Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

The Lord of the Rings: The Return of the King 1
Kill Bill: Vol. 1 2
Oldboy 1

Ja LOTR is straf. Heel straf. Maar misschien ook net iets te lang. En dan ga ik toch liever de fanboy uithangen en voor Quentin Tarantino gaan. Want die zet hier gewoon een belachelijke mooie ode aan de martial arts film neer. Het verhaal van The Bride blijft gewoon episch, van de brute opening (BANG BANG) tot en met The Showdown at the House of Blue Leaves en alles daartussen, het blijft genieten. Thurman is fantastisch, de gevechten zijn heerlijk en dan nog dat cliffhanger einde. Als je een panfluit episch kan maken dan ben je goed bezig.

Oldboy 1

Ja LOTR is straf. Heel straf. Maar misschien ook net iets te lang. En dan ga ik toch liever de fanboy uithangen en voor Quentin Tarantino gaan. Want die zet hier gewoon een belachelijke mooie ode aan de martial arts film neer. Het verhaal van The Bride blijft gewoon episch, van de brute opening (BANG BANG) tot en met The Showdown at the House of Blue Leaves en alles daartussen, het blijft genieten. Thurman is fantastisch, de gevechten zijn heerlijk en dan nog dat cliffhanger einde. Als je een panfluit episch kan maken dan ben je goed bezig.
Na Pulp Fiction mijn favoriete Tarantino!

Oldboy 1
The Last Samurai 1

Horror had een fun jaar met Identity - Jeepers Creepers 2 - Freddy vs Jason - Dreamcatcher - FD2 - Texas Chainsaw - Wrong Turn, waarin Freddy vs Jason de meest plezierige was.
Toch voor The Last Samurai gegaan. Samen met Collateral mijn favo Cruises.

The Matrix Revolution
Dan ben je een van de weinigen, die dat een topper vindt, niet?
De tweede is te pruimen. De Zion-scenes waren bagger in de meeste gevallen en het grote gevecht in Zion in deel drie, was slaapverwekkend.

Hier ging het oorspronkelijk ook tussen Kill Bill vs Lost In Translation.
Maar dan zag ik dat Elephant ook uit 2003 was en die moet ook in de shortlist komen...

Oldboy 1
The Last Samurai 1
Elephant 1

Hm, 2003 was misschien niet het meest memorabele filmjaar. La meglio giuventu liet wel een indruk na, maar vraag me niet meer waar die over ging. Kill Bill en Oldboy waren lang twee van mijn favoriete films. Maar toch, als er één film is die ik nooit ga vergeten:

Oldboy 1
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

Shit man, nog geen vermelding voor Memories of Murder? Bong Joon Ho's beste! Dit is echt zo belachelijk moeilijk.
Return of the King, Mystic River, Lost in Translation, A Tale of Two Sisters, Kill Bill, Old School, Old Boy, maar ook de eerste Pirates of The Carribean...
Mijn brein zegt Memories of Murder maar mijn hart zegt LOTR.

The Lord of the Rings: The Return of the King 2

Oldboy 1
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

Enkele die nog niet vermeld werden; Bad Santa, American Splendor, Dogville, Touching the Void, "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring", Interstella 555, Good Bye Lenin!, Les triplettes de Belleville, Old School, High Tension, Master and Commander: The Far Side of the World, A Tale of Two Sisters, Beyond Re-Animator, Paycheck, The Barbarian Invasions, The Blind Swordsman: Zatoichi, I'm Not Scared, de start van het MCU met Bana's Hulk, The Green Butchers, Ozon's Swimming Pool en Bertolucci's The Dreamers. Die laatste niet enkel omdat die Eva Green letterlijk afbeeldde als de godin die ze is, maar qua artistiek statement kan dat wel tellen. 😅

Dat zijn er al heel wat maar deze lijst zou niet compleet zijn zonder deze goeie slechte; The Core en ofc Dreamcatcher (gj @SnakeGodRovinin :biglaugh:)

Voor mij gaat het tussen Return of the King, Lost in Translation, Oldboy, The Matrix Reloaded en... Save The Green Planet!
nog even over nadenken.

Mijn favorieten dat jaar waren Big Fish, Something's Gotta Give, Lord of the Rings, Return of the King, The Missing, Last Samurai, Oldboy, Master and Commander, Zaak Alzheimer, Kill Bill 1, Lost in Translation, Open Range, Spring, Summer, Fall, Winter and Spring, Pirates of the Carribean: Curse of the Black Pearl, Mystic River, Memories of Murder, X2, Johnny English, The Recruit, Hornblower: Loyalty (eerder tv-film die laatste).

Hoewel ik Lost in Translation ook een topscore heb gegeven, kan er niet veel discussie zijn:

The Lord of the Rings: The Return of the King 3
Oldboy 1
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

Goed: Kill Bill: Vol. 1, Mystic River, Finding Nemo, The Last Samurai, The Italian Job, Bruce Almighty, The Matrix Revolutions, Out of Time, Ong-Bak, De Zaak Alzheimer.
Zeer goed: PotC: The Curse of the Black Pearl, LotR: Return of the King, Runaway Jury, Stander.

LotR is geweldig, maar met ~3h30 speeltijd gewoon te lang voor mij. Ik kies daarom voor:

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

The Lord of the Rings: The Return of the King 4
Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

Toch al meerdere malen gezien. Easy vote.

Kill Bill: Vol. 1 3
Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1

No brainer

Goed: Kill Bill: Vol. 1, Mystic River, Finding Nemo, The Last Samurai, The Italian Job, Bruce Almighty, The Matrix Revolutions, Out of Time, Ong-Bak, De Zaak Alzheimer.
Zeer goed: PotC: The Curse of the Black Pearl, LotR: Return of the King, Runaway Jury, Stander.

LotR is geweldig, maar met ~3h30 speeltijd gewoon te lang voor mij. Ik kies daarom voor:

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
3h30 ? Dat is dan de inferieure versie. Extended edition is 4u30 :clap:

Ok ik denk dat ik eruit ben. RotK is imo de minste van de drie. Lost in Translation is een melancholische feels-trip van jewelste maar ik zoek het voor dat jaar toch eerder in Zuid-Korea. Oldboy is fan-ta-stisch. DE film die voor mij Park-Chan Wook op de kaart zette. De eerste keer was een unieke ervaring met dat einde da zo ongelooflijk zwaar op je inhamerd. Zuid Korea begon toen echt wel aan zijn opmars want toch is het niet Oldboy maar een andere Zuid-Koreaanse film die dat jaar mijn hart stal. Jigureul jikyeora! oftewel: Save the Green Planet!

Save-the-Green-Planet-images-93184868-85fd-44ac-928f-bb246448058.jpg

Een excentriekeling vermoed dat zijn baas een alien is die deel uitmaakt van een voorhoede die de aarde wil overnemen. Samen met een collega ontvoert hij zijn baas en begint deze te martelen om zijn plannen te achterhalen. Hijinks ensue. :biglaugh:
Kwil er niet te veel in detail over uitweiden maar het is een vrij unieke mix van comedy, drama, thriller, sci-fi, horror en misdaad. Must see imo.

Korean_SavetheGreenPlanet_01-1.jpg

komt dit jaar een semi-remake van Lanthimos (Kynodontas, The Lobster, Killing of a Sacred Deer, Poor Things, ...) onder de naam Bugonia. Heel benieuwd naar maar misschien best om nu eerst nog het origineel te bekijken!

En na al deze reclame gaat mijn stem uiteraard naar... The Matrix Reloaded. 😅
Het verhaal op zich is misschien niet exact wat de meeste mensen na de originele Matrix verwacht hadden maar voor mij waren de onthullingen van the Architect on point en vrij geestverruimend. Nadat ik uit de zaal buitenkwam nog uren, maar dan echt uren over aan het nadenken geweest. Daarnaast omvat Reloaded één van de best gefilmde en meest adrenaline pompende actie sequenties ooit op film vastgelegd. Heel dat stuk vanaf het gevecht in de lobby van de Merovingian's villa tot het einde van de highway chase scene is niets anders dan fenomenaal en laat je geen moment op adem komen.

tumblr_625078ac70af6434ea322708fed2d6f2_3b8eee05_540.gif

"Please, ma cherie. I have told you. We are all victims of causality. I drank too much wine, I must take a piss. Cause and effect."

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1

Laatst bewerkt:
Ok ik denk dat ik eruit ben. RotK is imo de minste van de drie. Lost in Translation is een melancholische feels-trip van jewelste maar ik zoek het voor dat jaar toch eerder in Zuid-Korea. Oldboy is fan-ta-stisch. DE film die voor mij Park-Chan Wook op de kaart zette. De eerste keer was een unieke ervaring met dat einde da zo ongelooflijk zwaar op in je inhamerd. Zuid Korea begon toen echt wel aan zijn opmars want toch is het niet Oldboy maar een andere Zuid-Koreaanse film die dat jaar mijn hart stal. Jigureul jikyeora! oftewel: Save the Green Planet!

