Vogelnest in kruik

Pana

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik hoop dat er hier enkel mensen met wat vogelkennis zitten...

Op mijn terras staat een kruik waarin enkele koolmezen hun nest gemaakt hebben.
Dit type:
image00031-1-scaled.jpeg


De kleintjes zijn ondertussen bijna volledig volgroeid.
Alleen gaan deze volgens mij nooit uit die kruik geraken...
Ik heb de kruik al proberen te kantelen, maar de nest blijft vastgekoekt aan de bodem. Ik heb dan ook schrik dat als ik de kruik volledig op z'n zij leg, de nest mss gaat omvallen op de kuikens.
De vaas mag kapot, maar ook dat weet niet niet goed hoe te doen zonder ze veel stress en angst te bezorgen.

Het moet in ieder geval wel gaan gebeuren want de vaas gaat anders te klein worden.


Iemand enig idee hoe ik zit best kan aanpakken?
 
Laatst bewerkt:
is op zich ook niet zo veel verschil met een standaard vogelhuisje, denk ik?

Ik weet gewoon niet gezien de hals redelijk smal en hoog is, of ze er uit gaan geraken als ze nog nooit gevlogen hebben.
 
Die maakten bij ons vaak een nestje in een betonnen bloempot waar nog een plastiek bakje in stond, er was dus maar een klein spleetje om in te vliegen en dat zaten ze ook een pakje lager in het nest. 1 keer een gestorven nestje gevonden maar het leek er op dat ze daar gestopt waren met eten geven (of dood gegaan door andere reden voor ze volledig volgroeid waren). De rest is allemaal kunnen uitvliegen.

De geschikte nestkastjes zien er ook niet zo eenvoudig uit om uit te vliegen
 
Hier net hetzelfde, helaaas is moedervogel tegen het raam gevlogen en zaten er 3 dode kuikens in de kruik.
Ik ga die kruik afplakken, als het regent loopt ze trouwens ook gewoon vol.
 
Terug
Bovenaan