Vlaamse Regering moeilijker dan verwacht: na gemeenteraadsverkiezingen?

Ik snap die versoepeling van de renovatieplicht wel. Het zijn de lagere klassen die vooral getroffen worden door die verplichting. De anderen hebben de middelen om een recente woning met een goed EPC aan te kopen of gaan spontaan die renovaties doen, als je financieel kan ga je altijd inspanningen doen om uw woning verbruiksvriendelijker te maken, mensen denken ook aan de herverkoopwaarde van hun woning.
Het is de lage klasse die met hun budget vooral woningen/appartementen met een slecht EPC kunnen aankopen, een directe renovatieplicht maakt het lastig om een eigen woning te verwerven dus je duwt hun richting de veel te dure huurmarkt. Ik snap dat men ademruimte wil geven om meer op eigen tempo die renovatie te gaan plannen.

dan moet je deze doelgroep extra ondersteunen door bijkomende subsidies te voorzien. Want door ze in die energievretende woning te laten wonen doen ze niet alleen het klimaat maar ook hun eigen te kort.

I.p.v. duizenden euro's subsidie te geven aan mensen die tienduizenden euro's kunnen betalen voor een elektrische wagen had men beter hier extra op ingezet.

Win-win.

De explosie op de vastgoedmarkt heeft helemaal niks met de afschaffing van de fiscale aftrek te maken. Het heeft alles met Corona & Oekraïne te maken.

En wees er maar zeker van..iedereen is nu happy, want de rente gaat zakken..maar dit zal ervoor zorgen dat meer mensen gaan lenen => meer vraag => woningprijzen zullen terug stijgen.

Wat ik niet snap is de versoepeling van de renovatieplicht. In tijden dat het super slecht gaat in de sector, is zo'n renovatieplicht echt een verademing voor de bouwsector.
Even de consument buiten beschouwing, maar als ze dat gaan versoepelen, gaat er op termijn minder vraag zijn naar renovaties en zullen er ook jobs sneuvelen.
Er wordt nogal veel gesjoemeld met EPC helaas
En volgens architecten renoveren de mensen wel maar 'op eigen tempo'
Ik snap die versoepeling van de renovatieplicht wel. Het zijn de lagere klassen die vooral getroffen worden door die verplichting. De anderen hebben de middelen om een recente woning met een goed EPC aan te kopen of gaan spontaan die renovaties doen, als je financieel kan ga je altijd inspanningen doen om uw woning verbruiksvriendelijker te maken, mensen denken ook aan de herverkoopwaarde van hun woning.
Het is de lage klasse die met hun budget vooral woningen/appartementen met een slecht EPC kunnen aankopen, een directe renovatieplicht maakt het lastig om een eigen woning te verwerven dus je duwt hun richting de veel te dure huurmarkt. Ik snap dat men ademruimte wil geven om meer op eigen tempo die renovatie te gaan plannen.
Goedkoopste woningen hier zijn nochtans veelal EPC B en C (appartementen van 90m2 met 2 slaapkamers)

Dit getuigt weer van een fundamenteel gebrek aan lange termijnvisie en hoe men de klimaatproblematiek ook gewoon ad hoc blijft benaderen.

In de praktijk wil dit eigenlijk zeggen dat alle oude woningen quasi onveranderd mogen blijven want een EPC D is echt iets heel basic om te halen dat voor quasi iedere woning met een zeer minimale ingreep haalbaar is.
EPC D is echt basic inderdaad.
Wij hebben nu het geluk in een nieuwbouw te wonen met label A en 17Kwh/m2..maar als ik dan voor de lol eens op Immoweb zoek en vaak woningen boven 400 Kwh/m2 te koop zie staan, denk ik "wauw..dit zijn gewoon zeven. Die verwarmingskosten zijn letterlijk geld uit de ramen smijten"

dan moet je deze doelgroep extra ondersteunen door bijkomende subsidies te voorzien. Want door ze in die energievretende woning te laten wonen doen ze niet alleen het klimaat maar ook hun eigen te kort.

I.p.v. duizenden euro's subsidie te geven aan mensen die tienduizenden euro's kunnen betalen voor een elektrische wagen had men beter hier extra op ingezet.

Win-win.
Volledig mee akkoord!
Er wordt nogal veel gesjoemeld met EPC helaas
En volgens architecten renoveren de mensen wel maar 'op eigen tempo'

Goedkoopste woningen hier zijn nochtans veelal EPC B en C (appartementen van 90m2 met 2 slaapkamers)

Ja over mijn +400kwh/m2 doelde ik wel op de huizen uit onze regio. De typische huizen waar ons bomma in zou wonen 🙂

EPC D is echt basic inderdaad.
Wij hebben nu het geluk in een nieuwbouw te wonen met label A en 17Kwh/m2..maar als ik dan voor de lol eens op Immoweb zoek en vaak woningen boven 400 Kwh/m2 te koop zie staan, denk ik "wauw..dit zijn gewoon zeven. Die verwarmingskosten zijn letterlijk geld uit de ramen smijten"
EPC in Vlaanderen is idd lachertje:

Vraagje...wordt EPC beïnvloed door locatie? En daarmee bedoel ik, voor zover ik weet is EPC een graadmeter voor de energievraag van de woning. Maar een woning met medium-isolatie zal in het zuiden van Spanje ruim voldoende zijn en eigenlijk geen verwarming (en dus energievraag) nodig hebben, terwijl die in het noorden van Zweden in de winter de energie niet snel genoeg zal kunnen laten aanrukken om het op te stoken.

Vroeg ik mij gewoon af bij het zien van die grafiek. Als je het hele Finse huizenpatrimonium naar Spanje verhuist, zijn die daar dan allemaal gewoon A?

Vroeg ik mij gewoon af bij het zien van die grafiek. Als je het hele Finse huizenpatrimonium naar Spanje verhuist, zijn die daar dan allemaal gewoon A?
Aangezien koeling ook meegenomen wordt en de gemiddelde temperatuur van de streek zou ik er niet zo van uit gaan.

Het EPB/EPC wil zeggen hoeveel kWh er gebruikt wordt per m² voor een aangenaam binnen klimaat (dus verwarming, verluchting & koeling)

Tja, er is wel wat voor te zeggen natuurlijk. Maar daar kon men op voorhand niet aan denken?

Komaan zeg. Dit is weer typisch voor die alomtegenwoordige overheid en politiek vandaag de dag. Zéér verregaande maatregelen invoeren: sommige mensen hebben hun droomwoning laten varen omwille van die renovatieplicht, anderen (zoals mezelf) hebben zich geëngageerd en zwaar in de schulden gestoken voor die renovatieplicht met de wortel voor de neus dat het sowieso moest gebeuren en dit de waarde van uw woning zou opkrikken, ... En na x-aantal jaar wordt het gewoon quasi helemaal afgevoerd. :wtf: Want dat is label D: een quasi volledige afschaffing van de renovatieplicht. Ook al heb je een huis waar de vrieskou er los door waait, leg er wat zonnepanelen op en je hebt een label D.

Daardoor zal de meerwaarde van perfect geïsoleerde woningen opnieuw helemaal in elkaar stuiken. Bedankt Vlaamse Overheid. Bedankt Zuhal Demir. Aan wie mag ik de factuur sturen?

Nu nog hopen dat de EU tussenkomt en Vlaanderen zal terugfluiten hierover. Dan kan Zuhal Demir het weer op een ander steken. Populistisch, frauduleus en incompetent mens.

Huidige regels Europa: 2050 alle gebouwen emissievrij

Good luck om dat te doen in een EPC D (en dus niet goed geïsoleerd) woning
Europe moet misschien ook eens realistisch zijn. We weten allemaal dat het in verschillende landen niet gaat gebeuren en daar anticipeert men hier al op.

Denk dat velen niet beseffen dat mensen met een laag inkomen veel bewuster omspringen met hun verbruik en belangen niet hun woning non-stop op 21 graden zetten zoals de betere klasse met goed geïsoleerde woningen. Dat was ook de hele kritiek op de renovatieplicht, de extra kost voor de lagere klasse woog niet op tegen de winst voor het klimaat :).

Tja, er is wel wat voor te zeggen natuurlijk. Maar daar kon men op voorhand niet aan denken?

Komaan zeg. Dit is weer typisch voor die alomtegenwoordige overheid en politiek vandaag de dag. Zéér verregaande maatregelen invoeren: sommige mensen hebben hun droomwoning laten varen omwille van die renovatieplicht, anderen (zoals mezelf) hebben zich geëngageerd en zwaar in de schulden gestoken voor die renovatieplicht met de wortel voor de neus dat het sowieso moest gebeuren en dit de waarde van uw woning zou opkrikken, ... En na x-aantal jaar wordt het gewoon quasi helemaal afgevoerd. :wtf: Want dat is label D: een quasi volledige afschaffing van de renovatieplicht. Ook al heb je een huis waar de vrieskou er los door waait, leg er wat zonnepanelen op en je hebt een label D.

