Verslaafd aan smartwatch: prestatiedrang

Ik kijk gewoon dagelijks naar mijn stappen op mijn gsm. Let er wel op dat ik dagelijk aan 10.000 kom. Geen idee waarom, want daaronder staat dan het equivalent verbrande kcal aan die stappen ~het eten van een kippenboutje.

Kan dus eigenlijk zeggen dat ik sinds mijn stappenteller meer kip eet.
 
Ik kijk gewoon dagelijks naar mijn stappen op mijn gsm. Let er wel op dat ik dagelijk aan 10.000 kom. Geen idee waarom, want daaronder staat dan het equivalent verbrande kcal aan die stappen ~het eten van een kippenboutje.

Kan dus eigenlijk zeggen dat ik sinds mijn stappenteller meer kip eet.
Die 10000 stappen is gezond niet omwille van het kcal verbruik maar omdat bewegen beter is voor vanalles in het lichaam.
 
Die 10.000 stappen is een mythe. Die is afkomstig uit een reclamecampagne uit Japan uit de jaren 60.

Lieberman wrote in his recent book, "Exercised," that the Manpo-kei (translated as 10,000-step meter) was invented in the 1960s by the Japanese company Yamasa Tokei — the producer of the first commercial pedometer — which chose the name because it sounded good.
 
Specifiek over sporttrackers: Ik doe daar bewust niet aan mee. Van nature heb ik maar 2 modussen: 100% of 0%. En dat is geen slechte eigenschap op zich... maar steek daar wat gamification en competitie bij, en ik zit non stop in 100% modus. En van die situatie word ik alles behalve gelukkig (efficient is het wel) :laugh:.


Ik heb een absolute afkeer tegen het soort van "always on" en "alles is een prestatie en moet gedeeld worden" leven van tegenwoordig. Ik word daar absoluut niet gelukkig van. Ik doe het niet perfect, maar probeer te leven als volgt:
  1. Zo weinig mogelijk meldingen, of any kind, niet op gsm, niet op pc. Ik beslis wel wanneer ik kijk en reageer (uitzondering mijn partner, want dan is er meestal iets met de kleine).

  2. Zo weinig mogelijk social media, ik zou niet weten waarom ik het nodig heb. Uitzonderingen zijn LinkedIn (want werk) en dit forum (want... eigenlijk geen idee).

  3. Geen tracking van prestaties, geen enkele apps draaien die iets meten, en al helemaal niet raten/gamifyen. Uitzondering = mijn muziek staat (stond?) aan om te scrobblen, maar zelfs geen idee of dat nog werkt... zo weinig kijk ik ernaar. Ik zou dat beter eens afzetten.

  4. Geen sharing van prestaties, noch sportief, noch anders... e.g. geen bijhouden en raten van films, op Steam en PlayStation staat mijn account altijd op offline en geen sharing van prestaties

Er is 1 grote uitzondering: Snowboard tracker... dit is het enige waar ik oprecht genot uit haal, puur voor mezelf. Voornamelijk omdat ik kan ingeven hoe leuk de dag was. Regelmatig scrol ik daar mijn oudere trips, en kan ik effectief de dag terughalen en erbij wegdromen.
 
Laatst bewerkt:
10000 stappen dat neemt mij 2u in beslag. Met een zittend beroep haal ik dat enkel als ik eens 4km ga wandelen. Gemiddeld 2000 lijkt me ok?
De wetenschap legt een gezond gemiddelde ergens rond de 6000-7000 stappen. Daarmee dat er bij mensen met een zitten beroep extra wordt benadrukt om enkele keren per week te gaan sporten.
 
10000 stappen dat neemt mij 2u in beslag. Met een zittend beroep haal ik dat enkel als ik eens 4km ga wandelen. Gemiddeld 2000 lijkt me ok?
2000 is wel heel erg weinig. Ik zou zoals Carrion zegt toch proberen 6000 stappen te halen.
 
2000 is wel heel erg weinig. Ik zou zoals Carrion zegt toch proberen 6000 stappen te halen.
akkoord hoor, ik wil maar zeggen dat het moeilijk is om met een zittend beroep aan 10000 stappen te geraken.
6000 lijkt me wel haalbaar (gemiddeld) als je wat moeite doet. Dat is toch ook niet super evident om op een werkdag 6000 stappen te halen.
Met thuiswerken is het nog erger geworden. Voorheen was het rond de 4000 gemiddeld.
Fitbit laat toe uw data te downloaden, daar heb ik een scriptje voor geschreven om te vergelijken pre- en post- thuiswerken. Groot verschil.

