Video opnemen/streamen/... 1080p 120fps

Senn0

Member
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het opnemen van 1080p 120fps materiaal, en dit tegelijk lokaal opslaan, streamen en opnieuw uitzenden?

We willen ons evenement in beeld brengen met een 1080p 120fps camera (sony pxw-z200).
Deze heeft een SDI output, waar we een 12G SDI kabel voor gaan gebruiken. Het originele plan was om een Blackmagic ATEM SDI Pro ISO te gebruiken, maar deze heeft een beperking van 3G input (te weinig voor 1080p120).

We zoeken dus naar een alternatief. Een voorstel is om een capture card te gebruiken zoals Magewell USB Capture SDI 4K Pro (deze zou 1080p120 ondersteunen).
Een andere optie is om een DeckLink 8K Pro G2 te gebruiken (PCIe kaart).

Wij kennen zelf zeer weinig van alle nodige bandbreedte, limitaties, ... . Als hier iemand zou zijn, die ervaring heeft met bovenstaande hardware, of gelijkaardig, dan is enige feedback zeker welkom.

Het uiteindelijke plan is om 1080p120 lokaal op te nemen (naar een externe SSD), opnieuw uit te zenden om op een tv te tonen (1080p60) en live te streamen naar youtube (1080p60).

Met het USB capture device, kunnen we in principe een laptop gebruiken (macbook), in het geval van PCIe kaart, is een desktop nodig. Zelf weten we niet of er verschil is in betrouwbaarheid van bovenstaande hardware en wat de beste keuze zou zijn.

Dit allemaal voor een sport event van een VZW, dus we proberen alles beperkt te houden qua budget.

Alle advies is zeker welkom!

Waarom wil je 120 fps filmen en opnemen om 'maar' 60 fp te streamen? Dat lijkt me veel complexiteit toe te voegen die je gewoon niet nodig hebt.

De standaard werkwijze met een Atem mini Pro ISO is om de atem de opslag te laten doen in 60p en te streamen naar 60p.

HDMI out => Atem => SSD voor recording in 60p + streaming naar YT of welk kanaal je ook wil.
Met mijn Atem heb ik soms 4K input, die wordt door de Atem zelf gedownsampled naar 1080/60. Als je die 120fps voedt, downsampled die die ook naar 60fps zowel naar de streaming output als op de ISO recording. Er zijn voor zover ik weet geen streaming platformen die 120Hz supporteren? Ga je die recording effectief willen gebruiken in 120fps? Misschien om te vertragen later?

Ik zou in principe een HDMI 1080/120 output naar mijn Ninja V kunnen sturen en die op de SSD van de Ninja opnemen in 1080/120 en via de HDMI-out terug outputten naar mijn Atem mini pro ISO en die van daaruit broadcasten als 1080/60 stream.

Ik gebruik geen SDI, maar er is een SDI module voor de Ninja reeks die dat kan. Enkel de Ninja TX heeft native 12G-SDI aan boord denk ik.

Wat je ook kan doen in 120Hz in de camera opnemen (lokale media) en dan enke de output streamen via een Atem? 't Hoeft dat zelfs geen ISO versie te zijn.

Even een update: 120 fps zou vooral nodig zijn om bepaalde highlights te maken met slow-mo. Achteraf gezien, gaan we hier momenteel toch geen tijd voor hebben, dus 60 fps is voldoende.

Onze eerste evenementen zijn voorbij. Hier hebben we gebruik gemaakt van een Sony PXW-Z200. De SDI output werd gebruikt om te livestreamen (dus ook gewoon via 60 fps), via een SDI -> HDMI converter en een elgato capture card (4K S). De camera record zelf naar een sd-kaart, in 120fps. Bij ons volgend evenement, gaan we laten opnemen in 60 fps.

Bovenstaande uitleg van @zephir is dus hetgeen waar we op uit gekomen zijn. Ondertussen ook al eens een aantal tests gedaan met een GoPro (hero 13), maar de beeldkwaliteit valt daar toch wat tegen. Zo een Sony camera is geen klein ding natuurlijk :).

Indien iemand interesse heeft om wat beeldmateriaal te bekijken, stuur gerust een PM en ik bezorg het YT kanaal waar de uiteindelijk video's op terecht zijn gekomen.

We staan altijd open voor verdere ideeën of maniere om te verbeteren.

Terug
Bovenaan