Daardoor zal de meerwaarde van perfect geïsoleerde woningen opnieuw helemaal in elkaar stuiken. Bedankt Vlaamse Overheid. Bedankt Zuhal Demir. Aan wie mag ik de factuur sturen?

Nu nog hopen dat de EU tussenkomt en Vlaanderen zal terugfluiten hierover. Dan kan Zuhal Demir het weer op een ander steken. Populistisch, frauduleus en incompetent mens.

Voor een deel van de markt zal dat idd zo zijn, maar iedereen merkt toch dat dit punt meer en meer aandacht en waarde krijgt voor kopers, bijkomend zullen de volgende regering ingrijpen op de prijzen van gas en fossiele brandstoffen. Ik zie dat niet drastisch wijzigen.

Of zoals ik zonet al zei:

"Ik wou het anders doen hoor, maar ja, Europa hé".

Europa is langs de andere kant ook wel goed op weg om zichzelf en zijn bewoners de armoede in te reguleren. Die doelstellingen zijn allemaal goed en wel, maar wat ben je ermee als je langs de ene kant uzelf verarmt omdat veel mensen al die maatregelen niet meer kunnen betalen en ze in landen als India, China, etc toch lustig voortdoen.

En ik wil daarmee niet zeggen dat je geen doelstellingen mag zetten omdat een ander het ook niet doet. Maar wat ben je met je klimaatneutraal continent als uw inwoners zich niets meer kunnen veroorloven.

Europa is langs de andere kant ook wel goed op weg om zichzelf en zijn bewoners de armoede in te reguleren. Die doelstellingen zijn allemaal goed en wel, maar wat ben je ermee als je langs de ene kant uzelf verarmt omdat veel mensen al die maatregelen niet meer kunnen betalen en ze in landen als India, China, etc toch lustig voortdoen.
Ik ken de situatie in India niet maar China heeft in de laatste twee decennia enorm veel geïnvesteerd in groene technologie en hernieuwbare energie, in die mate dat wij in het Westen hopeloos ver achterlopen en een te sterke afhankelijkheid riskeren.

En ik wil daarmee niet zeggen dat je geen doelstellingen mag zetten omdat een ander het ook niet doet. Maar wat ben je met je klimaatneutraal continent als uw inwoners zich niets meer kunnen veroorloven.

Gewoon verplichting om niveau A te halen over 5 - 10 jaar. Je bent verschuldigd om de normale registratierechten te betalen (10 - 21% : ja ik verhoog de registratierechten).
Indien een haalbaar plan wordt voorgelegd met periodieke controles wordt het verschil van 21% tot 3% teruggeven als subsidie door de overheid.

Op die manier zakken de woningen in waarde. Gaat geld naar de overheid voor degenen die hun voeten eraan vegen aan de verplichtingen. En heb je budget voor deftige subsidies te geven voor degenen die het patrimonium naar de toekomst toe energetisch in orde stellen.

Het belangrijkste is echter dat de woningen van mensen die hun woning trachten te verkopen verkocht worden voor de grondprijs. De verplichting valt weg voor degenen die de woning al hebben.

Je creëert dan een schok in de prijszetting. Maar het is de enige manier om op lange termijn betaalbare woningen te hebben en de objectieven te halen.

Hetgeen je hiermee doet is dat je de prijzen van de woningen van D en beter gewoon opdrijft. Want de verkopers zullen er vanuit gaan dat de kopers gaan bieden zonder rekening te houden met de renovatiekosten. Waardoor de volle lap aan de eigenaar kan gegeven worden. En dus zij vooral de winnende groep zijn.
De marktprijs wordt uiteindelijk bepaald door hetgeen mensen kunnen betalen voor de woning. Is lenen goedkoper, dan stijgt de vraagprijs. Krijg je een korting van x k duizend euro dan tellen de mensen dat budget bij in hun leningscapaciteit en is dat ook de verkoopsprijs zonder kosten...

Ik zie het anders.
Niets doen is geen optie (afhankelijkheid Russisch/Qatargas etc)
De verplichte renovaties zouden een boost kunnen geven aan de bouwsector (nieuwbouw/renovatie/etc).
Er is in teveel huizen de laatste 10-20-30 jaar niets meer veranderd. Die tijd is voorbij.

Diezelfde overheid heeft ook wel beslist om het btwtarief op renovaties op te trekken naar 9%, daarmee maken ze het de lagere klasses nog lastiger om te renoveren.

Terug
Bovenaan