Voorwaarden om te verhuren

Silence

Well-known member
Long story short. Mijn vriendin haar oma wilt haar huis verkopen wegens te groot, voelt zich nog te goed voor een serviceflat of bejaardentehuis (zegt ze, maar is ze eigenlijk niet).
Achternicht komt nu opeens op de proppen met "Het onderste gedeelte van ons huis is een appartement, dat mag je huren voor 650€"

Zoals zij het altijd heeft uitgelegd wou ze er een zelfstandige activiteit gaan uitoefenen, geen vergunning voor gekregen en probeerde ze het dan te verhuren als appartement

Nu was ik eens aan het zoeken, maar aan welke voorwaarden moet een woning/deel van de woning eigenlijk voldoen om te mogen verhuren ?
Ik weet dat het eventuele contract sowieso geregistreerd moet worden, en als ze dat niet wilt is het al wel duidelijk, maar wat moet er nog in orde zijn ?
- Apart KI ?
- Aparte postnummer ?
- Aparte gas en stroommeters ?
- Afzonderlijke thermostaat ?
- ???

Kan het ergens opgevraagd/nagekeken worden of dit effectief verhuurd mag worden ?

Andere mogelijkheid is natuurlijk ook dat de oma bij hun gedomicilieerd zal zijn, mee hun stroom/gas betaald en zij met de (fiscale)voordelen gaan lopen ook nog.
Al bij al zou het beter zijn moest ze in een serviceflat gaan wonen, maar die nicht heeft al redelijk goed op haar ingepraat blijkbaar dus nu wilt de familie natuurlijk weten of dit ook wel in orde is.
 
Laatst bewerkt:
"met de fiscale voordelen gaan lopen"
Als de oma nu echt daar gaat wonen in een appartement; dan kost jou dat toch niets als die mensen haar op hun belastingsbrief gaan zetten?

Voor €650 zal ze alleszins geen serviceflat hebben, dus als het om de centen gaat: er zal meer erfenis overblijven.

het énige wat écht teltis wat dat ouw menske zelf wilt.
Wilt ze een apptje huren ; doe dat dan.. wilt ze dat graag in het dorp zodat ze met hare rolator naar de markt kan en ligt de nicht buiten de dorpskern.. pech voor de nicht.
Als de nicht goedgelegen is en de bomma is er content van, en de nicht beseft dat zij gaan gebeld worden als ze valt.. iedereen content.
 
"met de fiscale voordelen gaan lopen"
Als de oma nu echt daar gaat wonen in een appartement; dan kost jou dat toch niets als die mensen haar op hun belastingsbrief gaan zetten?

Voor €650 zal ze alleszins geen serviceflat hebben, dus als het om de centen gaat: er zal meer erfenis overblijven.

het énige wat écht teltis wat dat ouw menske zelf wilt.
Wilt ze een apptje huren ; doe dat dan.. wilt ze dat graag in het dorp zodat ze met hare rolator naar de markt kan en ligt de nicht buiten de dorpskern.. pech voor de nicht.
Als de nicht goedgelegen is en de bomma is er content van, en de nicht beseft dat zij gaan gebeld worden als ze valt.. iedereen content.

Het kost ons inderdaad niets als ze daar gaat wonen of zij haar ten laste nemen. Maar dan is het niet meer "verhuren" volgens mij.
Voor de centen is het ook niet te doen hoor, iedereen zou liever hebben dat ze naar een serviceflat gaat en daar goed profiteert van de jaren die ze nog heeft.

Ze is 83 en heel regelmatig last van artrose-crisis waarbij ze eigenlijk zelf niks meer kan doen, dus dan zou het beter zijn moest er hulp in de buurt zijn.
Ze moet wat tegen zichzelf beschermd worden want ze is niet meer in staat eigenlijk om elke dag te koken of iets te onderhouden. Op goede momenten wel op slechte momenten kan ze eigenlijk niks behalve in de zetel zitten.

Moest die achternicht er effectief zijn dan was er ab-so-luut geen probleem. Helaas in praktijk zal dat in de praktijk zelfs het tegenovergestelde zijn.
Alleen is er deftig op haar ingepraat dus kan je haar met de praktische problemen die mogelijks opduiken niet meer overtuigen..

Daarom dat ik dacht hier eens te informeren wat wettelijk in orde moet zijn om iets te mogen verhuren.
 
En is het geen optie dat ze blijft wonen in haar woning en eten laat brengen, kuisvrouw, eventuele zorg/verpleging ?
Mijn oma is 98 en woont nog steeds in haar woning, haar eten wordt elke middag gebracht, 2 keer per maand een kuisvrouw en elke ochtend passeert er iemand van thuisverpleging.
 
En is het geen optie dat ze blijft wonen in haar woning en eten laat brengen, kuisvrouw, eventuele zorg/verpleging ?
Mijn oma is 98 en woont nog steeds in haar woning, haar eten wordt elke middag gebracht, 2 keer per maand een kuisvrouw en elke ochtend passeert er iemand van thuisverpleging.
Dat is inderdaad ook een optie, maar ze wilt niet.
Er is een gepensioneerde tante die dagelijks langsgaat en dan samen met haar eet en ook kuist. Ze mag zelfs daar gaan inwonen, maar dan heeft ze geen privacy meer zegt ze.

Ik ga het met eerlijk gezegd ook niet meer te hard aantrekken, verloren energie
 
Nu was ik eens aan het zoeken, maar aan welke voorwaarden moet een woning/deel van de woning eigenlijk voldoen om te mogen verhuren ?
Behalve dingen zoals brandverzekering, rookmelders, ...: geen. Je kan immers perfect een kamer van je woning verhuren, maar dan zal in veel gevallen die persoon ook deel uitmaken van je gezin als je geen erkenning voor verhuur als kamer/studio kan krijgen.

Fiscaal voordeel op de personenbelasting bestaat idd, maar dan moet het over een >65-jarige ouder, grootouder etc gaan (of iemand met een héééééél laag inkomen (<300 euro/maand ongeveer). Een achternicht is geen familie in rechtstreekse lijn en het inkomen is te groot wss, dus er zal geen sprake zijn van een fiscaal voordeel op de personenbelasting.
 
Terug
Bovenaan