Vlaamse Regering moeilijker dan verwacht: na gemeenteraadsverkiezingen?

Niemand komt werken voor 10-11 €/h, zelfs niet voor de meest eenvoudige taken.
Hoeveel denk jij dat flexijob in horeca verdient?

En je zou burgerplicht beter doen ipv zwartwerk te verheerlijken

Ik werk helft van het jaar voor 13 euro / uur (en veelvoud voor de staat, maar dan ben ik de egoist als ik verwacht dat er met dat geld goed omgegaan wordt en dat niet alles door maatschappij opgelost moet worden)

Laatst bewerkt:
Lol. Volgens wat ik nu lees willen ze extra kinderverzorgers, extra ouderenzorg, extra gehandicaptenzorg, extra geld naar het onderwijs, ... allemaal bekostigen met "dienstencheques minder fiscaal aftrekbaar maken". :laugh:

Ik heb geen enkele cijfertabel nodig om te weten dat deze rekening ofwel langs geen kanten zal kloppen ofwel dat het gerommel zal zijn in de marge. En dat is dan nog zonder rekening mee te houden dat de helft van de poetsvrouwen terug in het zwart zal beginnen werken.

Maar over de afslanking van onze obese overheid?! Geen letter. :wtf:

Nog steeds geen teken van sense of urgency. De peutertuin draait door. Indien hetzelfde amateurisme en gebrek aan moedige keuzes zich doorzet op het federale niveau, zal de volgende hervorming gebeuren door het IMF.
Nogal gratuite aanname, die 2de alinea.

Er is wel degelijk een gerucht dat men iets wilt doen over de afschaffing of herbepaling van de provincies, maar dat zit nog niet in het artikel omdat het gewoon nog niet geweten is. Als er uiteindelijk niets van komt, dan pas heb je gelijk. Maar nu al beginnen schelden (peutertuin? wat is dit? Facebook/hln? ) is totaal onnodig.

Hoeveel denk jij dat flexijob in horeca verdient?

En je zou burgerplicht beter doen ipv zwartwerk te verheerlijken

Ik werk helft van het jaar voor 13 euro / uur (en veelvoud voor de staat, maar dan ben ik de egoist als ik verwacht dat er met dat geld goed omgegaan wordt en dat niet alles door maatschappij opgelost moet worden)
In het dorp is dat tussen de 13 en 15€ in de horeca, dus meer dan wat er nu op tafel ligt voor dienstencheques- dus dat zal imo niet zo snel richting zwartwerk gaan, eenmaal hoger is dat risico behoorlijk hoger. Je vergeet ook dat u 13 € ook nog wat wordt gebruikt voor je pensioen- dat is er bij zwartwerk niet. Maar je hebt wel het recht te zeggen dat belastingen goed en efficiënt moeten ingezet worden.

Bijkomend verheerlijk ik zwartwerk niet, ik ben er radicaal tegen - net omdat ik veel zaken live heb zien gebeuren, maar zolang de deuren wijd open staan en de rode loper wordt uitgerold, er geen of nauwelijks controles zijn … . Het is al verbeterd maar de weg is nog lang. Ik ben al meermaals geschrokken dat dit niet meer leeft op het forum - maar dat is achtergrond, hier zijn ook veel relatief goed betaalde mensen en IT’ers die dat niet nodig hebben (al dan niet gesteund door een fiscaal vriendelijk systeem) en ook minder mogelijkheden hebben tot zwartwerk.

Maar draai het eens om: je bent schilder bij een groot bedrijf dat je 18€/h betaald en in je kennissenkring trekt men aan uw mouw om wat te komen schilderen in het zwart aan 20-25€/h - hoe lang ga je neen zeggen denk je? Ben je dakwerker - dan gaat dat tarief nog significant hoger hoor!

Wat is dan nog een probleem: juist - de belastingen zijn te hoog, het is extreem rendabel om.zwartwerk te starten.

En dat zijn niet de enige manieren voor zwart geld. Maar off-topic. Benieuwd wat er nog gaat volgen uit het akkoord.

Laatst bewerkt:
In het dorp is dat tussen de 13 en 15€ in de horeca, dus meer dan wat er nu op tafel ligt voor dienstencheques- dus dat zal imo niet zo snel richting zwartwerk gaan, eenmaal hoger is dat risico behoorlijk hoger. Je vergeet ook dat u 13 € ook nog wat wordt gebruikt voor je pensioen- dat is er bij zwartwerk niet. Maar je hebt wel het recht te zeggen dat belastingen goed en efficiënt moeten ingezet worden.

Bijkomend verheerlijk ik zwartwerk niet, ik ben er radicaal tegen - net omdat ik veel zaken live heb zien gebeuren, maar zolang de deuren wijd open staan en de rode loper wordt uitgerold, er geen of nauwelijks controles zijn … . Het is al verbeterd maar de weg is nog lang. Ik ben al meermaals geschrokken dat dit niet meer leeft op het forum - maar dat is achtergrond, hier zijn ook veel relatief goed betaalde mensen en IT’ers die dat niet nodig hebben (al dan niet gesteund door een fiscaal vriendelijk systeem) en ook minder mogelijkheden hebben tot zwartwerk.

Maar draai het eens om: je bent schilder bij een groot bedrijf dat je 18€/h betaald en in je kennissenkring trekt men aan uw mouw om wat te komen schilderen in het zwart aan 20-25€/h - hoe lang ga je neen zeggen denk je? Ben je dakwerker - dan gaat dat tarief nog significant hoger hoor!

Wat is dan nog een probleem: juist - de belastingen zijn te hoog, het is extreem rendabel om.zwartwerk te starten.

En dat zijn niet de enige manieren voor zwart geld. Maar off-topic. Benieuwd wat er nog gaat volgen uit het akkoord.
Minimumoon flexijob horeca is minder dan 12 euro (exclusief vakantiegeld)

En arbeider in bouwsector, kan me niet voorstellen dat dat jobs zijn met hoge lasten (vaak werkbonus, wat belastingaftrek, ..)

Laatst bewerkt:
Een verlaging van de erfbelasting die ten koste zou gaan van de schenking van familiale onderneming is een slechte zaak. Voor veel familiebedrijven (vooral in de landbouw, die het al niet makkelijk heeft) is het een doodsteek als ze hierop normale erfbelasting zouden moeten betalen.

De registratiebelasting naar 2% halen lijkt mij eigenlijk ook onnodig, dat staat al historisch laag op 3%. Probleem in de vastgoedmarkt zit eerder bij de te hoge prijzen voor nieuwbouw/materialen en de btw, en zo wordt dat verschil nog een procent groter.

Een verlaging van de erfbelasting die ten koste zou gaan van de schenking van familiale onderneming is een slechte zaak. Voor veel familiebedrijven (vooral in de landbouw, die het al niet makkelijk heeft) is het een doodsteek als ze hierop normale erfbelasting zouden moeten betalen.

De registratiebelasting naar 2% halen lijkt mij eigenlijk ook onnodig, dat staat al historisch laag op 3%. Probleem in de vastgoedmarkt zit eerder bij de te hoge prijzen voor nieuwbouw/materialen en de btw, en zo wordt dat verschil nog een procent groter.
Lagere registratierechten zorgt wel voor meer mobiliteit in de huizenmarkt

Minimumoon flexijob horeca is minder dan 12 euro (exclusief vakantiegeld)

En arbeider in bouwsector, kan me niet voorstellen dat dat jobs zijn met hoge lasten (vaak werkbonus, wat belastingaftrek, ..)

Je weet ook dat niet iedereen steeds het min. zal betalen - en horeca is ook heel toegankelijk voor studenten die dat sporadisch eens doen - bepaalde zaken hebben wellicht andere wensen waardoor ze graag een fractie meer betalen.

