Warmtepompen

Dus als de pompen naar mijn kringen, en de inregelventielen op de collectoren goed afgesteld staan voor een zo hoog mogelijke Delta T, dan kan mijn COP toch nog omlaag gaan omdat de interne pomp die over het buffervat pompt bijvoorbeeld te snel draait?

Zit al aan 50.
Zo'n dagen hoeven er niet te vaak te zijn... :eek2:
Uiteindelijk tot 58,1 gegaan
Er was overdag niemand thuis, er werd 's avonds niet gekookt (Deliveroo 🙈), geen wasmachine/droogkast/afwasmachine, er is geen EV, etc.
Ik heb geen aparte meting voor de WP, maar 't zal toch de grootverbruiker geweest zijn gisteren.
Nee, zo'n dagen hoeven echt niet vaak voor te komen.

Zit voor vandaag alweer aan 21, d'oh!
Dat het maar snel terug warmer wordt.

Of heeft er iemand een gouden tip om het verbruik van de WP te laten zakken?
(en het toch warm te hebben binnen 😝)

Er was overdag niemand thuis, er werd 's avonds niet gekookt (Deliveroo 🙈), geen wasmachine/droogkast/afwasmachine, er is geen EV, etc.
Ik heb geen aparte meting voor de WP, maar 't zal toch de grootverbruiker geweest zijn gisteren.

Das toch echt veel? 😲

Oudere woning? Radiatoren? Of BG mansion?

Das toch echt veel? 😲

Oudere woning? Radiatoren? Of BG mansion?
Nieuwbouw van vorig jaar
Kelder (83m²) 2 ventiloconvectoren
Gelijkvloers (83m²) VVW
Verdiep (76m²) VVW

Vorig jaar hier al wat berichten gedropt en met wat hulp de instellingen zo aangepast dat het al stukken interessanter werd.
Maar ook vastgesteld dat onze WP veel te zwaar is. Pendelt continu bij normale temperaturen en nu het zo koud is, blijft die voltijds draaien.

Mijn vriendin wordt er stilaan gek van dat ik daar nog steeds mee bezig ben en het niet gewoon kan loslaten.
Maar ja, door er mee bezig te zijn, werd er ook al heel wat bespaard.

Een post van mij van bijna een jaar geleden:

't Zal deze dagen gewoon even niet te druk maken zijn, binnenkort gaat het wel weer beter :unsure:

Nieuwbouw van vorig jaar
Gelijkvloers (83m²) VVW
Verdiep (76m²) VVW

Vorig jaar hier al wat berichten gedropt en met wat hulp de instellingen zo aangepast dat het al stukken interessanter werd.
Maar ook vastgesteld dat onze WP veel te zwaar is. Pendelt continu bij normale temperaturen en nu het zo koud is, blijft die voltijds draaien.

Mijn vriendin wordt er stilaan gek van dat ik daar nog steeds mee bezig ben en het niet gewoon kan loslaten.

Holy crap zeg.

Hoeveel kw hebben ze daar geplaatst bij jullie?

Nieuwbouw van vorig jaar
Gelijkvloers (83m²) VVW
Verdiep (76m²) VVW

Ik had vorig jaar exact hetzelfde probleem, een WP van 13,3 kW. Op koude dagen was een totaalverbruik van 75 kWh geen uitzondering. Plaats eens een vermogensmeter na de zekering van je WP om het exacte verbruik te meten.

Ik had vorig jaar exact hetzelfde probleem, een WP van 13,3 kW. Op koude dagen was een totaalverbruik van 75 kWh geen uitzondering. Plaats eens een vermogensmeter na de zekering van je WP om het exacte verbruik te meten.
En wat levert mij dat op buiten extra frustratie? 😅
Nee, serieus. Stel dat ik die meter plaats, wat ben ik dan met die info? Is er dan iets dat ik wel kan ondernemen?

Nee, serieus. Stel dat ik die meter plaats, wat ben ik dan met die info? Is er dan iets dat ik wel kan ondernemen?

Wat is dat, een 3kW compressor? Als dat een ganse dag draait dan heb je idd zulke hoge verbruiken.

Wij hebben ook nog in onze LG 9kW een extra weerstand om bij vorst bij te springen. Die zekering daarvan staat nog altijd af, nog niet nodig gehad. De Therma V heeft het tot nu toe zonder gekunnen.
Hebben jullie ook zoiets? apart afschakelbaar?

Dus als de pompen naar mijn kringen, en de inregelventielen op de collectoren goed afgesteld staan voor een zo hoog mogelijke Delta T, dan kan mijn COP toch nog omlaag gaan omdat de interne pomp die over het buffervat pompt bijvoorbeeld te snel draait?
Een lagere delta T met hogere flow is efficiënter omdat de aanvoer dan lager kan voor dezelfde afgifte. Met een parallel buffervat verlies je wel wat omdat je met mening zit. Daardoor moet de warmtepomp met een iets hogere aanvoer temperatuur werken.
Rechtstreeks de vloer in, is het efficiëntst. Maar als je met meerdere zones zit, moet je een compromis maken.

Dan kan je beter monitoren hoe je WP moduleert en je aanvoertemperatuur daar op afstellen om pendelen te voorkomen.

Jullie vragen dingen waarvan ik geen idee heb ☺️

Wat is dat, een 3kW compressor? Als dat een ganse dag draait dan heb je idd zulke hoge verbruiken.

Wij hebben ook nog in onze LG 9kW een extra weerstand om bij vorst bij te springen. Die zekering daarvan staat nog altijd af, nog niet nodig gehad. De Therma V heeft het tot nu toe zonder gekunnen.
Hebben jullie ook zoiets? apart afschakelbaar?
Apart afschakelbaar? Geen flauw idee.
Ik ken bijzonder weinig van die dingen.
Ik heb vorig jaar (toen we hier kwamen wonen) ook ontzettend weinig uitleg gekregen van de installateur. Hij verwees vooral naar de handleiding. En "gij ziet er wel ene uit die zelf zijn plan kan trekken". Maar bij de minste vraag die ik stelde, kon hij zelf niet antwoorden.

Deze zomer is er dan een andere installateur gekomen om zo'n plaatje te installeren zodat we konden koelen via de WP.
Hij liet me zien dat er nog heel wat zaken bij de installatie niet goed waren afgesteld. Maar hij had ook niet voldoende tijd om alles na te kijken en aan te passen. Maar bon, ik was toch weer iets wijzer.

Dan kan je beter monitoren hoe je WP moduleert en je aanvoertemperatuur daar op afstellen om pendelen te voorkomen.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik zou al bijna een voorbeeld moeten hebben om dit te doen. Iets nadoen, dat lukt mij meestal nog net wel 😅
Je bedoelt de minimum gewenste aanvoertemperatuur en maximum gewenste aanvoertemperatuur aanpassen om zo het pendelen tegen te gaan?
Toch?
Deze staan nu vast ingesteld op 26 (kelder 28) en 35.

De warmtepomp is ook rechtstreeks aangesloten in de zekeringkast.
Een slimme stekker kan ik nog zelf, maar zo'n dingen in de kast, daar blijf ik liever af.
Nu goed, binnenkort moet de elektricien nog eens komen om iets te installeren, dus ik zou eventueel iets kunnen bestellen om dan meteen mee te installeren. Indien dat echt nodig is of indien dat echt interessante resultaten oplevert, kan dat wel uiteraard.

Dat is toch wel erg veel hoor. Ik zit aan 16 kWh vandaag (totaalverbruik) maar zowel ik als mijn vriendin zijn vanmorgen gedouched dus die zal wel iets van warm water terug moeten opwarmen hebben achteraf, en als ontbijt hebben een eitje gegeten (gebakken op het inductievuur, en niet op het gasfornuis). Er hangt hier dikke mist dus de zonnepanelen leveren amper 265 W op dit moment.

Hier ook een nieuwbouw, uit 2020, met deze warmtepomp: Buderus WSW192-12 (12 kW model dus). Ik heb mij daar helemaal niet mee bezig gehouden zoals sommigen hier wegens totaal gebrek aan kennis. Maar ik kan mijn temperaturen wel aflezen: aanvoer is 24-25° en retour is 23°.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik zou al bijna een voorbeeld moeten hebben om dit te doen. Iets nadoen, dat lukt mij meestal nog net wel 😅
Je bedoelt de minimum gewenste aanvoertemperatuur en maximum gewenste aanvoertemperatuur aanpassen om zo het pendelen tegen te gaan?
Toch?
Deze staan nu vast ingesteld op 26 (kelder 28) en 35.

