Waar ben jij nostalgisch naar?

Grand_Prix_2_Coverart.png
250px-Grand_Prix_2_game_screenshot.jpg

Wat een game, wat een tijden om meegemaakt te hebben, geen enkele PC toen op de markt kon dat spel in perfecte FPS in Monaco draaien.

you'll be glad to know:

en deze is een nieuwe, in dezelfde stijl (waar veel van verwacht wordt, nog niet uit)

én: je kan de original tegenwoordig gewoon weer spelen, met wat extra kennis en werk:

Gevallen voor racegames met Grand Prix Circuit van Accolade, daarna een hele resem andere gespeeld. Ik herinner me nu losjes: Domark's F1 (in split screen!), road&track GPU, Test Drive 1-2-3...Maar mijn liefde voor het genre gaat vooral uit naar de eerste NFS games, waarvan NFS High Stakes en Porsche 2000 de absolute top waren. De eerste NFS had het echter allemaal: spannende auto's, flitsende filmpjes, prachtige tracks, een cockpitview om vingers en duimen bij af te likken...Meer hadden we niet nodig in 1994. De tweede en derde in de reeks moesten niet veel onderdoen...De lat werd echter nog hoger gelegd bij de 2 eerstgenoemde: HS en P2000. Ja, ze kwamen nog heel dicht in de buurt met Underground. Nadien werd het echter wel zeer wisselvallig.
Voor veel 'oude van dagen' fans is Porsche 2000 zowat de het best wat de reeks ooit heeft neergezet. Het game begon traditioneel met een lekkere intro die het historie van het merk mooi samenvatte. De sterkte lag hem vooral in de campagne. Ik herinner me de eerste missie waar je moest slalommen op een parcours en eindigen binnen een bepaalde tijd. Uren en uren ben ik daar mee bezig geweest en dat was meteen een mokerslag voor elke beginnende speler. Vreemd genoeg vond ik dat zowat de moeilijkste opdracht in heel het spel. Laat je dus niet ontmoedigen :D...Heerlijk game!!

Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit naar geluisterd heb voor het misschien enkele maanden geleden eens een suggestie was op YouTube. Maar *iets* aan dat geluid zorgt voor een sterk gevoel van nostalgie. Misschien dat ik dit effectief als kind vaak heb gehoord ofzo.
Ik vind dat ook een ongelofelijk sterk nummer in al zijn eenvoud. Pas hier ontdekt in de Battle Royal van de 90's maar ik zal het nummer waarschijnlijk wel al hebben gehoord in de jaren negentig. Toch zot hoe muziek je kan terugwerpen in de tijd - vandaar ook mijn topic "de plaat van Proust". Muziek is een trigger.

Dat bedrijf zou anno 2026 gewoon gecancelled worden, toen kon dat gewoon met de nodige backlash en aanpassingen voor sommige landen.

Terug
Bovenaan