Uiteindelijk had ik beter een wandeling gedaan ipv dat scriptje te schrijven. En wil maar duiden dat zelfs met al die metrics, de motivatie nog onvoldoende is om genoeg stappen te halen.
 
akkoord hoor, ik wil maar zeggen dat het moeilijk is om met een zittend beroep aan 10000 stappen te geraken.
6000 lijkt me wel haalbaar (gemiddeld) als je wat moeite doet. Dat is toch ook niet super evident om op een werkdag 6000 stappen te halen.
Met thuiswerken is het nog erger geworden. Voorheen was het rond de 4000 gemiddeld.
Fitbit laat toe uw data te downloaden, daar heb ik een scriptje voor geschreven om te vergelijken pre- en post- thuiswerken. Groot verschil.

Uiteindelijk had ik beter een wandeling gedaan ipv dat scriptje te schrijven. En wil maar duiden dat zelfs met al die metrics, de motivatie nog onvoldoende is om genoeg stappen te halen.
Ik heb een zittend beroep, en doe de laatste 6 maand zowat iedere dag meer dan 10 000 stappen. Tijdens het thuiswerk door 's morgens een half uurtje te gaan wandelen en 's middags een halfuurtje te wandelen. Op kantoordagen door 's avonds laat nog een uurtje flink door te stappen.
 
Je kan ook na een dag op bureau s’avonds sporten. Dan kom je ook aan die 10k stappen. Iedereen die 2-3 keer sport per week is imho ‘goed bezig’ 👍
 
Zijn die stappen niet vooral een richtlijn voor mensen die niet sporten? Als het een drukke dag is op het werk kom ik zelfs noet aan 2000 stappen maar loop wel soms 50km in een week dus ja...

Nu iets meer on-topic, ik kreeg zonet een mailtje van Strava om te zeggen dat ik mijn twee "Local Legend" titels kwijt ben, die vallen te verdienen als je frequent dezelfde route doet. Meteen de notificaties daarvan uitgeschakeld want dat heeft voor mij echt 0,0 sportieve meerwaarde, ik wist zelfs niet dat ik ze überhaupt had :laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Verslaafd? Absoluut. Love sport, Strava is de max. Delen wat je gedaan hebt, ritjes van anderen "stelen" en uitvoeren. Op Trainingpeaks je CTL proberen zo hoog mogelijk te krijgen voor een wedstrijd. FTP tests uitvoeren om te kijken hoe sterk je bent ivm andere jaren...

Ow, ik was al verslaafd aan sport toen ik enkel een kilometertellertje had op mijn fiets en het met niemand kon delen ook :)

Verslaafd aan een stappenteller lijkt me nu wel saai, die mensen zouden eens echt sporten moeten ontdekken :coolbrows:
 
Allez, gelukkig ben ik lui genoeg om nooit dat soort problemen te hebben, denk ik dan :rofl:Ik heb eens de smartwatch van de stiefdochter gebruikt en ik denk dat ik effectief drie dagen gekeken heb naar die stappen en "oeh ik heb meer dan gisteren" en de derde dag was het minder en was de fun er al af, haha.
 
Op mij iwatch had ik net 380 dagen achter elkaar mijn bewegingsdoel gehaald.
Zaterdag onverwacht ergens blijven slapen en daar de hele zondag gebleven dus horloge was uitgevallen en byebye streak.
Ik heb nu toch lichtjes het gevoel dat het mij plots minder boeit om dat absoluut weer elke dag vol te krijgen, misschien kan ik eindelijk weer eens genieten van soms weer mijn ’normale’ horloge terug aan te doen want die ligt dus al meer dan een jaar stof te vangen en wel zonde als je er zoveel geld aan geeft 😟
 
Ik denk als je al 2x per week sport, goed bezig bent. Ok 3x is beter en 4x nog beter maar 2x is al goed vind ik. Niet iedereen moet 40km per week doen om ‘gezond’ te zijn
 
Terug
Bovenaan