De warmtepomp is ook rechtstreeks aangesloten in de zekeringkast.
Een slimme stekker kan ik nog zelf, maar zo'n dingen in de kast, daar blijf ik liever af.
Nu goed, binnenkort moet de elektricien nog eens komen om iets te installeren, dus ik zou eventueel iets kunnen bestellen om dan meteen mee te installeren. Indien dat echt nodig is of indien dat echt interessante resultaten oplevert, kan dat wel uiteraard.
Ik zie dat je drie verschillende aanvoertemperaturen hebt, dus drie verschillende pompkringen dan?

Ik heb deze, mijn installatie is wel 3fasig

Dat is toch wel erg veel hoor. Ik zit aan 16 kWh vandaag (totaalverbruik) maar zowel ik als mijn vriendin zijn vanmorgen gedouched dus die zal wel iets van warm water terug moeten opwarmen hebben achteraf, en als ontbijt hebben een eitje gegeten (gebakken op het inductievuur, en niet op het gasfornuis). Er hangt hier dikke mist dus de zonnepanelen leveren amper 265 W op dit moment.

Hier ook een nieuwbouw, uit 2020, met deze warmtepomp: Buderus WSW192-12 (12 kW model dus). Ik heb mij daar helemaal niet mee bezig gehouden zoals sommigen hier wegens totaal gebrek aan kennis. Maar ik kan mijn temperaturen wel aflezen: aanvoer is 24-25° en retour is 23°.
De luchtvochtigheid zit hier op 98-99% (dichte mist) en met deze temperaturen vriest de warmtewisselaar in de buitenunit constant dicht. Dus iedere 30-45min een defrost en dat haal echt de opbrengst onderuit. Iedereen met een L/W warmtepomp zal nu een ontzettend hoog verbruik hebben. Nog 5°C kouder maar droge lucht kan zuiniger zijn.

Ik zie dat je drie verschillende aanvoertemperaturen hebt, dus drie verschillende pompkringen dan?

Ik heb deze, mijn installatie is wel 3fasig
Ja, 3 kringen. Kelder, gelijkvloers en verdiep.

Die meter had ik al eens gezien.
Maar ik vraag me vooral af of ik dan niet helemaal gek ga worden van die cijfers/statistieken en me niet zozeer zou bezig houden met de opvolging en eventuele aanpassingen van instellingen van de warmtepomp 🙈
Ik volg graag dingen op en een kleine aanpassing doen die een positief gevolg heeft, is fijn.
Maar echt testen, dus zaken geregeld aanpassen, zien wat het doet, eventueel terug aanpassen, zien wat het dan doet, etc... Ik heb ook geen idee of zo'n aanvoertemperatuur dan hoger of lager moet om te testen. Oei, ik denk niet dat dat iets voor mij is 😅

Ik volg alles op in Home Assistant, gisteren wel wat zitten experimenten met SG Ready dus vertekend beeld van het gebruik.

jLAWdqE.png

Zoals ik al zei ben ik helemaal niet zo'n guru zoals sommige anderen hier. Maar een verschil van bijna 10° tussen aanvoer en retour is wel enorm. Bij mij is dat amper 2° verschil. Waarom is dat verlies bij u zo groot? Verwarm jij ook een garage waarvan de poort vaak open gaat? Een schuine oprit waar warmwaterbuizen onder lopen om die ijsvrij te houden?

Zoals ik al zei ben ik helemaal niet zo'n guru zoals sommige anderen hier. Maar een verschil van bijna 10° tussen aanvoer en retour is wel enorm. Bij mij is dat amper 2° verschil. Waarom is dat verlies bij u zo groot? Verwarm jij ook een garage waarvan de poort vaak open gaat? Een schuine oprit waar warmwaterbuizen onder lopen om die ijsvrij te houden?
Dat is enkel de Delta T van het primaire circuit tussen warmtepomp en buffervat, ik had de circulatiepomp van dat primaire circuit eens in stand 1 gezet om te testen, ze stond in stand 5. Ondertussen heb ik ze al in stand 2 gezet.

Ik volg alles op in Home Assistant, gisteren wel wat zitten experimenten met SG Ready dus vertekend beeld van het gebruik.
Wauw, fantastisch, zo'n overzicht 🤩
Al zou het mij wel helemaal gek maken. Ik check nu al mijn Homewizard app veel te vaak en dat is slechts voor 1 gegeven (algemeen verbruik van het huis).

Terug
Bovenaan