Warmtepompen

Ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor de verschillende technieken (elektriciteit, zonnepanelen, ventilatie, geothermische warmtepomp).

Qua warmtepomp geraak ik er moeilijk uit qua merk en type het ‘beste’ is.
Iemand van jullie ervaringen mee?

• Vaillant VWF 87/4: €19.000 + boring €7.400 + vloerverwarming €11.500
  • Viesmann Vitocal 300-G BCW + vloerverwarming: €38.927 + zelfde prijs voor boring als hierboven: €7.400
  • Thermia Calibra EcoCool 8: €16.000 + Thermia MBH 300 Calibra: €3.495+ vloerverwarming: €8.700 + boring: €10.150
  • Daikin Altherma 3 geo: €35.000 incl. boring + vloerverwarming
:crazy:
Waarom kies je niet voor een lucht / water? Dat haal je er toch nooit uit denk ik?
Stel dat je installatie 35 jaar mee gaat dan kost dit al 83 euro per maand zonder dat je er al 1 euro elektriciteit hebt ingestoken. Niet normaal meer eigenlijk die prijzen voor een beetje warmwater en verwarming.
Is het eigenlijk voor een nieuwbouw of renovatie?

Waarom kies je niet voor een lucht / water? Dat haal je er toch nooit uit denk ik?
Stel dat je installatie 35 jaar mee gaat dan kost dit al 83 euro per maand zonder dat je er al 1 euro elektriciteit hebt ingestoken. Niet normaal meer eigenlijk die prijzen voor een beetje warmwater en verwarming.
Is het eigenlijk voor een nieuwbouw of renovatie?
Omdat ik geen mottige bak in mijn tuin wil die te veel lawaai maakt en jaren aan een stuk in weer en wind staat te draaien.

Ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor de verschillende technieken (elektriciteit, zonnepanelen, ventilatie, geothermische warmtepomp).

• Viesmann Vitocal 300-G BCW + vloerverwarming: €38.927 + zelfde prijs voor boring als hierboven: €7.400
  • Thermia Calibra EcoCool 8: €16.000 + Thermia MBH 300 Calibra: €3.495+ vloerverwarming: €8.700 + boring: €10.150
Ik heb de Vaillant met 130meter boring.
Content van. Bij verwarmen verbruikt deze 1200W. Warm water klimt hij op tot 2000W.
Thermostaat senso comfort wel aan te raden.
Is de flexotherm serie. Is misschien “oud” model die niet moduleert, maar het doet zijn ding.
Je kan deze koppelen met een SMA omvormer dat hij warm water agressieve gaat verwarmen bij veel opbrengst.

Maakt niet veel lawaai of geen. Ook trilling vallen mee want we slapen erronder.

Ik zou geen viesmann nemen. De thermia is wel gekend in Warmtepompen. Dus ook aanrader. Daikin geen idee, maar ken ik vooral van de airco’s. Heb hun airco’s doet hun ding, alleen hun app is wel vervelend.
Maar wel degelijk.

Ik snap niet goed hoe je bepaalt welk vermogen warmtepomp er nodig gaat zijn..
EPB-verslag: 9 kW warmtepomp
offerte 1: 6,4 kW warmtepomp niet-modulerend (op basis EPB-verslag)
offerte 2: 7,7 kW warmtepomp modulerend (ook op basis EPB-verslag)

Waar moet je in godsnaam op afgaan :confused:
Is er een warmteverlies berekening gemaakt in het epb? Ik heb daar speciaal achter moeten vragen.

Is er een warmteverlies berekening gemaakt in het epb? Ik heb daar speciaal achter moeten vragen.
Ja die is gebeurd en telkens doorgestuurd naar degene die offerte maakte voor de warmtepomp, vandaar dat ik het niet snap. Ik ga nog eens bellen naar de EPB-verslaggever iig

Ja die is gebeurd en telkens doorgestuurd naar degene die offerte maakte voor de warmtepomp, vandaar dat ik het niet snap. Ik ga nog eens bellen naar de EPB-verslaggever iig
Je moet ook eens kijken hoe ze de kW afficheren. (Is het een L/W warmtepomp)
Kan zijn dat ze de warmtepomp verkopen onder deellast vermogen en niet vol vermogen. Alsook ze hebben niet constant de juiste kW in de aanbieding. 9kW kan zijn dat je ineens naar een 12kW unit moet gaan en ze dan zeggen dat het beter is om het model daaronder te kiezen.