Save-the-Green-Planet-images-93184868-85fd-44ac-928f-bb246448058.jpg

Een excentriekeling vermoed dat dat zijn baas een alien is die deel uitmaakt van een voorhoede die de aarde wil overnemen. Samen met een collega ontvoert hij zijn baas en begint deze te martelen om zijn plannen te achterhalen. Hijinks ensue. :biglaugh:
Kwil er niet te veel in detail over uitweiden maar het is een vrij unieke mix van comedy, drama, thriller, sci-fi, horror en misdaad. Must see imo.

Korean_SavetheGreenPlanet_01-1.jpg

komt dit jaar een semi-remake van Lanthimos (Kynodontas, The Lobster, Killing of a Sacred Deer, Poor Things, ...) onder de naam Bugonia. Heel benieuwd naar maar misschien best om nu eerst nog het origineel te bekijken!

En na al deze reclame gaat mijn stem uiteraard naar... The Matrix Reloaded. 😅
Het verhaal op zich is misschien niet exact wat de meeste mensen na de originele Matrix verwacht hadden maar voor mij waren de onthullingen van the Architect on point en vrij geestverruimend. Nadat ik uit de zaal buitenkwam nog uren, maar dan echt uren over aan het nadenken geweest. Daarnaast omvat Reloaded één van de best gefilmde en meest adrenaline pompende actie sequenties ooit op film vastgelegd. Heel dat stuk vanaf het gevecht in de lobby van de Merovingian's villa tot het einde van de highway chase scene is niets anders dan fenomenaal en laat je geen moment op adem komen.

tumblr_625078ac70af6434ea322708fed2d6f2_3b8eee05_540.gif

"Please, ma cherie. I have told you. We are all victims of causality. I drank too much wine, I must take a piss. Cause and effect."

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Reloaded? Komaan dat is toch bij de meest teleurstellende cgi allertijden. Film is ook verouderd zoals azijn.

Dat eerste gevecht met die 100en smiths is grafisch idd serieus veroudered maar conceptueel nog altijd even sterk. Heb hem onlangs nog terug gezien en heel dat stuk vanaf het gevecht met de ghost twins in die ondergrondse garage dat naadloos overgaat in dat choreografisch meesterwerk in de villa van de Merovingian wat op zijn beurt rechtstreeks overgaat tot de mad dash highway chase scene waar de keymaker koste wat kost moet beschermd worden staat nog steeds als een mijlpaal overeind. Het aantal actie scenes dat dat niveau weet te halen is op één hand te tellen.

Dat de CGI de meest teleurstellende allertijden zou zijn is vermoed ik hyperbool want er komt zelfs vandaag nog, meer dan 20 jaar later, soms brakkere cgi op het scherm. Maar die film is zoveel meer dan CG spektakel. Sowieso stom om een film daar zo hard op af te rekenen imo. Die van RotK zoals die massa groene geesten trok bij release al op niet veel maar zelfs Gollum, die destijds zo verbaasde, is ondertussen serieus veroudered. Gaat me in ieder geval niet tegenhouden voor op FotR en misschien tTT te stemmen.

Gewoon even zeggen dat ik helemaal akkoord ben met @DaFreak .
Reloaded heeft zeker z'n flaws maar wanneer die op volle toeren draait dan is en blijft die echt goed. Helaas onthouden veel mensen alleen maar de mindere zaken. Imo ook een geval van te hoge verwachtingen.

En Return of the King vind ik de minste van de Lord of the Rings trilogie.

Dat eerste gevecht met die 100en smiths is grafisch idd serieus veroudered maar conceptueel nog altijd even sterk. Heb hem onlangs nog terug gezien en heel dat stuk vanaf het gevecht met de ghost twins in die ondergrondse garage dat naadloos overgaat in dat choreografisch meesterwerk in de villa van de Merovingian wat op zijn beurt rechtstreeks overgaat tot de mad dash highway chase scene waar de keymaker koste wat kost moet beschermd worden staat nog steeds als een mijlpaal overeind. Het aantal actie scenes dat dat niveau weet te halen is op één hand te tellen.

Dat de CGI de meest teleurstellende allertijden zou zijn is vermoed ik hyperbool want er komt zelfs vandaag nog, meer dan 20 jaar later, soms brakkere cgi op het scherm. Maar die film is zoveel meer dan CG spektakel. Sowieso stom om een film daar zo hard op af te rekenen imo. Die van RotK zoals die massa groene geesten trok bij release al op niet veel maar zelfs Gollum, die destijds zo verbaasde, is ondertussen serieus veroudered. Gaat me in ieder geval niet tegenhouden voor op FotR en misschien tTT te stemmen.
Vind ook dat die fights echt wel pak minder zijn. Het is allemaal te veel over the top. De eerste was daar toch wat gedoseerder in. Zion stukken nu ook niet megaboeiend

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan