Warmtepompen

Ja en neen hé.

Officieel gezien voor een nieuwbouw mag uw geplaatste warmtepomp voor verwarming niet actief koelen. Er is een verklaring op eer dat dit is uitgezet bij de opmaak van het EPB. Allez was toch zo bij mijn warmtepomp.

Maar zoals gezegd, misschien dat ze in 202x, dus vlak voordat enkel nog hybride de gasketelfabrikanten gewoon een warmtepomp met 0 rendement toevoegen voor 500€ of zo aan hun bestaande gasketels zodanig dat ze hun basis gasketels nog x jaar langer kunnen aan de man brengen.

Indien ge met een hoge overhittingsfactor zit is actief koelen zelfs voordelig voor uw e-peil (of hoe ze het tegenwoordig ook noemen). Da's natuurlijk muggenziften en het gevolg van een slecht doordacht ontwerp.

Hier ook eigenaar van een geothermische warmtepomp + pv-panelen + zonnepanelen warm water, voorlopig nog met terugdraaiende teller.

Mijn enige troost is dat ik de volledige installatie (behalve de putboringen) aan inkoopprijs heb kunnen plaatsen, de premies die ik reeds heb ontvangen en de enkele jaren op terugdraaiende teller die ik al gehad heb en er mij nog resten om de investering verder terug te verdienen. Ik heb het nog niet uitgerekend, maar zelfs ik ga mijn investering niet volledig terugverdienen vrees ik. Als ge recent een geothermische warmtepomp met alles erop en eraan gekocht hebt en dan ook nog eens meteen een slimme meter aan uw broek hebt bij de omzetting naar een 3-fase aansluiting is da wel een heel bittere pil om te slikken... Ongelooflijk hoe de overheid u op die manier keihard afstraft waar ze eigenlijk zelf voor opperen :puke:

Het echte probleem is niet de afschaffing van de terugdraaiende teller maar de schandalig dure electriciteitsprijs. Anders zou een warmtepomp veel interessanter zijn en kan je die meerprijs zelfs terugverdienen op termijn.

Het echte probleem is niet de afschaffing van de terugdraaiende teller maar de schandalig dure electriciteitsprijs. Anders zou een warmtepomp veel interessanter zijn en kan je die meerprijs zelfs terugverdienen op termijn.
Het probleem is niet alleen de dure elektriciteitsprijs maar vooral de miserabele vergoeding voor je eigen geproduceerde elektriciteit.

Anders zou een systeem warmtepomp + zonnepanelen veel interessanter zijn.

Ik neem aan dat reeds bestaande gas nog altijd mag 3j later hoor
Oh tuurlijk dat, maar ik verwacht (en hoop ook eigenlijk) dat men een taxshift gaat doen van elektriciteit naar gas om op die manier dit verder te ondersteunen zodanig dat men deze markt ook verder artificieel ondersteunt.

Hier ook eigenaar van een geothermische warmtepomp + pv-panelen + zonnepanelen warm water, voorlopig nog met terugdraaiende teller.

Mijn enige troost is dat ik de volledige installatie (behalve de putboringen) aan inkoopprijs heb kunnen plaatsen, de premies die ik reeds heb ontvangen en de enkele jaren op terugdraaiende teller die ik al gehad heb en er mij nog resten om de investering verder terug te verdienen. Ik heb het nog niet uitgerekend, maar zelfs ik ga mijn investering niet volledig terugverdienen vrees ik. Als ge recent een geothermische warmtepomp met alles erop en eraan gekocht hebt en dan ook nog eens meteen een slimme meter aan uw broek hebt bij de omzetting naar een 3-fase aansluiting is da wel een heel bittere pil om te slikken... Ongelooflijk hoe de overheid u op die manier keihard afstraft waar ze eigenlijk zelf voor opperen :puke:
Ja geothermisch is een serieuze meerprijs. Maar als je het effectief met de geothermische warmtepomp qua temperatuur deftig kunt houden in de zomer, en dus ook in de slaapkamers. Zonder dat je een L/L warmtepomp moet zetten, dan is de meerprijs en het feit dat je het niet volledig zou terugverdienen nog waard.

Ik had er gewoon te weinig ervaring mee, en van de mensen die ik hoorde te slechte ervaring dat het toch echt niet even comfortabel is. De geothermische was ook ineens een 10k extra die ik moest opleggen. En ik was op het moment van het bouwen als alleenstaande al redelijk diep gegaan. Al had ik gerust meer kunnen lenen toen... maar ja...

Indien ge met een hoge overhittingsfactor zit is actief koelen zelfs voordelig voor uw e-peil (of hoe ze het tegenwoordig ook noemen). Da's natuurlijk muggenziften en het gevolg van een slecht doordacht ontwerp.

Ik dacht dat je nog altijd beboet werd als je actief koelde. Toch zwaarder dan had je gekozen voor screens of dergelijke meer om die oververhitting op te vangen.

Al zijn screens uiteindelijk ook enorm duur...
Mja, de warmtepompen voor verwarmen hun businesscase was volledig gebaseerd op de terugdraaiende teller. Zonder die terugdraaiende teller is die businesscase gewoon puur ineengezakt.

En dat de elektriciteitsprijs duur is maakt niet uit. Het probleem is dat gas of andere manieren om te verwarmen gewoon in verhouding niet voldoende duur is om de warmtepomp als enigste optie te hebben. Al is dat verschil bij kleine warmtepompen wel beperkt.

Mja, de warmtepompen voor verwarmen hun businesscase was volledig gebaseerd op de terugdraaiende teller. Zonder die terugdraaiende teller is die businesscase gewoon puur ineengezakt.
Het probleem is niet alleen de dure elektriciteitsprijs maar vooral de miserabele vergoeding voor je eigen geproduceerde elektriciteit.

Dit.

Momenteel bouw ik mijn energiereserve dat ik in de winter nodig heb om mijn woning te verwarmen op in de zomer met behulp van mijn pv-panelen. Principe terugdraaiende teller, ik gebruik het net feitelijk als een 'gratis batterij' omdat ik 'mijn opgewekte stroom' in de winter gewoon terug van het net trek. Ik betaal daarvoor enkel het prosumententarief, de kost van elektriciteit is hier niet van belang (ervanuit gaand dat je energie productie je verwarmings behoefte volledig dekt uiteraard).

Met de slimme meter is dat een totaal ander verhaal en speelt de energieprijs (en het injectietarief) wél een rol. Ik pomp in de zomer 80-90% van mijn totaal opgewekte energie gewoon rechtstreeks op het net voor een stuivertje (injectietarief) en in de winter trek ik een aanzienlijke hoeveelheid elektriciteit van het net voor de verwarming van mijn woning aan het huidige torenhoge elektriciteitstarief...

M.a.w. slimme meter + warmtepomp en pv-panelen was een gouden combinatie, nu ben je genaaid...

M.a.w. slimme meter + warmtepomp en pv-panelen was een gouden combinatie, nu ben je genaaid...
Dat was vooral een onhoudbare situatie. Geen probleem als een minderheid van de huizen op die manier werkt, maar totaal niet op grote schaal toe te passen.
Wat mij betreft hadden ze die combinatie nooit mogen promoten, of toch zeker niet zo lang. Het zat er toch echt aan te komen dat ze vroeg of laat op die beslissing moesten terug komen.

Dat was vooral een onhoudbare situatie. Geen probleem als een minderheid van de huizen op die manier werkt, maar totaal niet op grote schaal toe te passen.
Wat mij betreft hadden ze die combinatie nooit mogen promoten, of toch zeker niet zo lang. Het zat er toch echt aan te komen dat ze vroeg of laat op die beslissing moesten terug komen.

Inderdaad, ik ben recent nog bij een kennis van een kennis moeten gaan kijken voor lucht/lucht warmtepompen te installeren. Die had 30 pv-panelen op zijn dak laten leggen om in de winter zijn kot te verwarmen met elektrische vuurtjes. 🥳

Het lijkt mij dat er altijd een onbalans zal zijn tussen de energie vraag in de zomer en in de winter. Ik heb geen idee hoeveel pv panelen er in België liggen en hoeveel van de opgewekte energie er precies gebruikt en eventueel verloren gaat. Maar als de energie opgewekt door pv panelen effectief gewoon meteen ergens anders wordt afgenomen (hetzij door industrie of particulieren zonder zonnepanelen) wordt ge gewoon gemolken en zijn het de energie leveranciers die twee keer langs de kassa passeren en in hun vuistje lachen. En dan zie ik ook geen enkele reden waarom de overheid op 'die beslissing' zouden moeten terugkomen met de introductie van een slimme meter.

Ik zou zeggen laat je nu nog snel aansluiten, maar die gasmeter moet in een vorstvrije droge ruimte kunnen geplaatst worden...
Sinds wanneer moet dat dan?
Bij een van de buren hier staat die meter in een stalletje voor het huis en bij een andere in zo een plastieken bak tegen de gevel.
Die voldoen toch geen van beide aan die regels?

Sinds wanneer moet dat dan?
Bij een van de buren hier staat die meter in een stalletje voor het huis en bij een andere in zo een plastieken bak tegen de gevel.
Die voldoen toch geen van beide aan die regels?
Dit zinnetje stond in mijn bevestigingsmail van de afspraak voor de aansluitingswerken:
U zorgt dat de woning wind- en waterdicht is voor de uitvoering van de aansluitwerken.
OK, niet vorstvrij, dat zal voor de watermeter geweest zijn (zelfde periode gebeurd, vandaar mijn verwarring waarschijnlijk).

Ik had ergens gelezen dat als we de energie van de zon 2u capteren we een jaar toekomen (wereldwijd).

Maarja hoe ga je dat capteren :p

Dit zinnetje stond in mijn bevestigingsmail van de afspraak voor de aansluitingswerken:

OK, niet vorstvrij, dat zal voor de watermeter geweest zijn (zelfde periode gebeurd, vandaar mijn verwarring waarschijnlijk).
Dan blijft mijn punt nog steeds, geen van beide constructies zijn wind- en waterdicht.

Dan blijft mijn punt nog steeds, geen van beide constructies zijn wind- en waterdicht.
Ja ik ben Fluvius ook nie he.

't Was trouwens een onderaannemer die de gasleiding kwam trekken.

Ik denk dat je eens een scheve blik krijgt als je gasmeter kapot is door vochtschade?
Of een gaslek omdat je verbindingen verroest zijn?

Ben ik content dat we juist een epc 60 huis met gas gekocht hebben. Geen zonnepanelen of warmtepomp.

Easy peasy en zijn we wel 20-30y zoet mee....

Eerst 20y iedereen van elektriciteit verwarming naar gas duwen en nu weer omgekeerd. Zelfde als diesel<>benzine. Rechtszekerheid...

Die maatregelen zijn gewoon geld uit de zakken kloppen ... koop nu eens een brol huis van 1950. Kans is groot dat je er niet meer vanaf raakt binnen de 10y tenzij je er debiele kosten in maakt die je nooit terugverdient...

Ben ik content dat we juist een epc 60 huis met gas gekocht hebben. Geen zonnepanelen of warmtepomp.

Easy peasy en zijn we wel 20-30y zoet mee....

Eerst 20y iedereen van elektriciteit verwarming naar gas duwen en nu weer omgekeerd. Zelfde als diesel<>benzine. Rechtszekerheid...

Die maatregelen zijn gewoon geld uit de zakken kloppen ... koop nu eens een brol huis van 1950. Kans is groot dat je er niet meer vanaf raakt binnen de 10y tenzij je er debiele kosten in maakt die je nooit terugverdient...

Ik zie maar moeilijk wat rechtszekerheid hiermee te maken heeft.

Als je de prijs laag genoeg houdt, dan geraak je er wel vanaf.
Als dat huis in Leuven staat. Zet dat dan te koop voor 200k en dat huis is meteen verkocht hoor.
De grond zelf is ook duur tegenwoordig, zeker in een grootstad.

Dan breekt de nieuwe eigenaar dat huis gewoon af en zet er een nieuw huis in de plaats hé ;)

Maar natuurlijk je zal wél véél waardeverlies hebben hé, daar geef ik je 100% zeker gelijk in.

Als je de prijs laag genoeg houdt, dan geraak je er wel vanaf.
Als dat huis in Leuven staat. Zet dat dan te koop voor 200k en dat huis is meteen verkocht hoor.
De grond zelf is ook duur tegenwoordig, zeker in een grootstad.

Dan breekt de nieuwe eigenaar dat huis gewoon af en zet er een nieuw huis in de plaats hé ;)

Maar natuurlijk je zal wél véél waardeverlies hebben hé, daar geef ik je 100% zeker gelijk in.
En hoe is waarde verliezen dankzij de overheid geen geld uit de zak kloppen?

Terug
Bovenaan