Vrienden/Familie gratis (professioneel) helpen?

Misschien ook nog eens aanvullen: vroeger deed ik eigenlijk alles gratis voor vrienden en familie. Ik had altijd de tools en sommige kunnen nu eenmaal geen gat boren. Er werd dan wel eens gezegd/beloofd: ik zal komen helpen met je gras, of met palen zetten, of met schors invoeren. Uiteindelijk puntje/bij paaltje komen ze dan en schijten ze na 1 betonpaal in hun broek en mag je het alsnog zelf doen. Ik heb het dus afgeleerd om alles gratis te doen. Hoewel ook niet helemaal waar, want onlangs nog de buurvrouw haar ketel gaan depanneren, gratis.

Persoonlijk vind ik het in de situatie van chauffagist logisch om het voor de dichte (schoon)familie het gratis te doen, waarbij het gereedschap dat sterk verslijt + natuurlijk het materiaal zelf betaald wordt. Geen volledige woning natuurlijk, moet beperkt blijven. Met BTW en belastiingen moet Chauffagist dan wel oppassen.

Voor iedereen anders, dus ook de niet-zo-dichte schoonfamilie die hij goed kent kan een klein werkje (noodherstelling) wel eens gratis, maar mag geen gewoonte worden. Eerder je ervaring inzetten om ze op weg te helpen bvb.

Als het over NIET-professionele zaken gaat, is het natuurlijk gewoon vrienden helpen.

Hier help ik de naaste familie en goede vrienden gratis, enkel materiaal betalen ze.
Andere is gewoon op factuur, eventueel kleine korting.

Tuurlijk gaat dat wel.

Gewoon kosten materiaal en de tijd is gewoon hetgeen je over hebt voor ouders, grootouders, broers en normaliter ook aangetrouwde ouders en grootouders. Met mogelijks ook broers en zussen.

Met mogelijks je weet wel de bbq, eten of zo als tegenprestatie.

Geld vragen voor uw uren komt mij gewoon raar over. Dat is zoals schoonfamilie die zou zeggen op het moment dat je de kleinkinderen bij hen binnenbrengt, awel ja dit is dan 8 keer 50 euro × 2 voor crechesiensten...

Ik noem dat geven en nemen. Ipv dat je ze ziet als een ATM met korting.
En je beseft ook dat er wél btw op die werkuren betaald moet worden bvb?
In mijn familie heeft er iemand een groot bedrijf, mijn job is enkel werkuren, in uw idee moet ik daar een jaar gratis gaan werken in ruil voor een BBQ?

Als de klant, (in dit geval schoonfamilie) vant tevoren uw rekening zit te maken. Ver Ver! Van wegblijven.

Ik durf nu pas op mijn 35 te zeggen, allemaal mijne rug op.
Enkel de broers/zussen/schoonouders/allerbeste kameraad. Help ik nog 100% gratis (Dat is al een hele lijst)

want waar komt dat in de realiteit op neer, ik kan metselen,plakken,schilderen,vloeren, heb zwaar materiaal, aanhangers….

Cru gezegd, ik kan 400€ op een zaterdag elders verdienen, en mijn dochter ziet mij al amper want ik werk 6/7.
Dus waar vallen die verplichtingen uit de lucht omdat de rest van de familie 2 linkerhanden heeft?

Nog een stukje realiteit, 4 weekends aan een stuk gratis gaan helpen(de leiding nemen) om achteraf te horen ,mja dat en dat is toch niet 100% gelukt. (Familie is zo delicaat, dat ik het vertik.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak ook onderscheiding tussen helpen en mijn vak uitoefenen.
Kameraad vraagt hulp bij vloeren of schilderen of weet ik wat? Das een vriendendienst he
Rap bij ene een kapotte schakelaar vervangen? 9/10 ook nog vriendendienst en da doe ik nog voor de spreekwoordelijke koffie met een koekske, heel een uitbouw uittekenen, slijpen/kappen, kableren, aansluiten,.... ja, sorry, dan ga ik toch iets aanrekenen. Hoeveel hangt dan wat af van wie het is.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik vind het eerder een ergerlijke trend dat groothandels weigeren om professionals meer marge te geven waardoor webwinkels met weinig kosten gewoon lager kunnen in prijs dan de prijs die een installateur moet betalen bij de groothandel.
Dit begrijp ik niet helemaal, want als die webwinkel goedkoper is dan de groothandel, koop dan ook gewoon bij de webwinkel...?

Om eens te helpen met verhuizen, schilderen en van die dingen. Geen probleem om eens een dagske mee te gaan helpen.

Als het om mijn (bij)beroep gaat, dan vraag ik aan iedereen evenveel.
(Verre) familie zijn dan vaak nog de lastigste klanten waar ge het meeste tijd in moet steken :smile:

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik vind het eerder een ergerlijke trend dat groothandels weigeren om professionals meer marge te geven waardoor webwinkels met weinig kosten gewoon lager kunnen in prijs dan de prijs die een installateur moet betalen bij de groothandel.

Dit begrijp ik niet helemaal, want als die webwinkel goedkoper is dan de groothandel, koop dan ook gewoon bij de webwinkel...?

Ik kom toch zeer zelden materiaal goedkoper tegen op webshops dan bij de groothandel.

Ge moet wel die groothandels onder druk zetten om u voldoende korting te geven, en korting is natuurlijk ook deels volume gebaseerd.

Soms koop ik ook inderdaad online, heb accounts bij Conrad en dergelijke...

On Topic:
Zeer korte familie (en daar zitten neven en nichten al niet meer bij), efkes helpen, geen probleem.

Een job doen die binnen mijn vakgebied als zelfstandige valt, sorry, normale tarieven met een extra korting. Iedereen gelijk.

Mijn agenda zit 125% vol, elk uurtje dat ik niet aan mijn vennootschap kan spenderen is verloren inkomsten.

Mij vroeger in mijn jonge jaren te dikwijls laten vangen, tot geld aan toe steken, en familie is blijkbaar altijd de lastigste klant, omdat je familie bent moet het werk 2 keer zo goed zijn als normaal, tot beter dan perfectie aan toe, anders hadden ze evengoed die andere firma kunnen laten komen...

Laatst bewerkt:
De webwinkels die goedkoper zijn leveren dan niet dezelfde service zoals de groothandels. Voor een particulier doet het niet veel ter zake als men die prijzen aan het vergelijken is hoe die service is terwijl het wel een grote factor is. Zo kan je als professional niet gaan zeggen dat iemand maar 2 weken moet wachten op zijn ketel omdat je ze bij de goedkoopste webshop gekocht hebt maar als diezelfde klant dan de prijs zoekt bij een webshop zal hij wel de goedkoopste in gedachten houden om de installateur af te schilderen als zakkenvuller.

Als ik die ketel ga plaatsen heb ik ongeveer een 7K aan machines en gereedschap bij, dat vergeten ze natuurlijk. Je voert werk uit met gereedschap dat een vrij hoge kost heeft.

In de prijs die ik geef reken ik ook de service die ik geef gedurende de garantieperiode van de ketel.

Overigens vind ik het absurd dat webshops ketels verkopen alsof het losse toestellen zijn zoals een televisie of een radio.

Als ik die ketel ga plaatsen heb ik ongeveer een 7K aan machines en gereedschap bij, dat vergeten ze natuurlijk. Je voert werk uit met gereedschap dat een vrij hoge kost heeft.

In de prijs die ik geef reken ik ook de service die ik geef gedurende de garantieperiode van de ketel.

Overigens vind ik het absurd dat webshops ketels verkopen alsof het losse toestellen zijn zoals een televisie of een radio.
Alles met stekker aan mag je zelf doen...

OT, ik zou content zijn met uwen prijs en kennis.
Heb geen zo'n familie, en moest ik zelf zoiets doen zou het ook niet gratis zijn. Afhankelijk van de werken.

Ik krijg eerlijk gezegd het vliegende schijt van aannemers die kortingen op toestellen mystifiëren en daarop winst pakken. Zet de prijs die je betaalt, en reken de rest in uren, garantie en service. Toont de ene aannemer een andere prijs voor het toestel? Tja, die weet ergens een betere deal te scoren...

Natuurlijk kan dit ambetant uitpakken bij de verzekering later moest die factuur ooit gebruikt worden als basis voor vergoeding. Nu, de meeste brandverzekeringen die ik aangeboden kreeg waren "genoeg om te herbouwen tegen dan geldende prijzen" dus lijkt me dat die facturen veel minder een rol zouden spelen.

Ergens is het ook spijtig dat de onderdelen en service via groothandels moet verlopen. Waarom doen fabrikanten dat niet zelf? Lijkt me in principe een win win als het over professionele installateurs gaat.
Zo wacht ik van mijn loodgieter nog steeds (via een groothandel die intussen al drie keer is overgenomen) op een fucking zwarte kraan (enkel het opzetstuk), en het is de groothandel die alles in het water laat vallen. De loodgieter vindt het ook brak natuurlijk, maar de groothandel die hij had is overgenomen en tja, dan zit je daar met een nieuwe groothandel die ineens niet meer is wat je ervan verwacht. Niets dan miserie, die groothandels :cautious: .

De webwinkels die goedkoper zijn leveren dan niet dezelfde service zoals de groothandels. Voor een particulier doet het niet veel ter zake als men die prijzen aan het vergelijken is hoe die service is terwijl het wel een grote factor is. Zo kan je als professional niet gaan zeggen dat iemand maar 2 weken moet wachten op zijn ketel omdat je ze bij de goedkoopste webshop gekocht hebt maar als diezelfde klant dan de prijs zoekt bij een webshop zal hij wel de goedkoopste in gedachten houden om de installateur af te schilderen als zakkenvuller.
Waar heb je het dan expliciet over? Want de grootste die ik zo ken, is dmlights. En dat is evengoed gewoon een groothandel voor professionelen, waar je ook nog extra korting kan krijgen dan. Bij bvb sanitair kregen wij ook gewoon overal "DHZ-korting" tov de aangegeven prijs. Het is toch gewoon een absurd fenomeen dat winkels hun prijs consistent 30% hoger zetten dan wat het effectief kost, puur om er voor te zorgen dan aannemers 30% marge kunnen pakken zonder klachten van klanten?

Het is toch gewoon een absurd fenomeen dat winkels hun prijs consistent 30% hoger zetten dan wat het effectief kost, puur om er voor te zorgen dan aannemers 30% marge kunnen pakken zonder klachten van klanten?
In die prijs zit ook een deel service.
De aannemer die komt elke week langs en besteld gewoon. De meeste particulieren staan daar de meeste uiteenlopende vragen te stellen voor dan met iets klein of met niks de deur uit te gaan.

Ik snap goed dat bv een cebeo enkel nog maar professionelen doet.

In die prijs zit ook een deel service.
De aannemer die komt elke week langs en besteld gewoon. De meeste particulieren staan daar de meeste uiteenlopende vragen te stellen voor dan met iets klein of met niks de deur uit te gaan.

Ik snap goed dat bv een cebeo enkel nog maar professionelen doet.
Maar dat is het net, als ik daar als particulier iets koop, is dat evengoed met 30% korting tov de prijs die ze in de winkel hebben staan. Uiteindelijk krijgt gewoon iedereen daar zoveel korting (en professionelen wss 40% ipv 30% ofzo).

Maar dat is het net, als ik daar als particulier iets koop, is dat evengoed met 30% korting tov de prijs die ze in de winkel hebben staan. Uiteindelijk krijgt gewoon iedereen daar zoveel korting (en professionelen wss 40% ipv 30% ofzo).
Ik denk dat je de kortingen naar (grote) professionelen een beetje onderschat :)
Een aantal items die ik veel verbruik koop ik trouwens rechtstreeks bij de leverancier (=importeur) die aan Cebeo, Rexel, DMlights etc levert, dan verschiet je pas hoeveel marge die groothandels nog steeds hebben na kortingen op hun bruto prijzen!
De enige artikels waar dat niet op werkt (en die ik ook niet gebruik) is alles van Niko, Belgisch fabricaat, dus minder tussenpersonen = meer controle over de prijs.

Terug
Bovenaan