Op de lagere lonen vallen die lasten ogenschijnlijk mee - maar het verschil blijft voor de werknemer nog steeds gigantisch - werkgever moet ook winst nemen op de werknemer, het verschil officieel netto loon VS zwartwerk is en blijft héél verleidelijk, net zoals het verschil wat de klant officieel moet betalen VS wat hij betaald in het zwart. Veel jobs in de bouwsector lenen zich uitstekend tot kleine klussen over een korte periode, ook leerkrachten trouwens - minstens 3 van mijn collega's hebben beroep gedaan op leerkrachten die ze in het zwart betaalden voor bijlessen.

Lagere registratierechten zorgt wel voor meer mobiliteit in de huizenmarkt
Die 1 % gaat imo echt het verschil niet maken. Zoals @Xeo zegt, ze staan al historisch laag.

BTW op nieuwbouw en de hoge kostprijs om te bouwen en renoveren zijn zeker belangrijke redenen dat we met een gigantisch woontekort (gaan) zitten. Maar belangrijker nog is de totale willekeur bij steden en gemeenten en hun stedenbouwkundigen én de onwil van de (deel)regeringen om eindelijk iets structureel aan het ruimtelijk beleid te doen. Niet schermen met betonstop of stoppen met open ruimte in te nemen, maar eindelijk de bestaande en nieuwe ruimtes deftig invullen, innemen en organiseren.

Wanneer ik lees over burgemeesters die er fier op zijn dat hun gemeente het meeste bouwaanvragen heeft geweigerd, dat is echt de realiteit van de woonbehoefte compleet negeren.

En daar gaat die 1% extra verlagen niks aan helpen. Ipv de oorzaak aan te pakken tracht men de symptomen aan te pakken of in te perken.

Wanneer ik lees over burgemeesters die er fier op zijn dat hun gemeente het meeste bouwaanvragen heeft geweigerd, dat is echt de realiteit van de woonbehoefte compleet negeren.
Dat is ook wel gewoon het schizofrene aan de houding van veel mensen. Groot punt voor de oppositie hier lokaal is de verwevenheid tussen aannemers, immo, en gemeenteraad. Dat is zeker en vast een correct punt naar mijn mening. Maar hoe wordt dat dan ingekleed, en wat is de reden dat mensen daarin meegaan? "Ons karakter van landelijke gemeente wordt afgebroken door al die appartementsgebouwen in het centrum. We zijn een gemeente en geen stad!!" Vaak uitgesproken door oudere mensen die liefst terugwillen naar hun jeugd in de jaren 50-60. Dit in de Brusselse rand.

Terwijl, hmm, verdichting van een centrum, vaak door huizen van 100 jaar oud af te breken, is dat eigenlijk niet wat we willen?

Die 1 % gaat imo echt het verschil niet maken. Zoals @Xeo zegt, ze staan al historisch laag.
BTW op nieuwbouw en de hoge kostprijs om te bouwen en renoveren zijn zeker belangrijke redenen dat we met een gigantisch woontekort (gaan) zitten.
En dat er vroeger veel te groot en verspreid gebouwd is (en dat laatste nog steeds gebeurd, lintbebouwing a volonte)
Maar belangrijker nog is de totale willekeur bij steden en gemeenten en hun stedenbouwkundigen én de onwil van de (deel)regeringen om eindelijk iets structureel aan het ruimtelijk beleid te doen. Niet schermen met betonstop of stoppen met open ruimte in te nemen, maar eindelijk de bestaande en nieuwe ruimtes deftig invullen, innemen en organiseren.

