Hoewel ik FOTR met kop en schouders boven de twee andere LOTR-films vind steken en ik met veel plezier een stem wil geven aan die film, was er ook een andere film dat jaar…
Ik dacht eerst dat die film uit 2000 was, maar niet dus! Toen hij uitkwam was ik helemaal David Lynch-obsessed. Ik keek zeker 5 keer per jaar naar Lost Highway, maakte een eindwerk in het 6de middelbaar over David Lynch voor het vak esthetica en nadat ik Mulholland Drive gezien had, werd die obsessie alleen maar in stand gehouden. Voor mij nog steeds zijn beste, alles klopt aan die film. Dit is filmmakerschap op het hoogste niveau. Niveaus die zelden gehaald worden, IMO. Nog steeds zo zonde dat hij er niet meer is.
Ik ben eind vorig jaar nog eens naar Mulholland Drive gaan kijken in de bioscoop, nav zijn overlijden toen en genoot er evenveel van als toen ik hem de allereerste keer zag, wel deze keer met mijn 16-jarige dochter erbij. Ik denk niet dat ze er al zo goed klaar voor was, ze wist niet wat ze zonet had aanschouwd, maar kon zeker wel ook het filmmakerschap waarderen.
Mulholland Drive 11
Lord of the Rings: The Fellowship of the ring 10
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1