Warmtepompen

Ik kan dat kiezen op mijn pomp. Een vlakke curve voor vloerverwarming met constante snelheid of een schuine curve voor radiatoren waarbij de pomp zich aanpast volgens de tegendruk.
ik vermoed dat je de instelling van zo'n grundfos pompje bedoeld waar je kan kiezen tussen curves: vlak, proportioneel of constante druk?

Dat is eigenlijk het toerentalregelen van uw pomp.

Maar zelfs bij een vlakke curve (constant toerental) gaat je pomp niet 100% vermogen verbruiken als je de pers knijpt. Hij gaat dan gewoon meer naar links op zijn pompcurve liggen en minder debiet verpompen (want meer tegendruk) en ook minder verbruiken (weliswaar minder efficiënt want rendement daalt).
Met de drie standen van een vlakke curve leg je de pomp curve eigenlijk in 3 trappen naar omlaag (manueel toerental regelen dus).

Die twee andere standen (voor proportionele en constante druk) zijn een actieve toerentalregeling door uw circulatiepompje zelf om zijn persdruk constant (of op een proportionele lijn) te houden.

Eindelijk de Smart Grid functionaliteit in orde gekregen. Bij overproductie van mijn zonnepanelen trekt hij de aanvoertemperatuur op naar 40 °C, als de zon terug weg is schakelt hij over naar de stooklijn. Nu moet ik zien dat eerst dat water door mijn circuits loopt zodat de gevraagde temperatuur bereikt wordt, nadien mag mijn buffervat dan opgewarmd worden tot 60 °C.

Nu het wat kouder is merk ik dat de WP toch moeite heeft om het huis op de gevraagde temp te krijgen. Het is altijd net frisser dan wa vragen op de thermostaat. Dan denk je dat je eindellijk alle instellingen goed hebt, wordt het kouder en kan je opnieuw gaan testen 🙂

Eindelijk de Smart Grid functionaliteit in orde gekregen. Bij overproductie van mijn zonnepanelen trekt hij de aanvoertemperatuur op naar 40 °C, als de zon terug weg is schakelt hij over naar de stooklijn. Nu moet ik zien dat eerst dat water door mijn circuits loopt zodat de gevraagde temperatuur bereikt wordt, nadien mag mijn buffervat dan opgewarmd worden tot 60 °C.
Welke smartgrid gebruik je daar voor?

Is 40 niet heel warm voor vloerverwarming?

Nu het wat kouder is merk ik dat de WP toch moeite heeft om het huis op de gevraagde temp te krijgen. Het is altijd net frisser dan wa vragen op de thermostaat. Dan denk je dat je eindellijk alle instellingen goed hebt, wordt het kouder en kan je opnieuw gaan testen 🙂

Welke smartgrid gebruik je daar voor?

De SG Ready van de Mitsubishi Ecodan, ik stuur die aan met twee relais vanuit mijn domotica/Home Assistant.

40 °C is inderdaad heel warm, maar met deze temperaturen zit hij daar niet snel aan en dat is ook voor hoogstens een uur of drie in deze tijd van het jaar.

Ik had eerst een warmtepomp die veel te zwaar was en onmogelijk kon terugmoduleren naar het vermogen dat ik nodig had, het gevolg was pendelgedrag met hoge pieken.
Sorry als ik het gemist heb, maar hoe is dit verhaal dan opgelost geraakt bij u? Is er een andere installateur aan te pas gekomen? Heb je een financieel verlies moeten slikken of heeft men daar rekening kunnen mee houden door de zware unit terug te nemen?

Sorry als ik het gemist heb, maar hoe is dit verhaal dan opgelost geraakt bij u? Is er een andere installateur aan te pas gekomen? Heb je een financieel verlies moeten slikken of heeft men daar rekening kunnen mee houden door de zware unit terug te nemen?
Ik heb een volledig nieuwe warmtepomp laten plaatsen door een andere installateur. De oude warmtepomp heb ik kunnen recupereren omdat ik ze ga gebruiken om mijn zwembad mee op te warmen, de installateur heeft de boiler teruggenomen.

De SG Ready van de Mitsubishi Ecodan, ik stuur die aan met twee relais vanuit mijn domotica/Home Assistant.
Ik heb de 2-wire Remi SG gekregen bij de warmtepompboiler. Die komen ze morgen koppelen.

Eens benieuwd hoe goed dat gaat werken. Hopelijk krijg ik dat ook vlot aan de home assistant gekoppeld.

Dat is dan het voordeel van de binnencompensatie die ik op heb staan. Mijn stooklijn staat 1 trapje hoger waardoor hij eigenlijk 1°C warmer water door de vloer pompt dan nodig, maar de binnencompensatie als het eens heel koud is of het waait hard, dan heeft hij geen problemen om dat op te trekken. En te warm wordt het niet, want de warmtepomp slaat tijdig af door de binnencompensatie zodra de wens temperatuur bereikt is. De stooklijn/aanvoer is wel nog steeds op basis van de buitenvoeler, dus het is niet echt minder effcient ofzo.

Ik heb nu dus weer hetzelfde voor. Lijkt enkel te gebeuren als het buiten 4 graden of minder is.

Op de thermostaat geeft hij aan dat het circuit warmte vraagt en wel met een aanvoertemperatuur van 35 graden, wat ook het maximum ingesteld is, maar de warmtepomp zelf gaat niet aan. Volgens de stooklijn lijkt die 35 graden toch ook totaal niet te kloppen:
Als ik de wenstemperatuur verhoog van 20 naar 20.5 lijkt het een meer normale vraag te doen van 28 graden aanvoertemperatuur, en gaat de warmtepomp ook effectief aan [edit: nog eens geprobeerd en dat lijkt het ook niet meer te verhelpen...]:
Binnenunit geeft dan weer een gewenste aanvoertemperatuur van 20 graden aan...: Maar ik weet niet of dat getal snel genoeg geupdated wordt?

Als ik naar de binnenunit ga staat er wel een 'E' op het hoofdscherm, maar ik zie verder niets van foutmelding, of ik kijk verkeerd.
Het circulatiepomp fenomeen blijft gebeuren. Ik blijf het raar vinden. Installateur zei om eens te proberen op actief of inactief ipv uitgebreid.
Maar dan nog begrijp ik niet waarom het systeem zo'n gedrag vertoont. Paar nachten terug 7 uur aan een stuk die pompen telkens aan/uit...

Hier ook zo. Die sensor zit binnenin de unit en op hoogste punt in uw kamer natuurlijk. In de living staat die bv op 18.5 ingesteld, wordt 23 in de onecta app om effectief de kamer tot 20 graden te verwarmen door het na te meten met externe sensor.
Zijn op citytrip nu dus staan uit maar zou nog 21-22 graden zijn
Zie wel dat ze beetje stroom verbruikt hebben maar dat is mss antivries van buitenunit dat als stroomverbruik over de binnenunits verdeeld wordt?

Ik heb het nog eens uitgetest en die 40 °C gaat enkel over mijn buffervat. De mengklep op kring 1 zorgt ervoor dat de aanvoertemperatuur die blijft volgens de stooklijn. Op kring 2 heb ik ook een mengklep, maar deze versie van mijn warmtepomp kan blijkbaar softwarematig maar één mengklep aansturen waardoor kring 2 de volle 40 °C aangevoerd krijgt. Nu is dat wel de kring die naar boven gaat en vooral mijn badkamers moet verwarmen, dus het is geen ramp.

Als ik natuurlijk mijn buffervat naar 60 °C wil brengen moet die mengklep op kring wel haar werk doen. Ik heb die mengklep nu wel al aangesloten op mijn domotica en kan die zo open en dicht doen, dus nu moet ik enkel nog iets uitwerken met een ESP8266 om de temperatuur aan de départ en de retour te meten op die kring om zo via Home Assistant de aanvoertemperatuur te regelen. Ik ga ook uit mijn warmtepomp de gewenste aanvoertemperatuur voor die kring moeten zien te halen, maar ik had op Tweakers al een topic gevonden waar uitgelegd staat hoe je dit moet doen.

Het circulatiepomp fenomeen blijft gebeuren. Ik blijf het raar vinden. Installateur zei om eens te proberen op actief of inactief ipv uitgebreid.
Maar dan nog begrijp ik niet waarom het systeem zo'n gedrag vertoont. Paar nachten terug 7 uur aan een stuk die pompen telkens aan/uit...
Heb jij een split /5 of monoblock /6? Bij de split zit er een bug in waarbij de pompen constant opstarten en stoppen bij 4°C buitentemperatuur indien er geen warmtevraag is. Bij mij en anderen zijn de printplaten vervangen door een nieuwere versie onder garantie die het probleem oplost.

Bij een monoblock is dat normaal, want de vorstbeveiliging moet het water in circulatie houden zodat het niet kan bevriezen.

Heb jij een split /5 of monoblock /6? Bij de split zit er een bug in waarbij de pompen constant opstarten en stoppen bij 4°C buitentemperatuur indien er geen warmtevraag is. Bij mij en anderen zijn de printplaten vervangen door een nieuwere versie onder garantie die het probleem oplost.

Bij een monoblock is dat normaal, want de vorstbeveiliging moet het water in circulatie houden zodat het niet kan bevriezen.
Split /5. Dat klinkt dan wel als de oorzaak... Zal het doorgeven aan installateur, merci!

't is defrost festijn vandaag 😅 Bijna ieder half uur mag hij ontdooien.
Weet je btw in welke module/toestel die printplaat zou moeten vervangen worden? In de VR71, of echt in de binnenunit zelf?
Installateur had er nog nooit van gehoord of probleem mee gehad dus is mij wat aan het terugduwen...

Ben met dit koud & mistig weer benieuwd wat er nog over schiet van de COP van warmtepompen met buitenunit nu die regelmatig gedefrost moet worden.

Hier is de geothermische wp rustig tegen een 20 a 30% aan het moduleren met een brontemperatuur van 9C input -> VVW output op 25C. COP van deze week voor verwarming ligt op 6,8 (248kWh met 36 kWh elek.) in de mate dat ik die data mag geloven. Over de meerkost en terugverdientijd van de boringen gaan we zwijgen. :unsure:

Ben met dit koud & mistig weer benieuwd wat er nog over schiet van de COP van warmtepompen met buitenunit nu die regelmatig gedefrost moet worden.

Hier is de geothermische wp rustig tegen een 20 a 30% aan het moduleren met een brontemperatuur van 9C input -> VVW output op 25C. COP van deze week voor verwarming ligt op 6,8 (248kWh met 36 kWh elek.) in de mate dat ik die data mag geloven. Over de meerkost en terugverdientijd van de boringen gaan we zwijgen. :unsure:
9°C is nog relatief laag als brontemperatuur. Als ik het display van mijn geothermische wamtepomp mag geloven vertrekken wij van 10,5 tot 10,8°.

Ik heb onlangs de berekening gemaakt in die topic maar ik zit aan een SCOP voor verwarming van 1:4,57 over een periode van meer dan 3 jaar nu. En dat dan nog terwijl wij het hier thuis lekker warm stoken (het is op dit moment 23,5° in mijn bureau).

't is defrost festijn vandaag 😅 Bijna ieder half uur mag hij ontdooien.
Hier is het ook al wat defrost geweest. :)
Elk paars blokje (en uiteraard dipje) is een defrost run.
defrost.jpg

Weet je btw in welke module/toestel die printplaat zou moeten vervangen worden? In de VR71, of echt in de binnenunit zelf?
Installateur had er nog nooit van gehoord of probleem mee gehad dus is mij wat aan het terugduwen...
De printplaat in de binnen (vzw ai) en buiten unit.
Wat zegt hij als je hem zegt dat de waterpompen iedere minuut aan en uitgaan onder de 4C terwijl er geen warmtevraag is?

Mij installateur heeft Vaillant gecontracteerd en ze zijn komen kijken van Vaillant. Twas direct ahja andere printplaten, maar die hebben we nu niet bij. 1 of 2 weken later waren ze dan terug om die printplaat te vervangen.

Modulatie vandaag is als volgt. In de nacht was het 43% en vanaf 08:30 34%. Tijdens een defrost run schiet die naar 77%.
modulatie.jpg

COP voor deze week tot nu toe = 4,35
48kwh verbruik --> 209Kwh opgewekt.

Je ziet nu goed dat het al een stuk is gezakt tov de voorbije weken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan