Warmtepompen

Probleem met de niet opwarmende kringen lijkt opgelost te zijn. Ik heb het debiet op die kringen naar beneden gehaald door de circulatiepomp op de laagste stand te zetten waardoor ik een veel hogere delta T kreeg. Daardoor steeg eindelijk de temperatuur in die ruimte.

Hey, mijn buurman klaagt alweer dat de warmtepomp teveel geluid maakt. De buitenunit ( haier ) ligt op een plat dak. Wat zou ik het best kunnen doen?

Hey, mijn buurman klaagt alweer dat de warmtepomp teveel geluid maakt. De buitenunit ( haier ) ligt op een plat dak. Wat zou ik het best kunnen doen?
Je kunt best eerst eens kijken hoe het komt dat die teveel geluid maakt. Zit er iets in de waaier, component stuk, niet goed ingesteld,... Als het op bepaalde momenten is, vraag dan aan uw buur wanneer dit is en kijk dan eens wat de unit deed.

Als het teveel geluid maakt omdat je vaak een hoog vermogen vraagt en het ontwerp van het toestel. Dan kun je eens kijken of je de unit elders kunt plaatsen. Een meer strategische plaats, als dat mogelijk is.
Als laatste reddingmiddel kun je er een geluidsdempende omkasting rond maken. Eventueel kun je die zelf maken of door een firma. Een tijdje terug zo een firma eens tegengekomen, maar ben de naam kwijt.

Ik weet niet als dit op alle warmtepomp zitten, maar bij Vaillant bestaat er een fluistermodus die het maximaal vermogen van de compressor reduceert om zo minder geluid te maken. Ik draait zelfs meestal 24/7 op die modus (max 60% vermogen) want ook voor het capaciteitstarief is dit interessant. Tot ongeveer -2°C gaat dit prima. Als het stevig vriest haal ik die 's nachts er af.

Is het een plat dak met houten gewelven of beton? Indien hout kan het mogelijks mee resoneren en dan kunnen trillingsveren misschien helpen. Je zou het dan ook wel binnen horen.

Ik weet niet als dit op alle warmtepomp zitten, maar bij Vaillant bestaat er een fluistermodus die het maximaal vermogen van de compressor reduceert om zo minder geluid te maken. Ik draait zelfs meestal 24/7 op die modus (max 60% vermogen) want ook voor het capaciteitstarief is dit interessant. Tot ongeveer -2°C gaat dit prima. Als het stevig vriest haal ik die 's nachts er af.

Is het een plat dak met houten gewelven of beton? Indien hout kan het mogelijks mee resoneren en dan kunnen trillingsveren misschien helpen. Je zou het dan ook wel binnen horen.

De mijne gaat vanaf 20u ook in stille modus, tot 7u 's ochtends. Om de buren idd niet te storen. Nadeel is dat een defrost wel aan vol vermogen gaat, dus een paar keer per nacht hoor je die ook wel zoemen met dit weer.

wat me nu wel opgevallen is de laatste tijd. Wij vragen 21 graden permanent en tegen 's avonds gaat ie in overdrive en pompt ie tot het binnen 22-22,5 is, om dan vervolgens heel de nacht héél weinig te doen. Zou dat ding rekening houden met het feit dat we stille modus geprogrammeerd hebben en dat wil zeker zijn dat we het heel de nacht op 21 graden kunnen houden?

De mijne gaat vanaf 20u ook in stille modus, tot 7u 's ochtends. Om de buren idd niet te storen. Nadeel is dat een defrost wel aan vol vermogen gaat, dus een paar keer per nacht hoor je die ook wel zoemen met dit weer.

wat me nu wel opgevallen is de laatste tijd. Wij vragen 21 graden permanent en tegen 's avonds gaat ie in overdrive en pompt ie tot het binnen 22-22,5 is, om dan vervolgens heel de nacht héél weinig te doen. Zou dat ding rekening houden met het feit dat we stille modus geprogrammeerd hebben en dat wil zeker zijn dat we het heel de nacht op 21 graden kunnen houden?
Ik durf het niet te zeggen. Vaillant doet dit niet, maar elk merk heeft zijn eigen software. Ik haal gewoon mijn fluister modus er af 's nachts als het echt heel koud wordt. Ik vermoed dat er bij -5°C al eens wat meer ramen gesloten blijven dan bij 5°C :D
En de buren aan de kant van de warmtepomp hebben hun woonkamer en keuken naar ons. Het is een bungalow dus de slaapkamers zitten aan de andere kant.

Ik heb stille modus niet aanstaan. Op tweakers was de mening ervan nogal verdeelt bij mijn warmtepomp.
Sommige merkte op dat hun efficiëntie minder werd, andere vonden het dan weer beter omdat hun opstart in een lager modulatie gebeurde. (Maar dat waren dan ook zware modellen)
Volgens de info dat ik daar van vind beperkt dat enkel uw maximaal vermogen tot 80%.

Warm water staat bij ons in eco+. Dan draait de warmtepomp op 43%. Duurt wat langer om de boiler op te warmen. Maar wij merken daar niets van, naar ons comfort toe.
Bij verwarming begint die ook op 43% en bouwt dan af. Ik heb die 1 keer hoger weten gaan, omdat heel de dag de warmtepomp was gestopt en de volgende ochtend -5°C was. Daar heb ik dan voor gezorgd dat die dat niet meer doet.
Bij een defrost gaat die voor een minuut naar 76%

Kortom verwacht ik in mijn geval dat die stille modus niets gaat doen. Maar ik ga het eens testen. Misschien start die dan wel op een lager modulatie voor verwarming, zou tof zijn. Dan zit hem sneller op zijn juiste punt.

Laatst bewerkt:
Ik heb stille modus niet aanstaan. Op tweakers was de mening ervan nogal verdeelt bij mijn warmtepomp.
Sommige merkte op dat hun efficiëntie minder werd, andere vonden het dan weer beter omdat hun opstart in een lager modulatie gebeurde. (Maar dat waren dan ook zware modellen)
Volgens de info dat ik daar van vind beperkt dat enkel uw maximaal vermogen tot 80%.

Warm water staat bij ons in eco+. Dan draait de warmtepomp op 43%. Duurt wat langer om de boiler op te warmen. Maar wij merken daar niets van, naar ons comfort toe.
Bij verwarming begint die ook op 43% en bouwt dan af. Ik heb die 1 keer hoger weten gaan, omdat heel de dag de warmtepomp was gestopt en de volgende ochtend -5°C was. Daar heb ik dan voor gezorgd dat die dat niet meer doet.
Bij een defrost gaat die voor een minuut naar 76%

Kortom verwacht ik in mijn geval dat die stille modus niets gaat doen. Maar ik ga het eens testen. Misschien start die dan wel op een lager modulatie voor verwarming, zou tof zijn. Dan zit hem sneller op zijn juiste punt.
Als hij maar op 43% start, dan gaat het niks doen verwacht ik.
Bij Vaillant kun je stapjes kiezen tussen max 40% en 60% werking. De runs zijn iets langer als ik het opzet, maar weet eigenlijk niet als de COP dan beter wordt. Zal eens een maandje zonder draaien behalve tussen 17 en 22h. Dan kunnen we hoge pieken in de keuken trekken.

Dag allen,

Ik ben mij wat aan het verdiepen in de wereld van (geothermische) warmtepompen met vloerverwarming, voor een nog-te-bouwen nieuwbouw eengezinswoning. Ik heb al veel bijgeleerd uit dit topic.

Ik vraag mij nu nog af hoe men de temperatuur per ruimte kan regelen voor zowel verwarmen als koelen. Je kan de debieten per ruimte afstellen (bv. lager debiet in slaapkamer zodat het er minder snel opwarmt), maar hoe zit dit dan wanneer je in de zomer (passief) wil koelen? Dan wil je net een hoger debiet in je slaapkamer zodat deze beter afkoelt. Moet je dan steeds je debiet manueel afstellen? En wat in het tussenseizoen, ook weer manueel bijregelen?

Ik heb nog geen contact gehad met een installateur of dergelijke, dus mijn excuses voor de mogelijkse noobvraag. :sarcastic:

Dag allen,

Ik ben mij wat aan het verdiepen in de wereld van (geothermische) warmtepompen met vloerverwarming, voor een nog-te-bouwen nieuwbouw eengezinswoning. Ik heb al veel bijgeleerd uit dit topic.

Ik vraag mij nu nog af hoe men de temperatuur per ruimte kan regelen voor zowel verwarmen als koelen. Je kan de debieten per ruimte afstellen (bv. lager debiet in slaapkamer zodat het er minder snel opwarmt), maar hoe zit dit dan wanneer je in de zomer (passief) wil koelen? Dan wil je net een hoger debiet in je slaapkamer zodat deze beter afkoelt. Moet je dan steeds je debiet manueel afstellen? En wat in het tussenseizoen, ook weer manueel bijregelen?

Ik heb nog geen contact gehad met een installateur of dergelijke, dus mijn excuses voor de mogelijkse noobvraag. :sarcastic:
Je kunt inderdaad spelen met de debieten om temperatuur verschillen te hebben.

Je kunt opteren om er zone ventielen op te zetten die je kunt aansturen.
Mijn ervaring is dat dit overkill is. Het hangt ook wel wat van woning tot woning af.

Als ik overga naar koeling, dan pas ik manueel de kringen aan. In de praktijk stelt dat niks voor.
Collector kelder draai ik aan 1 ventiel om alle kringen te sluiten. Gelijkvloers doe ik niks. 1ste verdiep sluit ik de badkamer en draai ik de rest volledig open. Neemt dus amper tijd in beslag en doe ik dan 2x per jaar.

Ben de nieuwe kWh meter van de warmtepomp aan het bekijken. Het valt me op dat de warmtepomp zuiniger is dan hij zelf aangeeft.
Het is een gekeurde kWh meter dat ik gebruik, dus die zal eerder nauwkeuriger zijn dan de warmtepomp.
De reststroom in de nacht komt ook overeen met het sluimerverbruik.

Volgens de warmtepomp zou ik vandaag al 19kwh verbruikt hebben, maar de kWh meter geeft 15,7kwh aan. Is toch een grote afwijking. De warmtepomp rond wel af voor de komma.

Nu is de vraag zit er ook zo’n grote afwijking in de gemeten afgegeven energie. Want dan is het beter om COP te berekenen dat ik zijn eigen verbruik neem.

Vandaag heb ik 72kwh opgewekt, inclusief warm water.
72/15,7= 4,59 COP
72/19= 3,78 COP

Mijn mid meter geeft ook minder verbruik aan als war de warmtepomp weergeeft. Ik zit zo’n 4.5% lager op de mid gekeurde meter.
Ik ga het eerst eens kijken op een langere periode. Misschien komt de grote afwijking vooral door afrondingen.
Want van zaterdag tot en met nu zit er een afwijking van 14% op.

Ik heb net eens gekeken of er ook een afwijking zit op het gegeven vermogen. Deze kan ik wel actueel uitlezen van de warmtepomp en ziet er op eerste zicht wel goed uit.
Op papier geeft mijn warmtepomp een COP waarde van 4,2 A2/W35. 5,02 bij A7/W35. Bij een delta T van 5°C. Per 10°C scheelt het zo'n 1 punt.

Als ik terug kijk naar de nacht van 12 januari wat een stabiele nacht is. Door heeft mijn warmtepomp over ettelijke uren stabiel gedraaid, zonder defrosts.
Gemeten vermogen van warmtepomp was 235W en het afgegeven vermogen was 1350W. Beide zeer stabiel.
1350w / 235w = 5,74 COP
Aanvoertemperatuur was 25°C en buiten 4°C, delta T is 3,5°C. Wat theoretisch een COP dan moet geven van pakt om en bij 5,6.

Dus het gemeten afgegeven energie kan wel redelijk kloppen.

Laatst bewerkt:
Is er geen TLDR of een poll van welk type en merk de gebruikers hier hebben?

Plannen van onze nieuwbouw zijn bezig en we moeten dus ook gaan kiezen tussen aerothermische of geothermische (horizontaal/verticaal) waterpomp. Op internet zie ik de grootste prijsverschillen en -schommelingen.

Zou handig zijn om de meningen hier ergens te kunnen raadplegen, of ik moet door 92 pagina’s lezen. :unsure:

Mijn warmtepomp heeft het op die ijskoude dagen moeilijk om voor mijn beide stuurkringen de gevraagde Ta te bereiken, mede door het aantal defrosts. Ik heb die nu opgelost door er voor te zorgen dat onder een bepaalde buitentemperatuur een kring pas opwarmt als de andere op temperatuur is, dan lukt het wel.

Eigenlijk zou ik iets van machine learning op dat systeem moeten steken.

Terug
Bovenaan