Warmtepompen

Hangt van de temperatuur af maar ook vooral van de vochtigheidsgraad buiten. Gemiddeld is de lucht over de warmtepomp 5 a 7°C kouder dus bij temperaturen van 7°C kan er mogelijks een invriezen van de verdamper optreden als de relatieve vochtigheid op die moment ook 100% is. Op een droge koude dag heb je er minder kans op dan op iets warmere maar vochtigere dag.

Ik heb ieder uur een defrost.... Mijn Ta staat wel op 35 °C misschien heeft dat er ook iets mee te maken?

@Bimmer , ook een nieuwbouw vermoed ik? Welke Ta en delta T heb jij momenteel (6 °C hier buiten)

@808 State inderdaad ook nieuwbouw.

Temperaturen warmtepomp
-Gewenste aanvoertemperatuur: 26°C (Is de laatste 24h hetzelfde)
-Aanvoertemperatuur: 26,0°C
-Retourtemperatuur: 23,3°C

Buitentemperatuur:
-Buitenvoeler: 7,4°C
-Temperatuur aanzuig warmtepomp: 7,0°C

Dat is wel een zeer lage TA. Ik denk altijd dat ik er niet ga komen met zo een lage TA. Dan staat jullie debiet toch ook vrij laag ingesteld?

Dat is wel een zeer lage TA. Ik denk altijd dat ik er niet ga komen met zo een lage TA. Dan staat jullie debiet toch ook vrij laag ingesteld?
Ik heb de kringen begrenst (afhankelijk van de ruimte) en mijn circulatiepomp wordt gestuurd aan de hand van de delta T.

Debiet moet je zeker niet te laag instellen, anders kan die zijn energie niet kwijt.

Dit zijn wel normale TA voor huidige nieuwbouwen met vloerverwarming. 35°C bij dit weer is best wel hoog. (Dat is toch mijn beperkte ervaring, als ik naar andere hun installatie zie op forums)
Uw warmtepomp gaat dus bij opstart meer vermogen vragen (meer verdampen), waardoor die dus sneller in defrost gaat.
Als je de TA niet naar beneden kunt krijgen, zal de kans groot zijn dat de warmtepomp niet goed kan terug moduleren. Meestal is dat dan te wijten aan een te zware warmtepomp voor de woning.

Laatst bewerkt:
Retour is 29 °C en een laag met hoge delta T is toch juist efficiënter.
Als uw debiet verdubbeld, halveert de delta. In uw geval zou je dan 32°C retour hebben met 35°C aanvoer. De gemiddelde temperatuur in uw vloer is dan ook een graad of 3 hoger. Het zal dan te warm worden in huis en dan laat je uw aanvoer zakken om te compenseren.

Ik zit wel met een hysterese van 1 °C, dus als ik instel op 21 °C moet het al naar 22 °C gaan om de warmtepomp uit te schakelen als de gevraagde temperatuur bereikt is. Daarom had ik het hoog genoeg gezet om die temperatuur te bereiken.

En start die dan ook pas terug op 20C als je 21 vraagt? Want da’s wel een grote schommeling dan. Bij mij zit dat op 0.3 en 0.2C geloof ik

Gisteren twee meetings gehad op locatie van onze totaalrenovatie met leveranciers van warmtepompen. Natuurlijk toevallig dat ze allebei, zonder het van elkaar te weten, het merk van de andere bestempelen als minderwaardig - om niet te zeggen 'brol'.

De ene plaatste hoofdzakelijk Vaillant.
De andere hoofdzakelijk Daikin.

Wat zijn de ervaringen hier? En is er daadwerkelijk zo'n groot verschil?
Hun prijsinschattingen voor plaatsing lag ook nog eens een goede 3K uit elkaar... offertes nog te krijgen natuurlijk. Daikin was goedkoper.

