Vraag ivm BIM

Spector

Well-known member
Heren,

Mijn vraag is vooral vrij specifiek.

Het bedrijf waar ik werk wil de transitie maken om over te stappen naar een BIM-programma.
Naar alle waarschijnlijkheid zal dat Revit worden. Ik ben aangesteld om dat project zowat te leiden.

Nu in eerste fase wil ik eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van Revit, en vooral specifiek voor volgende toepassing.
(Even duiding geven: wij maken kant en klare wandsystemen voor kantoortoepassingen. Al onze onderdelen zitten nu in 1 assembly in Inventor waar we een code over hebben gesmeten en met parameters aanpassen naar lengte, hoogte, deuren, ramen, ... Maar het customizen ervan bij speciale toepassingen is nogal tricky en vergaand in Inventor. Vandaar dat we nadenken over Revit)

Alles van onze R&D en huidige CAD toepassingen gebeuren in Inventor. We zitten momenteel zwaar op de limiet van Inventor (lees VBA-codes) om volledige assemblys zelf te laten berekenen en uitvoeren. Kortom, spek voor de bek van Revit.
Mijn grootste vraag in eerste fase is: kan onze R&D verder werken in Inventor terwijl alle families worden aangemaakt in Revit? Dat is sowieso een ja, maar stel dat er een onderdeel wordt aangepast -> hoe zit te transitie dan naar Revit? Hoe interfereerd dat met elkaar?
Kunnen onze assemblys (generiek) gebruikt worden in Revit als "generetic family"?

I know een heel specifieke vraag, maar ik word niet veel wijzer op google voor deze specifieke toepassing.

Dank bij voorbaad!
 
Het hangt er allemaal een beetje van af wat de concrete bedoeling is, namelijk wat voor output je concreet verwacht van Revit en wat je onder 'customizen' verstaat.
Als die wandelementen uit een hoop profielen bestaan die verplaatst, verlengd, etc... moeten worden zal Revit dat zeer makkelijk kunnen.
Als er af en toe nieuwe koppelstukken moeten gemaakt (CNC, plooiwerk, laswerk, etc) worden en die moeten technisch uitgewerkt worden met fabricagetekeningen, dan is Revit niet het juiste programma.
Revit is heel goed in het outputten van lijstjes met allerhande data en eigenschappen van onderdelen. Fabricagetekeningen maken van onderdelen is al een pak minder praktisch. Een software die beide zaken wel combineert in één pakket is Tekla Structures. (al is die laatste qua fabricagetekeningen ook nog wat beperkter dan Inventor/Solidworks)

Sowieso is het in Revit een goed idee je te beperken tot een bepaald Level of detail (LOD), bij LOD200/LOD300 ga je bvb allerhande kleine bouten of koppelstukken als een simpele rechthoek voorstellen (of zelfs niet modelleren en simpelweg de stuknummers en aantallen als een eigenschap achter grotere onderdelen vermelden). Als er dan aanpassingen komen van een stuk door de R&D afdeling moeten die niet per sé aangepast worden in Revit.

Mijn ervaring: Ik heb 3 jaar met Solidworks (vergelijkbaar met inventor) gewerkt, 4 jaar met Tekla, en enkele maanden werk +2 jaar schoolervaring met Revit. Ik heb in mijn firma de transitie van Solidworks naar Tekla geleid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan