Warmtepompen

Ik had zaterdag ook 70% luchtvochtigheid in huis, vloerkoeling zat op 19 graden en kreeg rond mijn aquarium ook lichte condens plekken op de vloer. Was de eerste keer in 2 jaar. Ik denk dat het uitzonderlijk vochtig was buiten dus je hebt wel pech gehad met uw eerste vloerkoeling ervaring geloof ik. Gisteren was de vochtigheid naar 51% gezakt en waren de plekken terug weg. Denk niet dat het kwaad kan, temperatuur is trouwens 23 graden gebleven de afgelopen dagen. Bezoek dacht zelfs dat we airco hadden :)

Probleem heb ik kunnen oplossen door de zekering van de aircos eventjes uit te schakelen.

Nu zit ik met deze vraag;
We hebben 1 buitenunit en 3 binnenuit van daikin. Als we maar 1 binnenuit aandoen, koelt de slaapkamer niet af, zelf niet na 1 uur. Als we een 2de binnenunit aandoen. (In een slaapkamer die nu niet gebruikt wordt) en dan wordt de kamer wel koud. Dit zou dit niet mogen, vind ik. Of toch?
Alles is toch goed ingesteld? Op eco stand enz duurt het wel langer. Ook zeker zorgen dat de deuren en ramen gesloten zijn van de kamer die je koelt (das net zoals met de airco in de auto rijden en je raam openzetten). In het slechtste geval heb je een lek in je Koelleiding naar de ene slaapkamer.

Die Foutcodes dat je gaf kan blijkbaar ook een defecte sensor zijn.

Ik zou dit toch eens melden aan uw koeltechnieker. Dit valt ongetwijfeld onder garantie.

Hoe bepaal je hoeveel binnenunits je nodig hebt? Hier nu nieuwbouw met L/W warmtepomp en koelfunctie. Zijn aan het overwegen om leidingen voor airco te laten leggen zodat we op termijn deze kunnen plaatsen (beter voor EPC of klopt dit niet ?). Hebben ventilatie D en overal vloerverwarming. Zijn niet echt voorstander van zo zichtbare units maar ze wegwerken gaat nu ook niet meer. Dus idealiter zou ik in de nachthal een unit hangen en beneden ook eentje in de hoop dat die de rest van het huis aangenamer van temperatuur kunnen krijgen (gezien ventilatie D)? De bouw is nog niet klaar dus geen idee met warme temperaturen buiten of dit nodig gaat zijn waardoor we de optie wel open willen houden dit zo goed als mogelijk in te werken.
Dat heeft de koeltechnieker bepaalt. Die zei ook mocht je nog eens problemen hebben met je l/w wp (zie de hele historiek hier in deze thread), dan kan je l/l wp gerust overnemen.

Beter voor epc zou ik betwijfelen imo. Ik weet dat airco's daar vroeger in ieder geval een negatief effect op hadden. Ik heb bewust ook gewacht na het bepalen van het definitieve e- peil om ze te laten plaatsen.

Hoe bepaal je hoeveel binnenunits je nodig hebt? Hier nu nieuwbouw met L/W warmtepomp en koelfunctie. Zijn aan het overwegen om leidingen voor airco te laten leggen zodat we op termijn deze kunnen plaatsen (beter voor EPC of klopt dit niet ?). Hebben ventilatie D en overal vloerverwarming. Zijn niet echt voorstander van zo zichtbare units maar ze wegwerken gaat nu ook niet meer. Dus idealiter zou ik in de nachthal een unit hangen en beneden ook eentje in de hoop dat die de rest van het huis aangenamer van temperatuur kunnen krijgen (gezien ventilatie D)? De bouw is nog niet klaar dus geen idee met warme temperaturen buiten of dit nodig gaat zijn waardoor we de optie wel open willen houden dit zo goed als mogelijk in te werken.
Meestal 1 binnenunit per kamer. Tenzij je een heel grote living met open keuken enzo hebt. Dan heb je misschien 2 binnen units nodig daar.

Voor E-peil maken die leidingen niks uit. Wat wel van belang is of er airco's staan bij het opmaken van het E-peil. Met airco's krijg je een paar strafpunten. Zonder airco's niet en het maakt niet uit als er leidingen klaar zitten of niet (misschien mogen ze wel niet zichtbaar zijn, niet zeker)
Probleem heb ik kunnen oplossen door de zekering van de aircos eventjes uit te schakelen.

Nu zit ik met deze vraag;
We hebben 1 buitenunit en 3 binnenuit van daikin. Als we maar 1 binnenuit aandoen, koelt de slaapkamer niet af, zelf niet na 1 uur. Als we een 2de binnenunit aandoen. (In een slaapkamer die nu niet gebruikt wordt) en dan wordt de kamer wel koud. Dit zou dit niet mogen, vind ik. Of toch?
Dat zou niet mogen. Moet gewoon prima werken met 1 airco op ook. Ik zou uw koeltechnieker contacteren.

Meestal 1 binnenunit per kamer. Tenzij je een heel grote living met open keuken enzo hebt. Dan heb je misschien 2 binnen units nodig daar.

Voor E-peil maken die leidingen niks uit. Wat wel van belang is of er airco's staan bij het opmaken van het E-peil. Met airco's krijg je een paar strafpunten. Zonder airco's niet en het maakt niet uit als er leidingen klaar zitten of niet (misschien mogen ze wel niet zichtbaar zijn, niet zeker)

Dat zou niet mogen. Moet gewoon prima werken met 1 airco op ook. Ik zou uw koeltechnieker contacteren.
Als je epb verslaggever weet/ziet dat er leidingen klaarzitten voor ventilatie krijg je strafpunten. Ze moeten daarom niet aangesloten zijn.

Ondertussen mail verstuurd naar de verkoper en hij heeft mn mail verstuurd naar de werkplaats.ik verwacht binnenkort een antwoord. Ze zullen wellicht moeten komen

Vandaag de koeling opgezet (L/W warmtepomp via de vloer), deze nacht gaat het onvoldoende afkoelen om de woning deftig te koelen met buitenlucht.
Momenteel blijft het stabiel binnen en is het aangenaam aan de voetjes.
Binnen is het 21,9°C en rv is 54%.

Ventilatie D systeem koelt de inkomende lucht van 33,4°C --> 23,5°C. Koelt met de lucht dat uit de woning wordt gehaald. Opwarmingsfactor binnen is dus zeer beperkt als je dat omrekent naar Kwh.
Uitzetten heeft geen zin en zo blijft de woning constant voorzien van verse lucht.

Vroeger ook nog actieve koeling gehad met ons daikin L/W systeem.
Vloer voelde idd net aan alsof er juist gedweild was en deze nog niet voldoende droog was.
Totaal niet aangenaam om op te lopen en tevens vlug vlekken op de vloer van je voetstappen.
Ons water moesten we op 19 graden zetten.

Alles wat lager was, kregen we condens op onze leidingen van onze binnenunit.
In onze nieuwbouw daarom maar gekozen voor airco's

Vroeger ook nog actieve koeling gehad met ons daikin L/W systeem.
Vloer voelde idd net aan alsof er juist gedweild was en deze nog niet voldoende droog was.
Totaal niet aangenaam om op te lopen en tevens vlug vlekken op de vloer van je voetstappen.
Ons water moesten we op 19 graden zetten.

Alles wat lager was, kregen we condens op onze leidingen van onze binnenunit.
In onze nieuwbouw daarom maar gekozen voor airco's
Zelf nog geen last van gehad de voorbije zomers.

Dauwpunt ligt nu op 12°C (binnen), zitten er dus ruim boven.
Het ergste dat ik hier gezien heb de voorbije 2 zomers was 16°C. Dit is nu de derde zomer.

Hebben bij onze nieuwbouw ook nog getwijfeld over airco’s, maar uiteindelijk niet gedaan. Tot nu toe missen we ze ook niet en merk ook dat ik geen klachten meer heb.

Laatst bewerkt:
Als je het op 21.9°C kan houden met deze hitte... Chapeau.
Hier is het momenteel reeds 25°C (met de screens dicht). Hier was het gisteren buiten 34°C.
Ik heb een hele dag verder gewerkt aan de zolderkamers met de airco op in een aangename 22-23°C. Zonder was het daar hoogstwaarschijnlijk 26 graden (of meer).

Hier 22 graden, ook op het verdiep. De passieve vloerkoeling zal toch iets doen, en vooral blij dat we amper ramen hebben op het westen.

Afgelopen 24 uur zat de temperatuur in onze living tussen 21.0 en 22.5 (gisteren late voormiddag).

Vloerkoeling (al dan niet passief) in combinatie met zonnewerend glas en op de kritieke plaatsen screens doet gewoon wat het moet zonder koude tocht van een airco in uw nek.

Moet wel zeggen dat het afhangt van de gemaakte keuzes. Onze buren hebben een gelijkaardige woning maar met standaard HR glas en parketvloer die de koude veel meer tegenhoudt dan onze keramische grootformaattegels. Daar was het gisteren rond de 26 a 27 graden (met screens op het zuiden).

Beneden blijft het bij ons ook koel met de vloerkoeling. Max 24.4°C gehad gisteren en we hebben vrij veel glas. Nu 23.5°C.
Boven wordt het wel warmer en daar zit minder glas. We hebben daar ventilo convectoren. Dat doet wel iets, maar lang niet zoveel als vloerkoeling. Heb wel de indruk dat het minder goed werkt dat vorig jaar. Vanochtend was het 25.7°C op onze slaapkamer. Hoogste vorig jaar was 24°C ofzo.

Op termijn toch eens airco laten voorzien op de slaapkamers. Achteraf gezien had ik gewoon geen verwarming moeten nemen boven en gewoon airco's vanaf het begin.

Hier gelijkvloers en verdiep tussen de 21,5 en 23 graden.
Screens + passieve koeling (L/W warmtepomp)
Zou eventueel koeler kunnen, maar we koelen uitsluitend tijdens zonuren (zonnepanelen). En dit is wel goed. Zeker als je van buiten komt.
Luchtvochtigheid momenteel 56%, dus ook prima. Geen condens ofzo.
Koude vloer duurt wel iets langer om te drogen na het dweilen (robot), waardoor kind 1 recent volledig onderuit ging 😅.
De (leef)kelder blijft 20 à 21 graden zonder koeling (zou eventueel ook kunnen via de 2 ventiloconvectoren). Mijn bureau staat ook daar 😁

We hebben hier veel ramen op het zuiden. Waaronder 7m van vloer tot plafond met schuifraam in de leefruimte. Alle ramen op de zuidkant zijn voorzien van screens. Onze open gevel zit in het oosten waar geen screens voorzien zijn. Die warmen ook flink op in de voormiddag aangezien die volle zon krijgen in de zomer.

We overwegen reflecterende folie te voorzien op de raampartij van 7m.
Van de screens zijn we eigenlijk niet zo tevreden. Ik had er veel meer van verwacht... Zeker gezien de meerkost.

Voorlopig wel heel tevreden van de airco's. Die verhogen ons comfort aanzienlijk tov vorige zomer, toen we hier net kwamen wonen.

Als je het op 21.9°C kan houden met deze hitte... Chapeau.
Hier is het momenteel reeds 25°C (met de screens dicht). Hier was het gisteren buiten 34°C.
Ik heb een hele dag verder gewerkt aan de zolderkamers met de airco op in een aangename 22-23°C. Zonder was het daar hoogstwaarschijnlijk 26 graden (of meer).

Uiteindelijk is dit niet de laagste temperatuur dat ik kan halen met vloerkoeling, maar is het de gewenste temperatuur. Eerste zomer had ik wel eens aan het testen geweest hoever ik kon gaan. Maar kreeg commentaar dat het te koud was van de madam en dus moest stoppen. :D
Was ook verre van aangenaam, dat was te koud.

Thermostaat staat ingesteld op 21,5°C, vanaf dan start die met koelen. Ik laat de koeling ook enkel werken tijdens zonuren, zodat ik eigen productie direct verbruikt. Heel de tijd draaien doet die dan ook niet, zelfs overdag niet. In de nacht koelt de woning nog verder af, door de koele massa.

Gisteren was de temperatuur tussen de 21,4°C-22,0°C op de gelijkvloers. Boven is het iets frisser. Daar was het tussen 21,0-21,4°C (slaapkamers). Badkamer is ook boven, maar daar is het 22,5°C. Bureau bevind zich ook boven, daar is het 22°C.
De kringen op gelijkvloers staan geknepen en boven staan volledig open (buiten de badkamer). Hierdoor geef ik meer koelvermogen aan boven, dan aan de gelijkvloers.
Ben nu wel aan het denken om de thermostaat te verzetten naar 22°C. Het mag gerust iets warmer zijn binnen.

Achtergevel is zuidoost georiënteerd en de gelijkvloers bestaat volledig uit glas, van vloer tot plafond (12m). Pakt dat 2/3 beschut is door oversteek en de andere 1/3 door een screen. De rest van de achtergevel is ook voorzien van screens, alsook de zijgevel (zuidwest). Andere gevels, heb ik geen screens.
Screens worden automatisch aangestuurd.

Ik ben vooral blij met de koeling als je gaat slapen. Het is aangenaam op de slaapkamer en je kunt onder een deken slapen. Collega, was gisteren bezig dat het bij hem 28°C was op de slaapkamer.

Bij de warmtepomp zit er ook nog een warm water run bij. Dat is een 2Kwh. Rest van het verbruik is om een volledige woning fris te houden 24/24.

Schermafbeelding-2025-06-22-132835.jpg

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is dit niet de laagste temperatuur dat ik kan halen met vloerkoeling, maar is het de gewenste temperatuur. Eerste zomer had ik wel eens aan het testen geweest hoever ik kon gaan. Maar kreeg commentaar dat het te koud was van de madam en dus moest stoppen. :D
Was ook verre van aangenaam, dat was te koud.

Thermostaat staat ingesteld op 21,5°C, vanaf dan start die met koelen. Ik laat de koeling ook enkel werken tijdens zonuren, zodat ik eigen productie direct verbruikt. Heel de tijd draaien doet die dan ook niet, zelfs overdag niet. In de nacht koelt de woning nog verder af, door de koele massa.

Gisteren was de temperatuur tussen de 21,4°C-22,0°C op de gelijkvloers. Boven is het iets frisser. Daar was het tussen 21,0-21,4°C (slaapkamers). Badkamer is ook boven, maar daar is het 22,5°C. Bureau bevind zich ook boven, daar is het 22°C.
De kringen op gelijkvloers staan geknepen en boven staan volledig open (buiten de badkamer). Hierdoor geef ik meer koelvermogen aan boven, dan aan de gelijkvloers.
Ben nu wel aan het denken om de thermostaat te verzetten naar 22°C. Het mag gerust iets warmer zijn binnen.

Achtergevel is zuidoost georiënteerd en de gelijkvloers bestaat volledig uit glas, van vloer tot plafond (12m). Pakt dat 2/3 beschut is door oversteek en de andere 1/3 door een screen. De rest van de achtergevel is ook voorzien van screens, alsook de zijgevel (zuidwest). Andere gevels, heb ik geen screens.
Screens worden automatisch aangestuurd.

Ik ben vooral blij met de koeling als je gaat slapen. Het is aangenaam op de slaapkamer en je kunt onder een deken slapen. Collega, was gisteren bezig dat het bij hem 28°C was op de slaapkamer.

Bij de warmtepomp zit er ook nog een warm water run bij. Dat is een 2Kwh. Rest van het verbruik is om een volledige woning fris te houden 24/24.

Schermafbeelding-2025-06-22-132835.jpg
Ik denk dat het verschil ventilatie C of D ook wel wat uitmaakt èn de luchtdichtheid van uw bouwschil.

Wij zitten met ventilatie C die zelfs met dichte roosters ongetwijfeld warme lucht binnenzuigt. Los van de ventilatieroosters, zijn de dagkanten van ons ramen ook niet perfect luchtdicht gemaakt.
Deze winter voelde ik lichtjes koude tocht als ik mijn hand langs de ramen hield.
Hadden we vanaf 0 gebouwd, had ik daar ongetwijfeld met een vergrootglas opgezeten. Ik hoop het een beetje luchtdichter te kunnen afwerken als ik de ramen en deuren afkit tijdens de schilderwerken die nog moeten gebeuren. Eerst de zolder afwerken.

Bij ons zijn ze afgelopen vrijdag een module voor actieve koeling komen installeren op onze 5j oude Viessmann warmtepomp. Was op 30 minuten klaar, 5 minuten uitleg en weer weg. We hebben een eenvoudig systeem met inregeling aan de collectoren, buitenvoeler en kamerthermostaat. Alles kan opgevolgd en aangepast worden via de app maar afgelopen jaren nooit naar moeten omkijken omdat het perfect ingesteld stond en constant de vraagtemperatuur van 21,5°C gaf.

Op het moment van installatie was het buiten 32°C en binnen 26°C. Volgens de installateur begint de koeling pas te werken bij deltaT van 4 graden. Hij had de vraagtemperatuur aan de thermostaat dus ingesteld op 16°C, dan zou het systeem beginnen koelen vanaf een buitentemperatuur vanaf 20°C. Klopt dit? Lijkt me niet logisch aangezien we bij verwarmen ook gewoon de vraagtemperatuur instellen en de warmtepomp dit gewoon constant kan houden?

Onze nieuwbouw is goed geïsoleerd dus moeilijk om de warmte terug buiten te krijgen (ondanks screens). Deze ochtend was de temperatuur binnen 23,5°C dus sterk gezakt doorheen de nacht. Voor ons een teken dat de koeling reeds zijn werk deed want voordien was er amper temperatuurdaling 's nachts. Deze namiddag viel ons op dat alles binnen heel klam aanvoelde. Temperatuur was terug iets gestegen naar 23,8°C maar redelijk normaal aangezien de temperatuur aan de buitenvoeler 30°C aangaf.

Paar uur later merkten we condens op de badkamervloer, op de vloer van de wasberging en aan de collectoren. Uit de app bleek dat de aanvoer temperatuur op 16,4°C stond. De vloer zal dan te koud zijn en dit geeft samen met de hoge luchtvochtigheid condens. Ik heb dan de vraagtemperatuur aan de thermostaat verhoogd naar 18°C dan naar 20°C en momenteel naar 22°C in een poging om de aanvoertemperatuur door de vloer hoger te krijgen. Voorlopig zonder succes. Aanvoer blijft 16,4°C en retourtemperatuur 17,9°C volgens de app. Koeling van het huis blijft wel verdergaan want de huidige temperatuur in de woonkamer rond 23°C. Dit was voor de installatie van de koeling onmogelijk geweest na 2 dagen van 32°C en 30°C buiten. Ondertussen staan de collectoren van de badkamer en wasberging ook dicht en is de condens weg. De ventilatie unit heb ik op boost gezet, al weet ik niet of dit nuttig is aangezien de luchtvochtigheid buiten ook hoog is.

Kan iemand mij actief koelen via de warmtepomp uitleggen alsof ik een kleuter ben? Hoe kan ik condens voorkomen in deze vochtige ruimtes? Volgens mij zijn we te snel gegaan met de koeling en moeten we het meer tijd geven om geleidelijk naar de vraagtemperatuur te werken? Maar hoe kan ik dan die aanvoertemperatuur van 16,4°C omhoog krijgen zodat die vloer niet zo extreem koud wordt?
Ondertussen zijn we een dikke week verder en buiten die ene keer geen condens meer gehad. Ik vermoed eenmalig verschijnsel vlak na installatie doordat we nog met een hoge binnentemperatuur zaten op een dag met zeer hoge luchtvochtigheid buiten. Volgens de installateur is het wel mogelijk om een minimum aanvoer temperatuur in te stellen maar die moet in het service menu. Zou hij nog voor langskomen.

Ondanks de warme week en temperaturen van 30-33°C dit weekend is het hier binnen steeds tussen 21.5 en 23°C gebleven. Gigantisch verschil met de pre vloerkoelingsperiode waar het anders makkelijk tot 27°C zou geworden zijn...

Ik denk dat het verschil ventilatie C of D ook wel wat uitmaakt èn de luchtdichtheid van uw bouwschil.

Wij zitten met ventilatie C die zelfs met dichte roosters ongetwijfeld warme lucht binnenzuigt. Los van de ventilatieroosters, zijn de dagkanten van ons ramen ook niet perfect luchtdicht gemaakt.
Deze winter voelde ik lichtjes koude tocht als ik mijn hand langs de ramen hield.
Hadden we vanaf 0 gebouwd, had ik daar ongetwijfeld met een vergrootglas opgezeten. Ik hoop het een beetje luchtdichter te kunnen afwerken als ik de ramen en deuren afkit tijdens de schilderwerken die nog moeten gebeuren. Eerst de zolder afwerken.
Wij kunnen hier inderdaad de warmte makkelijk buiten houden.
D systeem koelt de lucht dat binnen komt met de koudere lucht van de woning. De woning is goed luchtdicht, dus heb volledige controle over hoeveel er binnen en buiten gaat.

Door de enthalpie-warmtewisselaar heb ik ook nog impact op de luchtvochtigheid binnen. Nu is het nog redelijk droog buiten, dus maakt het niet zoveel uit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan