Wat geldt als zwartwerk in België?

Moeilijke discussie.
In een ver verleden in mijn job de invaliditeitsuitkering moeten stopzetten van iemand die een berg kiezel bijeen aan het scheppen was op de oprit van zijn ex, om haar te helpen. Door zijn ziekte woonde hij in het appartement boven die ex, met een andere oprit, zodat zij toezicht kon houden op hem. Betrof iemand met mentale aandoeningen die ook gepest werd op het werk. Die baas heeft die man in het oog gehouden en er de inspectie op afgestuurd. Doordat het niet zijn eigen oprit was en die man het niet goed kon uitleggen, werd de PV opgemaakt en dossier stopgezet. Ik herinner me niet alles, maar wel de verontwaardiging op onze dienst. Het werk wat hij deed sprak zijn arbeidsongeschiktheid niet tegen en de hele oprittenkwestie vonden we van de pot gerukt... Maar wij hadden er niets aan te zeggen.

De meeste PV's die bij mij kwamen, waren er van seksuele bijverdiensten via advertenties op websites, in combinatie met ziekteuitkering. Inclusief de ondervragingen die daarbij hoorden. Meestal schrijnend, soms ook wel grappig. Maar heel af en toe kwam je zulke apartere zaken tegen.

Ook eens iemand gehad die bij verkeerscontrole een grasmachine bijhad met een aanhangwagen met reclame van zijn bedrijf in de tuinbouw. Stond ook op ziekteuitkering. Inspectie opgeroepen. Doordat hij niet kon aantonen dat hij dat niet in het zwart deed icm de reclame op de aanhangwagen die op de zaak stond... Uitkering kwijt.

Al bij al kreeg ik niet vaak dergelijke aangiftes binnen. Mijn conclusie toen was alleszins dat er dus héél weinig controle is en enkel de "obvious cases" naar boven kwamen.

Die klikwebsite is er op een gegeven moment gekomen, maar daar heb ik destijds geen verschil door gemerkt. Ik ga er maar vanuit dat men ook bij die inspecteurs te weinig volk had.

Bij deze mijn anekdotische bijdrage aan dit draadje...

Als ik onderstaande link eens lees dan mogen ze precies half BE een PV voor sluikwerk aansmeren.
Wat een absolute klucht van een regelgeving.

Inderdaad, men kan technisch gezien een PV sturen; maar stel dat er geen regelgeving is kan je nooit een PV sturen: zoals iemand hier al zei zijn er dan voortdurend vrienden aant helpen.

Over die werkloze broer kom je in een veel lastigere discussie:
iedereen op dit forum denkt aan zijn broer die door tegenslag werkloos geworden is en volop aant solliciteren is voor een of andere kantoorjob en je tijdens een weekendje helpt verhuizen en niet aan de broer die half zijn leven werkzoekend is en heel jouw huis schildert (en geen job kan vinden als schilder…)

Die klikwebsite is er op een gegeven moment gekomen, maar daar heb ik destijds geen verschil door gemerkt. Ik ga er maar vanuit dat men ook bij die inspecteurs te weinig volk had.

Probleem met "kliklijnen" (gesproken met mensen die de verklikkingen ontvangen.) is dat het vaak gewoon "op woord" is zonder enig vorm van bewijsmateriaal en dat de meerderheid van de klachten gewoon "afrekeningen" waren. Dus zo'n klachten gaan waarschijnlijk minder serieus behandeld worden.

Buur die te luid verbouwt, maar dat op zich is geen teken van zwart werk.
Racisme
Jaloezie (buur heeft nieuwe auto, "DIE MOET IN HET ZWART WERKEN".)
Misgelopen businessdeals waar men wraak wil nemen via andere manieren
ex-partners die vuil zoeken voor de rechtbank, misgelopen alimentatie in hun ogen,...

Een baas kan u dingen bevelen, een vriend kan het vragen. Héél andere vorm van "gezag" denk ik dan.
Een baas kan u evenmin verplichten in het zwart te werken. Hij kan wel druk zetten, maar een vriend heeft soms ook middelen om druk te zetten.

Kom het gerust vragen en zie een WhatsApp geschiedenis van 10 jaar ofzo?
Dus wie WhatsApp geschiedenis heeft, kan in het zwart beginnen werken voor elkaar? Dat zou nooit werken, je kan aparte Whatsapp conversaties hebben voor je "vriendelijke" relaties en daarnaast met dezelfde personen eenzelfde groep met je afspraken over zwartwerk.
Maar een zwartwerker kent doorgaans zijn opdrachtgevers een pak minder goed.
Zwartwerk is niet enkel in een 'B2C' context maar heel vaak in een 'B2B' context, waar men al jarenlang samenwerkt.

Terug
Bovenaan