Voorstel tot invoering ‘franchise’ in gezondheidszorg

In plaats van te discussiëren over Ozempic, kunnen we misschien één van de oorzaken proberen aan banden te leggen. Hoeveel fastfood en bijhorende afhaal en delivery services zijn er tegenwoordig niet?

Ik was gisteren in de late namiddag in het centrum van Aalst. Het ene pitta/pizzakot na het andere, en een aan en af gerij van Takeaway, Uber Eats, en andere diensten.
Het kan altijd erger. In de stad McAllen in de VS (of waar dacht je?) zijn er "letterlijk" meer fastfoodketens dan gewone woningen.

Het kan altijd erger. In de stad McAllen in de VS (of waar dacht je?) zijn er "letterlijk" meer fastfoodketens dan gewone woningen.
Hoe zouden die dan nog kunnen opbrengen?

"Hoewel de bewering dat er letterlijk meer fastfoodketens dan woningen zijn een mythe is, heeft McAllen, Texas, wél een van de hoogste fastfooddichtheden in de Verenigde Staten. Met meer dan 500 fastfoodzaken op een bevolking van circa 150.000 inwoners ligt het aantal etablissementen per hoofd van de bevolking enorm hoog (tot wel zes keer het landelijk gemiddelde)."

In plaats van te discussiëren over Ozempic, kunnen we misschien één van de oorzaken proberen aan banden te leggen. Hoeveel fastfood en bijhorende afhaal en delivery services zijn er tegenwoordig niet?

Ik was gisteren in de late namiddag in het centrum van Aalst. Het ene pitta/pizzakot na het andere, en een aan en af gerij van Takeaway, Uber Eats, en andere diensten.

Valt toch mee toch? (Toch in Gent.)

In Gent is het aantal "snelle voeding" zaken van 263 naar 328 gegaan van 2008 naar 2025
Maar de bevolking van Gent is in die tijd van 238 duizend naar 273 duizend gegaan in die periode.
Dus 1 "snelle voeding" zaak per 904 inwoners naar 1 "snelle voeding" zaak per 832 inwoners..
Afhaal was altijd daar in Gent. Dat kon al in 2008.

Ik kan moeilijk geloven dat dat echt anders is in Aalst als "voorstad van Brussel".

Wat je nu wel begint te hebben dat er een McDonalds begint te komen in ieder klein centrumtje van 10.000 inwoners (In fucking Diksmuide komt er zelfs een McDonalds met een "drive through" :p. Het blijft de far west natuurlijk :p.)

Mja... mass consumption. Cheap, gemakkelijk en "lekker"... Then again... kan je het de mensen echt volledig kwalijk nemen? Ik verschiet week na week hoeveel mijn boodschappen kosten. Groenten en fruit alleen al, laat staan vis of een stuk vlees. Wij hebben hier in Lier nen Colruyt, Lidl, AH, Jumbo en Carrefour op nog geen scheet van elkaar... De prijzen verschillen niet zooooveel van elkaar hoor.

Gecombineerd met het gemak van Uber Eats, Takeaway, overal fastfood in elke scheetdorpje EN de overload aan reclame, is de ongezonde keuze vaak gewoon de makkelijkste keuze.

Hoe zouden die dan nog kunnen opbrengen?

"Hoewel de bewering dat er letterlijk meer fastfoodketens dan woningen zijn een mythe is, heeft McAllen, Texas, wél een van de hoogste fastfooddichtheden in de Verenigde Staten. Met meer dan 500 fastfoodzaken op een bevolking van circa 150.000 inwoners ligt het aantal etablissementen per hoofd van de bevolking enorm hoog (tot wel zes keer het landelijk gemiddelde)."

Omdat het naast de grensovergang van Mexico ligt dus waarschijnlijk veel doorgaand verkeer te slikken krijgt?
+ armste regio's en fast food is nu éénmaal goedkoop in de USA. (Ik zie een deal voor 20 dollars: 4 medium fries, 40 nuggets en 4 cola's. Dus 5 dollar per persoon. 4,40 euro de man. )

Een McDonalds of een KFC heeft de omgekeerde reputatie daar dan bij ons.
KFC en McDonalds daar is voor de "armen",
hier is dat voor de yuppies en mensen die een heel beperkt smaakpallet hebben :p.

Wat je nu wel begint te hebben dat er een McDonalds begint te komen in ieder klein centrumtje van 10.000 inwoners (In fucking Diksmuide komt er zelfs een McDonalds met een "drive through" :p. Het blijft de far west natuurlijk :p.)
Mijn tieners wilden vroeger altijd naar de McDonalds omdat hun vriendjes dat deden, maar wij hielden altijd de boot af. Totdat mijn vrouw ze eens meenam toen paar jaar geleden ( ik was er gelukkig niet bij). Mijn kinderen zijn zelden zo teleurgesteld geweest. Ze vonden het helemaal niet lekker. Na die keer zijn ze nog 2x teruggeweest en telkens zelfde verhaal. De burgers thuis zijn gezonder en lekkerder.

Mijn oudste van 16 was op 2-daagse schooluitstap in Maastricht afgelopen mei.
Eén middag mochten ze zelf eten kopen in de stad. Zijn hele klas zat in de Mac, op mijn zoon en een kameraad na. Die waren iets gezond gaan uithalen in een warenhuis ( ik dacht Albert Hein). Op zo'n momenten ben ik wel trots op hem enerzijds en op de opvoeding die hij krijgt anderzijds.

Als iedereen eens wat meer tijd nam om lekker en gezond te koken, dan gaan zulke fast food restaurants geen lang leven beschoren zijn. En met wat slimmigheden moet het heus niet altijd meer tijd in beslag nemen.

De jeugd vind dat ook leuk omdat het eens iets anders is dan wat ze thuis eten , denk ik.

Er staan toch ook nog gezondere zaken op Takeaway? Zoals Poke bowl en zo. Ge moet mss wat meer moeite doen tussen al de fastfood die er tussen staat. 1-2 keren fastfood per week zou toch genoeg zijn voor mij.

Terug
Bovenaan