En daar gaat die 1% extra verlagen niks aan helpen. Ipv de oorzaak aan te pakken tracht men de symptomen aan te pakken of in te perken.
Dat is lokaal beleid

Maar over de afslanking van onze obese overheid?! Geen letter. :wtf:

Nog steeds geen teken van sense of urgency. De peutertuin draait door. Indien hetzelfde amateurisme en gebrek aan moedige keuzes zich doorzet op het federale niveau, zal de volgende hervorming gebeuren door het IMF.
Dat heeft men tijdens de vorige Vlaamse regering al geprobeerd en dat is toen dramatisch afgelopen met besparingen die meer geld kostten dan ze opbrachten en meer mentale gezondheidsproblemen.

We doen het met 1.400 mensen minder en we besparen 75 miljoen euro per jaar. Dat was toch wat de Vlaamse regering enkele jaren geleden voorspiegelde. De regering-Jambon schrapte bijna 1.400 jobs. Dat zou volgens de minister-president tot een “slanke, performante, burgergerichte en toegankelijke overheid leiden”.

Het tegendeel blijkt waar, oordelen de auditeurs van het Rekenhof, die de besparingsoperatie tegen het licht hielden. De uitbestedingskosten stegen van 449 miljoen naar 612 miljoen euro. En sommige overheidsdiensten moesten toch extra mensen aanwerven, omdat ze er tal van taken bijkregen. Het resultaat is dat er ondanks de besparingen eind 2022 weer meer ambtenaren aan de slag waren dan in 2019: van 29.011 ging het naar 29.119.

Nog een pijnlijke vaststelling: veel diensten én mensen kreunen onder de afvloeiingen, met als gevolg meer werkdruk en burn-outs. “Er is sprake van een toename van de werkdruk, werkstress en burn-out”. Het Rekenhof besluit dat de besparing gebeurde zonder veel in- en doorzicht: “De beoogde ambities voor een slanke, burgergerichte overheid zijn niet gestructureerd, maar eerder ad hoc en beperkt behaald.”

Afslanking van de overheid is vaak PR-speak voor het externaliseren van kennis en inhuren van dure consultants.

Het Rekenhof, dat de overheid doorlicht, maakt brandhout van de personeelsbesparingen binnen de Vlaamse overheid. De regering Jambon schrapte bijna 1.400 jobs, maar moest vervolgens geregeld dure consultants inhuren om het werk alsnog gedaan te krijgen.

Het probleem zit daar misschien wel, maar alle beetjes helpen, zeker wanneer die beetjes ook nog duizenden euro's en meerdere maandlonen vertegenwoordigen.
Deze week ook nog een rapport van Financiën vrijgegeven dat er op notarissen ook nog een héleboel bespaard zou kunnen worden: bron.

Plus op zo'n gunstregime voor familiebedrijven moeten er (dringend) ook redelijke limieten komen. Schermen met het voorbeeld van de boer en diens erfopvolging is nobel, maar van die vennootschappen waar vooral vastgoed inzitten moeten echt niet aan voordeeltarieven doorgegeven worden. Idem met dat verhaal van die stichtingen (maar dat zal federaal zitten).

"De provinciebesturen afschaffen tegen 2031 – iets waartegen CD&V protesteert. Wordt mogelijk gekoppeld aan een ander aandachtspunt, namelijk het herinvoeren van de opkomstplicht voor de lokale verkiezingen. Dat laatste zou CD&V namelijk graag binnenhalen."

Er valt heel veel te zeggen over wat er nu al bekend is maar dit voelt toch wel een beetje als een grap aan. Als het Vooruit was had ik het nog gesnapt want zij zaten niet in de vorige regering maar Cd&V zat in de vorige regering. Het voelt in hun geval ook vooral aan als een maneuver voor macht te houden omdat zij nog veel lokale macht hebben.

De beslissingen zijn toch een gerommel in de marge. Een percentje hier minder en daar meer.
Grote beslissingen (afschaffen provincie) worden op lange baan geschoven.

Lafaards

Dat is ook wel gewoon het schizofrene aan de houding van veel mensen. Groot punt voor de oppositie hier lokaal is de verwevenheid tussen aannemers, immo, en gemeenteraad. Dat is zeker en vast een correct punt naar mijn mening. Maar hoe wordt dat dan ingekleed, en wat is de reden dat mensen daarin meegaan? "Ons karakter van landelijke gemeente wordt afgebroken door al die appartementsgebouwen in het centrum. We zijn een gemeente en geen stad!!" Vaak uitgesproken door oudere mensen die liefst terugwillen naar hun jeugd in de jaren 50-60. Dit in de Brusselse rand.

Terwijl, hmm, verdichting van een centrum, vaak door huizen van 100 jaar oud af te breken, is dat eigenlijk niet wat we willen?
Maar veel gemeenten slaan daar in door, nemen foute beslissingen of "zitten in de zak" van bouwpromotoren.

Leo Van Broeck, de zo vaak verguisde Vlaamse bouwmeester, pleitte voor een mix aan bouwvormen. (Rij)woningen, appartementen en meer gezinswoningen. Maar wat ik hier in de omgeving merk is dat alles volgebouwd wordt grote appartementsblokken. Blokken die inderdaad niet in het dorpszicht passen. Hier in de gemeente gaan ze nu ook tot 4 hoog, waar het vroeger 3 hoog was. En in de omliggende gemeenten is dat exact hetzelfde. Niks mix van woonvormen maar allemaal grote blokken.

Komt er nog eens bij dat het dikwijls om "luxe appartementen" gaat. Gevolg is dat ik woon in één van de meest grijze gemeenten van het land.
Jongeren kunnen (of willen) het hier gewoonweg niet betalen. Net even opgezocht naar de prijzen van de appartementen in de nieuwst aangekondigde blok: één slaapkamer appartement van 64m². Basisprijs: 262.900 euro. Elke aanpassing die je wil betaal je bij.
Je kan kiezen tussen een ondergrondse of bovengrondse parkeerplaat, afhankelijk van je keuze ben je 28.900 euro of 15.000 euro kwijt. Parkeerplaats is verplicht aan te kopen. Berging: nog eens 6.000 euro. Daar moet je dan nog eens registratiekosten, 21% BTW, notariskosten, aansluiting nutsvoorzieningen bij tellen. Da's echt absurd hoog.

En dat bedoel ik dus met "in de zak zitten" van bouwpromotoren. Er wordt totaal niet gezien naar het grotere plaatje. En da's wat ik enorm jammer vind. In plaats van te gaan voor een mix wordt er telkens gekozen voor dezelfde megalomane eenheidsworst.

En als klap op de vuurpijl hangt er altijd een zweem belangenvermenging rond.
Hier op de hoek van onze straat wordt ook zo'n blok gebouwd. 32 eenheden groot, 4 hoog (itt tot de "normale" 3). Wij hebben daar destijds protest tegen aangetekend. Volgens de eigen beleidsnota van de gemeente past die daar niet. Krijg je gewoon te horen dat bevoegde schepen een uitzondering heeft gemaakt. Wat later is er een dorpshappening, georganiseerd door leden van de partij van de schepen in kwestie, gesponsord door die (en andere) bouwpromoteren. Dat staat gewoon slecht hé.

En bijkomend: we wonen vlakbij twee scholen, de bewoners van die nieuwe blok zullen langs die twee scholen moeten om op de gewestweg te geraken. Allemaal geen probleem volgens de mobiliteitsstudie. Maar tegelijk is de ruime omgeving van de school van de kinderen van de bevoegde schepen wel autovrij. Ok het zijn "maar" 32 extra woningen maar het verschil tussen extra wagens aan de ene kant en het compleet weren aan de andere vind ik zo groot. Het zijn dat soort kleine zaken dat me een degout geven van de gemeentepolitiek. Het lijkt meer te draaien om zelfbediening dan om goed bestuur.

Maar veel gemeenten slaan daar in door, nemen foute beslissingen of "zitten in de zak" van bouwpromotoren.

Leo Van Broeck, de zo vaak verguisde Vlaamse bouwmeester, pleitte voor een mix aan bouwvormen. (Rij)woningen, appartementen en meer gezinswoningen. Maar wat ik hier in de omgeving merk is dat alles volgebouwd wordt grote appartementsblokken. Blokken die inderdaad niet in het dorpszicht passen. Hier in de gemeente gaan ze nu ook tot 4 hoog, waar het vroeger 3 hoog was. En in de omliggende gemeenten is dat exact hetzelfde. Niks mix van woonvormen maar allemaal grote blokken.

Komt er nog eens bij dat het dikwijls om "luxe appartementen" gaat. Gevolg is dat ik woon in één van de meest grijze gemeenten van het land.
Jongeren kunnen (of willen) het hier gewoonweg niet betalen. Net even opgezocht naar de prijzen van de appartementen in de nieuwst aangekondigde blok: één slaapkamer appartement van 64m². Basisprijs: 262.900 euro. Elke aanpassing die je wil betaal je bij.
Je kan kiezen tussen een ondergrondse of bovengrondse parkeerplaat, afhankelijk van je keuze ben je 28.900 euro of 15.000 euro kwijt. Parkeerplaats is verplicht aan te kopen. Berging: nog eens 6.000 euro. Daar moet je dan nog eens registratiekosten, 21% BTW, notariskosten, aansluiting nutsvoorzieningen bij tellen. Da's echt absurd hoog.

En dat bedoel ik dus met "in de zak zitten" van bouwpromotoren. Er wordt totaal niet gezien naar het grotere plaatje. En da's wat ik enorm jammer vind. In plaats van te gaan voor een mix wordt er telkens gekozen voor dezelfde megalomane eenheidsworst.

En als klap op de vuurpijl hangt er altijd een zweem belangenvermenging rond.
Hier op de hoek van onze straat wordt ook zo'n blok gebouwd. 32 eenheden groot, 4 hoog (itt tot de "normale" 3). Wij hebben daar destijds protest tegen aangetekend. Volgens de eigen beleidsnota van de gemeente past die daar niet. Krijg je gewoon te horen dat bevoegde schepen een uitzondering heeft gemaakt. Wat later is er een dorpshappening, georganiseerd door leden van de partij van de schepen in kwestie, gesponsord door die (en andere) bouwpromoteren. Dat staat gewoon slecht hé.

En bijkomend: we wonen vlakbij twee scholen, de bewoners van die nieuwe blok zullen langs die twee scholen moeten om op de gewestweg te geraken. Allemaal geen probleem volgens de mobiliteitsstudie. Maar tegelijk is de ruime omgeving van de school van de kinderen van de bevoegde schepen wel autovrij. Ok het zijn "maar" 32 extra woningen maar het verschil tussen extra wagens aan de ene kant en het compleet weren aan de andere vind ik zo groot. Het zijn dat soort kleine zaken dat me een degout geven van de gemeentepolitiek. Het lijkt meer te draaien om zelfbediening dan om goed bestuur.
Oh maar ik ga daarmee akkoord hoor, dat bedoel ik ook met "correct punt". Hier is dat hetzelfde: appartementen worden gezet door een aannemersfamilie waarvan een lid schepene van openbare werken en waterbeheersing is, die zelf projectonwikkelaar is, en daarna worden ze eventueel verkocht via een immokantoor waar een andere schepene werkt die toch toevallig ook projectonwikkelaar is. Dat stinkt gewoon, net als het gebrek aan aandacht voor allerlei randzaken zoals onderwijs en kinderopvang.

Maar wat ik bedoel is dat dit dan verkocht wordt aan de bevolking en/of enkel scoort als "we gaan dat allemaal tegengaan want het mag hier geen stad worden".

