Netwerk Voip telefonie met MS Teams integratie

eS

Well-known member
Crowdfunder FE
Een vraagje voor een eerder professionele toepassing:

Voor een KMO (+-40 medewerkers) ben ik op zoek naar een voip oplossing om ons huidig pakket te vervangen (oude DECT phones + cluncky computerapp).

Eisen:
- ondersteuning dect met hotdesking: tijdens covid werd de switch gemaakt naar laptops, iedereen kan aan elke bureau gaan zitten en gebruikt dus momenteel een random telefoon die er staat.
- mobiele app om via vaste lijn via gsm te bellen
- MS Teams integratie zou een nice to have zijn.

Typische usecase: call komt binnen op algemeen nummer. 1 van 3 medewerkers die op dat moment instaat voor onthaal antwoord en:
- checkt of gebruiker beschikbaar is (agenda in outlook, status in MS Teams, status in cluncky voip app).
- Indien beschikbaar wordt geprobeerd om door te schakelen naar diens vaste lijn. Indien geen respons en geen afspraak in agenda doorschakelen naar persoonlijke gsm nummer.

Moeilijkheid = budget. Idealiter zou ik gewoon een MS Teams calling plan voor iedereen nemen en done, maar budgetair ligt dat moeilijk. Zeker aangezien het merendeel freelancers zijn, die sowieso het merendeel van de tijd hun eigen gsm gebruiken (iedereen een simkaart geven is ook geen optie).

Kortom: tips gezocht voor goede voip providers die ook voor kleine volumes licenties interessante oplossingen hebben.
 
Teams telefonie. Werkt net als een telefooncentrale maar via Teams. Telenet biedt dit o.a. aan.
Koppeling met GSM is mogelijk enerzijds door de app te gebruiken of rechtstreeks door te schakelen. Kan op privételefoon aangezien je dit kan koppelen met agenda’s en uren die de gebruiker zelf wenst. Momenteel betalen wij voor 2 nummerreeksen en 4 externe lijnen 100 euro. Qua kost valt toch dit mee.
 
Teams telefonie. Werkt net als een telefooncentrale maar via Teams. Telenet biedt dit o.a. aan.
Koppeling met GSM is mogelijk enerzijds door de app te gebruiken of rechtstreeks door te schakelen. Kan op privételefoon aangezien je dit kan koppelen met agenda’s en uren die de gebruiker zelf wenst. Momenteel betalen wij voor 2 nummerreeksen en 4 externe lijnen 100 euro. Qua kost valt toch dit mee.
Is dat de complete kost voor alles van telefonie, of veronderstelt dit dat elke user al een E3 of E5 licentie heeft? (Momenteel heeft iedereen business standard, geen budget om iedereen te upgraden).
 
Is dat de complete kost voor alles van telefonie, of veronderstelt dit dat elke user al een E3 of E5 licentie heeft? (Momenteel heeft iedereen business standard, geen budget om iedereen te upgraden).
We hebben momenteel Business Premium maar standaard/essential volstaat.

Kost:
Opleidingskost
Puntencontract Telenet
MSA
Cloudkost

Laatste twee zijn €180 in totaal.
 
We hebben momenteel Business Premium maar standaard/essential volstaat.

Kost:
Opleidingskost
Puntencontract Telenet
MSA
Cloudkost

Laatste twee zijn €180 in totaal.
Je hebt normaal toch Teams Call licenties nodig? Of is dit je cloudkost? Die €180 lijkt me daarvoor te laag. Ik baseer me op informatie van 2021 dus er kan wel wat veranderd zijn maar zelden is het toch goedkoper bij MS...
 
We hebben momenteel Business Premium maar standaard/essential volstaat.

Kost:
Opleidingskost
Puntencontract Telenet
MSA
Cloudkost

Laatste twee zijn €180 in totaal.
Is dit bij jullie ook via 3cx toevallig? Die hebben voor €180 idd bundel die VoIP en integratie teams doet, maar die veronderstelt nog steeds een eigen achterliggende sip trunk en MS teams licenties.
 
We hebben momenteel Business Premium maar standaard/essential volstaat.

Kost:
Opleidingskost
Puntencontract Telenet
MSA
Cloudkost

Laatste twee zijn €180 in totaal.
je vergeet je teams phone system licenties aan 10 euro per maand.
 

dit gebruiken ze bij m'n broer, is volledige teams integratie enzo. Geen idee van prijzen. Mss eens bekijken?
 
Eisen:
- ondersteuning dect met hotdesking: tijdens covid werd de switch gemaakt naar laptops, iedereen kan aan elke bureau gaan zitten en gebruikt dus momenteel een random telefoon die er staat.
- mobiele app om via vaste lijn via gsm te bellen
- MS Teams integratie zou een nice to have zijn.

Typische usecase: call komt binnen op algemeen nummer. 1 van 3 medewerkers die op dat moment instaat voor onthaal antwoord en:
- checkt of gebruiker beschikbaar is (agenda in outlook, status in MS Teams, status in cluncky voip app).
- Indien beschikbaar wordt geprobeerd om door te schakelen naar diens vaste lijn. Indien geen respons en geen afspraak in agenda doorschakelen naar persoonlijke gsm nummer.

Moeilijkheid = budget. Idealiter zou ik gewoon een MS Teams calling plan voor iedereen nemen en done, maar budgetair ligt dat moeilijk. Zeker aangezien het merendeel freelancers zijn, die sowieso het merendeel van de tijd hun eigen gsm gebruiken (iedereen een simkaart geven is ook geen optie).
Kan hier misschien mee helpen. Stuur je me een pm met je contact- & bedrijfsgegevens? Dan contacteer ik u voor meer details om dan een offerte op te maken.

Teams integratie is echt duur en uiteindelijk afhankelijk van de use case niet altijd aan te raden.

Verder is het probleem dat je met 3cx of andere cloud centrales, via al dan niet onafhankelijke service providers (dus niet Telenet / Proximus) over Telenet / Proximus Internet geen enkele Quality of Service hebt in 2 richtingen, tenzij op de eigen router dan, maar wat er daarna verder op het netrwerk gebeurd is zonder enige prioriteit. Met bepaalde providers heb je dat wel met hun eigen router, QoS van klant tot interco.
 
Laatst bewerkt:
Kan hier misschien mee helpen. Stuur je me een pm met je contact- & bedrijfsgegevens? Dan contacteer ik u voor meer details om dan een offerte op te maken.

Teams integratie is echt duur en uiteindelijk afhankelijk van de use case niet altijd aan te raden.

Verder is het probleem dat je met 3cx of andere cloud centrales, via al dan niet onafhankelijke service providers (dus niet Telenet / Proximus) over Telenet / Proximus Internet geen enkele Quality of Service hebt in 2 richtingen, tenzij op de eigen router dan, maar wat er daarna verder op het netrwerk gebeurd is zonder enige prioriteit. Met bepaalde providers heb je dat wel met hun eigen router, QoS van klant tot interco.
Voor welke firma werk je?

QoS is ook zeer relatief moet ik zeggen: laatste 2 telefooncentraleoplossingen die we gehad hebben vroegen steeds ook een compleet eigen aansluiting etc om kwaliteit te kunnen garanderen, maar bleef vaak allesbehalve zonder dat hiervoor enige oplossing kwam ondanks meermaals aandringen (antwoord: 'het zullen oude kabels zijn').

Momenteel lijkt 3cx er hier als de meest interessante optie uit te komen. Geen licentieprijs per user = mogelijks grote besparing die kost van huidige centrale kan halveren. Indien kwaliteit uitzonderlijk toch crappy is = overschakelen naar gsm die iedereen toch heeft.
 
3CX is the way to go in deze inderdaad, PM mij maar voor integratie eventueel. Ervaring in alle sectoren binnen BENELUX voor zowel KMO als Enterprise klanten
 
3CX is the way to go in deze inderdaad, PM mij maar voor integratie eventueel. Ervaring in alle sectoren binnen BENELUX voor zowel KMO als Enterprise klanten
Maar geen integratie met de native dialler van een smartphone. Zo kan ik zonder app met een vaste lijn nr. bellen met m'n smartphone over heel de wereld, als ik de app wel gebruik kan ik dan ook nog eens het nr. kiezen waarmee ik uitbel. Mn eigen mobiel nr., vast nr. kantoor of vast nr. bedrijf. Noppes met 3CX. Beat that.
 