Die mannen hebben ervaring en doen eigen berekeningen waardoor ze andere zaken voorstellen. Zou dus zeker contact opnemen en laat ze uitleggen waarom ze voor dat model gaan.
Het oorspronkelijk berekening (van de EPB) zei hier dat we 7kW nodig hadden.
Nadien besloten om een deel van de kelder mee te verwarmen (+/- 70m² extra).
De ene stelde dan voor om vloerverwarming te leggen op 10cm en hierdoor moesten we een zwaarder unit pakken dan gingen we ineens naar 10kW.
De andere zei van, onze ervaring leert men dat in dit geval de warmtevraag zeer miniem is. Dus ik stel voor om daar de vloerverwarming te leggen op 20cm en dezelfde unit te behouden. Was 7,65kW is bij -10/W35 100% compressor

Het is dan inderdaad vervelend als leek om telkens andere informatie te krijgen. Je weet dan ook niet wie gelijk heeft.
Zelf ervaarde ik dat de EPB berekeningen te "zwaar" zijn. Ik ben dus meer geneigd om minder te pakken. Ondertussen wonen we hier nu +1jaar en het klopt wel. De hoogste output dat ik heb gezien is tot nu toe 5,5kW en dat is voor warm water. Vorige winter zijn er hier nachten geweest van -8°C. Maar ja jij moet dan meer juist ene hebben waarbij ze het "licht" voorstellen.

Laatst bewerkt:
Omdat ik geen mottige bak in mijn tuin wil die te veel lawaai maakt en jaren aan een stuk in weer en wind staat te draaien.
Onze l/w warmtepomp maakt niet echt veel lawaai. Tegenwoordig vind je genoeg merken met stille units.
Die zijn trouwens gemaakt om buiten te staan, dus die mogen in weer en wind draaien. Of ga haal je ook de zonnepanelen van uw dak als de winter er aan komt?

Schoon is het niet, maar steek die weg in ene hoek en het valt niet teveel op. Zonnepanelen zijn ook niet schoon, maar doe hun ding wel.

Wil je een W/W unit, doe gerust he, maar de kans is groot dat je het er nooit financieel gezien zult uithalen.

Wij hebben hier een Thermia Calibra Duo 7 met de MBH300 externe boiler.
Bij ons waren er 2 boringen van 75m nodig.

Doet wat het moet doen.
Er is geen display in huis, enkel een voeler.
Bediening doe je op het display van het toestel zelf of op de app.

Als hij echt hard aan het werken is zoemt hij wel vrij luid. Let dus goed op waar je hem laat plaatsen.
Bij ons is de technische ruimte gelukkig vrij ver van de slaapkamers.
Net terwijl ik op de site van Thermia las dat het één van de stilste warmtepompen is… Wanneer is die van jullie geïnstalleerd? Is misschien ondertussen een verbeterd model.

Onze l/w warmtepomp maakt niet echt veel lawaai. Tegenwoordig vind je genoeg merken met stille units.
Die zijn trouwens gemaakt om buiten te staan, dus die mogen in weer en wind draaien. Of ga haal je ook de zonnepanelen van uw dak als de winter er aan komt?

Schoon is het niet, maar steek die weg in ene hoek en het valt niet teveel op. Zonnepanelen zijn ook niet schoon, maar doe hun ding wel.
Het zal waarschijnlijk ook wat afhangen van de installatie en aanvoertemperatuur. Een woning waar die 50°C aanvoertemperatuur moet voorzien en waar ze werken met tijdsprogramma's. Daar zal de warmtepomp zeer vaak op 100% moeten draaien.

De onze staat in de zijtuin verstopt bij de rest van zaken waar we niet op willen kijken. Zoals de vuilbakken, aanhangwagen, andere rommel voor de tuin. Kortom mooi uit het zicht. Wij hadden daar dan uiteraard ook de plaats voor.

Ik zie die dus enkel wanneer ik naar de vuilbakken ga. Dan hou ik zelfs vaak mijn hand eens voor de warmtepomp om te zien of die draait, want als ik uitga van het geluid dan ligt de warmtepomp bijna altijd uit.
Van de week hebben we beide 2 uur in de zijtuin gewerkt 3 meter van de warmtepomp. Op het laatste wandelde ik voorbij en voelde de lucht, dus stond aan. Ik zei nog tegen mijn vriendin heb jij nu iets gehoord. Maar nee.
Heb ik nog speciaal gaan kijken naar de logs en jawel draaide al uren aan een stuk.
Als het een warm water run aan het doen is, dan begin je iets te horen. Horen we dan ook enkel als je net op dat moment naar de vuilbakken wandelt en dus er vlak naast staat. Maar als er een auto voorbij rijdt wat 12 meter verder is, is het geluid al overstemt.

Over het geluid binnen of in de achtertuin moet je niet beginnen, daar hoor je gewoon nooit iets. Dan mag dat spel nog op vollast draaien.

Naar de degelijkheid van de unit. Is gemaakt in zweden. Scandinavische landen verwarmt blijkbaar 60% met warmtepompen en doen ze dat al van de jaren 80. De lucht varianten worden daar het meest verkocht. Daar is ons België weertje niks tegen.

Laatst bewerkt:

Wij hebben de Thermia en zijn er voorlopig heel tevreden van. Staat ook nog wel maar 2 maanden aan maar toch.

Net terwijl ik op de site van Thermia las dat het één van de stilste warmtepompen is… Wanneer is die van jullie geïnstalleerd? Is misschien ondertussen een verbeterd model.
Is nu anderhalf jaar oud.

Klopt wel dat hij over het algemeen superstil is hoor. 95% van de tijd hoor je die niet.
Maar als hij dan even veel moet bijgeven (bv 2 personen die na elkaar douchen) is dat gezoem vrij luid. Dat duurt dan pakweg een kwartier, maar valt toch op. Afgelopen winter ook een paar heel koude nachten gehad waarbij hij aan meer vermogen moest draaien. Dan is dat gezoem toch zeker aanwezig.

Wat ik nog storend vind: temperatuur is enkel instelbaar per hele graad ipv halve.
20 graden voelt net wat fris aan, 21 voelt hier net te warm voor de rest van het gezin. Maar 20,5 selecteren is dus niet mogelijk :(

Bezig met een totaalrenovatie van een rijhuis met isolatie tot de nieuwste normen. Eerder dit jaar de warmtepomp voor verwarming (vvw gelijkvloers + badkamer op verdiep) en warm water in gebruik genomen maar het was toen al lente.
Nu op 3 november begonnen met verwarmen naar 19 graden, ik woon nog niet in het huis dus quasi geen verbruik warm water (enkel op temperatuur houden).
Lijkt er op dat de isolatie z'n werk doet en dat ding tot nu toe zeer weinig verbruikt. Eens benieuwd naar de dagen van deze week, tegen het vriespunt dus de eerste echte test. Statistieken zijn van de digitale meter maar ik woon er nog niet dus quasi al het verbruik is van de WP.

warmptepomp.png

Idiote vraag mss, maar volgens de warmteverliesberekening hebben we voldoende aan een warmtepomp van 5kW voor een vrijstaande woning van 225m2 (ik vind het zelf heel laag, maar zou dus moeten volstaan :p)
Heeft het vermogen van die warmtepomp ook invloed op het koelvermogen? Het is een passieve koeling via geothermie. Maar ik zit meer in met het fris houden dan het warm houden aangezien dat blijkbaar het moeilijkste is tegenwoordig :)

Idiote vraag mss, maar volgens de warmteverliesberekening hebben we voldoende aan een warmtepomp van 5kW voor een vrijstaande woning van 225m2 (ik vind het zelf heel laag, maar zou dus moeten volstaan :p)
Heeft het vermogen van die warmtepomp ook invloed op het koelvermogen? Het is een passieve koeling via geothermie. Maar ik zit meer in met het fris houden dan het warm houden aangezien dat blijkbaar het moeilijkste is tegenwoordig :)
Voor passieve koeling wordt de warmtepomp niet gebruikt. Dus al daar een 1 of 100kW staat, dat maakt geen drol uit :)
De boringen wel

Gelijkaardige oppervlakte hier met een geothermische warmtepomp van 6kW. Ik had ook dezelfde vrees, maar ondertussen is gebleken dat zowel verwarmen als koelen geen enkel probleem is.

Is niet verkeerd met de huidige isolatiewaarden. Hier woning van 2009 met een warmteverlies van 7kW. Ook vrijstaand en krek dezelfde oppervlakte. 50m² glas als ik me niet vergis.
Passieve koeling zou geen invloed mogen hebben op het vermogen van de warmtepomp daar het gewoon circulatie van uw boring is. Vuistregel = 15W/m boring in koeling en in het begin van het koelseizoen heb je wat meer beschikbaar dan het einde van het koelseizoen. (which is a good thing)

Hoe vaak hebben de mensen met een warmtepomp hier een defrost momenteel? Bij mij is dit ieder uur ongeveer.
Laatste 24 uur, zijn er 2 geweest zie ik. (de oranje balkjes zijn defrost.)

Als de buitentemperatuur tussen de 0 en 5°C is, valt het meest op. Daarbuiten kom je niet vaak tegen.
Hier is het nu buiten +5°C en ik zie dan ook geen "ijsvorming" op de verdamper. (net even snel eens gaan kijken. :) )

Schermafbeelding-2024-12-05-124243.jpg

Terug
Bovenaan