Vloer isoleren vanuit kruipruimte met thermoskussens

Idd, dat is een fout die veel gemaakt wordt. Een bodemfolie, een laag schelpen, XPS bolletjes, ... is tegen het vocht in de kelder. Isolatie breng je aan tegen de vloer, niet de kelderbodem. Je kan de bodem wel gaan isoleren, maar zolang er luchtcirculatie is tussen de vloer en de isolatie op de bodem helpt het niet als vloerisolatie. En heel de kelder tot bovenaan vullen met schelpen of XPS bolletjes wil je niet.

De beste manier blijft een folie tegen vocht in combinatie met isolatie tegen de vloer (en dan liefst geen PUR schuim). Je kelder vol bolletjes spuiten en je vloer vol PUR spuiten zijn makkelijke en goedkope oplossingen, maar kruip daarna nog maar eens terug in je kelder. Probeer maar iets aan je leidingen te doen of een vakman te vinden die je kelder nog in wil.

Iedereen moet natuurlijk zelf kiezen hoe hij zijn/haar kelder wil droog maken en isoleren, maar voor mij is er geen twijfel dat bodemfolie de beste optie tegen vocht is. Qua isolatie zou ik kiezen voor thermoskussens of PIR platen.
Het is best ingewikkeld om op een juiste manier warme voeten te krijgen! Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig, maar het kiezen van de juiste isolatie is toch wel heel erg afhankelijk van je situatie. Ik heb veel gehad aan de info die ik vond op deze website over kruipruimte isolatie. Wellicht kan dat ook voor jullie handig zijn. Bij mij was de oplossing met schuimbeton de beste keuze. Succes met het project!

Hey @utolor. Ik zit in dezelfde situatie als jou. Pir platen gekocht, dubbelzijdig aluminium folie reeds bevestigd aan de platen en heb ook leidingen langs plafond lopen. Mijn idee was om buisisolatie rond de leidingen aan te brengen. Plafond te isoleren, de oppervlakte boven de leidingen ging ik dampremmende folie aanbrengen om toch de condens tegen te gaan. De ruimte rond de leidingen zou dan wel niet geisoleerd zijn (de leidingen zelf wel). Isolatieschuim kan een tweede optie zijn.

Hoe heb jij het aangepakt ?

Hey @utolor. Ik zit in dezelfde situatie als jou. Pir platen gekocht, dubbelzijdig aluminium folie reeds bevestigd aan de platen en heb ook leidingen langs plafond lopen. Mijn idee was om buisisolatie rond de leidingen aan te brengen. Plafond te isoleren, de oppervlakte boven de leidingen ging ik dampremmende folie aanbrengen om toch de condens tegen te gaan. De ruimte rond de leidingen zou dan wel niet geisoleerd zijn (de leidingen zelf wel). Isolatieschuim kan een tweede optie zijn.

Hoe heb jij het aangepakt ?
Ik heb rond de leidingen gewerkt met de PIR-platen, de waterleidingen hebben buisisolatie gekregen (zowel warm- als koudwaterleidingen) en de afvoerleidingen heb ik niets rond gedaan. De warmwaterleidingen zijn geïsoleerd tegen warmteverlies en de koudwaterleidingen tegen condensvorming. Waar mogelijk heb ik achteraf nog met glaswol nog wat opgevuld bij de leidingen, omdat dat makkelijk wegneembaar is. Qua isolatiewaarde zou PUR schuim een betere oplossing zijn, maar ik wil eenvoudig aan de leidingen kunnen indien nodig en ook meteen kunnen zien als er een lek is. Dampremmende folie heb ik niet gebruikt boven de waterleidingen. Geeft in de praktijk hier ook geen problemen. Ik heb wel bodemfolie aangebracht waardoor de kelder niet meer vochtig is.

Dit is een interessant artikel over hoe professionals het aanpakken:

Zij kiezen dan wel weer eerder voor PUR schuim.
Voor het EPC attest was het zoals ik het het gedaan heb ook in orde qua isolatie.

Ik heb rond de leidingen gewerkt met de PIR-platen, de waterleidingen hebben buisisolatie gekregen (zowel warm- als koudwaterleidingen) en de afvoerleidingen heb ik niets rond gedaan. De warmwaterleidingen zijn geïsoleerd tegen warmteverlies en de koudwaterleidingen tegen condensvorming. Waar mogelijk heb ik achteraf nog met glaswol nog wat opgevuld bij de leidingen, omdat dat makkelijk wegneembaar is. Qua isolatiewaarde zou PUR schuim een betere oplossing zijn, maar ik wil eenvoudig aan de leidingen kunnen indien nodig en ook meteen kunnen zien als er een lek is. Dampremmende folie heb ik niet gebruikt boven de waterleidingen. Geeft in de praktijk hier ook geen problemen. Ik heb wel bodemfolie aangebracht waardoor de kelder niet meer vochtig is.

Dit is een interessant artikel over hoe professionals het aanpakken:

Zij kiezen dan wel weer eerder voor PUR schuim.
Voor het EPC attest was het zoals ik het het gedaan heb ook in orde qua isolatie.
Hmmm ze raden toch wol af daar, zeker in combinatie met eventueel vocht.
Waar mogelijk ga ik sowieso de pir uitsnijden rond de leidingen maar op sommige plaatsen hangen de leidingen 10cm verticaal vh plafond en heet het nog weinig zin, misschien spuit ik daar wel isolatieschuim.

Je wil zeggen dat er iemand komen kijken is voor je EPC en dat er geen opmerkingen waren over de stukken die niet geisoleerd werden rond de leidingen ?

Hmmm ze raden toch wol af daar, zeker in combinatie met eventueel vocht.
Waar mogelijk ga ik sowieso de pir uitsnijden rond de leidingen maar op sommige plaatsen hangen de leidingen 10cm verticaal vh plafond en heet het nog weinig zin, misschien spuit ik daar wel isolatieschuim.
Het probleem is dat ze daar met geen woord reppen over de kelder eerst droog maken. Dat wordt nog te weinig gedaan door professionals. Die stap had ik voorheen al gedaan omdat een een natte kelder nooit goed is voor je isolatie of structuur van je huis. Je wil bvb ook geen betonrot in je vloer krijgen.

Een hele vloer isoleren met glaswol zou ik zelf sowieso ook niet doen, maar bij de leidingen was dat voor mij de beste oplossing. Ik had plaatsen waar de afvoerleidingen ver genoeg van de vloer kwamen, daar heb ik onderdoor gewerkt met PIR platen. In één ruimte (aan de gasketel) was het een wirwar van alupex leidingen en daar heb ik wel glaswol gebruikt voor een groot stuk omdat dat stuk anders niet te isoleren was door de verschillende afstanden tussen leidingen en vloer. Maar nogmaals, mijn kruipkelder is droog nu dus er kan geen vocht in de glaswol kruipen. En er was daar niet echt een andere optie aangezien ik niet met gespoten PUR wou werken voor grote oppervlakken of leidingen.

Als je kruipkelder nat is, is stap 1 deze droog krijgen. Daarna pas isoleren.
Broa Vloerisolatie heeft er goede filmpjes over op Youtube:

Je wil zeggen dat er iemand komen kijken is voor je EPC en dat er geen opmerkingen waren over de stukken die niet geisoleerd werden rond de leidingen ?
Klopt, daar is met geen woord over gerept. Maar heb ze dus wel dichtgestoken met glaswol, niet niet geïsoleerd. Vloeren zijn donkergroen op het EPC attest en het resultaat met 8cm PIR platen was beter dan de doelstelling van 0,24 W/(m²K).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan