Wat geldt als zwartwerk in België?

Los van uw wiskundige fout heb je ook nog eens overrullende Europese regelgeving waaraan de Belgische niet voldoet:
* https://siriuslegaladvocaten.be/blogs/verkoop-met-verlies-mag-in-sommige-gevallen/
* https://seeds.law/nl/nieuws-inzichten/verkoop-met-verlies

Voor de rest ga ik geen tijd meer steken aan uw smerige spelletjes hier op het forum
Amai, ja... Oké, dus als je liegt over de houdbaarheidsdatum en zo fraude pleegt, of als je jouw zaak wilt aftoetsen tegen de Europese richtlijn voor oneerlijke handelspraktijken, het kan zijn dat je mag verkopen met verlies. Omdat je niet met wetten de consument mag beschermen op die manier volgens de Europese richtlijn.

Maar dit specifieke geval van Piet de friturist gaat niet over het beschermen van de consument. Dus 'het staat niet vast dat deze wet een strijd met de Europese richtlijn zal overleven' wordt zo een pak kleiner.

Kortom: Volgens de huidige Belgische wetten mag Piet zijn friet niet aan inkoopprijs verkopen omdat het een vriendendienst is. Daar ging het hier dus over. Dat je geen goederen mag aanbieden tegen verlies, dus waarom zou je wel diensten mogen aanbieden tegen verlies. Waarop jij zei dat dat eerste dus wel mag, wat niet klopt.

Zwartwerk gaat heel ruim hé. Al wie bij een verbouwing hulp heeft ingeroepen van vrienden, of zelf een handje heeft toegestoken bij vrienden, heeft zich al beschuldigd aan zwartwerk. Dat is gewoon heel erg fel ingeburgerd (en de definitie is mijn inziens ook gewoon te ruim, want gaat in tegen het organische sociale en maatschappelijke weefsel, maar dat is een andere discussie).
Ik ben van mening dat men hier een onderscheid zou moeten maken als er een financiele tegemoetkoming is voor deze arbeid of niet.

Maar Piet mag zijn frieten toch ook niet verkopen aan inkoopprijs aan zijn "vrienden"?
Het punt is dat diensten (helpen in de bouw) en goederen (frieten verkopen) fiscaal geen enkel verschil hebben.
Ter info, er is wel een verschil: verkopen met verlies mag in beginsel niet voor verkoop van goederen, wel van diensten. Maar aan inkoopprijs verkopen van goederen mag juridisch (standaard) niet: https://www.standaard.be/economie/juridische-kroniek.-te-goedkoop-mag-niet/43358568.html

Frieten is een specialleke: als het frieten zijn om op te eten ter plaatse, is het een dienst (21% BTW), is het verkoop van bereide frieten om mee te nemen, is het 6% BTW (levering van een goed).

Ik ben van mening dat men hier een onderscheid zou moeten maken als er een financiele tegemoetkoming is voor deze arbeid of niet.
en hoe moet de fiscus dat bewijzen dat er een financiële tegemoetkoming is? Dat is aartsmoeilijk. Vandaar dat men in de praktijk er , behalve bij sociale fraude, geen probleem van maakt dat er een handje meegeholpen wordt op enkele voorwaarden:
- niet te technisch werk
- niet uitgevoerd door een professional, zelfs als is het een vriendendienst
- niet uitgevoerd door een wildvreemde
- niet herhaaldelijk (bvb wekelijks helpen bij iemand), omdat men dan veronderstelt dat er wel degelijk iets van vergoeding is, zelfs al is het maar een bak bier.

Qua BTW is het dan weer een net nog iets complexer verhaal.

en hoe moet de fiscus dat bewijzen dat er een financiële tegemoetkoming is? Dat is aartsmoeilijk. Vandaar dat men in de praktijk er , behalve bij sociale fraude, geen probleem van maakt dat er een handje meegeholpen wordt op enkele voorwaarden:
- niet te technisch werk
- niet herhaaldelijk (bvb wekelijks helpen bij iemand), omdat men dan veronderstelt dat er wel degelijk iets van vergoeding is, zelfs al is het maar een bak bier.

Terechte opmerkingen en inderdaad niet gemakkelijk om te beoordelen.

Dat geldt dan toch enkel voor de bouw? En zelfs daar lijkt men daar niet op te controleren?

Ik die een vriend ga helpen verhuizen of ga koken voor een vriendin...
dat kan je toch bezwaarlijk zwartwerk/sluikwerk noemen omdat ze anders een verhuizer of privé-chef hadden moeten inhuren?

- niet te technisch werk

Is dat dan geen discriminatie van professionals versus non-professionals?
Een schrijnwerker mag zijn kameraad niet gaan helpen een nieuwe maatkast te installeren, ik wel?

Dat geldt dan toch enkel voor de bouw? En zelfs daar lijkt men daar niet op te controleren?

dat kan je toch bezwaarlijk zwartwerk/sluikwerk noemen omdat ze anders een verhuizer of privé-chef hadden moeten inhuren?

Een schrijnwerker mag zijn kameraad niet gaan helpen een nieuwe maatkast te installeren, ik wel?
Volgens de wet mag jij dat ook niet.
Het verschil is dat een zelfstandige schrijnwerker ook nog btw verschuldigd is aan de staat.

En ik snap dat je vindt dat dat geen zwartwerk is, maar het is wel degelijk zo. Dat er weinig/geen controle op is, maakt in essentie niks uit. Het concept "vriendendienst" is iets dat gewoon niet bestaat en is altijd zwartwerk.

Als ik iemand zijn computer fix en gij geeft mij er 50 euro voor is dat ook zwartwerk, maar ik maak daar geen business van, dat gebeurt hooguit eens 1x op een jaar dat iemand mij dat vraagt. In die zin heeft iedereen al aan zwartwerk gedaan.
Allemaal te zien hoe structureel het is. Gaat het om éénmalig eens 100 euro om een kennis te helpen of ben je een zelfstandige die systematisch voor een deel zwart werk doet.
Het is nog erger vind ik wanneer het gaat om mensen die een uitkering krijgen en die dan in het zwart nog allerlei werkjes bij doen (het voorbeeld van contexbinder, dat is al serieuze fraude, zulke mensen zouden stante pede hun uitkering moeten verliezen en een dikke boete er bovenop moeten krijgen)
Het wordt allemaal maatschappelijk te veel aanvaard , en je gaat er u ook niet populair mee maken met er tegenin te gaan.

En 1x wordt 2x en 5x en 10x.
Vanaf hoeveel keer moet je een factuur opmaken? Van de 50e? 100e of pas vanaf 250e?

Zwartwerk is tegen betaling
Dus nee iemand gratis helpen valt daar niet onder
Zwartwerk is prestatie, gezag en vergoeding
Vergoeding moet geen cash zijn.. een gratis broodje of cola is ook een vergoeding
Uwe kameraad die zegt "die kast moet daar" is gezag

Ik die een vriend ga helpen verhuizen of ga koken voor een vriendin... dat kan je toch bezwaarlijk zwartwerk/sluikwerk noemen omdat ze anders een verhuizer of privé-chef hadden moeten inhuren?
Hoe kan ik weten - als ik u bezig zie met een verhuis - dat die persoon een vriend(in) is?

Als ik onderstaande link eens lees dan mogen ze precies half BE een PV voor sluikwerk aansmeren.
Wat een absolute klucht van een regelgeving.

Als een wet al geen steek houdt, dan zal hij ook sneller overtreden worden. Ik zie geen probleem met vrienden te helpen zo lang ge het niet doet met de bedoeling om er uzelf mee te verrijken in het zwart.

Uw ene broer die werkt zou u mogen helpen, maar uwe beste maat niet, of uw andere werkloze broer zou het ook niet mogen? Belachelijk.

Als ik onderstaande link eens lees dan mogen ze precies half BE een PV voor sluikwerk aansmeren.
Wat een absolute klucht van een regelgeving.

Ik word als alleenstaande en enig kind gediscrimineerd wegens het hebben van te weinig familie tot tweede graad 😂

Maar enfin, voor de derde keer citeren dan:

Een verkoop met verlies is een verkoop tegen een prijs die niet ten minste gelijk is aan de prijs waartegen een onderneming het goed heeft gekocht, na aftrek van:
  • toegekende en definitief verworven kortingen;
  • niet definitief verworven volumekortingen, ten belope van 80% van de verworven volumekortingen in het voorbije jaar voor hetzelfde goed.

(dus in andere woorden: meer dan inkoopprijs)
Dat interpreteer je toch verkeerd. Het is niet verkopen lager dan de inkoopprijs ( en om die prijs te bepalen moet je ook rekening houden met korting die je als aankoper effectief gekregen hebt (definitief verworven) of nog niet effectief gekregen maar die je gewoonlijk krijgt (volumekorting obv vorig jaar). Dat is dus gewoon uw kostprijs. Dus verkopen aan kostprijs is geen probleem.

Vanuit fiscaal punt creeer je dan wel mogelijk een voordeel van alle aard als dat bv aan personeel zou zijn afhankelijk van een aantal voorwaarden.

Dat interpreteer je toch verkeerd. Het is niet verkopen lager dan de inkoopprijs ( en om die prijs te bepalen moet je ook rekening houden met korting die je als aankoper effectief gekregen hebt (definitief verworven) of nog niet effectief gekregen maar die je gewoonlijk krijgt (volumekorting obv vorig jaar). Dat is dus gewoon uw kostprijs. Dus verkopen aan kostprijs is geen probleem.
Klopt niet hoor. Je mag wél natuurlijk rekening houden met de kortingen die je zelf kreeg, maar verkopen aan kostprijs, zonder rekening te houden met de andere kosten mag niet (zie link hierboven).
Vanuit fiscaal punt creeer je dan wel mogelijk een voordeel van alle aard als dat bv aan personeel zou zijn afhankelijk van een aantal voorwaarden.
Klopt.

Dat geldt zowel voor bouw als voor andere diensten. Maar opnieuw: het is niet omdat je iets doet voor iemand anders, dat dit automatisch zwartwerk is. Daar zijn een aantal voorwaarden aan (waar al dan niet betaling niet noodzakelijk een voorwaarde is, maar natuurlijk wel kan belangrijk zijn)
Een privé-kok behoort niet tot het normaal economisch circuit en zal dus niet als zwartwerk beschouwd worden, afhankelijk van de situatie zelfs als mantelzorg. Kook je natuurlijk élke week voor een vriendin zonder zorgen, dan kan het al minder vanzelfsprekend zijn.

Helpen verhuizen, eenmalig en niet met professioneel materiaal, zal een controleur ook geen probleem vinden. Gebruik je een zelfgekochte verhuislift voor anderen, of huur je in de plaats van de verhuizer materiaal hiervoor, dan is dat al iets anders.

Nee, da's geen discriminatie, omdat men er vanuit gaat dat een schrijnwerker zijn professionele opgedane kennis gebruikt. Daar moet dus btw op betaald worden.
Ken je er niks van, dan is dat écht een vriendendienst en geen gebruik maken van professionele diensten.

Het beste equivalent lijkt me hier het toestaan van abnormale of goedgunstige voordelen. Als je iets goedkoper verkoopt aan vrienden dan wat je zou vragen aan een onafhankelijke partij, dan is dat een goedgunstig voordeel. In het voorbeeld van de frituur zouden zo'n gratis frieten of frieten aan inkoopprijs ervoor zorgen dat de friturist het bedrag van de "korting" moet toevoegen aan zijn verworpen uitgaven. Da's theorie natuurlijk, in de praktijk zal dat niet gebeuren voor een pak friet.

Net zoals bij vrienden die komen helpen om je huis te bouwen zouden in principe de te goedkope frieten belast moeten worden.

Klopt niet hoor. Je mag wél natuurlijk rekening houden met de kortingen die je zelf kreeg, maar verkopen aan kostprijs, zonder rekening te houden met de andere kosten mag niet (zie link hierboven).

Klopt.
Ik reageerde enkel op het stuk dat Loser aanhaalde, want zijn interpretatie daarvan lijkt mij niet correct. Mijn cursus consumenten en economisch recht zit te ver om de rechtspraak daarvan te herinneren tbh.
Fiscaal mag een verkoop aan kostprijs wel maar eventueel met VAA voor werknemers ( of een abnormaal voordeel zoals beryl aanhaalde)

Als een wet al geen steek houdt, dan zal hij ook sneller overtreden worden. Ik zie geen probleem met vrienden te helpen zo lang ge het niet doet met de bedoeling om er uzelf mee te verrijken in het zwart.

Uw ene broer die werkt zou u mogen helpen, maar uwe beste maat niet, of uw andere werkloze broer zou het ook niet mogen? Belachelijk.

Bij uw broer kan je aantonen dat hij uw broer is.
Bij een maat kan je dat niet. Anders is elke zwartwerker gewoon een vriend aan het helpen

En 1x wordt 2x en 5x en 10x.
Vanaf hoeveel keer moet je een factuur opmaken? Van de 50e? 100e of pas vanaf 250e?

Zwartwerk is prestatie, gezag en vergoeding
Vergoeding moet geen cash zijn.. een gratis broodje of cola is ook een vergoeding
Uwe kameraad die zegt "die kast moet daar" is gezag

Een baas kan u dingen bevelen, een vriend kan het vragen. Héél andere vorm van "gezag" denk ik dan.

Hoe kan ik weten - als ik u bezig zie met een verhuis - dat die persoon een vriend(in) is?

Kom het gerust vragen en zie een WhatsApp geschiedenis van 10 jaar ofzo?

Bij uw broer kan je aantonen dat hij uw broer is.
Bij een maat kan je dat niet. Anders is elke zwartwerker gewoon een vriend aan het helpen

Maar een zwartwerker kent doorgaans zijn opdrachtgevers een pak minder goed.

Terug
Bovenaan