cantharides
Active member
Ik vind het een duale eerlijk gezegd, langs de ene kant volg ik het standpunt volledig en vind het inderdaad een zeer zure als ik in rekening neem dat er ieder jaar in mijn geval, meer dan +40k naar de sociale zekerheid vloeit (werkgevers en werknemersbijdrage), belastingen nog niet meegteld, dan vind ik het inderdaad niet kunnen dat een eerste schijf van 500€ nog maar eens uit eigen zak zal moeten betaald worden (dan mag men ergens de RSZ bijdrage beginnen aftoppen ook). Concreet zal dit ook betekenen dat ieder doktersbezoek bij mij quasi volledig uit eigen zak zal komen, gezien ik zeker niet ieder jaar meer dan 500€ aan medische facturen heb.Ik weet niet of het al vermeld is, maar die franchise van 500 euro zou volgens mij niet gelden voor de lagere inkomens. Het is gewoon weer een onrechtstreekse platte belastingverhoging op de uitgeperste citroen van de middenklasse.
En met alle respect, maar als je ziet wat hier maandelijks van je loon naar de SZ vloeit, dan kan dit toch echt niet?
Langs de andere kant zijn er wel heel wat mensen die naar de dokter lopen aan hetzelfde tempo dat ze boodschappen gaan doen, een franchise kan dit misschien wat indijken. Je ziet dat duidelijk op de spoedafdeling (daar staan soms mensen met een snotvalling).
Is er trouwens een verschil in misbruik tss laagverdieners en gemiddeld of hoog verdieners ? Indien ja, zou de maatregel daaraan moeten gekoppeld worden en niet zoals voorgesteld aan de hoogte van het loon, gezien de mensen met een hoog loog nu net de financierders van de sociale zekerheid zijn. Gewoon toepassen op iedereen dan lijkt mij het beste, indien het de bedoeling is om misbruiken te voorkomen.