Vrienden/Familie gratis (professioneel) helpen?

Ik denk dat je de kortingen naar (grote) professionelen een beetje onderschat :)
Een aantal items die ik veel verbruik koop ik trouwens rechtstreeks bij de leverancier (=importeur) die aan Cebeo, Rexel, DMlights etc levert, dan verschiet je pas hoeveel marge die groothandels nog steeds hebben na kortingen op hun bruto prijzen!
De enige artikels waar dat niet op werkt (en die ik ook niet gebruik) is alles van Niko, Belgisch fabricaat, dus minder tussenpersonen = meer controle over de prijs.
Ja, het kan nog veel meer zijn he :p.
Maar het komt er toch op neer dat die "adviesprijzen" enkel dienen om de aannemers meer marge te laten aanrekenen? Aangezien wij in onze bouw op geen enkel ding de adviesprijs betaald hebben. Maar een rol van 25m 3g2.5 kost 44€ incl BTW, is dat dan nog zoveel goedkoper als professionele klant?

Ik krijg eerlijk gezegd het vliegende schijt van aannemers die kortingen op toestellen mystifiëren en daarop winst pakken. Zet de prijs die je betaalt, en reken de rest in uren, garantie en service. Toont de ene aannemer een andere prijs voor het toestel? Tja, die weet ergens een betere deal te scoren...

Natuurlijk kan dit ambetant uitpakken bij de verzekering later moest die factuur ooit gebruikt worden als basis voor vergoeding. Nu, de meeste brandverzekeringen die ik aangeboden kreeg waren "genoeg om te herbouwen tegen dan geldende prijzen" dus lijkt me dat die facturen veel minder een rol zouden spelen.

Ergens is het ook spijtig dat de onderdelen en service via groothandels moet verlopen. Waarom doen fabrikanten dat niet zelf? Lijkt me in principe een win win als het over professionele installateurs gaat.
Zo wacht ik van mijn loodgieter nog steeds (via een groothandel die intussen al drie keer is overgenomen) op een fucking zwarte kraan (enkel het opzetstuk), en het is de groothandel die alles in het water laat vallen. De loodgieter vindt het ook brak natuurlijk, maar de groothandel die hij had is overgenomen en tja, dan zit je daar met een nieuwe groothandel die ineens niet meer is wat je ervan verwacht. Niets dan miserie, die groothandels :cautious: .
Vanuit het standpunt van de eindklant begrijp ik je, echter praktisch onhaalbaar.
Er zou niemand meer zelfstandige kunnen worden.

Probleem is dat de kortingen die je bij zulk een groothandel krijgt sterk afhankelijk zijn van je afname volume. Ergens begrijpelijk, de administratieve kost van een klant die 20 keer per maand voor 100€ iets bestelt is enorm voor zulke zaken, een klant die 3 keer voor 10000€ bestelt per maand, daar hebben ze gewoonweg veel meer marge op waardoor ze die grotere kortingen kunnen toekennen.
Zo een klant willen ze natuurlijk ook houden/binden.

Dus een startende ondernemer gaat (veel) meer betalen dan een lang gevestigde met veel personeel.
Een startende ondernemer, moest die één op één groothandelsprijs aan de klant rekenen, gaat dan veel minder verdienen want om competitief te blijven zou die dan veel minder voor zijn uren moeten rekenen.

Nu kan die marge laten vallen op zijn materiaal, competitief blijven op totaalprijs en zijn uren aan normale prijs rekenen.

Want denk nu niet dat die grote spelers nadat ze hun materiaal goedkoper kunnen aankopen, ook de prijs van hun uren late zakken!

Waar heb je het dan expliciet over? Want de grootste die ik zo ken, is dmlights. En dat is evengoed gewoon een groothandel voor professionelen, waar je ook nog extra korting kan krijgen dan. Bij bvb sanitair kregen wij ook gewoon overal "DHZ-korting" tov de aangegeven prijs. Het is toch gewoon een absurd fenomeen dat winkels hun prijs consistent 30% hoger zetten dan wat het effectief kost, puur om er voor te zorgen dan aannemers 30% marge kunnen pakken zonder klachten van klanten?
Auto onderdelen bijvoorbeeld. Zo zitten de prijzen van autodoc met zekerheid in de range die je krijgt als kleine garagist bij een groothandel als Brezan, Mijngrossier.... . Allemaal geen probleem natuurlijk ware het niet dat het verdienmodel hier in Belgie gewoon scheef zit. Als je het gaat vergelijken met Nederland waar garagisten gewoon hun inkomsten halen uit het uurloon (Prijzen van boven de 100 euro voor een onafhankelijke garage zijn daar niet uitzonderlijk) dan liggen de uurlonen gewoon te laag om een garage draaiende te houden (kosten voor gebouw en materieel moeten ook betaald worden) en leeft men hier veel te veel van de marge's die men neemt op wisselstukken.

Ja, het kan nog veel meer zijn he :p.
Maar het komt er toch op neer dat die "adviesprijzen" enkel dienen om de aannemers meer marge te laten aanrekenen? Aangezien wij in onze bouw op geen enkel ding de adviesprijs betaald hebben. Maar een rol van 25m 3g2.5 kost 44€ incl BTW, is dat dan nog zoveel goedkoper als professionele klant?
Kabel is ne moeilijk om te vergelijken, prijs kan dag per dag fel variëren, volgt de prijs van het koper.
Zit ook zowat het minste marge op van alle materialen die je koopt, marge zit vooral op zekeringen, domotica etc (als je naar residentieel materiaal kijkt).
Maar dien DMlights is inderdaad héél goedkoop naar privé kopers toe!
Mijne rexel/Cebeo prijs zit daar pakweg 15 à 20% onder, bij mijn importeur is dat bijna 50% eronder (geen kabel!)

Auto onderdelen bijvoorbeeld. Zo zitten de prijzen van autodoc met zekerheid in de range die je krijgt als kleine garagist bij een groothandel als Brezan, Mijngrossier.... . Allemaal geen probleem natuurlijk ware het niet dat het verdienmodel hier in Belgie gewoon scheef zit. Als je het gaat vergelijken met Nederland waar garagisten gewoon hun inkomsten halen uit het uurloon (Prijzen van boven de 100 euro voor een onafhankelijke garage zijn daar niet uitzonderlijk) dan liggen de uurlonen gewoon te laag om een garage draaiende te houden (kosten voor gebouw en materieel moeten ook betaald worden) en leeft men hier veel te veel van de marge's die men neemt op wisselstukken.
Daar heb je gelijk in, het verdien model in België is heel voordelig voor heel grote afnemers, waardoor die grote afnemers, gezien de veel lagere uurlonen (tegenover onze buurlanden) wel geld kunnen verdienen en de kleine zelfstandigen gewoonweg bijna niet meer kunnen concurreren.

Kabel is ne moeilijk om te vergelijken, prijs kan dag per dag fel variëren, volgt de prijs van het koper.
Zit ook zowat het minste marge op van alle materialen die je koopt, marge zit vooral op zekeringen, domotica etc (als je naar residentieel materiaal kijkt).
Maar dien DMlights is inderdaad héél goedkoop naar privé kopers toe!
Mijne rexel/Cebeo prijs zit daar pakweg 15 à 20% onder, bij mijn importeur is dat bijna 50% eronder (geen kabel!)
Ja, dmlights is eigenlijk gewoon een groothandel bij ons in de buurt die heel vroeg op de kar van een webshop is gesprongen waardoor die nu daar een heel groot marktsegment hebben. Ik kan die mensen eigenlijk niks kwalijk nemen om "standaardprijzen" gewoon al een pak lager te leggen dan concurrenten die dan met kortingen moeten werken...
We hebben ook een soortgelijke leverancier voor isolatiemateriaal en plastic in de buurt. Dat zijn eigenlijk gewoon de groothandels die ook particuliere verkoop doen. Een beetje zoals de Van Marcke Pro winkels.

Daarnaast denk ik dat sommige het aantal particulieren onderschatten dat een korting durft vragen.
Want die wordt niet standaard aangeboden aan particulieren he. Je moet je mond durven opentrekken èn dan nog eens het geluk hebben dat je een deftige korting krijgt ipv 10% bijvoorbeeld.

Daarnaast denk ik dat sommige het aantal particulieren onderschatten dat een korting durft vragen.
Want die wordt niet standaard aangeboden aan particulieren he. Je moet je mond durven opentrekken èn dan nog eens het geluk hebben dat je een deftige korting krijgt ipv 10% bijvoorbeeld.
Niet enkel bij dat soort dingen trouwens. Onlangs 300€ bespaard op autoverzekering door gewoon te klagen dat het te duur was.

Vanuit het standpunt van de eindklant begrijp ik je, echter praktisch onhaalbaar.
Er zou niemand meer zelfstandige kunnen worden.

Probleem is dat de kortingen die je bij zulk een groothandel krijgt sterk afhankelijk zijn van je afname volume. Ergens begrijpelijk, de administratieve kost van een klant die 20 keer per maand voor 100€ iets bestelt is enorm voor zulke zaken, een klant die 3 keer voor 10000€ bestelt per maand, daar hebben ze gewoonweg veel meer marge op waardoor ze die grotere kortingen kunnen toekennen.
Zo een klant willen ze natuurlijk ook houden/binden.

Dus een startende ondernemer gaat (veel) meer betalen dan een lang gevestigde met veel personeel.
Een startende ondernemer, moest die één op één groothandelsprijs aan de klant rekenen, gaat dan veel minder verdienen want om competitief te blijven zou die dan veel minder voor zijn uren moeten rekenen.

Nu kan die marge laten vallen op zijn materiaal, competitief blijven op totaalprijs en zijn uren aan normale prijs rekenen.

Want denk nu niet dat die grote spelers nadat ze hun materiaal goedkoper kunnen aankopen, ook de prijs van hun uren late zakken!
Uiteindelijk gaat die kleine zelfstandige toch sowieso zijn uren goedkoper moeten rekenen om competetief te zijn? Als een grote aannemer het materiaal goedkoper kan aankopen zit die daar al met genoeg winstmarge om z'n "arbeid" te laten zakken in prijs. Ik zie het fundamentele verschil niet (behalve dus de onderverdeling op offerte/factuur). Bottom line gaat vergelijkbaar moeten zijn of eender wie prijst zichzelf uit de markt, toch?

Niet enkel bij dat soort dingen trouwens. Onlangs 300€ bespaard op autoverzekering door gewoon te klagen dat het te duur was.
Dat geldt imho wel meestal maar als je voor zo'n dingen de markt zelf niet actief in de gaten houdt. Genoeg mensen die jaarlijks véél te veel betalen omdat ze niet vergelijken. De enige keer dat ik een nieuwe wagen kocht, was de verzekering bij de grote spelers 1200-1300 euro/jaar (full omnium etc). Bij andere verzekering 700 euro. En de dekking (vrijstelling, afschrijvingstabel, ...) was quasi identiek, globaal zelfs beter.

Maar een rol van 25m 3g2.5 kost 44€ incl BTW, is dat dan nog zoveel goedkoper als professionele klant?
Ik krijg met mijn aannemerskorting (die ik had als zelfstandige in bijberoep) 34€ en dan als ik kijk op de prijzen van mijn werkgever (zeer grote afnemer) komen we nog lager uit.

Ik heb enkele vrienden die zelfstandig zijn en enkele vrienden die een sales functie hebben bij een medium/groot bedrijf.
De mensen met een sales functie hebben zou ik absoluut een korting durven vragen. (aangezien dat geld niet naar hun eigen zak gaat).
Vrienden die zelfstandige zelf zijn vraag ik geen korting. (aangezien dat geld rechtstreeks naar hun en hun project/bedrijf gaat) zie ik dat als een mooie steun ! Meestal doen ze vanzelf wel iets aan de prijs of geven ze extra goeie service !

Zelf werkzaam in de IT branche, uit eigen ervaring merk ik dat er bij velen het idee leeft dat IT toch maar een hobby is en dat ik het leuk vind om de stoffige laptop vol spyware van nonkel andré gratis even in orde te zetten.

Vandaar sinds een aantal jaar de volgende insteek :
Dichte vrienden & dichte familie (ouders/schoonouders/broer/zus/...) : Ja, gratis (of de spreekwoordelijke bier en pizza), op voorwaarde dat ze mijn advies gevolgd hebben (inzake smartphone, laptop, ....).
Al de rest : Nee, tenzij ze 150EUR/u betalen met een minimum afname van 3 uur. De goesting is bij iedereen dan wel snel over.

Zelf werkzaam in de IT branche, uit eigen ervaring merk ik dat er bij velen het idee leeft dat IT toch maar een hobby is en dat ik het leuk vind om de stoffige laptop vol spyware van nonkel andré gratis even in orde te zetten.
Idem hier, ik weiger dat soort vragen systematisch buiten van heel dichte familie: (schoon)ouders, broer & zussen. "Tis met computers, gij doet dat toch graag". - "Ja hoor, na een hele dag op het werk de IT'er uit te hangen ga ik met plezier een hele avond alle brol van uw laptop zitten verwijderen in ruil voor een pintje. Kom jij dan ook mijn gras gratis afrijden? Gij werkt toch graag in den hof? En mijn zolder moet ook nog geïsoleerd worden."

Sommige collega's proberen ook af en toe eens. Ik verwijs ze met plezier door naar mijn collega die dat in bijberoep doet.

Terug
Bovenaan