Warmtepompen

Wij hebben net onze eerste offerte binnen voor geothermische warmtepomp, enkele vragen hierbij:
1) ze benadrukken enorm dat ze dubbele lussen steken ipv een enkele lus. Alleen is de meeste (positieve) feedback hierover te vinden op hun eigen site of zijn zij degene die geïnterviewd worden.. (Geothermics) Het klinkt logisch dat er meer rendement is, alleen ben ik altijd wat argwanend als 90% van de bedrijven een enkele lus steekt, dan moet het toch niet slecht zijn?

2) Het is een Itho Daalderop (WPU 5G). Volgens wat ik terug kan vinden goede warmtepomp, alleen niet modulerend maar enkel aan of uit. Ik lees dat een modulerende toch de voorkeur heeft, of maakt dit niet zoveel uit?

3) De verkoper stelde een vat van 200l voor voor een gezin van 4. Dit lijkt me weinig, volgens hem echter ruimschoots genoeg (200l water aan 55 graden). Mensen die hier hun eigen inzichten in hebben? Als je een regendouche en/of een bad hebt gaat dit er toch snel door, of vergis ik mij?

De offerte was op het eerste zicht OK, 28K voor 6,4kW pomp, 200l vat en 170m2 vloerverwarming, maar ik ben benieuwd naar de prijzen die ik elders nog ga krijgen.
Merci alvast!

Dubbele lussen zullen allicht wel iets van beperkte efficiëntiewinst geven. Is uiteindelijk ook niet de grote meerkost om in dat geboorde gat nu 2 of 4 leidingen, zijnde dus 2 paar aanvoer en retour, te steken. Moest ooit een van de lussen kapot gaan dan kan in principe de andere toch nog steeds gebruikt worden en is niet gans de boring verloren. Op dat gebied geeft het toch iets van gemoedsrust. Of dat in de praktijk ook effectief voorvalt en haalbaar is, dat is nog iets anders.

De grote kostprijs van die boringen zit hem in het aantal boringen dat ze moeten uitvoeren en vooral het aantal lopende meter. Te veel meters zijn vrijwel nutteloos (jaagt u nodeloos op kosten met gering voordeel), te weinig is problematisch omdat de bron de warmtevraag niet kan blijven trekken en de temperatuur blijft zakken waardoor uw efficientië instort.

Ik heb nog nooit van het merk gehoord maar dat maakt het nog niet noodzakelijk slecht. Zou alleszins wel voor een modulerende warmtepomp gaan. Dan kan je probleemloos werken zonder buffervat en dat werkt allemaal toch net wat efficiënter.
Een boiler van 200l lijkt mij ook érg klein voor een gezin van 4. Volstaat dat? Allicht wel, maar lijkt me in bepaalde toch vrij krap bemeten. Met een grotere boiler kan je werken aan lagere temperatuur wat weer net iets efficiënter is voor een warmtepomp. Bijkomend voordeel is dat je met een grotere boiler meer energie kan opslaan (als in op een zonnige dag met veel PV opwekking wat hoger in temperatuur gaan om 's anderdaags niet te moeten opwarmen).

Enige reden om zulke "kleine" boiler goed te praten lijkt mij als deze mee geïntegreerd zit in de warmtepomp. Als die extern zit zou ik gewoon direct een modelletje groter gaan. Gaat de grote kost niet maken.

Offertes eind 2022 met uitvoering in 2023:
-Boring 2x105m met dubbele lus en aansluiting tot binnen en glycol op zetten was +- €8500.
-Viessmann Vitocal 300G modulerend 1,7 - 8,6 kW met 390l boiler en 200tal m2 aan vloerverwarming op 10cm pasafstand was +- €20000. Uiteindelijk nog wat van die prijs af gekregen omdat we de vloerverwarming voornamelijk zelf gelegd hebben.

Laatst bewerkt:
Wij hebben net onze eerste offerte binnen voor geothermische warmtepomp, enkele vragen hierbij:
1) ze benadrukken enorm dat ze dubbele lussen steken ipv een enkele lus. Alleen is de meeste (positieve) feedback hierover te vinden op hun eigen site of zijn zij degene die geïnterviewd worden.. (Geothermics) Het klinkt logisch dat er meer rendement is, alleen ben ik altijd wat argwanend als 90% van de bedrijven een enkele lus steekt, dan moet het toch niet slecht zijn?

2) Het is een Itho Daalderop (WPU 5G). Volgens wat ik terug kan vinden goede warmtepomp, alleen niet modulerend maar enkel aan of uit. Ik lees dat een modulerende toch de voorkeur heeft, of maakt dit niet zoveel uit?

3) De verkoper stelde een vat van 200l voor voor een gezin van 4. Dit lijkt me weinig, volgens hem echter ruimschoots genoeg (200l water aan 55 graden). Mensen die hier hun eigen inzichten in hebben? Als je een regendouche en/of een bad hebt gaat dit er toch snel door, of vergis ik mij?

De offerte was op het eerste zicht OK, 28K voor 6,4kW pomp, 200l vat en 170m2 vloerverwarming, maar ik ben benieuwd naar de prijzen die ik elders nog ga krijgen.
Merci alvast!
Wij voorzien ook standaard in al onze dossiers dubbele lus.
Argumentatie voor is het hogere rendement (15-30%) maar ook kan je als er een lus defect is deze nog afsluiten en is uw boring niet helemaal naar de vaantjes.
Argumentatie tegen: Dubbele lussen zijn een pak moeilijker te installeren en vooral de opvulling met een thermisch geleidbaar groutmengsel en betoniet om de watervoerende lagen niet te doorbreken kan problematisch zijn.

Korte schets:
- We gaan binnenkort een een bijbouw plaatsen aan onze bestaande woning uit de jaren 60. We gaan intussen ook de bestaande schil van de woning volledig isoleren met buitenisolatie (incl. nieuwe ramen).
- We gaan werken met vloerverwarming in het nieuwe deel van de woning.
- Het huidige deel van de woning werd reeds volledig gerenoveerd (incl. eiken parket etc), waardoor we geen / zo weinig mogelijk schade willen maken.

Hierdoor zouden we dus eindigen met een deel vloerverwarming op lage temperatuur, en een deel radiatoren op hoge(re) temperatuur. Iemand ervaring met dit scenario? Is dit realistisch om met een warmtepomp te verwarmen, of gaat het circuit op hoge temperatuur ons de das om doen?

Je kan je radiatoren vervangen door convectoren, die kunnen vaak behoorlijke vermogens leveren met lage watertemperaturen. (o.a. door gebruik te maken van ventilatoren om de afgifte te verbeteren).
Kost wel iets natuurlijk, en je zou het eens moeten (laten) narekenen.
Lijkt me in jouw geval wel de moeite om na te gaan, zou mogelijks kunnen zorgen dat je alles met lage temperatuur kan verwarmen.

Makkelijkste manier is te bepalen welke radiatoren je hebt (type zoals T11, T21 T33 etc en afmetingen) , welke watertemperatuur er gebruikt wordt en op basis daarvan de vermogens te bepalen per radiator en die dan per kamer op te tellen.
(die info is online beschikbaar)
Dan kan je bvb bij Jaga kijken naar de ventiloconvectoren met dezelfde afmeting en bij de temperatuur die je in gedachten hebt voor je vloerverwarming (bvb 35 of 40 of...), en zo opnieuw de max vermogens te bepalen.

Laatst bewerkt:
Halo, had eens een vraagje,

Wij verwarmen via een propaangastank onder de grond niks anders voorzien in de straat van gasaansluiting.

We hebben alleen maar vloerverwarming, maar we merken naar de wintermaanden toe als we de vloerverwarming op een 20graden zet dat de kostprijs heel snel omhoog gaat...

Nu was de vraag zou een warmtepomp een goed alternatief zijn en wat zou dat kosten? Best combineren met zonnepanelen dan?

Wij verwarmen via een propaangastank onder de grond niks anders voorzien in de straat van gasaansluiting.

We hebben alleen maar vloerverwarming, maar we merken naar de wintermaanden toe als we de vloerverwarming op een 20graden zet dat de kostprijs heel snel omhoog gaat...

Nu was de vraag zou een warmtepomp een goed alternatief zijn en wat zou dat kosten? Best combineren met zonnepanelen dan?
Uw zonnepanelen renderen in de zomer wanneer uw warmtepomp niet opstaat (buiten mogelijks sanitair warm water)

Of je nu een warmtepomp hebt of niet, de energievraag binnen blijft hetzelfde.

De “winst” zit hem erin dat je meer kWh thermisch kunt krijgen per kWh elektrisch verbruik.
Maar hier in België is de verhouding kostprijs tussen gas en elektriciteit vrij hoog. Hierdoor moet je al een goede COP draaien met uw warmtepomp. Die kun je behalen door uw aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te krijgen.

Je gaat dus eens moeten zien hoe u stooklijn nu staat ingesteld en wat uw propaan verbruik is over een stookseizoen.

Kans is groot dat een warmtepomp niet interessant is, zeker niet omdat je nu al een werkende installatie hebt.
Dan kun je beter eens kijken naar uw isolatie om deze te verbeteren.

Ik ben momenteel aan het loggen hoeveel het zelfconsumptie is van onze warmtepomp. Voor de maand oktober zitten we op 40%. Maar de komende maanden zal dit wel zakken. Is vooral te danken aan het warm water.

Laatst bewerkt:
Akkoord met @Bimmer .

Heb je een zicht op hoe goed je isolatie is?
En weet je op welke watertemperatuur je vloerverwarming is ingesteld?

Daarnaast is het ergens ook niet onlogisch natuurlijk dat het verbruik tijdens koudere periodes ferm stijgt...
Heb je een zicht op je jaarverbruik?

Ok, bedankt voor de info ( is nog maar een recente woning ) qua isolatie zit alles heel goed.

Is wel een redelijke oppervlakte om te verwarmen... 250m² ongeveer

Als we onze propaantank vullen voor ongeveer 1500a2000euro komen we mss jaartje toe met verwarming op 18a19 graden maar voor mijn vrouw is dat te koud.. daarom denk ik aan een warmtepomp maarja

Akkoord met @Bimmer .

Heb je een zicht op hoe goed je isolatie is?
En weet je op welke watertemperatuur je vloerverwarming is ingesteld?

Daarnaast is het ergens ook niet onlogisch natuurlijk dat het verbruik tijdens koudere periodes ferm stijgt...
Heb je een zicht op je jaarverbruik?
Warmwatercircuit op thermostaat staat op 40graden ingesteld,

Ja qua verbruik in lente zomer bijna niks, maar in de koudere dagen gaat de tank rap leeg ook omdat het grote ruimtes zijn

Ok, bedankt voor de info ( is nog maar een recente woning ) qua isolatie zit alles heel goed.

Als we onze propaantank vullen voor ongeveer 1500a2000euro komen we mss jaartje toe met verwarming op 18a19 graden maar voor mijn vrouw is dat te koud.. daarom denk ik aan een warmtepomp maarja
is propaan dan zo duur?
Hoeveel krijg je voor €1500?

Als ik opzoek kost 1 liter propaan in bulk onder de 2000L, 0,9 euro. 1 liter heeft 7kWh aan energie.
0,9/7=0,129 euro per kWh. Dat is inderdaad duur, verschiet ik van (als mijn info correct is)

Met mijn warmtepomp zit ik op jaarbasis aan de huidige prijzen op €0,054 per kWh.
Aardgas zit op €0,066 per kWh (berekend aan huidige prijs totaal 10.000kwh).
Had verwacht dat propaan maar lichtjes duurder was.

Laatst bewerkt:

Dat komt dus overeen met een 2000 liter dan? (rekening houdend met een prijs van ongeveer 0.90 euro per liter)
Als je rekent aan 7 kWh/liter is dat een 14000 kWh - niet abnormaal hoog voor de oppervlakte.

Maar je hoofddoel is dus eigenlijk gebruiksgemak, correct?

Snelle berekening: als je aan een sCOP van 4 rekent, wil dat zeggen dat je 3500 kWh electriciteit gaat hebben, en als je aan een 0,25 EUR/kWh rekent is dat dus 875 EUR/jaar dus ruwweg een 1000 euro per jaar winst - die je dus moet vergelijken met de kostprijs van de installatie (10kEUR kost zou bvb willen zeggen 10 jaar tegen je 't terugverdiend hebt, maar je hebt ondertussen dus wel het gemak in de zin dat je het bijvullen van je tank niet meer hoeft te regelen).

is propaan dan zo duur?
Hoeveel krijg je voor €1500?

Als ik opzoek kost 1 liter propaan in bulk onder de 2000L, 0,9 euro. 1 liter heeft 7kWh aan energie.
0,9/7=0,129 euro per kWh. Dat is inderdaad duur, verschiet ik van (als mijn info correct is)

Met mijn warmtepomp zit ik op jaarbasis aan de huidige prijzen op €0,054 per kWh.
Aardgas zit op €0,066 per kWh (berekend aan huidige prijs totaal 10.000kwh).
Had verwacht dat propaan maar lichtjes duurder was.
Idd meestal tussen de 0,8 a 0,9 per liter dus daarmee dat ik het overweeg

Ligt er natuurlijk aan wanneer je je aankoop doet.
Momenteel staat de prijs vrij hoog 0,82 zag ik net.
Maar een paar maanden terug was dat nog 0,65.
Als je een grote tank hebt kan je best de prijzen wat volgen en inkopen wanneer de prijs het laagst staat.

Wist niet dat dat nog een ding was, een propaantank in de tuin. En zeker voor een nieuwbouw.

Je architect niet direct over een LW warmtepomp begonnen? Als het een vrij recent gebouw is heb je wss toch de verplichte zonnepanelen voor je E-peil? Was het een grondige vernieuwbouwing?

Zoals Church of noise zegt zal je zoiets van 14.000kwh verbruiken aan energie voor verwarming en warm water.

Zelf vind ik dat wel aan de hoge kant voor een woning van 250m2 en tevreden zijn met 18-19°C. Je spreekt toch over een recente woning. Als ik het goed begrijp is jullie aanvoertemperatuur 40°C met vloerverwarming, dat is ook wel hoog. Dat zul je dan toch nog best naar beneden moeten krijgen om een beter rendement te halen met een warmtepomp.

Hier hebben wij een woning van 425m2 en houden deze op 21,5°C. Werken enkel met vloerverwarming. Zijn wel maar met 2, dus warm water verbruik is wel lager dan een gezin. (Vuistregel dat je vaker hoort is 1000kWh per persoon extra)
Hiervoor verbruiken wij 7646 kWh.
De warmtepomp verbruik is 1639 kWh. Wilt dus zeggen dat we met een scop zitten van 4,7.

Als we uw woning pakken en die kun je verwarmen met dezelfde stooklijn als onze, dan zit je op. 14.000kWh/4,7=2.978,72 kWh elektrisch verbruik.

Laatst bewerkt:
Wist niet dat dat nog een ding was, een propaantank in de tuin. En zeker voor een nieuwbouw.

Je architect niet direct over een LW warmtepomp begonnen? Als het een vrij recent gebouw is heb je wss toch de verplichte zonnepanelen voor je E-peil? Was het een grondige vernieuwbouwing?
We zijn 2de eigenaar het huis is van 2019, er is geen gasleiding voorzien in de straat idem zoals internet... hebben ze zelf moeten aanvragen om tot daar te leggen ( ferme kost geweest voor hen ) dus iedereen hier in de straat verwarmt op propaangas... jammer genoeg hebben we 1,5j geleden nieuwe tank laten steken onder de grond koste ook 4a5000euro als ik het had geweten

Ligt er natuurlijk aan wanneer je je aankoop doet.
Momenteel staat de prijs vrij hoog 0,82 zag ik net.
Maar een paar maanden terug was dat nog 0,65.
Als je een grote tank hebt kan je best de prijzen wat volgen en inkopen wanneer de prijs het laagst staat.
Idd dat is ook waar, koude komt eraan dus prijzen omhoog

Terug
Bovenaan