Ik heb zelf een Vaillant lucht/water en ben daar tevreden over. Op Tweakers volg ik het topic daar ook en de eigenaar zijn ook allemaal tevreden.
Andere merken zoals Daikin volg ik niet echt, maar er lopen daar ook topics over. Ik zou daar eens die topics uitspitten en de gebruikers ervaringen te lezen.

Gevoelsmatig denk ik er het volgende van:

Daikin is min of meer al 100 jaar bezig met koeltechniek en dus warmtepompen. Daarenboven zijn ze wereldwijd marktleider.

Vaillant is een Duits bedrijf dat meer dan 100 jaar bezig is geweest met verwarmingssystemen op fossiele brandstoffen. Die zijn van moeten begonnen met warmtepompen in 2006.

Bij Viessmann is het een gelijkaardig verhaal, en daar heeft de Duitse familie de handdoek in de ring gegooid door heel de warmtepompdivisie vorig jaar aan een Amerikaans bedrijf te verkopen.

Ik zou het wel weten dan. Schoenmaker, blijf bij je leest.

De Daikin Altherma 4 is onlangs aangekondigd en zou binnenkort beschikbaar moeten zijn. Iemand met kennis die het zou afraden om een Altherma 3 nog te kopen terwijl de 4 er aan komt?
Lijkt mij dat er enkel maar voordelen aan zijn om het nieuwste model te kiezen maar mijn installateur zweert bij de Altherma 3. Argument is dat er nog "kinderziektes" mogelijk zijn bij de 4...

De Daikin Altherma 4 is onlangs aangekondigd en zou binnenkort beschikbaar moeten zijn. Iemand met kennis die het zou afraden om een Altherma 3 nog te kopen terwijl de 4 er aan komt?
Lijkt mij dat er enkel maar voordelen aan zijn om het nieuwste model te kiezen maar mijn installateur zweert bij de Altherma 3. Argument is dat er nog "kinderziektes" mogelijk zijn bij de 4...
Heeft die installateur niet gewoon stock waar hij vanaf moet? Ik zou altijd voor de nieuwere versie kiezen. Heb wel geen ervaring met L/W warmtepompen.

Het jaar is voorbij en dan kijk ik eens naar het totaal verbruik.

De L/W warmtepomp heeft dit jaar ervoor gezorgd dat gans het jaar de gewenste temperatuur was in de leefruimtes (21,5°C).
Zowel in de winter als in de zomer. Werken enkel met vloerverwarming.

Stooklijn: Voetpunt 23°C - eindpunt 30°C (-25°C)

Cijfers van de warmtepomp is inclusief cv pomp
Verbruik
Afgegeven energie
SCOP
Verwarming (CV)
1304 kWh​
6722 kWh​
5,15​
Warm water (WW)
507 kWh​
1820 kWh​
3,59​
Totaal CV+WW
1811 kWh​
8542 kWh​
4,72​
+
Verbruik
Opgenomen energie
SEER
Koeling
178 kWh​
1205 kWh​
6,77​

Gegevens uit het EPB dossier:
-
Open bebouwing
-E peil = 0
-EPC = 0 kWh/m²
-S-peil = 24
-beschermd volume: 1320m3
-Bruto vloeroppervlakte: 424m²
-Verliesoppervlakte: 809m²
-luchtverversingssnelheid: 0,6

-Screens aanwezig op de Zuid-oost en zuid-west gevel Die uiteraard slim worden aangestuurd.

Alles in onze woning is elektrisch. Geen EV/hybride, geen thuisbatterij.

Piekvermogen (Capaciteitstarief):
-2,9 kW

Zonnepanelen: (Zuidoost, plat dak)
-8595 kWh

Digitale meter:
-
import: 2578 kWh
-Export: 6416 kWh
Schermafbeelding-2025-01-02-120835.jpg

Effectief verbruik woning
-Net: 2578 kWh
-Eigen verbruik: 2179 kWh (8595 - 6416)