Wanneer rijden goederentreinen?

Nada

Member
Ik zou graag vaststellen of er al dan niet geluids- en/of trillingenoverlast is in de stationsbuurt van Kortijk door goederentreinen. Kan ik ergens opzoeken wanneer deze rijden? Wanneer heb ik het meeste kans dat deze passeren?
 
Ik zou graag vaststellen of er al dan niet geluids- en/of trillingenoverlast is in de stationsbuurt van Kortijk door goederentreinen. Kan ik ergens opzoeken wanneer deze rijden? Wanneer heb ik het meeste kans dat deze passeren?
De buren al geraadpleegd? 😉
 
De buren al geraadpleegd? 😉
Dat is een goeie tip, maar wel oppassen met buren die niet durven toegeven dat ze mogelijks een niet zo'n slimme koop gedaan hebben :p. Iedereen die ik weet die in Steenokkerzeel woont, zegt dat "het wel meevalt met die vliegtuigen". Dat is dan toch heel raar gezien de klachten die de luchthaven daarover krijgt ...

Anderzijds, mijn eigen ervaring (niet Kortrijk), wij wonen in vogelvlucht 200m van de spoorweg waar de trein nog 500m moet rijden voor hij in het station is. Ik ben ook eens gaan kijken naar een appartement recht tegenover dat station. In dat appartement was er véél minder lawaai dan bij ons thuis, simpelweg omdat treinen aan stations traag rijden en op 500m hun motoren volle bak moeten draaien om op te trekken. Dat is dus gek, maar overlast van treinen is veel groter verder weg van stations.
 
Dat is een goeie tip, maar wel oppassen met buren die niet durven toegeven dat ze mogelijks een niet zo'n slimme koop gedaan hebben :p. Iedereen die ik weet die in Steenokkerzeel woont, zegt dat "het wel meevalt met die vliegtuigen". Dat is dan toch heel raar gezien de klachten die de luchthaven daarover krijgt ...

Anderzijds, mijn eigen ervaring (niet Kortrijk), wij wonen in vogelvlucht 200m van de spoorweg waar de trein nog 500m moet rijden voor hij in het station is. Ik ben ook eens gaan kijken naar een appartement recht tegenover dat station. In dat appartement was er véél minder lawaai dan bij ons thuis, simpelweg omdat treinen aan stations traag rijden en op 500m hun motoren volle bak moeten draaien om op te trekken. Dat is dus gek, maar overlast van treinen is veel groter verder weg van stations.
Ik woonde op 1km van het station, op 100m van een overweg (traag verkeer dus) en nooit last van gehad, hier waren alle ramen open eer ik eens een trein hoorde.
Maar er treedt natuurlijk ook gewenning op.
De buurvrouw hier had gezegd dat de betonbaan voor geluidsoverlast zorgde, ik kende de baan en die wordt niet ZO intensief gebruikt... Maar als er hier vanaf 4u30-5u vrachtwagens en bussen passeren heb ik daar veel meer last van dan ik ooit van de trein had! 😭
 
Ik woon naast de sporen en begrijp de vraag wel: goederentreinen maken doorgaans meer lawaai (passagierscomfort minder belangrijk of ouder materieel misschien) en rijden vaak 's nachts. Op "onze" lijn rijden die niet, en overdag hoor ik de klassieke treinen amper.

Hoe je het te weten komt weet ik niet, iemand zoals @Waelvis heeft misschien een idee. Ik zou ook wel denken dat Infrabel contacteren kan helpen.
 
Ik zou graag vaststellen of er al dan niet geluids- en/of trillingenoverlast is in de stationsbuurt van Kortijk door goederentreinen. Kan ik ergens opzoeken wanneer deze rijden? Wanneer heb ik het meeste kans dat deze passeren?
Ik passeer daar regelmatig met de fiets naar het werk (Guldenspoorpad loopt daar een heel stuk langs de sporen tot in Marke). Er passeert daar wel wat goederenverkeer en dat zijn vrij lange treinen. Qua trillingen nog nooit iets gemerkt maar als die remmen kan dat ferm piepen. Geen idee hoeveel overlast dat geeft voor wie in de buurt woont.
 
Ik zou graag vaststellen of er al dan niet geluids- en/of trillingenoverlast is in de stationsbuurt van Kortijk door goederentreinen. Kan ik ergens opzoeken wanneer deze rijden? Wanneer heb ik het meeste kans dat deze passeren?
Ben je van plan er iets in de buurt te kopen/huren en wil je weten wat de impact is?


Goederentreinen rijden daar over het algemeen quasi een volledige dag, tussen de reizigerstreinen door. Meestal tot rond middernacht. Dan valt het stil tot rond 5u. Dit omdat er s'nachts meestal werken zijn aan de sporen.

Het is moeilijk om een vaste dienstregeling te vinden voor goederentreinen. In principe rijden er velen dagelijks/wekelijks op (ongeveer) hetzelfde uur altijd. Maar velen rijden met een pak vertraging, of soms een paar uur "te vroeg".
 
Terug
Bovenaan