Verhuis naar buitenland - Verhuur woning in België (fiscaliteit)

Straddle

Well-known member
Stel dat iemand beschikt over een woning in België en beslist om voor een periode van 4-5 jaar te verhuizen naar het buitenland (en zich daar ook domiciliëren), hoe zit het dan met de fiscaliteit als de woning in België verhuurd wordt?

Ik snap het principe van de (on)roerende voorheffing die wordt toegepast op het kadastraal inkomen, maar blijven deze regels hetzelfde voor iemand die niet in België woont en toch hier verhuurd?
 
Stel dat iemand beschikt over een woning in België en beslist om voor een periode van 4-5 jaar te verhuizen naar het buitenland (en zich daar ook domiciliëren), hoe zit het dan met de fiscaliteit als de woning in België verhuurd wordt?

Ik snap het principe van de (on)roerende voorheffing die wordt toegepast op het kadastraal inkomen, maar blijven deze regels hetzelfde voor iemand die niet in België woont en toch hier verhuurd?

qua personenbelasting: verhuren van een woning blijft belastbaar in België. Je wordt belastbaar in de niet-inwonersbelasting behalve als het onroerend inkomen te laag is en je geen andere inkomsten meer hebt die belastbaar blijven in België.
Staat vrij goed uitgelegd hier.

Que onroerende voorheffing: Moet je blijven betalen. Daar verandert er niets aan.
 
Het omslagpunt of je wel of niet nog een niet-inwonersbelasting dient in te dienen ligt om en bij de KI 1000. Indien voldaan aan verhuring aan particulier en er geen andere belastbare BE inkomsten zijn. Je kan ook altijd de belastingsdienst zelf raadplegen, zo heb ik het gedaan om zeker te zijn. :)

Misschien staat dat in het artikel hierboven maar is betalend.
 
Terug
Bovenaan