Vraag rond huisarts

Squidward

Well-known member
**Ik zet het hier, eens te meer als het naar gezondheid of lifestyle moet doe maar (maar ik denk hier correct)**

Het kan zijn dat ik overdrijf maar ik stel mij toch de vraag:

Mijn schoonouders zijn weliswaar vijf-sterren gold level klant bij hun huisarts, maar ze blijven wel gewoon patient. Ttz er overlapt geen privé. Nu hebben zij een maand of zes terug de auto van de huisarts overgekocht. Aan een - voor de huisarts - zeer interessante prijs. Toch een paar duizend meer dan het in feite waard was. Auto is in goeie staat ‘op zich’ maar er is maar één chauffeur in het koppel en ze willen hun vorige (enfin, courant in gebruik) auto eerst ‘op rijden’. Waardoor die andere auto (Skoda Superb hybride IV aan €20.000) op dit moment niks staat te doen in de garage. En de vorige auto dolletjes blijft verder bollen.

Punt zijnde: op zich kan die verkoop enkel op poten gezet zijn tijdens een dokter-patient moment. Het was niet van ‘we gaan samen iets eten met onze copain en dat kwam ter sprake’. Mijn schoonouders zijn genre ‘ja, mijnheer doktoor’ en mijnheer doktoor is een héél soepele schrijver van de pijnstillers waar schoonmoeder aan verslaafd is (ik wil het mooier zeggen maar het is helaas een lelijke waarheid). Schoonmoeder zit dan ook nog eens met Alzheimer. Zij was het die tot de koop beslist heeft, schoonpa gaat in al wat geld uitgeven is mee gelijk een klein kind.

Hun geld, hun beslissing, meestal trek ik tegenwoordig mijn schouders op, maar zit ik nu mis met mijn gevoel dat het toch niet echt ‘kosjer’
is hoe dit gelopen is?

Ik vind persoonlijk niet dat ge aan het overdrijven zijt. Een huisarts zit in een vertrouwenspositie. Als ge dan binnen die dokter-patiëntrelatie een privéverkoop regelt, zeker van dat bedrag, én uw schoonmoeder Alzheimer heeft en afhankelijk is van pijnstillers die door diezelfde arts worden voorgeschreven, dan is er toch duidelijk een machtsverschil. Los van wie uiteindelijk het geld heeft uitgegeven, zou ik verwachten dat een arts extra voorzichtig is om elke schijn van belangenvermenging te vermijden.

Hadden uw schoonouders eigenlijk al interesse om een andere auto te kopen? Want ze rijden blijkbaar nog altijd met hun vorige. Hoe is dat gesprek daar eigenlijk ooit op gekomen? Wat zeggen zij zelf over hoe die verkoop tot stand is gekomen?

Punt zijnde: op zich kan die verkoop enkel op poten gezet zijn tijdens een dokter-patient moment.
Zonder dit zeker te weten, kan niemand op uw vraag antwoorden want je vraagt of het ‘kosjer’ is hoe dit gelopen is zonder te weten hoe het gelopen is...

Voor hetzelfde geld stond die auto met een papier "Te Koop" voor de deur en is het zo begonnen.

**Ik zet het hier, eens te meer als het naar gezondheid of lifestyle moet doe maar (maar ik denk hier correct)**

Het kan zijn dat ik overdrijf maar ik stel mij toch de vraag:

Mijn schoonouders zijn weliswaar vijf-sterren gold level klant bij hun huisarts, maar ze blijven wel gewoon patient. Ttz er overlapt geen privé. Nu hebben zij een maand of zes terug de auto van de huisarts overgekocht. Aan een - voor de huisarts - zeer interessante prijs. Toch een paar duizend meer dan het in feite waard was. Auto is in goeie staat ‘op zich’ maar er is maar één chauffeur in het koppel en ze willen hun vorige (enfin, courant in gebruik) auto eerst ‘op rijden’. Waardoor die andere auto (Skoda Superb hybride IV aan €20.000) op dit moment niks staat te doen in de garage. En de vorige auto dolletjes blijft verder bollen.

Punt zijnde: op zich kan die verkoop enkel op poten gezet zijn tijdens een dokter-patient moment. Het was niet van ‘we gaan samen iets eten met onze copain en dat kwam ter sprake’. Mijn schoonouders zijn genre ‘ja, mijnheer doktoor’ en mijnheer doktoor is een héél soepele schrijver van de pijnstillers waar schoonmoeder aan verslaafd is (ik wil het mooier zeggen maar het is helaas een lelijke waarheid). Schoonmoeder zit dan ook nog eens met Alzheimer. Zij was het die tot de koop beslist heeft, schoonpa gaat in al wat geld uitgeven is mee gelijk een klein kind.

Hun geld, hun beslissing, meestal trek ik tegenwoordig mijn schouders op, maar zit ik nu mis met mijn gevoel dat het toch niet echt ‘kosjer’
is hoe dit gelopen is?
Of je aan het overdrijven bent weet ik niet maar imo doe je wel alsof de dokter de push gegeven herft terwijl dat helemaan niet zo zeker is.
Het kan ook dat men gewoon aan het praten was over koetjes en kalfjes en er zo ter sprake gekomen is dat die auto te koop ging komen waarna uw schoonouders beslist hebben om die te kopen. En de prijs mag voor veel mensen wat hoger zijn als ze weten van waar dat de wagen komt.
Zo'n gesprek kan bijvoorbeeld zijn.
-Nog iets om te drinken dokter.
.Nee, ik moet vlug weg, ik heb een afspraak bij de dealer voor een nieuwe wagen.

Volgend bezoek:
-Uets om te drinken dokter.
.Welja, ik heb toch nog wat tijd.
-En nieuwe wagen gekocht?
.Ja, nen nieuwe Ferrari oestrogeen exclusivio testosterossa racemasjien.
-ach, en wat met de huidige.
.Ik krijg nog 20000 ballen bij de ferrari stealer.
-Amai, voor die prijs wil ik hem ook wel kopen hoor.
.*doet zijn bestelboek open*

Imo is er veel te weinig info om over koosjer of niet te oordelen. En gezien uw schoonouders nog altijd niet onder gezag staan lijkt het me ook niet nodig dat de schoondochter daar onderzoek moet naar doen.

Of dat nu kosjer gelopen is of niet. Wat gaat ge met die info doen? De koop is naar mijn gevoel al voltrokken.
Melden aan de orde van geneesheren met bewijs dat schoonmoeder alzheimer heeft, patient is en de prijs significant hoger ligt dan de marktprijs.

Niet dat ze hem voor dit incident alleen gaan schorsen, maar het wordt wel aan het dossier toegevoegd en kan relevant zijn indien er in de toekomst/verleden nog zulke fratsen zijn gebeurd.

Op zich niks verkeerd met auto aan patient verkopen, maar de combinatie alzheimer + hoger dan de geldende marktprijs doet de wenkbrauwen toch fronsen.

Melden aan de orde van geneesheren met bewijs dat schoonmoeder alzheimer heeft, patient is en de prijs significant hoger ligt dan de marktprijs.

Niet dat ze hem voor dit incident alleen gaan schorsen, maar het wordt wel aan het dossier toegevoegd en kan relevant zijn indien er in de toekomst/verleden nog zulke fratsen zijn gebeurd.

Op zich niks verkeerd met auto aan patient verkopen, maar de combinatie alzheimer + hoger dan de geldende marktprijs doet de wenkbrauwen toch fronsen.
Maar als de schoonmoeder alzheimer heeft vermoed ik wel dat de schoonvader ook mee op dochtersbezoek gaat. Alzheimerspatiënten laat je nu niet bepaald zelfstandig naar de dokter (of waar dan ook) gaan.

Dus ik vermoed dat de verkoop tussen de dokter en de schoonvader is verlopen.

Maar als de schoonmoeder alzheimer heeft vermoed ik wel dat de schoonvader ook mee op dochtersbezoek gaat. Alzheimerspatiënten laat je nu niet bepaald zelfstandig naar de dokter (of waar dan ook) gaan.

Dat weet je toch niet?

Puur het feit dat de schoonvader de chauffeur is, en ervoor kiest om te blijven rijden met de auto die ze hebben, duidt toch eerder op dat de schoonmoeder beslist heeft om te kopen?
Want oudere mensen veranderen nu eenmaal niet graag van auto. Ze zijn die niet gewend, die boordcomputers zijn te ingewikkeld, alles staat op een andere plek, de grootte kan anders aanvoelen, etc.

als uw ouders opgelicht worden, door misbruik van een vertrouwensband, vind ik het niet verkeerd om daar eens in te "moeien"
als die auto voor een paar 1000€ te veel verkocht is, klopt er iets niet

Dat weet je toch niet?

Puur het feit dat de schoonvader de chauffeur is, en ervoor kiest om te blijven rijden met de auto die ze hebben, duidt toch eerder op dat de schoonmoeder beslist heeft om te kopen?
Want oudere mensen veranderen nu eenmaal niet graag van auto. Ze zijn die niet gewend, die boordcomputers zijn te ingewikkeld, alles staat op een andere plek, de grootte kan anders aanvoelen, etc.
Tgoh, jij weet dat toch evenzeer niet? Uw post zit net zo goed vol aannames.

As usual met dit soort posts missen we veel te veel context om tot een conclusie te komen.

Maar ze zegt toch letterlijk dat de schoonmoeder tot de koop beslist heeft?

Tgoh, jij weet dat toch evenzeer niet? Uw post zit net zo goed vol aannames.

As usual met dit soort posts missen we veel te veel context om tot een conclusie te komen.
Mijn is evenzeer een aanname idd.
Maar het is nu ook geen onmogelijke aanname. Dus beide situaties kunnen.

Qua context meen ik me te herinneren dat @Squidward vnl. issues had met de fratsen van haar schoonmoeder dus daarom zat ik op dat spoor. Maar evengoed projecteer ik de verhalen van haar grootmoeder, of moeder op de schoonmoeder. Dus ik weet het niet.

Je zal maar aan het kreveren zijn met spuitdiarree in de wachtzaal terwijl je dokter gezellig zijn wagen zit te verpatsen.

Ik denk inderdaad zoals je zelf al zegt: hun geld, hun beslissing. Beter je schouders nog eens optrekken

Ben je zeker dat de prijs vooral interessant was enkel voor de dokter? 20.000 EUR voor een Skoda Superb Hybrid IV lijkt me afhangend van de leeftijd en kilometers nu niet overdreven, zelfs mijn oude brakkenbak Skoda Superb Sedan van 2017 is nog ca. 11.000 EUR waard, dan lijkt 20K mij nu niet exuberant veel?

Maar ze zegt toch letterlijk dat de schoonmoeder tot de koop beslist heeft?
Ze zegt letterlijk zoveel waar geen enkel bewijs van gegeven wordt. Het is en blijft een éénzijdig verhaal met veel aannames.

Ik zal het ff opsommen:
Nu hebben zij een maand of zes terug de auto van de huisarts overgekocht.
En na zes maand is dat nu opeens een probleem?
Aan een - voor de huisarts - zeer interessante prijs. Toch een paar duizend meer dan het in feite waard was.
Paar duizend euro meer waard volgens wie? Een tweedehands auto is zoals een huis; het is waard wat de zot eraan wilt geven en geen 2 zijn identiek.
op zich kan die verkoop enkel op poten gezet zijn tijdens een dokter-patient moment
Zoals hiervoor al opgemerkt: hoe weet je dit zo zeker?
Zij was het die tot de koop beslist heeft, schoonpa gaat in al wat geld uitgeven is mee gelijk een klein kind.
Is dit een aanname of een zekerheid? Heel de post zit vol met veronderstellingen i.v.m. de schoonouders die eigenlijk niks te maken hebben met de specifieke vraag. Zeker gezien @Squidward dit in een andere thread gezegd heeft:
Bij ons heeft de schoonpa de auto van zijn huisarts over gekocht

En als we dan deze quote uit die andere thread:
Auto heeft veel elektronische gadgets, een batterij etc etc en die wagen is gewoon te moeilijk voor schoonpa. Hij wil het niet horen, maar hij slaagt er dus nooit (en I mean néver) in om dat dinges aan de praat te krijgen. Elk vertrek is tien minuten extra gewoon om tuutuut vroem vroem te doen zeggen.
Naast dit zetten:
Waardoor die andere auto (Skoda Superb hybride IV aan €20.000) op dit moment niks staat te doen in de garage.
Dan hangt het verhaal nog meer met haken en ogen aan elkaar...

Ge kunt er nu een spel van maken of Squid gelijk of niet heeft, maar voor ons blijven het allemaal aannames.
Als zij echt vermoedt dat er iets niet koosjer is, dan is @Racing_Genk zijn advies waarschijnlijk de enige nuttige opmerking.

Ze zegt letterlijk zoveel waar geen enkel bewijs van gegeven wordt. Het is en blijft een éénzijdig verhaal met veel aannames.

Ik zal het ff opsommen:

En na zes maand is dat nu opeens een probleem?

Paar duizend euro meer waard volgens wie? Een tweedehands auto is zoals een huis; het is waard wat de zot eraan wilt geven en geen 2 zijn identiek.

Zoals hiervoor al opgemerkt: hoe weet je dit zo zeker?

Is dit een aanname of een zekerheid? Heel de post zit vol met veronderstellingen i.v.m. de schoonouders die eigenlijk niks te maken hebben met de specifieke vraag. Zeker gezien @Squidward dit in een andere thread gezegd heeft:

En als we dan deze quote uit die andere thread:

Naast dit zetten:

Dan hangt het verhaal nog meer met haken en ogen aan elkaar...
Is idd ook voor een groot deel dat die nieuwe auto veel te moeilijk is, dat hij (het) grotendeels in die garage staat. Tijdens het schooljaar een keer of vier een kleinkind mee naar school gebracht, maar daarna kwamen ze dus met het idee van de oude auto eerst ‘op te rijden’. Dat was niet het originele plan, het is veel eerder omdat hij niet overweg kan met de nieuwe.

Goh ja, is het na zes maanden een probleem… Ik snap zeker de insteek dat ik daar als schoondochter niet direct moet achterlopen en ik ga die dokter geen evil genius met evil plans gaan noemen, het zál ook wel niet. Maar gelijk ik al in mijn ouderen-thread aanhaalde, het lijkt er op alsof er elke dag wel twaalf man pogingen doet om die mensen geld afhandig te maken (tussen de phishing mails, telefoons, smsen, knuffel-dieven, etc etc) en je begint gewoon achterdochtig van alles te worden. Zeker als je zelf al begint te twijfelen over bepaalde dingen. Het is ook maar dat het voor Mr S behoorlijk confronterend is dat zijn ouders echt ‘oud’ worden en ook echt tegen zichzelf beschermd moeten worden. Moeder Alzheimer, vader fysiek op de sukkel door moeder, als je ze jaren alleen geweten hebt als kwelduivels (er was veel fysieke en psychologische mishandeling in de kindertijd) dan is het nu een intens rare periode.

Terug
Bovenaan