Warmtepompen

Is idd de Hitachi Yutaki S combi uit dat artikel. Prijs is ong €3000 meer dan de Daikin Altherma 3 die een iets lagere SCOP heeft (en 30L kleinere boiler)

Is idd de Hitachi Yutaki S combi uit dat artikel. Prijs is ong €3000 meer dan de Daikin Altherma 3 die een iets lagere SCOP heeft (en 30L kleinere boiler)
Dan lijkt mij dat je de beslissing maakt op basis van :

1) uw jaarlijks verbruik
2) De SCOP voor beide oplossingen
3) levenstermijn van 15 j calculeren.

En op basis van de kostprijs van elektriciteit kijken of de Hitachi interessanter is dan die Daikin die volgens mij een scop heeft van 4.8 (https://www.google.be/url?sa=t&rct=...67_Dutch.pdf&usg=AOvVaw1-FayadM0IxaRTuKkCioer). Wat tov 6.488 toch wel een serieuze reductie is, indien die scop ook effectief haalbaar en bereikbaar is...

Het feit dat die dan ook nog eens leverbaar is op 3 weken, ook al stel ik mij vragen bij zo'n korte leveringstermijn, heeft ook een voordeel aangezien je dan daar ook al direct gebruik van kan maken. En dat gaat dan, als de SCOP correct is, interessant zijn in vgl met de kost van gas tov elektriciteit die gebaseerd is op factor 2.9 (en dus quasi een besparing zou zijn van factor 2,2 door gebruik te maken van deze warmtepomp in plaats van gas). Maar je moet dan ook wel die meerprijs van 3k€ ervan uithalen (en die SCOP moet ook effectief in de praktijk haalbaar zijn).

Al stel ik mij vragen hoe men die cijfers haalt, als de COP die ik hieronder vind bij 7, 2 of -7°C daar niet in de geburen bijkomt, en eigenlijk in dezelfde factor zitten als die van de Daikin.
Dus ik stel mij effectief vragen hoe men aan zulke hoge cijfers komt voordat je daarvoor kiest. Daarnaast lijkt het ook te zijn alsof dat men bij de hitachi nog niet de conversie heeft gedaan naar R32 voor de grotere capaciteiten (4kw en +) maar dit al wel gedaan heeft voor de <4kw versies. En als ik even vergelijk met de mitsubishi's hebben ze daar ook nog R410A's als koelingsmiddel. Dus dat zal tegen 2030 dan moeten verminderen, maar dat is nog even... Al moet ik wel eerlijk zijn dat ik de COP-cijfers bij anderen bij 7°C niet meer tegenkwam. In 2016 zag je die cijfers nog wel...

Kortom als die scop waardes effectief haalbaar zijn (ik haal met mijn warmtepomp van 2017 een scop van 3.6 (inclusief sanitair warm water)). Dan zou die hitachi een interessante investering kunnen zijn ( en de COP's zijn groter indien het toestel op halflast zou werken... hoe wie wat geen idee maar dat staat in de technische fiche. Maar ik zou voor ik 3000€ extra uitgeef toch graag weten welke SCOP zij vooropstellen voor deze installatie als haalbaar. Dat zouden ze toch moeten kunnen zeggen. En dit ook vragen voor de Daikin.

Stel mij idd ook vragen bij het artikel. In mijn offerte staat er bij de Daikin een SCOP van 4.85 en bij de Hitachi 5.10
Dan betaal je dus 3000€ meer voor het feit dat die snel geleverd kan worden ivgm die andere.
Al moet je wel even dubbelchecken of men niet spreekt over COP. Aangezien ik die cijfers eerder tegenkom dan SCOP.

Goedeavond allen,

We zijn momenteel ons huis aan het verbouwen en gaan een warmtepomp installeren. We zitten echter met een onbekende levertijd. Heeft er iemand zicht op mogelijke tijdelijke alternatieven die enigszins betaalbaar zijn? We hebben ter info geen gasaansluiting. Het zou zowel Sanitair warm water als vloerverwarming moeten kunnen voorzien.
Ik dacht zelf al aan een tijdelijke elektrische ketel te huren of te kopen. Verder was ik ook aan het kijken naar zwembadwarmtepompen. Iemand ervaringen die ze willen delen?
Alvast bedankt.

Goedeavond allen,

We zijn momenteel ons huis aan het verbouwen en gaan een warmtepomp installeren. We zitten echter met een onbekende levertijd. Heeft er iemand zicht op mogelijke tijdelijke alternatieven die enigszins betaalbaar zijn? We hebben ter info geen gasaansluiting. Het zou zowel Sanitair warm water als vloerverwarming moeten kunnen voorzien.
Ik dacht zelf al aan een tijdelijke elektrische ketel te huren of te kopen. Verder was ik ook aan het kijken naar zwembadwarmtepompen. Iemand ervaringen die ze willen delen?
Alvast bedankt.
Easykit of sack mischien?

Ik heb 2 offertes gekregen. Mijn voorkeur ging altijd uit naar Mitsubishi, maar die offerte blijkt nu beterkoop te zijn dan de Vaillant die ik gekregen heb en daar verschiet ik wat van. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken. Waarom is die Mitsubishi installate 2000-3000 euro beterkoop en is die dan wel evengoed? Ik zou graag jullie gedacht horen.

Mitsubishi

Warmtepompverwarming : OPLETTEN : kan verwarmen tot 50°C zoals besproken, radiatoren en vloerverwarming.​
BUITENTOESTTEL :
Merk : Mitsubishi​
Type : PUD-SWM 120 VAA​
Omschrijving : buitentoestel warmtepomp lucht/water​
Verwarmingsvermogen : tot 12KW​
Max. opgenomen electrisch vermogen: 3 KW​
C.O.P. : 4,24​
Geluidsniveau buitentoestel max: 60 dB(A) (Dit maakt toch stevig wat lawaai, niet? Zeker omdat het onder de slaapkamer ramen komt)​
Hydromodule : binnentoestel
Merk : Mitsubishi​
Type : EHST 20D-VM6D​
Omschrijving : warmteomzetter van heetgas naar vloerverwarmingswater en 200 liter sanitair warm water​
Verwarmingsvermogen : tot 14KW​
Max. opgenomen electrisch : 5 KW (elektrische bijverwarming is niet nodig en is vermogen uitgeschakeld)​
11.450€ Excl BTW​

Vaillant

Optie 1 warmtepomp lucht/water met boiler 300liter
Uitbreken en wegvoeren bestaande gaswandketel​
1x Warmtepomp lucht/water Vaillant aroTherm split VWL 105/5 230V​
1x Warmtepomp binnenunit Vaillant aroTherm VWL 127/5​
1x Weersafhankelijke regelaar Vaillant VRC 700​
1x Drukvat Pneumatex SD 18l CV​
1x Vulset​
1x Vuilafscheider 4/4 met magneet​
1x Buffervat 45 liter​
Gebruik bestaande pompgroepen​
1x Thermostaat badkamer Vaillant VR91​
1x Sturing Vaillant VR70 voor 2 pompgroepen​
1x Boiler Vaillant VIH 300 liter BR geplaatst op alu sokkel​
1x Doorstroomexpantievat Pneumatex ADF 25 liter = antilegionella!!​
1x Veiligheidsklep aangesloten op afvoer​
14180 € excl BTW​

Optie 2 warmtepomp lucht/water met warmtepompboiler
Uitbreken en wegvoeren bestaande gaswandketel​
1x Warmtepomp lucht/water Vaillant aroTherm split VWL 75/5 230V​
1x Warmtepomp binnenunit Vaillant aroTherm VWL 77/5​
1x Weersafhankelijke regelaar Vaillant VRC 700​
1x Drukvat Pneumatex SD 18l CV​
1x Vulset​
1x Vuilafscheider 4/4 met magneet​
1x Buffervat 45 liter​
Gebruik bestaande pompgroepen​
1x Thermostaat badkamer Vaillant VR91​
1x Sturing Vaillant VR70 voor 2 pompgroepen​
1x Warmtepompboiler Vaillant VWL270BM (met extra spiraal voor eventuele nawarming)​
1x Doorstroomexpantievat Pneumatex ADF 25 liter = antilegionella!!​
1x Veiligheidsklep aangesloten op afvoer​
1x Afblaas koude lucht via gevel met inox bolrooster als afwerking​
13580 € excl BTW​

Volgens mij ligt de oorzaak vooral in het feit dat bij die mitsubishi dit een oplossing is met een intern boilervat. Terwijl dit bij de vaillant een versie is met ofwel een apart boilervat of een warmtepompboiler ( de unitower). Persoonlijk vind ik een versie met 190l aan de beperkte kant. En zou ik toch naar en apart boilervat overgaan van 300l (bij die van mitsubishi)

Al begrijp ik nog altijd niet hoe dat een warmtepompboiler goedkoper kan zijn als een apart boilervat waar men gewoon uw binnenunit moet op aansluiten... ( ah ik zie het nu, ze voorzien dan bij de eerste een zwaardere versie) terwijl men bij de tweede een lichtere voorziet waarbij de capaciteit voor de boiler dan opgevangen wordt door het aparte warmtepompboilertje... Maar dan nog zou ik dat persoonlijk niet doen, en gewoon het boilervat kiezen.

Al is het niet logisch om de arotherm 105 buitenunit te voorzien wanneer je de arotherm 127 binnenunit voorziet (allez die bestaat zelfs niet, dat moet de 125 versie zijn https://www.vaillant.be/downloads/d...116-tf-arotherm-split-vwl-230v-01-2043690.pdf)

Voor de rest even aan die van mitsubishi https://www.mitsubishi-electric.be/resources/documentation/files/CAT_NL_040-ATW_2017-2018.pdf de vraag stellen of die :

1) het bestaande afbreken en afvoeren ( Uitbreken en wegvoeren bestaande gaswandketel) en dat er niet gewoon gaan laten hangen
2) hen laten bevestigen dat de accessoires zoals vermeld in die offerte van Vaillant erbij zitten ( vuilafscheider, vulset, buffervat, etc...
3) Cop is moeilijk te vergelijken aangezien de ene spreekt over scop (4.12), terwijl de andere spreekt over COP (4.56) en dat niet hetzelfde is.
4) de aangeboden versie bij Mitsubishi is de power inverter, die heb ik ook, maar de waarschijnlijk duurder met iets hogere scop is de zubadan. Al werkt de vaillant ook nog wel met een elektrische weerstand zoals ook de power inverter doet voor het ontdooiproces van de buitenunit. Die gebruikt geen elektrische weerstand voor het boilerwater (is hetzelfde voor beiden).
5) aanpassingen voor de elektriciteit voorzien ? Zie daar niets over vermeld. Bij die van Mitsubishi moet je al een 32A zekering hebben staan voor monofasig. En bij die van Vaillant moet dit minstens een 25A versie zijn. Ook laten checken dat dat kan natuurlijk... als je een 3 fasig 25A net hebt dan kan je er geen 32A zekering op zetten heb je aan de andere kant een monofasig net van 40A, dan moet je er wel voor zorgen dat voor de buitenunit van die mitsubishi dat die correct op 32A is afgezekerd op een aparte lijn. Heb je 3 fasig, eventueel bekijken of 3 fasig toestel niet beter is... ipv de 230V versie
6) als ik het goed lees heeft die vaillant 40db... maar laat hen dat even bevestigen op papier dat dit geldt voor de buitenunit (silent mode - maar haalt die dan dezelfde efficiëntie?). Maar die 60db van de mitsubishi is redelijk luid ja... als je die plaatst best eens zien of het niet makkelijker is om die gewoon een stukje in uw tuin te zetten (met buisbescherming voor dat tracée dan...). Zodanig dat uw buren er ook niet direct last van hebben. De Mitsubishi haalt ook 40db op zijn binnenunit... dus zoals gezegd effe checken. Al zou ik als ik u was dat niet onder een slaapkamervenster of zo zetten als ik de mogelijkheid heb. Zeker niet een versie met dat vermogen (en grootte)...

Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wat aan :) Ik ga ze de vragen eens voorleggen.

4) de aangeboden versie bij Mitsubishi is de power inverter, die heb ik ook, maar de waarschijnlijk duurder met iets hogere scop is de zubadan. Al werkt de vaillant ook nog wel met een elektrische weerstand zoals ook de power inverter doet voor het ontdooiproces van de buitenunit. Die gebruikt geen elektrische weerstand voor het boilerwater (is hetzelfde voor beiden).

Die Zubadan zijn dan eigenlijk beter? Want dit ding moet toch wel enige jaren staan, dus dan ga ik niet op een paar euro kijken. Liever een beter en efficienter toestel dan.

5) aanpassingen voor de elektriciteit voorzien ? Zie daar niets over vermeld. Bij die van Mitsubishi moet je al een 32A zekering hebben staan voor monofasig. En bij die van Vaillant moet dit minstens een 25A versie zijn. Ook laten checken dat dat kan natuurlijk... als je een 3 fasig 25A net hebt dan kan je er geen 32A zekering op zetten heb je aan de andere kant een monofasig net van 40A, dan moet je er wel voor zorgen dat voor de buitenunit van die mitsubishi dat die correct op 32A is afgezekerd op een aparte lijn. Heb je 3 fasig, eventueel bekijken of 3 fasig toestel niet beter is... ipv de 230V versie

Ze komen hier komende maandag een verzwaring doen naar 400V op 3 fase, maar dat had ik aangegeven aan die kerel van de WP, dus het verbaasde me ook dat ze een 230V toestel hebben voorgesteld

6) als ik het goed lees heeft die vaillant 40db... maar laat hen dat even bevestigen op papier dat dit geldt voor de buitenunit (silent mode - maar haalt die dan dezelfde efficiëntie?). Maar die 60db van de mitsubishi is redelijk luid ja... als je die plaatst best eens zien of het niet makkelijker is om die gewoon een stukje in uw tuin te zetten (met buisbescherming voor dat tracée dan...). Zodanig dat uw buren er ook niet direct last van hebben. De Mitsubishi haalt ook 40db op zijn binnenunit... dus zoals gezegd effe checken. Al zou ik als ik u was dat niet onder een slaapkamervenster of zo zetten als ik de mogelijkheid heb. Zeker niet een versie met dat vermogen (en grootte)...

Als ik in die sheet kijk die je in de link had staan, dan zie ik dat alle toestellen van Mitsubishi die 60 dB halen. Langs de andere kant lees ik overal op internet dat de Mitsubishi's tot de stilste toestellen op de markt behoren, dus dat spreekt elkaar wat tegen dan imo.

Ik begrijp ook niet goed waarom er bij staat dat electrisch bijverwarmen uitgeschakeld is. Ik had eigenlijk verwacht dat dit wel zou aanstaan, zodat we in de zomer met de zonnepanelen kunnen bijverwarmen ipv met de warmtepomp. Dat lijkt me efficienter en goedkoper dan, Maar ik kan ook mis zijn natuurlijk :)

Ik begrijp ook niet goed waarom er bij staat dat electrisch bijverwarmen uitgeschakeld is. Ik had eigenlijk verwacht dat dit wel zou aanstaan, zodat we in de zomer met de zonnepanelen kunnen bijverwarmen ipv met de warmtepomp. Dat lijkt me efficienter en goedkoper dan, Maar ik kan ook mis zijn natuurlijk :)
Denk dat je hier iets door elkaar haalt. Een warmtepomp wordt altijd aangedreven door elektriciteit. Als backup is er wel altijd een elektrisch warmte element voorzien voor op hele koude dagen of voor defrosts. Van dat element is de COP altijd 1, dus niet efficient en alleen voor noodgevallen. Als je warmtepomp op -7 of -10°C gedimensioneerd hebt, heb je dat element wellicht nooit nodig tenzij voor de legionella run in de SSW boiler.

Met elektrische bijverwarming wordt dat warmte element bedoelt volgens mij.

Eventjes over onze cohousing die we aan het zetten zijn: Weishaubt grond/waterwarmtepomp 22kW+ vloerverwarming voor 4 wooneenheden komt bij ons neer op €109 000 incl btw. Er wordt in totaal 600m geboord verspreid over 9 boringen. SWW wordt met warmtepomp geproduceerd door een secundair circuit via stratificatievat en woningstations (inbegrepen). Ook inclusief is de unit voor passieve koeling. Vloerverwarming wordt op alle verdiepingen gelegd, ook de zolder ifv passieve koeling.

Omdat in onze straat enkel een behoorlijk gesatureerd 3x230V-net ligt hebben we met Fluvius afgesproken dat ze een deeltje van de tuin overkopen om er een hoogspanningscabine te plaatsen. (cohousing ligt op straathoek dus we kunnen die gelukkig redelijk ongestoord in een hoekje van het domein laten staan) Daardoor gaan we toch op 3x400V+N kunnen werken en kan heel de straat gebruik maken van 400V om warmtepompen te plaatsen zonder transfo's met alle nullastverliezen die daarmee gepaard gaan.

We hebben de keuze hiervoor lang voor de stijging van de energieprijzen gemaakt. Voor het geld deden we het dus niet. Maar toch enorm blij nu dat we ons project futureproof gemaakt hebben.

Laatst bewerkt:
Die Zubadan zijn dan eigenlijk beter? Want dit ding moet toch wel enige jaren staan, dus dan ga ik niet op een paar euro kijken. Liever een beter en efficienter toestel dan.
Theoretisch gezien zijn die beter. In de praktijk waarschijnlijk ook wel. Maar ik vind te weinig gegevens over het COP verloop bij alle temperaturen tussen die 2 versies. Het grote verschil is vooral dat de power inverter kan functioneren tot -20¨C en de Zubadan tot -28°C ( waarbij het laatste in onze temperaturen eigenlijk niet nodig is). Al lijkt het wel dat de SCOP van de zubadan beter is dan die van de power inverter. Hoeveel beter... 0.4 punten. Maar zoals gezegd, ik kan het beter inschatten op basis van een cop dan een scop. Aangezien je het aandeel kwh dat je verbruikt aan sanitair warm water uw reële scop doet dalen.

Mijn scop met mijn power inverter over een jaar heen zit rond de 3.6. Misschien dat je met de zubadan dat kan verbeteren naar 4. Op het moment dat ik de beslissing maakte was er niet echt reden om te kijken naar efficiëntie aangezien ik mijn terugverdientermijn gebaseerd had op een zo goed als eindeloze terugdraaimogelijkheid. En kost + kwalitatieve uitvoering dan ook de zaken waren die te overwegen en beslissend waren.

Sowieso moet je bekijken gebaseerd op de huidige kost, over welke termijn het in beslag neemt om die meerkost er uit te halen, aan de hand van die betere scop van vb 4 tov 3.6. Al gaat die mitsubishi verkoper u normaliter wel een simulatie moeten kunnen voorleggen (al moet die van Vaillant hetzelfde kunnen doen). Verwacht wel niet dat die simulatie perfect is.

Ze komen hier komende maandag een verzwaring doen naar 400V op 3 fase, maar dat had ik aangegeven aan die kerel van de WP, dus het verbaasde me ook dat ze een 230V toestel hebben voorgesteld
ja is een belangrijk gegeven. Maar die van Vaillant heeft ook een 230v toestel voorgesteld dacht ik gelezen te hebben. Maar kan mis zijn...

Als ik in die sheet kijk die je in de link had staan, dan zie ik dat alle toestellen van Mitsubishi die 60 dB halen. Langs de andere kant lees ik overal op internet dat de Mitsubishi's tot de stilste toestellen op de markt behoren, dus dat spreekt elkaar wat tegen dan imo.
Het is niet omdat iets stil is, dat je er niets van hoort. Ook is er een verschil tussen de binnenunit en de buitenunit. Als je over airco's praat dan spreken de mensen eerder over dat hun binnenunit stil is. De buitenunit is voor de meesten iets waar ze niet mee geconfronteerd worden.

Laat duidelijk zijn, stel de vraag aan die van Vaillant hoeveel dB die buitenunit geeft. Zou mij echt verwonderen dat die 40dB gaat zijn. Ik verwacht nog altijd eerder dat het die binnenunit is waar men over stelde dat die 40dB is. En dan is dat hetzelfde bij Mitsubishi. Al dacht ik wel dat bij Mitsubishi die buitenunit afhankelijk van de grootte varieert tussen 55dB en 62dB of zo.

Zoals @MorGo7h al correct stelt. Elektrisch bijverwarmen is uitgeschakeld omdat de warmtepomp de capaciteit heeft om voor uw behoefte met de warmtepomp het water te verwarmen tot 50°C (en de legionella run te doen). Dit is dan eerder met een COP van 2.5 of zo. Daarom ook dat ik hierboven stelde dat dit een impact heeft op uw scop van het toestel aangezien uw scop van uw verbruik een mengeling is van de scop van het verwarmen voor de "vloerverwarming" en dat voor het sanitair warm water (en dit voor uw specifieke te verbruiken hoeveelheid en de boilergrootte die je zet ). Met een elektrische bijverwarming, wat een elektrische weerstand is, zit je aan een COP van 1. Conform het principe van een basis elektrische boiler. Maar het is zonde om 11k te spenderen aan een warmtepomp als je voor uw warm water op te warmen de functie hebt van een elektrische boiler van 150€ of zo.

Sowieso gaan uw zonnepanelen in beide gevallen de stroom leveren (allez beperkt in de winter natuurlijk, tgv de beperktere generatiecapaciteit - en in de zomer afhankelijk van als uw zonnepanelen effectief evenveel genereren als het moment dat uw warmtepomp aanslaat) voor de toestellen indien beschikbaar. Je gaat gewoon bij de warmtepomp een factor +/-1.5 aan kwh over hebben om terug te leveren aan het net (voor dat injectietarief) of voor andere toestellen.

Uiteindelijk is verwarmen met een warmtepomp elektrisch verwarmen. Maar aan een betere efficiëntie dan gewoon elektrische vuurtjes neer te zetten. Wat in de praktijk elektrische weerstanden zijn of...

Laatst bewerkt:
Als je warmtepomp monovalent gedimensioneerd is op je warmteverlies bij -8°c, dan ligt je bivalentiepunt nog lager en ga je die weerstand normaal nooit nodig hebben.

Ik zie wel dat ze de bestaande pompgroepen laten hangen?

Als je warmtepomp monovalent gedimensioneerd is op je warmteverlies bij -8°c, dan ligt je bivalentiepunt nog lager en ga je die weerstand normaal nooit nodig hebben.

Ik zie wel dat ze de bestaande pompgroepen laten hangen?
Bij die van Mitsubishi vond ik dat niet duidelijk vermeld. Hoe en wat ze daarmee gingen doen.

Al zou ik wel eens kijken wat die pompgroep die er hangt normaliter verbruikt. Als dat 7W of zo is per stuk, is dat zo erg niet. Maar toch even nakijken dat je een idee hebt. Mijn pompgroep verbruikt op maandbasis zo'n 9kwh. En zijn effectief van die 7W versies...

Via onze aannemer dan toch ook eens gevraagd wat prijsverschil zou zijn van gas vs L/W warmtepomp (gaat om totaalrenovatie)
Blijkt dat het verschil maar een 3000 eur zou zijn, quasi exact gelijk aan de premie van een warmtepomp, no brainer denk ik dan.
Vloerverwarming etc werd sowieso al voorzien dus de 3000 is enkel warmte opwekking.
Lijkt me precies verdacht weinig?

Ze stelde "EHVH08S23E6V - Daikin Altherma 3 R F 1x230V+N enkel V. Daikin Altherma lage temperatuur split" voor ik ben eerlijk gezegd de bomen wat kwijt in het bos. Iemand meningen of goeie resource om te ziet "wat goed is"? (de scop lees ik al vaak)

Via onze aannemer dan toch ook eens gevraagd wat prijsverschil zou zijn van gas vs L/W warmtepomp (gaat om totaalrenovatie)
Blijkt dat het verschil maar een 3000 eur zou zijn, quasi exact gelijk aan de premie van een warmtepomp, no brainer denk ik dan.
Vloerverwarming etc werd sowieso al voorzien dus de 3000 is enkel warmte opwekking.

Ze stelde "EHVH08S23E6V - Daikin Altherma 3 R F 1x230V+N enkel V. Daikin Altherma lage temperatuur split" voor ik ben eerlijk gezegd de bomen wat kwijt in het bos. Iemand meningen of goeie resource om te ziet "wat goed is"? (de scop lees ik al vaak)
Dat lijkt me inderdaad vrij weinig. Of uw gas installatie is heel duur.
De Daikin Altherma 3 is zeer deftig materiaal. Zit in de prijs echt alles? Backup element, warmte boiler, ... ?

Binnen half uurke komen ze langs voor een offerte. Op ne zondag om 8:30.

LG systeem. Ben benieuwd.

Een degelijke gasketel geplaatst en al is Rond de 3-4K , Max 5k als je voor een zeer overkill model gaat.

Was hier zo 3 jaar geleden voor een remeha calenta ace 40c + aanpassing rookafvoer. Ik heb toen 3800 euro all in betaald.

Lijkt mij heel straf dat je een goede warmtepomp onder de 10k kan vinden …

Binnen half uurke komen ze langs voor een offerte. Op ne zondag om 8:30.

LG systeem. Ben benieuwd.

"Tis gebeurd" zou van looy zeggen :D

Correcte prijs (vergelijkbaar met de daikin offerte) maar... op voorraad en installeerbaar binnen 6 weken.

Dat scheelt hem nog es 2000 euro aan uitgespaard aardgas deze winter. 3k eigenlijk maar de stroom voor de wp is ook niet gratis.

Het wordt dus een LG Therma V 9kw

Hoe zit het eigenlijk met alternatieven voor de warmtepomp, want nu we allemaal collectief de fossiele brandstoffen beginnen afzweren is het toch wel tijd om verder te kijken dan enkele naar warmtepompen denk ik?

Ik kwam toevallig op youtube gisteren de tepeo tegen, een ZEB (Zero Emision Boiler), een mogelijk alternatief voor de warmtepomp?
www.tepeo.com

Terug
Bovenaan