heerlijke film over al de vrouwen in het leven van een gynaecoloog en de chaos die ze hem bezorgen. Makes Uncut Gems look like Paris Texas.
Maar ook nog O Brother Where Art Thou?, Timecode, Sexy Beast, Battle Royale, High Fidelity, Chicken Run...
Ohja, en laatste shout out naar Vertical Limit, guilty pleasure extraordinaire. Strap on the nitro!
Maar net zoals de meeste films out there, ze kunnen niet opboksen tegen Yi Yi, een van de allermooiste films ooit gemaakt, de familiekroniek der familiekronieken die begint met een huwelijk en eindigt met een begrafenis en zijn ample runtime gebruikt om het menselijke bestaan in zijn geheel te vatten. Liefde, dood, school, werk, vriendschap, wanhoop, nostalgie, zelfmoord, het komt allemaal aan bod en Yang navigeert doorheen al deze thema's alsof het niets is.
Memento 1
Suzhou River 1
Gladiator 1
Yi Yi 1
.
.