Dat heeft men tijdens de vorige Vlaamse regering al geprobeerd en dat is toen dramatisch afgelopen met besparingen die meer geld kostten dan ze opbrachten en meer mentale gezondheidsproblemen.

Afslanking van de overheid is vaak PR-speak voor het externaliseren van kennis en inhuren van dure consultants.
Dat is eigen aan elke budgetoefening. Dat is alom aanwezig binnen de privé. Ze moeten budget maken voor volgend jaar, zwaarste brok is personeelskost, hup met de losse hand 20% minder FTE’s -> management en vooral de moedervennootschap/groep is tevreden, ze zien een mooi budget dat in evenwicht is, de doelen zijn behaald. En dan begint het jaar, commerciële targets worden niet gehaald want te weinig volk, overhead draait niet want er zijn handen te kort -> consultants inschakelen om de interne crisis recht te trekken. Die worden niet binnen de FTE’s gerapporteerd, die zitten onder de post 61 ipv 62 en als we echt creatief zijn droppen we ze op een postje 66 ‘uitzonderlijke kosten’ of activeren we ze in het vast actief onder het mom van 1 of ander capexproject en niemand rekent ons af op de actuals versus budget. De cash vliegt wel naar buiten maar daar liggen ze met de rapportering niet van wakker. Alles is 1 groot korte termijn-spel geworden waarbij de top maar streepjes op hun cv verzamelt en doorschuift naar de volgende grotere uitdaging bij de volgende speler. Die zijn louter met hun direct imago bezig en niet met het welzijn van de onderneming op de lange termijn…

Als die beleidsmannen later op een stoel bij de overheid terechtkomen worden die trukken gewoon verdergezet :).

Eens nieuwsgierig hoe onderstaande concreet zal ingevuld worden.

2. Aan de megabudgetten voor Welzijn zijn enkele structuurhervormingen gekoppeld die de sector op orde moeten zetten. Het gaat dan over snoeien in het lappendeken aan organisaties, maar CD&V probeert dat af te schermen.
3. De provinciebesturen afschaffen tegen 2031 – iets waartegen CD&V protesteert. Wordt mogelijk gekoppeld aan een ander aandachtspunt, namelijk het herinvoeren van de opkomstplicht voor de lokale verkiezingen. Dat laatste zou CD&V namelijk graag binnenhalen.

Ik zou eens willen weten hoe duur (of goedkoop, het is maar hoe je het beziet) die cheques gingen geweest zijn moest de regering verhofstadt bij de invoering een automatische indexatie voorzien hebben.
in 2004, bij de start, was de kostprijs 6,2 euro , met 30% belastingsvoordeel. Dus 4,34 euro. Het was toen een systeem énkel voor laaggeschoolden aan te werven. Puur indexgewijs mag de kostprijs dus maar stijgen naar 7,16 euro.

Het systeem is echter geëxplodeerd en de staatsteun hiervoor ook. Die is van enkele tientallen tot honderd miljoenen gestegen naar enkele miljarden (over alle gewesten heen).

in 2004, bij de start, was de kostprijs 6,2 euro , met 30% belastingsvoordeel. Dus 4,34 euro. Het was toen een systeem énkel voor laaggeschoolden aan te werven. Puur indexgewijs mag de kostprijs dus maar stijgen naar 7,16 euro.

Het systeem is echter geëxplodeerd en de staatsteun hiervoor ook. Die is van enkele tientallen tot honderd miljoenen gestegen naar enkele miljarden (over alle gewesten heen).

Procentueel, hoeveel van die dienstencheques jobs worden uitgevoerd door gedetacheerden en dergelijke? Ik heb ooit een artikel gelezen van Stijn Baert waarin stond dat die dienstencheques jobs massaal werden uitgevoerd door Oost-Europeanen die tijdelijk naar Belgie komen om deze vacatures in te vullen terwijl het eigenlijk de bedoeling was om laaggeschoolde werklozen te activeren.

Terug
Bovenaan