Voor- en nadelen van wonen op de boerenbuiten

Wij wonen hier ook in een landelijke gemeente en zouden niet anders willen...
Vooral voor de kinderen had dit een positieve impact. Mijn zoon had als kleuter problemen in de drukte van een school in een 'stad' Merksem. Hier op school gingen ze naar de boomgaard bij de juf thuis, werden ze met paard en kar opgehaald voor een toertje in begin van school etc. Iedereen kent iedereen.

Nu in het middelbaar zit hij op een school volledig in een bos, rustig langs weides met de fiets onderweg.

Zitten nu aan de rand van de dorpskern en winkels zijn toch redelijk vlakbij. Gemakkelijk te doen met fiets of auto.

Droomwoning imo
Tot de IJzer hoog staat. "De woning is RECENT GERENOVEERD." No shit. Om de zoveel jaar heb je een binnenzwembad.

Vraag wat voor breedband je daar kan krijgen
Sowieso Telenet. Er is nog 1 woning/praktijk verderop in die straat, van een dierenarts. Die heeft in elk geval deftige verbinding.

Tot de IJzer hoog staat. "De woning is RECENT GERENOVEERD." No shit. Om de zoveel jaar heb je een binnenzwembad.

Sowieso Telenet. Er is nog 1 woning/praktijk verderop in die straat, van een dierenarts. Die heeft in elk geval deftige verbinding.

Ik wou het later posten :p. Ik wou zien naar de reacties. 775k is heel veel geld voor iets waar het ieder jaar overstroomt :p

Ik wou het later posten :p. Ik wou zien naar de reacties. 775k is heel veel geld voor iets waar het ieder jaar overstroomt :p
Dat huis is dat volgens mij zonder overstromingen ook niet waard. 't Is Lo, de woning zelf is niet exceptioneel groot voor de streek en de tuin is eigenlijk een grote waterpartij. De ligging is anders wel fenomenaal, we gaan daar af en toe met de honden wandelen, maar ik zou het toch niet moeten hebben. :p

Dat huis is dat volgens mij zonder overstromingen ook niet waard. 't Is Lo, de woning zelf is niet exceptioneel groot voor de streek en de tuin is eigenlijk een grote waterpartij. De ligging is anders wel fenomenaal, we gaan daar af en toe met de honden wandelen, maar ik zou het toch niet moeten hebben. :p
Nee, het is het in mijn ogen het ook niet waard. Voor 750k kan je wel veel beter vinden in de streek. Ik zou er niet eens 350k voor willen geven door de overstromingen. :p

Maar ik denk dat het ook is "je weet nooit dat er een zot langskomt :p"

Ook iets van de streek. Dat schurkengedrag op vlak van geld :p.

Kan zijn maar meeste boeren hangen toch vast aan adsl/vdsl en hebben geen telenetkabel? Waren de grootste slachtoffers toen men dvb-t stopzette in 2018.

Ik weet niet of er veel landbouwers echt starlink of soorten gebruiken in onze streek. 4g/5g zal voldoende zijn voor de meesten.

Kan zijn maar meeste boeren hangen toch vast aan adsl/vdsl en hebben geen telenetkabel? Waren de grootste slachtoffers toen men dvb-t stopzette in 2018.

Ik weet niet of er veel landbouwers echt starlink of soorten gebruiken in onze streek. 4g/5g zal voldoende zijn voor de meesten.
4g/5g bestaat hier niet, gsm-verbinding is gewoon onbestaande, dus alles gaat via kabel. De adsl-lijnen liggen er fysiek nog, maar hebben nooit meer dan 5Mbit geleverd, maar de verdeelkasten zijn sinds een dik jaar niet meer in werking, want er zat toch niemand op door die lage snelheden. Coax is enige dat hier nog werkt, en dan ook meteen heel goed, want er zit bijna niemand op. Ik heb hier bv een node staan waar niemand anders op zit dan ons huis. :laugh:

Ja maar niet tot aan de erf dacht ik?
Tot aan erf, maar vanaf daar moet je kabel zelf voorzien, dus voor sommigen hier is dat een paar 100m kabel zelf voorzien. Wij hebben ook 75m zelf moeten voorzien tot aan de erfgrens.

Opgegroeid in een stadje van 30k - 35k inwoners Nu woon ik al 10 jaar in Gent en ik vind dat wel leuk. Ik heb (tot voor kort) nooit interesse gehad om in een dorp of op den buiten te gaan wonen.

Echter, we wonen in de armste wijk van Gent en daar komen dus wel wat dingen bij kijken: marginaliteit, asociaal gedrag, kutchauffeurs, vuilnis, etc. Ik merk dat ik daar minder en minder tolerant voor ben, en dat mijn partner en ik toch al aan het uitkijken zijn naar een volgende woning.

Die woning moet dan wel in een degelijke of goeie buurt zijn in Gent (wat praktisch onmogelijk zal zijn financieel), ofwel een woning in een kleinere stad dan Gent (genre Kortrijk, Aalst, Hasselt, ik zeg maar iets).
Af en toe spelen we met het idee om op den buiten te gaan wonen maar dan zie we eigenlijk vooral de dingen die we gaan missen in de stad: alles op wandelafstand, alles open, alles dichtbij, altijd iets te doen.

De rust op den buiten spreekt mij dus wel aan, maar in een kleine stad of dorp zie ik me niet snel wonen. Als ik op die plekken kom, dan valt er een soort benauwd gevoel over mij. Die doodse straten in het weekend, de weinige faciliteiten, de (soms wel nog sterk aanwezige) kerktorenmentaliteit etc. Ik beweer zeker niet dat er geen bekrompenheid is in een grote stad, maar het valt gewoon minder op I guess?

Ik kan enorm genieten van een levendige stad, en ook van de totale rust op het platteland. Maar dus niet ergens in between, dat schrikt mij wat af.

Mijn vriendin is opgegroeid in een dorp in de Vlaamse Ardennen en ze houdt van het platteland, de dorpjes, de landelijke sfeer, de cohesie in zo'n gemeenschap, etc. Maar ze is wel echt een stadsmus ondertussen, en ook voor de kinderen zien we eigenlijk vooral de voordelen van de stad.

Kan goed zijn dat ik hier over 10 jaar totaal anders over denk natuurlijk!

Tot aan erf, mr vanaf daar moet je kabel zelf voorzien, dus voor sommigen hier is dat een paar 100m kabel zelf voorzien. Wij hebben ook 75m zelf moeten voorzien tot aan de erfgrens.

Het was dat dat ik bedoelde. Dat je heel je oprit zelf moet doen.

Een dat ik kende, heeft een oprit van pakweg 200meter en die had crappy adsl van wat ik mij herinnerde.

Die wouden de kabel van telenet niet bekostigen.

Het was dat dat ik bedoelde. Dat je heel je oprit zelf moet doen.

Een dat ik kende, heeft een oprit van pakweg 200meter en die had crappy adsl van wat ik mij herinnerde.

Die wouden de kabel van telenet niet bekostigen.
dat is altijd zo hoor, ook bij electriciteit moet je bvb zelf de kabel betalen tot aan de perceelsgrens. En dat kan idd wel kostelijk zijn, maar vind ik ook niet meer dan logisch dat je dit zelf moet voorzien, de overheid moet niet betalen omdat jij niet aan de perceelsgrens wil wonen.

Blij verrast trouwens dat ik volgens BIPT 8500 mbps Telenet kan krijgen (in theorie):

dat is altijd zo hoor, ook bij electriciteit moet je bvb zelf de kabel betalen tot aan de perceelsgrens. En dat kan idd wel kostelijk zijn, maar vind ik ook niet meer dan logisch dat je dit zelf moet voorzien, de overheid moet niet betalen omdat jij niet aan de perceelsgrens wil wonen.

Blij verrast trouwens dat ik volgens BIPT 8500 mbps Telenet kan krijgen (in theorie):
Leuk kaartje, dat specifieke huis heeft dus max 2500 mbps op Telenet.

Zelf opgegroeid in een landelijk dorp, als kind vond ik dat geweldig (grote achtertuin, al mijn vrienden woonden in de buurt, nooit echt veel drukte, ...). Toen ik 16-17 was kwam er wel de goesting om te vertrekken naar een andere regio en aan het studentenleven te starten.
Op mijn 18e dan als student naar Leuven verhuisd en mij goed geamuseerd in de stad, maar centrum Leuven was altijd al te druk voor mij. Dan verhuisd naar een rustige deelgemeente van Leuven en daar een hele tijd gewoond.

Nu voor het werk naar een Zwitserse stad verhuisd en dat valt goed mee, maar met ouder worden heb ik minder behoefte aan die vibe van de stad en meer naar eigen inrit met vrije parking, s'avonds geen lawaai, mijn eigen (losstaande) huis met tuin, ... Als ik terug naar België verhuis ga ik sowieso niet meer in een stad wonen. Een belangrijk argument voor mij om in een stad te gaan wonen was vooral dat je dan dicht bij je werk woont en geen uren per dag moet pendelen, maar de met thuiswerken is dat allemaal sterk veranderd de laatste jaren.

Voor mij beschrijft dit perfect waarom mensen het moeilijk vinden om vrienden te maken in België/Vlaanderen. Dit gaat dan nog over iemand die ocharme vanuit een andere provincie komt, dat is een halve dag fietsen ofzo. Begin er maar aan als buitenlander.
In landen waar het standaard is om te verhuizen voor de studies of jobs heb je dat toch veel minder.
Ik woon hier nu in een stad waar het wemelt van de expats en de inboorlingen/natives een minderheid vormen, ook hier is dat niet zo evident om op latere leeftijd nog nieuwe vrienden te maken. Het is mogelijk, maar je moet zelf actief naar sportclubs gaan of naar sociale events en je daartoe aanzetten. In België kan je imo even vlot gaan naar een sportclub en mensen leren, maar je moet zelf die stappen zetten. Op latere leeftijd heb je daar gewoon minder goesting in dan op je 20ste.

Al mijn ganse leven woon ik op de boerebuiten. Mijn ouderlijke woning had geen buren binnen de 200m, toen ik verhuisde waar ik een buurman had die ik kon horen in zijn tuin moest ik daar extreem aan wennen. Het is ook mijn enige buur de andere kant is 100den meters landbouwgebied. Ik zou niet omringd kunnen wonen (denk ik).
Lagere school en bakkerij is 2km in ons gehucht van 800 man ik ben hier geboren en getogen er is iets van een verenigingsleven maar telkens met dezelfde gezichten en weinig tot nooit iets van vernieuwing dat is jammer. Verder hebben we alle winkels en voorzieningen op +-6km omtrek en 11km naar het midden van een centrumstad.
Nog een nadeel van tussen de velden wonen is de wind in de tuin en het voelt altijd kouder aan dan bijvoorbeeld de stadstuin van mijn schoonmoeder. Maar ik denk niet dat de nadelen ooit zullen winnen van de vele voordelen.

@Remake
Je hebt nog een desolater huis daar in die buurt. Het "Zwijnestal"
Het "Rattekot" is al extreem maar dat "Zwijnestal", kan je nog minder last hebben van buren in een "normaal" huis dan dat :p? Dat moet 2km rijden zijn van het dichtsbijzijnde volgend huis.

Terug
Bovenaan