Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat effect is in België nog vrij klein, ik vermoed omdat we een piepklein land zijn (en afstanden dus doenbaar). Daardoor is bijna heel Vlaanderen ook een bebouwde kom natuurlijk.Mocht iedereen op de boerenbuiten willen wonen, waren de huizenprijzen daar wel duurder in plaats van omgekeerd. Meer mensen willen in de stad/stadsrand wonen omwille van de voordelen.
Voor mij is dat dus absoluut niet "middle of nowhere". Dat is gewoon de randje van de "suburbs" wat jij beschrijft
Waar Remake woont, dat is middle of nowhere:
Waar jij woont is een metropool vergeleken met waar Remake woont.
En de nadelen dat je daar hebt:
- Als je kinderen volwassen worden, 50% kans dat ze niet eens in dezelfde provincie blijven. (Het tegenovergestelde van Limburg eigenlijk waar ze quasi allemaal terugkeren naar Limburg.)
- geen cultuur eigenlijk. Voor alternatieve muzieksmaak bijvoorbeeld ken ik maar 1 plek eigenlijk in heel die zone.
- Alles is 45min fiets. (zwembad, middelbare school, treinstation, café voor jongeren,...) En fietsinfrastructuur is daar niet ideaal. Veel moordstrookjes en crapuleus rijgedrag. OV is enkel voor naar middelbaar te gaan. Het suckt volledig. Niet bepaald de meest plezante plek voor tieners én jongvolwassenen.
- supermarkten is 15min auto. Je hebt altijd het lokaal winkeltje maar die is pokkeduur is natuurlijk
- slechte services. Huisarts onbeschikbaar? Mag je 6km verder één gaan zoeken. Idem apotheker. Al die kleine winkeltjes zijn gesloten tussen 12 en 2.
- Meer lawaai dan je denkt als je te dicht bij een steenweg zit. Ik snap die opmerking van stank niet. Mesten nu, dat is niet meer zoals vroeger. (Ik herinner mij van vroeger nog camions gevuld met dode rottende beesten tijdens de dioxinecrisis. Dat was pas stank.)
Maar de armada van tractors dat allemaal tegelijkertijd uitrijdt, is toch soms licht frustrerend. En de tractors rijden 's nachts ook. Een boer stopt niet met werken.. En tijdens de zomer heb je natuurlijk al die toeristen op hun moto's die zitten rond te brullen.

Als kind altijd op de boeren-buiten gewoond. Een paar van de dingen die mensen al eens vergeten:
1) Gaan spelen bij kindjes in de klas moet altijd goed op voorhand gepland zijn, want ze moeten u met de auto brengen
2) Alle hobby's zijn ver.
3) Iets niet in huis, dat is dan pech. Want je kan niet rap ff naar de winkel/broodautomaat/...
4) Je denkt rustig te wonen... ik werd als kind wakker van vogels die fluiten (dat is veel minder idyllisch dan het lijkt, dat is om 5u he), mountainbikers, boeren, ...
. Maar zelfs op al die vreemde kronkelmoorstrookbanen staan hier broodmachines, patattenmachines, aardbeimachines en zelfs een 'bereide maaltijden machine'. Moest ik willen, kan ik een volledige maaltijd shoppen om 3h snachts door in een straal van 1km wat rond te fietsen.voordelen:
1) Ik had letterlijk een voetbalveld als tuin. Maar met 2 hebt ge geen heel voetbalveld nodig
2) Ik had ook een speelbos als tuin. Maar ge laat een jong kind daar niet alleen zijn gang gaan.
3) Ik kon perfect op straat spelen. Er was 0 risico dat er verkeer zou zijn.
Er was vorig jaar een onderzoek naar dergelijk landelijke woningen op de boerenbuiten. In die woningen stikte het van pesticiden. Zwaar alarmerende waarden, ook in het bloed van de mensen gevonden etc. Voor de gezondere lucht moet je dus niet naast de boeren gaan wonen.
Zo erg is het nu ook weeral niet. Meer dan de helft van de STUDENTEN trekt buiten de provincie om te studeren, maar daarvan keert een heel deel terug, anders was Gent al lang een megastad geworden en was er geen Leuven Vlaams, maar Leuven West-Vlaamse beweging
Hmm... De AD in Diksmuide, de Vorten Vis in Ieper en Dranouter folkcentrum? Tuurlijk véél minder aanbod, dat wel.
Doemberichten, altijd leuk. Ik weet dat het bon ton is om te zeggen dat de wereld naar de kloten is, maar dat is gewoon niet waar. De wereld is nog nooit zo proper geweest in de laatste 50-100y. Nog nooit zo propere lucht gehad. Nog nooit zo veilig voedsel gehad. Vroeger kapten ze gewoon benzine over de wortelvelden; alles gaat dood behalve worteltjes. Vroeger kapten ze ontblader producten over de patatten om ze gemakkelijker te oogsten. Forever chemicals vonden we leuk; 1x sproeien, jaren plezier van. Sulfiet en kleurstoffen en andere prut in het vlees en wijn draaien, gaan met de banaan. Benzine met lood. Verf met lood. Asbest. You name it.
Ik ga niet ontkennen dat er pesticides in het bloed zaten/zitten van boerenbuiten mensen. De vraag is alleen of het ergens anders niet nog erger is...
)Nu wonen wij in een (groot) dorp, maar in een verkaveling ipv naast de kerk. Wij hebben nooit last van alles wat jij zegtEr is natuurlijk een verschil tussen landelijk en gewoonweg afgelegen zonder reden. Maar zelfs op al die vreemde kronkelmoorstrookbanen staan hier broodmachines, patattenmachines, aardbeimachines en zelfs een 'bereide maaltijden machine'. Moest ik willen, kan ik een volledige maaltijd shoppen om 3h snachts door in een straal van 1km wat rond te fietsen.
Ik word altijd wakker van de kraaiende haan van de buren. Maar als ik moe ben en echt wil uitslapen, slaap ik in een andere kamer waar je 0,0 hoort. Ik verkies nog altijd een vogeltje over zatte figuren die roepen, vechtpartijen, om de 10 minuten een ambulance die passeert, ander gezever op straat. Daar had ik na 10y Gent nu eens serieus mijn buik van vol. Om de 2 nachten was er wel iets van gezever op straat waar ik wakker van werd. Met als ultieme hoogtepunten uiteraard 'zatte pool valt in slaap in camionette en rolt achteruit tegen mijn geparkeerde auto (op helling geparkeerd)', 'zatlap loopt over een rij van 20 geparkeerde auto's en stampt nadien 20x een zijspiegel eraf aan de voetpad kant' (resultaat: gedeukte neus, gedeukt dak, gedeukte koffer en kapotte spiegel) en de obligate 'het is PMDdag, laten we PMD zakken kapotscheuren en rondstrooien' of 'het is papierdag, laten we papierdozen uitkieperen in het midden van de straat'.

ehm... mijn schoonvader (in het landelijke Hollebeke) brandde tot voor kort nog regelmatig afval. Niet bewust dat dat eigenlijk niet mag.Sommigen hebben precies nog een jaren '90 beeld van het platteland waar boeren nog hun afval dumpten in de beken of het in brand staken op hun erf. (Had je van die gigantische stinkende rookpluimen omdat ze versleten tractorbanden in brand stoken)
.Ik denk dat de enige reden dat we dit linken aan "landelijk wonen" nu wel gewoon de gelegenheid is. Moeilijker om een hoop afvalhout te stockeren in een stadswoning, maar moest het lukken deden mensen dat volgens mij ook wel.ehm... mijn schoonvader (in het landelijke Hollebeke) brandde tot voor kort nog regelmatig afval. Niet bewust dat dat eigenlijk niet mag.
Tot de brandweer eens gekomen is omdat niet enkel het afval, maar ook een struik er vlak bij in brand stond. Politie gaf hem gelukkig enkel maar een verwittiging en sindsdien doet hij het écht nooit meer (de schande van de politie en brandweer is er hem teveel aan).
Langs de andere kant krijgt hij nog altijd massa's houtafval van veel mensen (ramen, deuren, ...) die hij als bezigheidt verzaagt en opstookt in zijn kachel, of daar nu verf aan hangt of niet doet er voor hem niet toe. Hij heeft enkele jaarvoorraden hout liggen, als die ooit overlijdt, gaan we werk hebben.
Met de huidige regelgeving en technieken heb je daar in feite ook geen last van. Onze naaste buur is toevallig een varkensboer en nog geen kleintje (capaciteit van +-4500 verkens). De stallen staan op zo'n 500m van onze woning en je merkt daar dus niets van. Zo 2x per jaar als de wind verkeerd zit zou je de varkens wat horen als ze in de camion worden gezet, maar in de zes jaar dat we hier wonen hebben we dat mss 3x geroken. Dat was dan met die hele warme zomerdagen dat ze de stallen volledig open zetten omdat het daarbinnen nog warmer is dan buiten.Ik woon niet afgelegen - maar inplanting woning is wel landelijk, bepaalde nadelen kunnen ook voordelen zijn.