Voor welke firma werk je?

QoS is ook zeer relatief moet ik zeggen: laatste 2 telefooncentraleoplossingen die we gehad hebben vroegen steeds ook een compleet eigen aansluiting etc om kwaliteit te kunnen garanderen, maar bleef vaak allesbehalve zonder dat hiervoor enige oplossing kwam ondanks meermaals aandringen (antwoord: 'het zullen oude kabels zijn').

Momenteel lijkt 3cx er hier als de meest interessante optie uit te komen. Geen licentieprijs per user = mogelijks grote besparing die kost van huidige centrale kan halveren. Indien kwaliteit uitzonderlijk toch crappy is = overschakelen naar gsm die iedereen toch heeft.
Zie pm.

3cx is leuk ja maar 0 komma 0 QoS tussen uw router en de 3cx instance. Resultaat, slechte gesprekskwaliteit. En zelfde resultaat als je nog altijd dezelfde oude kabels hebt liggen.
QoS kan je zelf ook niet garanderen zonder tussenkomst van de provider. Nooit.
Er zijn maar 6-7 bedrijven die echte QoS kunnen aanbieden, alle andere niet tenzij het (whitelabel) resellers zijn van die 6-7.

Kan me in 2023 tegenwoordig nog moeilijk inbeelden behalve in oude niet onderhouden gebouwen en bepaalde bedrijvenzones dat de kabels zo slecht zijn dat er onvoldoende bandbreedte is voor voice, maar met 40 gebruikers kan dit inderdaad snel oplopen qua upload op oude lange koperkabels.

Bij een klant vroeger op den buiten met Proximus koper 256kbit upload...10mbit onstabiele download. Telenet geen kabel mogelijk. Oprit lengte van ongeveer 900m + 1km vanaf de straat naar dichtsbijzijnde cabine... Oplossing na het testen van 4G van de 3 grootste providers? Nope te onstabiel. Uiteindelijk Starlink geïnstalleerd en sindsdien is de klant zo blij dat ik 'm niet meer hoor. Bij een andere klant was Proximus dan weer niet mogelijk en dan coax geplaatst over 400m met wel een speciale versterker van Telenet zelf aan beide uiteinden, 400/50mbit en tegenwoordig zelfs 800/50.
Zelfs eens coax van verlichtingspaal op straat tot hoek van gebouw gelegd.

Het verschil is dag en nacht. Als je als bedrijf van 40 man met oude kabels werkt die rot zijn is dat niet de verantwoordelijkheid van de provider om nieuwe te gaan leggen, dan is het tijd om eens te investeren in een nieuwe wachtbuis met nieuwe kabels. Zo ingrijpend zijn zo'n werken niet.

Begin dan eerst maar met een elektricien en graver een nieuwe kabel te leggen want een klant die het intussen al van 2 andere gehoord heeft maar niks doet zal bij eender welke provider of VoIP leverancier ontevreden zijn, en daar begin ik zelfs niet aan.

Als de infrastructuur (kabel) te oud is ben ik altijd eerlijk en vraag ik of de klant een eigen aannemer heeft om die te vervangen, indien niet zoek ik er ene of als het makkelijk genoeg is, leg ik zelf een nieuwe in regie.
 
Maar geen integratie met de native dialler van een smartphone. Zo kan ik zonder app met een vaste lijn nr. bellen met m'n smartphone over heel de wereld, als ik de app wel gebruik kan ik dan ook nog eens het nr. kiezen waarmee ik uitbel. Mn eigen mobiel nr., vast nr. kantoor of vast nr. bedrijf. Noppes met 3CX. Beat that.
Dat was dan ook geen vereiste in de initiële post, dus 3CX voldoet nog zeker wel. Het QoS verhaal zit ook gewoon in 3CX, maar op netwerkniveau en niet op providerniveau.
 
Terug
Bovenaan