Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Alright, ik zal weer een opsomming maken van de toppers (voor mij dan toch) maar ditmaal van 2016.

Een aantal superhero movies die dat jaar de moeite waren waaronder Deadpool, Batman v Superman: Dawn of Justice (ik vond Affleck geslaagd in de rol van Batman), Doctor Strange en Captain America: Civil War. X-Men: Apocalypse en Suicide Squad waren wat minder.

Ook dat jaar hadden we een aantal horror films die de moeite waren zoals 10 Cloverfield Lane, Train to Busan, The Conjuring 2, The Shallows, The Neon Demon, Don't Breathe, Ouija: Origin of Evil, The Girl with All the Gifts, The Void, The Autopsy of Jane Doe, A Cure for Wellness, Raw, Hush, The Wailing en Terrifier.

Wat hadden we nog. Hail Cesar!, Warcraft, The Nice Guys, Rogue One: A Star Wars Story, Hunt for the Wilderpeople, The Magnificent Seven, Captain Fantastic, Deepwater Horizon, Kubo and the Two Strings, Sully, The Red Turtle, Hacksaw Ridge, Manchester by the Sea, Fantastic Beasts and Where to Find Them, Split, La La Land, Swiss Army Man, Moonlight, Paterson, American Honey, 20th Century Women en last but not least..... Arrival.

Toch weer een vrij goed jaar blijkbaar.
Swiss Army Man hilarisch, zo wat in mijn beginperiode toen ik A24 heb ontdekt.
Nu is het 50/50 tussen Train to Busan en Arrival voor mij.
Ik ga @Pegasus volgen :

2016:

Silence 1
Arrival 2

2016:

Silence 1
Arrival 2
Rogue One 1
DONNIE YEN!!!
Schermafbeelding-2025-07-26-005127.png

Wel heel hard getwijfeld tussen Rogue en The Wailing. Maar Rogue ondertussen al 3 maal herbekeken. Binnenkort eens aan Andor beginnen.
Train to Busan was ook wel fenomenaal goed.

Swiss Army Man, Raw & The Neon Demon. 🥰
10 Cloverfield Lane is tot vandaag nog altijd Trachtenbergs beste imo, was een heel leuke cinema ervaring. Naast alles wat @ikbenben daar oplijst nog een shoutout voor Nocturnal Animals.

En dan volgt nu een hartverscheurende keuze. In vele andere jaren had de tentakel hoogmis van Arrival ongetwijfeld geprimeerd...
kgdpFnX.gif

Ware het niet voor de tentakels van Park Chan-wook die met stevige zuignappen mijn hart op brute wijze uit mijn borstkas wist te ontvreemden.

> 2016
Silence 1
Arrival 2
Rogue One 1
The Handmaiden 1

Veel goeds dit jaar, maar niets kan uiteraard tippen aan Batman V Superman... Euh wacht, Arrival bedoel ik. Hands down 1 van de beste films van de laatste 10-20 jaar.

> 2016
Silence 1
Arrival 3
Rogue One 1
The Handmaiden 1

Laatst bewerkt:
The Handmaiden, Hunt for The Wilderpeople, The Wailing, Autopsy of Jane Doe, The Nice Guys, Train to Busan, .... Allemaal niet gemakkelijk maar ik ga toch voor Kimi no Nawa, aka, Your Name gaan.

Silence 1
Arrival 3
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 1

Silence 1
Arrival 4
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 2

Moeilijke keuze, het is deze of Arrival, maar een beetje Shinkai love :love:

Silence 1
Arrival 4
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 2
Manchester By The Sea 1

Heel moeilijke keuze. Ik vind Arrival heel goed maar ben blijkbaar niet zo'n grote fan als de meesten hier.
Nocturnal Animals: goed maar nu er wat jaren afstand tussen zitten, ben ik minder onder de indruk dan toen. Ik denk dat de film iets te serieus is voor het pulp verhaal, beetje te weinig fun?
La La Land: geen fan van musicals ook al apprecieer ik de kunde van deze film.
The Handmaiden: geweldig, we weten allemaal dat ik een zwak heb voor old timey lesbiennes.
Moonlight: ook hier een film die ik oorspronkelijk fantastisch vond en waar mijn mening nu gedegradeerd is naar 'heel goed maar met wat minpunten'.
Raw: verkies ik boven Titane eigenlijk, straf debuut.
Manchester By The Sea: een film die me emotioneel leeggelopen achter liet. Heel erg sterk.

Nog een paar minder bekende toppers uit dit jaar: The Love Witch en Nocturama.

Silence 1
Arrival 4
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 3
Manchester By The Sea 1

Het ging tussen dit en The Neon Demon. Waar ik 2-3 jaar geleden wellicht de laatste zou gezegd hebben, geef ik nu de voorkeur aan Your Name.

Wat een tof topic is dit! Ik krijg elke keer suggesties bij van films die ik toch precies ook nog wil zien.
Maar Your Name, hoe kon ik die vergeten op te sommen! 😍

Silence 1
Arrival 5
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 3
Manchester By The Sea 1

We have a winner, denk ik...

No offense to the fans maar ik vond Your Name ronduit onuitstaanbaar.
@FlyingHorseman no love for Kelly reichardt? Hier al 2x genomineerd voor haar film van dat jaar maar nog niemand gevonden die me bijstaat. This makes me sad all day. Wonderbaarlijk talent imo.

No offense to the fans maar ik vond Your Name ronduit onuitstaanbaar.
@FlyingHorseman no love for Kelly reichardt? Hier al 2x genomineerd voor haar film van dat jaar maar nog niemand gevonden die me bijstaat. This makes me sad all day. Wonderbaarlijk talent imo.
Certain Women vond ik goed maar niet haar sterkste werk. Zoals ik het me herinner vond ik het laatste deel heel sterk maar één van de twee andere iets minder en voelden ze iets te losstaand van elkaar aan. Haar twee toppers (wat mij betreft) moeten nog komen: Wendy & Lucy in 2008 en Meek's Cutoff in 2010. Heb de indruk dat de meningen over die laatste verdeeld zijn maar ik vond die echt geweldig. First Cow had wat pech met de concurrentie, die vind ik ook heel sterk.

ivm Kelly Reichardt; Wendy and Lucy nog niet gezien, momenteel gaat het voor mij tussen First Cow en Meek's Cutoff als haar beste werk. Certain Women kon ik ook wel appreciëren, Night Moves vond ik minder. Ze staat op de radar maar voor mij persoonlijk moet ze nog wat grotere golven maken vooraleer ik ze op de map vastpin.

Haar beste is imo Old Joy, closely followed by Meek’s Cutoff. First Cow en Wendy and Lucy ietsje lager in de ranking maar nog steeds meesterwerken imo. Dan volgt de rest, Certain Women (moet het vooral hebben van het laatste stuk, maar nog steeds fantastisch) en dan Showing Up die ik ook echt goed vond en dan Night Moves, de minste van de hoop maar wel die for a rewatch.

Makkelijke keuze dat jaar :

Silence 1
Arrival 6
Rogue One 1
The Handmaiden 1
Certain Women 1
Your Name 4
Manchester By The Sea 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan