Warmtepompen

Even inpikken hierop ivm die boilergrootte, volstaat dit voor jullie en wat is de samenstelling van je gezin (kleine kinderen, pubers,...)? Ik vind het moeilijk om in te schatten naar welke grootte je best gaat. Ik heb hier offertes liggen van 180 tot 300 liter buffervat, dus ervaringen zijn welkom.
Wij zijn met 2 volwassenen en één peuter van bijna 3. Bij ons is een buffervat van 180L voorzien door Matexi, deze wordt verwarmd tot 50°C. Dit vinden wij toch op het randje. Als ik eens een iets langere douche neem met de kleine dan heeft de volgende (mijn vrouw dus) toch niet zoveel warm water meer. Voor 2 a 3 korte douches geen probleem.

Alles hangt natuurlijk af of je allemaal na elkaar een douche neemt, aan welke temperatuur,... Ik heb ook een automatisatie lopen dat het SWW maar 2x per dag opwarmt, namelijk tijdens het goedkoopste uur overdag en het goedkoopste uur snachts (dynamisch tarief). Tussendoor warmt die niet bij, dat doet waarschijnlijk ook wel wat af.

Laatst bewerkt:
Nee, enkel Homewizard P1 meter. Geen aparte voor de warmtepomp.
Uw verbruik voor Q4 2022 is ook wel zeer laag als ge op die cijfers moet afgaan. Iets lijkt me niet correct te zijn.
Lange de andere kant heb ik in 2024 ook 1300kwh verstookt voor verwarming, maar ik denk dat uw woning groter is.

Even inpikken hierop ivm die boilergrootte, volstaat dit voor jullie en wat is de samenstelling van je gezin (kleine kinderen, pubers,...)? Ik vind het moeilijk om in te schatten naar welke grootte je best gaat. Ik heb hier offertes liggen van 180 tot 300 liter buffervat, dus ervaringen zijn welkom.
Hangt een beetje van je gewoontes af denk ik. Hier een ingebouwd vat van 180L in de warmtepomp. We wonen er nu bijna een jaar en eigenlijk is dat voldoende gebleken.

Maar onze badkamerschema's zijn redelijk uiteenlopend, dus het is ongewoon dat we allemaal zeer kort op elkaar baden/douchen. Onlangs voor de eerste keer iets van gemerkt (vrouw had net het bad laten vollopen toen ik onder de douche ging), het water was iets kouder dan gewoonlijk maar nog steeds relatief warm.

Gezin met 2 pubers (durven wel eens gemakkelijk een half uur onder de douche staan, nog nooit geklaagd). Sanitair water heb ik nu voor de winterperiode op "luxe stand" gezet, dan houdt die deze op 53-54ºC geloof ik.

Vorig jaar 1363 en totaal 1441.
We wonen er sinds 1 oktober 2022 😉
Dat zou wel heeeeel weinig zijn voor alles voor 2024.
Die info had ik misschien moeten mee moeten geven.

Enige wat ik mij kan inbeelden is 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024 en dan het kleine beetje tot nu. Maar waarom die dat zou doen, geen idee.
Het is te weinig voor 1 oktober 2022 -> nu. Het is raar.

Ofwel meet die het verbruik van de circulatiepompen erbij in het totaal stuk. Maar dan nog is het raar dat er geen aparte info of lijntje of zo erbij staat. Dat je weet wat het eigenlijk is. Het kan ook niet de gegenereerde verwarmingscapaciteit zijn want daarvoor is het veel te klein.

Gezin met 2 pubers (durven wel eens gemakkelijk een half uur onder de douche staan, nog nooit geklaagd). Sanitair water heb ik nu voor de winterperiode op "luxe stand" gezet, dan houdt die deze op 53-54ºC geloof ik.
Hangt natuurlijk ook van de douche af. Regendouche hier die 12L per minuut verbruikt. Na een half uur douchen van 1 kind is de warmtepompboiler van 230L op 50 graden zo goed als koud.

Q4 2022? Je vergeet heel het jaar 2023 😉
Dat totaal kan dus nooit sinds opstart installatie zijn.
Bizar toch allemaal.
Als je uw totaal verbruik neemt en daarvan 2023 en actuele maand aftrekt, heb je uw verbruik van 2022. 60kWh dus. Je bent 1 oktober ingetrokken, dus dat is erg laag voor die winter periode en lijkt me niet te kloppen.

