Warmtepompen

We zijn 2de eigenaar het huis is van 2019, er is geen gasleiding voorzien in de straat idem zoals internet... hebben ze zelf moeten aanvragen om tot daar te leggen ( ferme kost geweest voor hen ) dus iedereen hier in de straat verwarmt op propaangas... jammer genoeg hebben we 1,5j geleden nieuwe tank laten steken onder de grond koste ook 4a5000euro als ik het had geweten
Je bent er nu niets meer mee, maar een opmerkelijke keuze van de originele eigenaren…

Over de economische rendement van een warmtepomp tegen een gasketel kan veel gediscussieerd worden, maar in dit specifieke geval leek een warmtepomp toch de optie bij uitstek.

Heb je een zicht op de isolatie? 14.000kwh blijft stevig, je zou denken dat er wat te winnen valt met extra isolatie, al zou dat eigenlijk niet mogen met een woning uit 2019.

Worden enkel de ruimtes die vaak gebruikt worden verwarmd of de gehele woning?

Mensen met een geothermische warmtepomp. Hebben jullie de melding daarvan bij de gemeente voor de effectieve boringen gedaan of er na en wie heeft die melding bij jullie gedaan?

De mensen van onze technieken zei dat wij dat moesten voorzien en ik heb daar op zich geen probleem mee, maar lijkt me dat ik een plan moet geven van de boringen en hoeveel putten er geboord worden. Ik veronderstel dat ze dat ook pas weten hoeveel putten er geboord moeten worden als ze aan het boren zijn(?).

Mensen met een geothermische warmtepomp. Hebben jullie de melding daarvan bij de gemeente voor de effectieve boringen gedaan of er na en wie heeft die melding bij jullie gedaan?

De mensen van onze technieken zei dat wij dat moesten voorzien en ik heb daar op zich geen probleem mee, maar lijkt me dat ik een plan moet geven van de boringen en hoeveel putten er geboord worden. Ik veronderstel dat ze dat ook pas weten hoeveel putten er geboord moeten worden als ze aan het boren zijn(?).
Ik heb geen geothermische warmtepomp, maar heb er toen wel achter gehoord voor offerte.

Telkens zorgde de firma die de boringen deed voor de papieren. Zelf moesten we niets doen.

Ik heb geen geothermische warmtepomp, maar heb er toen wel achter gehoord voor offerte.

Telkens zorgde de firma die de boringen deed voor de papieren. Zelf moesten we niets doen.

ja de firmas moeten zoiezo zelf ook officiële papieren aanleveren aan een bepaalde dienst na de boring. Maar voor de melding/vergunning weet ik dat niet. Heb eens gebeld naar de gemeente en ik moest het op mail zetten. Ik vind dit allesinds wel online op de website van DOV vlaanderen:

VLAREM Rubriek 55.1:​

Niet-ingedeelde boringen

Daarnaast zijn er een aantal uitzonderingen (*) die worden aanzien als niet-ingedeelde boringen:

boringen in het kader van thermische energieopslag in boorgaten (ook gekend als BEO, BTES, verticale bodemlussen) waarvan de diepte beperkt blijft tot maximaal het dieptecriterium zoals weergegeven op de gewijzigde kaart van Vlarem en gelegen buiten een beschermingszone type III.

Voor dergelijke boringen moet u geen omgevingsvergunning aanvragen en ook geen melding doen. Wel moeten deze geplaatst en geëxploiteerd worden volgens de voorwaarden beschreven in afdeling 6.9.1 en de bijlage 5.53.1 van titel II van het VLAREM

Die diepte waar wij bouwen is <=150meter en het ligt niet in beschermingszone type 3. Dus misschien moet er zelfs geen melding/vergunning aangevraagd worden. Heb de vraag even gesteld in men mail. Ben benieuwd.

Wij hebben 2 boringen van 75m.
Toen voor geïnformeerd maar moesten geen melding doen in onze gemeente.
Ja, ik denk dat het ook niet nodig gaat zijn bij ons maar aan de telefoon zeiden ze dat er een melding moest zijn. Heb spijtig genoeg al een paar keer foute informatie gekregen van de mensen van de gemeente als ik ze belde, om dan achteraf de juiste info te krijgen.

Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tegenwoordig nog tussen een multi split airco en een Lucht - Lucht warmtepomp?

Vroeger kon een (mobiele) airco niet verwarmen maar tegenwoordig is dat gewoon ne switch of een knoppeke verzetten en that is it. Dus ik veronderstel dat er tegenwoordig géén enkel verschil meer is?

Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tegenwoordig nog tussen een multi split airco en een Lucht - Lucht warmtepomp?

Vroeger kon een (mobiele) airco niet verwarmen maar tegenwoordig is dat gewoon ne switch of een knoppeke verzetten en that is it. Dus ik veronderstel dat er tegenwoordig géén enkel verschil meer is?
Een lucht/lucht warmtepomp is een airco. Een multi split wil zeggen dat er meerdere binnen units met de buiten unit verbonden zijn ipv 1 binnen unit op 1 buiten unit.

Een mobiele airco is brol. Die zuigt lucht aan uit de ruimte en splits die in koudere en warmere lucht. Bij koelen wordt de warme lucht dan uitgeblazen naar buiten, maar je kan niet lucht uit uw huis wegblazen zonder nieuwe aan te zuigen door spleten en kieren. Bij die mobiele airco's staat altijd dat je het raam op een kier moet laten daarvoor ipv het volledig dicht te doen.
Zo'n ding zou perfect kunnen verwarmen vermoed ik, maar als je koude lucht gaat aanzuigen op andere plekken, is het niet echt rendabel.

En ik spreek uit ervaring. Ik heb zo'n mobiel toestel en die trekt gewoon permament 1kW als die aanstaat. Terwijl een split unit 1/10e verbruikt en de temperatuur in huis lager krijgt dan zo'n mobiel toestel.

Ik snap niet goed hoe je bepaalt welk vermogen warmtepomp er nodig gaat zijn..
EPB-verslag: 9 kW warmtepomp
offerte 1: 6,4 kW warmtepomp niet-modulerend (op basis EPB-verslag)
offerte 2: 7,7 kW warmtepomp modulerend (ook op basis EPB-verslag)

Waar moet je in godsnaam op afgaan :confused:

Ik snap niet goed hoe je bepaalt welk vermogen warmtepomp er nodig gaat zijn..
EPB-verslag: 9 kW warmtepomp
offerte 1: 6,4 kW warmtepomp niet-modulerend (op basis EPB-verslag)
offerte 2: 7,7 kW warmtepomp modulerend (ook op basis EPB-verslag)

Waar moet je in godsnaam op afgaan :confused:
Misschien omdat ze mikken op beta factor 0.8? Staat er nog een backup weerstand vermeld?

Een lucht/lucht warmtepomp is een airco. Een multi split wil zeggen dat er meerdere binnen units met de buiten unit verbonden zijn ipv 1 binnen unit op 1 buiten unit.

Een mobiele airco is brol. Die zuigt lucht aan uit de ruimte en splits die in koudere en warmere lucht. Bij koelen wordt de warme lucht dan uitgeblazen naar buiten, maar je kan niet lucht uit uw huis wegblazen zonder nieuwe aan te zuigen door spleten en kieren. Bij die mobiele airco's staat altijd dat je het raam op een kier moet laten daarvoor ipv het volledig dicht te doen.
Zo'n ding zou perfect kunnen verwarmen vermoed ik, maar als je koude lucht gaat aanzuigen op andere plekken, is het niet echt rendabel.

En ik spreek uit ervaring. Ik heb zo'n mobiel toestel en die trekt gewoon permament 1kW als die aanstaat. Terwijl een split unit 1/10e verbruikt en de temperatuur in huis lager krijgt dan zo'n mobiel toestel.
Onze mobiele helpt wel een beetje. We krijgen het daarmee gemiddeld 2 graden frisser in de woonkamer maar dat ding verbruikt inderdaad gelijk zot.
(En dan is alles net wél hermetisch afgesloten en staat er niets op een kier. Als we iets openzetten dan wordt het juist amper tot niets frisser)

Ik was dus nu ook aan het rondzien voor een vaste unit. Vandaar mijn (domme) vraag.

Onze mobiele helpt wel een beetje. We krijgen het daarmee gemiddeld 2 graden frisser in de woonkamer maar dat ding verbruikt inderdaad gelijk zot.
(En dan is alles net wél hermetisch afgesloten en staat er niets op een kier. Als we iets openzetten dan wordt het juist amper tot niets frisser)

Ik was dus nu ook aan het rondzien voor een vaste unit. Vandaar mijn (domme) vraag.
Ja, ik heb er ook ene dat wordt iets frisser, maar uiteindelijk is dat een druppel op een hete plaat.
Op een of andere manier ga je toch ergens lucht binnentrekken via kieren en spleten. Je kan geen lucht naar buiten blazen zonder dat er ergens anders lucht naar binnenkomt.