Wat ik zelf apprecieer: wisselend landschap - zowel op de velden als de bossen.
- Als kind (en vandaag nog als volwassene) vond ik die tractoren, hakselaars, .. best fascinerend - heb als kind ook uren op die machines gezeten - chauffeurs stelden dat gewoon voor om eens mee te rijden. Zelfs vandaag nog ga ik sporadisch nog eens kijken als men aan het werk is.
- Geur van mest - hier wordt nog veel klassiek gemest - valt dus mee, maar laat ons eerlijk zijn - zelfs in het geval van varkensmest op weides en velden is dat 2-3 dagen/jaar (ik spreek hier niet van een varkensboer als naaste buur voor de duidelijkheid). Maar dat kan ook een verrijking zijn - de dag nadien weet je geurvrije lucht nog meer te appreciëren. Het kan mss ook bijdragen tot een zekere graad van relativering.
ehm... mijn schoonvader (in het landelijke Hollebeke) brandde tot voor kort nog regelmatig afval. Niet bewust dat dat eigenlijk niet mag.
Tot de brandweer eens gekomen is omdat niet enkel het afval, maar ook een struik er vlak bij in brand stond. Politie gaf hem gelukkig enkel maar een verwittiging en sindsdien doet hij het écht nooit meer (de schande van de politie en brandweer is er hem teveel aan).
Langs de andere kant krijgt hij nog altijd massa's houtafval van veel mensen (ramen, deuren, ...) die hij als bezigheidt verzaagt en opstookt in zijn kachel, of daar nu verf aan hangt of niet doet er voor hem niet toe. Hij heeft enkele jaarvoorraden hout liggen, als die ooit overlijdt, gaan we werk hebben.
Zet dat in de facebookgroep van de gemeente en de dag zelf is dat weggehaald door een andere gepensioneerde die dat ook nog opstookt.Langs de andere kant krijgt hij nog altijd massa's houtafval van veel mensen (ramen, deuren, ...) die hij als bezigheidt verzaagt en opstookt in zijn kachel, of daar nu verf aan hangt of niet doet er voor hem niet toe. Hij heeft enkele jaarvoorraden hout liggen, als die ooit overlijdt, gaan we werk hebben.

Met de huidige regelgeving en technieken heb je daar in feite ook geen last van. Onze naaste buur is toevallig een varkensboer en nog geen kleintje (capaciteit van +-4500 verkens). De stallen staan op zo'n 500m van onze woning en je merkt daar dus niets van. Zo 2x per jaar als de wind verkeerd zit zou je de varkens wat horen als ze in de camion worden gezet, maar in de zes jaar dat we hier wonen hebben we dat mss 3x geroken. Dat was dan met die hele warme zomerdagen dat ze de stallen volledig open zetten omdat het daarbinnen nog warmer is dan buiten.
Die afzuigingen en hun filters zijn tegenwoordig zo goed, dat je daar voor de rest niets van merkt.
De ouderwetse gaan er ook stuk voor stuk uit. De jongere generatie boeren die oude boerderijen overnemen, kunnen niet anders dan moderne stallingen neer te zetten en de oude weg te halen. De boer waarover ik het heb heeft een jaar of vijf terug nog wat oude stallen opgekocht een paar km verder, voor als ze met dieren zitten die in quarantaine moeten, dat die volledig weg zijn van zijn erf. Die heeft dat ook volledig moeten moderniseren voor hij vergunning kreeg om daar effectief ook varkens te stallen.Ik heb nog getwijfeld om het erbij te plaatsen want wat je hier schrijft klopt gewoon 100% voor een modern bedrijf.
Er was vorig jaar een onderzoek naar dergelijk landelijke woningen op de boerenbuiten. In die woningen stikte het van pesticiden. Zwaar alarmerende waarden, ook in het bloed van de mensen gevonden etc. Voor de gezondere lucht moet je dus niet naast de boeren gaan wonen.
Ja.Als je in Brussel werkt en je wil afgelegen wonen: ga je nog iets betaalbaar vinden op minder dan 70 kilometer van Brussel?
- Veel minder lichtvervuiling
.
.
.