Wij zijn met 2 volwassenen en één peuter van bijna 3. Bij ons is een buffervat van 180L voorzien door Matexi, deze wordt verwarmd tot 50°C. Dit vinden wij toch op het randje. Als ik eens een iets langere douche neem met de kleine dan heeft de volgende (mijn vrouw dus) toch niet zoveel warm water meer. Voor 2 a 3 korte douches geen probleem.

Alles hangt natuurlijk af of je allemaal na elkaar een douche neemt, aan welke temperatuur,... Ik heb ook een automatisatie lopen dat het SWW maar 2x per dag opwarmt, namelijk tijdens het goedkoopste uur overdag en het goedkoopste uur snachts (dynamisch tarief). Tussendoor warmt die niet bij, dat doet waarschijnlijk ook wel wat af.
Geen probleem hier met een 200l vat om te douchen. Onze spaarkop doet 5l/min dus daar kunnen we 3x zo lang onderstaan als de regendouche die 3x zoveel verbruikt.
Als we ‘s avonds allemaal douchen en er gaat iemand in bad, heb ik de volgende ochtend wel een koude douche. Als het water om 5h te koud is voor een warme douche, triggert home assistant een extra run. Zo hebben we nooit een koude douche.

Als je uw totaal verbruik neemt en daarvan 2023 en actuele maand aftrekt, heb je uw verbruik van 2022. 60kWh dus. Je bent 1 oktober ingetrokken, dus dat is erg laag voor die winter periode en lijkt me niet te kloppen.
We zijn 2025 hè.
We wonen hier 2 jaar en 3 maanden. Niet 1 jaar en 3 maanden.
Cijfer "laatste jaar" is 2024, niet 2023.
Of begrijp ik het verkeerd?

Het lijkt mij dat er op een bepaald moment een reset geweest is van de gegevens. Ik zie toch geen andere verklaring?
Ik dacht plots ook in die richting.
Technieker is in april geweest. Vervanging printplaat. Hij heeft het dan waarschijnlijk gereset.
Ik was nu eens onder de indruk van ons lage verbruik 😅

Extreem? Ik zit hier aan meer dat naar de warmtepomp gaat allesins. Laatste week tussen de 30 en 45kwh per dag. Mijn huis heeft een e peil 15 en is een nieuwbouw met voldoende isolatie. Wel een open bebouwing met veel ramen dus dan heb je altijd iets meer verlies. Huis is ook vrij ruim en ik heb overla vvw, ook in de 4 kamers boven e.d.
Je kan niet zomaar op dat getal zeggen of dzt extreem veel is aangezien je niet weet wat voor type woning e.d. is. Woont die in een villa met overal verwarming of in een rijhuis van 120m2?

Feit is wel dat de vloerverwarming 2x daags opzetten vreemd is. Ik begrijp zelfs niet dat als dat naar 18,5 zakt om dan snel 1,5 er terug bij te knallen. Hier duurt dat toch zeker een halve dag om 2 graden te stijgen wat vrij normaal is bij vvw. Wij zetten ze af en toe lager s nachts maar over algemeen gewoon constant inderdaad.
Vloerverwarming met warmtepomp, ik weet nog steeds niet of ik het nu kan aan of afraden na 2jaar gebruik. De nadelen zijn minstens even groot als de voordelen, maar dat is een andere discussie.
Had er gewoon geen idee van dat l/w zo'n verbruik had.

Hier zelf ook een open bebouwing (van 2023) van +/- 240m2.
Boven en beneden staat de vloerverwarming overal opengedraaid op een constante temperatuur.

Hebben hier een geothermische warmtepomp waarvan ik helaas niet het exacte verbruik kan zien (pomp toont het niet en zit nog geen aparte meter tussen).
Maar de afgelopen week zaten wij hier met een totaalverbruik voor het hele huishouden van rond de 20kwh per dag.

Ik verschiet gewoon van die cijfers.

Hangt natuurlijk ook van de douche af. Regendouche hier die 12L per minuut verbruikt. Na een half uur douchen van 1 kind is de warmtepompboiler van 230L op 50 graden zo goed als koud.
Uiteraard speelt dat mee. Hier ook een regendouche (280mm) en heeft een verbruik van 9L/min
Geen probleem hier met een 200l vat om te douchen. Onze spaarkop doet 5l/min dus daar kunnen we 3x zo lang onderstaan als de regendouche die 3x zoveel verbruikt.
Als we ‘s avonds allemaal douchen en er gaat iemand in bad, heb ik de volgende ochtend wel een koude douche. Als het water om 5h te koud is voor een warme douche, triggert home assistant een extra run. Zo hebben we nooit een koude douche.
Vreemd. De meeste systemen verwarmen toch automatisch (en met prioriteit) het SWW wanneer dit onder de ingestelde temperatuur gaat? Of is dat een specifieke functionaliteit die je hebt uitgeschakeld?

Had er gewoon geen idee van dat l/w zo'n verbruik had.

Hier zelf ook een open bebouwing (van 2023) van +/- 240m2.
Boven en beneden staat de vloerverwarming overal opengedraaid op een constante temperatuur.

Hebben hier een geothermische warmtepomp waarvan ik helaas niet het exacte verbruik kan zien (pomp toont het niet en zit nog geen aparte meter tussen).
Maar de afgelopen week zaten wij hier met een totaalverbruik voor het hele huishouden van rond de 20kwh per dag.

Ik verschiet gewoon van die cijfers.
Je moet altijd alles in de juiste context zien.

Het wil niet zeggen dat iemand een L/W warmtepomp heeft en die verbruikt xxkWh, dat het voor iedere woning hetzelfde is met een L/W warmtepomp.
Net zoals gas/mazout ketels zit daar enorme verschillen op. Daar heb je evengoed woningen die in de winter 70kWh per dag verbruiken en een andere woning met net dezelfde gasketel 150kWh.

Het hangt van uw woning, eisen,…. Cijfers zonder context zegt eigenlijk niks.

hier zitten wij met een open bebouwing van 425m2 bruto oppervlakte in beschermd volume. En zitten ook met een gemiddeld van 19,5kWh voor heel het huishouden, dus inclusief L/W warmtepomp, de voorbije week.
Voor mij zijn dus verbruiken van 35kWh per dag enkel voor warmtepomp ook veel. Maar te verstaan als je in een woning woont waar de isolatie minder is,…… Of je nu een L/W , geothermische warmtepomp hebt of een gasketel, de energie om de woning op temperatuur te houden blijft hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Uiteraard speelt dat mee. Hier ook een regendouche (280mm) en heeft een verbruik van 9L/min

Vreemd. De meeste systemen verwarmen toch automatisch (en met prioriteit) het SWW wanneer dit onder de ingestelde temperatuur gaat? Of is dat een specifieke functionaliteit die je hebt uitgeschakeld?
Ik heb dat inderdaad uitgezet. SSW run mag hier enkel lopen tussen 14 en 16h omdat dan de PV opbrengst op zijn piek zit. Maar als de boiler geen 38°C meer kan leveren voor 10 min de volgende ochtend, dan wordt er een run om 5h 's ochtends geforceerd. In werkelijkheid is dan 5-10x per jaar.

Tja hier dus een regendouche. We zetten die wel altijd op Eco, maar heb eigenlijk geen idee wat het debiet van warm water dan is.
Voor de volgende woning heb ik wel al opgeschreven om een groter buffervat te voorzien. Binnenkort gezinsuitbreiding en als die ook met papa in de douche wil dan staat mama daarna te bevriezen 😅

Tja hier dus een regendouche. We zetten die wel altijd op Eco, maar heb eigenlijk geen idee wat het debiet van warm water dan is.
Voor de volgende woning heb ik wel al opgeschreven om een groter buffervat te voorzien. Binnenkort gezinsuitbreiding en als die ook met papa in de douche wil dan staat mama daarna te bevriezen 😅
Zet uw boiler eens op 60C dan. Dat geeft u ook extra water. En debiet kunt ge meten met een emmertje :p

Klopt het dat de premie op lucht-lucht warmtepomp van 150 euro enkel voor warmtepompen geldt, die enkel verwarmen en niet ook afkoelen?

Klopt het dat de premie op lucht-lucht warmtepomp van 150 euro enkel voor warmtepompen geldt, die enkel verwarmen en niet ook afkoelen?
Ik heb ooit eens iets gelezen dat als je zonnepanelen hebt, je wel mag koelen. Maar geen idee als dat nog steeds dezelfde premie is.

Terug
Bovenaan