Een split unit ga je veel meer comfort geven, minder lawaai en minder verbruik.

Ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor de verschillende technieken (elektriciteit, zonnepanelen, ventilatie, geothermische warmtepomp).

Qua warmtepomp geraak ik er moeilijk uit qua merk en type het ‘beste’ is.
Iemand van jullie ervaringen mee?

• Vaillant VWF 87/4: €19.000 + boring €7.400 + vloerverwarming €11.500
  • Viesmann Vitocal 300-G BCW + vloerverwarming: €38.927 + zelfde prijs voor boring als hierboven: €7.400
  • Thermia Calibra EcoCool 8: €16.000 + Thermia MBH 300 Calibra: €3.495+ vloerverwarming: €8.700 + boring: €10.150
  • Daikin Altherma 3 geo: €35.000 incl. boring + vloerverwarming
:crazy:

Hier kan je zien of je meldingsplichtig bent.
https://tool.smartgeotherm.be/geo/alg

Zijn die boringen telkens hetzelfde, met name in aantal en diepte? Dat kan een prijsverschil geven.

Wij hebben een Viessmann 300-G modulerende warmtepomp. Sinds het jaar dat we hier nu wonen al 2x defect geweest.
Eerste keer een software probleem met het foutief (?) uitlezen van een sensor waardoor de compressor in foutcode ging (net het weekend waarop we verhuisden en het huis op temperatuur moest gebracht worden...). Werd enkele dagen later opgelost met een firmware update.
Tweede keer (afgelopen zomer) de aansturing van de compressor plots defect door condensatie op een printplaat wegens slechte dichtingsrubber. Werd op zich ook snel opgelost maar je zit toch altijd in de shit...

Er zit nog altijd een of andere software bug in die soms een foutcode triggert bij gebruik van de passieve koeling... Maar bij deze blijft alleszins wel alles gewoon werken.

De bedieningsunit om te plaatsen in de woonkamer lijkt ook nog mee gekomen uit de jaren 2000 in plaats van 2020. In de praktijk gebruik je dat ding quasi nooit maar het komt niet echt state of the art over.

Ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor de verschillende technieken (elektriciteit, zonnepanelen, ventilatie, geothermische warmtepomp).

• Viesmann Vitocal 300-G BCW + vloerverwarming: €38.927 + zelfde prijs voor boring als hierboven: €7.400
  • Thermia Calibra EcoCool 8: €16.000 + Thermia MBH 300 Calibra: €3.495+ vloerverwarming: €8.700 + boring: €10.150
Wij hebben hier een Thermia Calibra Duo 7 met de MBH300 externe boiler.
Bij ons waren er 2 boringen van 75m nodig.

Doet wat het moet doen.
Er is geen display in huis, enkel een voeler.
Bediening doe je op het display van het toestel zelf of op de app.

Als hij echt hard aan het werken is zoemt hij wel vrij luid. Let dus goed op waar je hem laat plaatsen.
Bij ons is de technische ruimte gelukkig vrij ver van de slaapkamers.

Wat ik wel jammer vind aan de app/software is dat hij nergens zelf zijn energieverbruik bijhoud.
Als je dit wil weten ga je er zelf dus een meter moeten tussenzetten.

Wij hebben exact dezelfde Vaillant. Werkt reeds 2 jaar zonder problemen. Ook de passieve koeling werkt goed.
Wi hebben ook 2 boringen van 120m.
Wel uit mijn hoofd maar een 26000 euro daarvoor betaald denk ik (inclusief boiler en passieve koeling unit). 300m2 vloerverwarming waarvan wij enkel de beneden openzetten in de winter. Vloerverwarming boven is wel aangeraden om te koelen!

Wij hebben exact dezelfde Vaillant. Werkt reeds 2 jaar zonder problemen. Ook de passieve koeling werkt goed.
Wi hebben ook 2 boringen van 120m.
Wel uit mijn hoofd maar een 26000 euro daarvoor betaald denk ik (inclusief boiler en passieve koeling unit). 300m2 vloerverwarming waarvan wij enkel de beneden openzetten in de winter. Vloerverwarming boven is wel aangeraden om te koelen!
Ik dacht wel gelezen te hebben dat dat geen modulerende warmtepomp is?

Terug
Bovenaan