Ik snap de post niet, moet ik bekennen. Genoeg wat? Veel wat?Voorstel van decreet 1213 (2016-2017) nr.1 | Vlaams Parlement
www.vlaamsparlement.be
Ik tel er 3 op 88. Met Marokkaanse/Algerijnse achtergrond. Zijn dat veel of "genoeg"?![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik snap de post niet, moet ik bekennen. Genoeg wat? Veel wat?Voorstel van decreet 1213 (2016-2017) nr.1 | Vlaams Parlement
www.vlaamsparlement.be
Ik tel er 3 op 88. Met Marokkaanse/Algerijnse achtergrond. Zijn dat veel of "genoeg"?![]()
Shit seg, onlangs ontdekt dat ik Nederlands Protestantse roots heb. Ik voel de tegenstand tov Abortus al groeien sinds ik dat weet!!!Dit vind ik echter wel een heel problematische post. Een beetje verdoken, maar verdikke...
Wat betekent dat, 'van Marokkaanse afkomst'? Betekent dat plots dat ze niet meer mogen beslissen over zaken? Van de hoeveelste generatie moeten ze zijn voor je niet meer kijkt naar wat hun afkomst is en ze mogen meespreken als democratisch verkozenen?
Dit vind ik echter wel een heel problematische post. Een beetje verdoken, maar verdikke...
Wat betekent dat, 'van Marokkaanse afkomst'? Betekent dat plots dat ze niet meer mogen beslissen over zaken? Van de hoeveelste generatie moeten ze zijn voor je niet meer kijkt naar wat hun afkomst is en ze mogen meespreken als democratisch verkozenen?
Daarnaast is het ook gewoon nog eens faliekant fout, waardoor het er een beetje uitziet alsof je elke vreemde naam gelijkstelt met 'Marokkaans of Turks' (en dit is alleen Ville de Bruxelles) :
Faouzia Hariche: Algerije
Lydia Mutyebele Ngoi: Lubumbashi
Mamadou Cellou Diallo: Guinee
Sonia Lhoest
Hendrik Van Hellem
Michel Barnstijn
Qendresa Gerlica
Anastasia Papadopoulos
Serge Longin
En dan nog een paar die geboren zijn in Brussel, maar waarvan je dan maar moet gokken dat het waarschijnlijk Marokkaanse ouders zullen zijn. Wat natuurlijk niks zegt over hun standpunten, hun ideeën of hun leven. Het zegt alleen iets over hun afkomst. En mensen gaan opzoeken om te zien waar ze geboren zijn, om daaruit te concluderen wat ze al dan niet te zeggen mogen hebben hier, vind ik maar iets vies.
Mja... vind ik toch wel veel te kort door de bocht. Hij zegt eigenlijk dat het verbod op onverdoofd slachten sowieso een religieus ding is. Dat is niet zo en dat bewijzen heel veel andere landen. Laïciteit, islamofobie... da's vooral waar hij over wil praten, meer dan dat het écht tot de essentie van het debat gaat. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dat een beetje mee het debat op de spits drijft, hè.Onbegrijpelijk en hypocriet.
![]()
Lessen in Brusselse logica door Fouad Ahidar
Het Brussels Parlement beslist volgende week of het een verbod op onverdoofd slachten invoert. Intussen worden hallucinante dingen verteld.m.doorbraak.be
Hoewel de strekking van Doorbraak zelden strookt met de mijne, kan ik het alleen maar roerend eens zijn met dit opiniestuk.
Je kunt rond de pot draaien wat je wilt, je post over "2 politici en letterlijk de rest zijn politici met Marokkaanse of Turkse achtergrond" was gewoon fout. Punt. En daarmee valt je hele ding in duigen over de achtergrond. Natuurlijk zeg je niet rechtstreeks dat alleen politici met de juiste achtergrond meetellen, maar je gaat meteen opzoeken wie welke achtergrond heeft om daaruit een lijn te kunnen trekken naar hun beslissing. Je doet hun beslissing teniet, niet door hun uitspraken of hun politiek, maar door hun afkomst.Wie zegt dat? De enige die dat denkt ben jij toch, hoor. Net zoals ik een Belg van Colombiaanse afkomst ben, zijn er ook Belgen (in dit geval Brusselaars) van Marokkaanse of Turkse afkomst. Ik zie daar eerlijk gezegd het probleem niet in. Moeten we allemaal geur- en kleurloos zijn zoals jij wil? België is zo al saai genoeg, dus liever niet.
Dat er in sommige partijen (zoals de PS) bovengemiddeld meer mensen zitten met een migratieachtergrond en ze daarnaast ook nog eens 'afwijkend' stemgedrag hebben met hoe diezelfde partij stemt in een andere regio op krak dezelfde materie, dat is toch wel heel merkwaardig. De enige logische conclusie die je daar uit kunt trekken is dat die partij z'n kiezers (die in dit geval grotendeels van islamitische afkomst zijn en niet staan te springen om zaken die indruisen tegen hun religieuze en/of culturele gebruiken zonder slag of stoot te laten passeren) niet wil schofferen, ook al druist het in tegen hun zelfverklaarde progressiviteit. Voor mij allemaal niet gelaten, maar kom er dan ook voor uit dat je in Brussel eigenlijk niet progressief bent.
In Vlaanderen zijn er zeker ook moslimstemmen te rapen, maar procentueel toch véél minder dan is Brussel. 1 extra stem in Brussel levert je meer op dan 1 extra stem in Vlaanderen. Het echte grote probleem is niet de moslimgemeenschap an sich (iedereen mag en moet stemmen op wie/wat hij het beste vindt en denkt), wel dat door het communautair gedrocht dat België is, je je in elk gewest of weet ik wat zo verschillend kan positioneren. In Wallonië hangt de PS (en de PTB) de grote dierenliefhebber uit, in Brussel is dierenleed plots ondergeschikt "omdat je rekening moet houden met de gevoeligheden?". Un grand écart belge comme d'habitude?
Ik heb niets opgezocht, maar ik ken de situatie in Brussel heel goed. Ben er geboren en kom er nog bijna wekelijks. Wat je ziet in de straatbeelden (en zeker op markten en rond verkiezingstijd) is dat de 'rode' partijen, en dan vooral de PS, 'doorspekt' zijn met sympathisanten, vrijwilligers, etc. die uit de moslimgemeenschap komen. De grote namen zijn weliswaar nog altijd witte mensen, maar frankly, die zijn er gewoon voor de schone schijn. Moest de Brusselse gewestregering een spiegel zijn van de Brusselse demografische samenstelling, dan zat daar nog hoogstens één witte Nederlandstalige, en de rest quasi allemaal Franstalige Brusselaars met buitenlandse roots met misschien nog hier en daar één witte elitaire MR'er in kostuum.
Opnieuw, zegt dat iets over wat mensen met al dan geen buitenlandse roots al dan niet mogen zeggen? Nee, dat is alleen iets wat jij wil denken dat wij zeggen. Wel is het een feit dat de islamitische monocultuur die in veel Brusselse wijken heerst nu niet echt de plaatsen zijn waar de progressiviteit qua holebi-rechten, respect naar (ongesluierde) vrouwen, dierenrechten, etc. er vanaf spat. Dat is gewoon een feit, net zoals ik ook erken dat de kleine Colombiaanse gemeenschap hier ook niet even progressief is op alle vlakken.
Stop toch eens met alles wat je niet kan contextualiseren zo direct te demoniseren, man. Dat is een slechte eigenschap.
Ze hebben een burgermeester en gemeenteraad... Meer nog, Brussel heeft 19 burgemeesters en gemeenteraden. En ook nog een gewestregering met een parlement en de hele sante boetiek.
Ik snap de post niet, moet ik bekennen. Genoeg wat? Veel wat?
bam, ik ben het volledig met je eens... Waar gaan we dat schrijvenUiteraard, ik bedoelde dan ook: geef die stad énkel en alleen één grote gemeenteraad, schepencollege en burgemeester, aangevuld met districten zoals in Antwerpen, maar schaf al de rest maar af: van de 19 afzonderlijke baronieën tot een apart stadsgewest met eigen ministers en minister-president. De boel draait daar vierkant op zoveel vlakken, dat een ingreep in de staatsstructuur daar van bovenaf, me zeker niet ongepast zou lijken.
Amsterdam of Parijs beslissen ook niet zelfstandig over hun wetten op dierenwelzijn denk ik dan. Alleen in België moeten daar 3 parlementen afzonderlijk over heen gaan. Dat zaken als onderwijs geregionaliseerd zijn tot daar toe... maar dierenwelzijn beslissen op het niveau van een stad, waar zijn we mee bezig...

Hier snap ik niet goed wat je bedoelt. Bedoel je dat er mensen om andere dan religieuze redenen tegen onverdoofd slachten zijn? Welke dan?Mja... vind ik toch wel veel te kort door de bocht. Hij zegt eigenlijk dat het verbod op onverdoofd slachten sowieso een religieus ding is. Dat is niet zo en dat bewijzen heel veel andere landen. Laïciteit, islamofobie... da's vooral waar hij over wil praten, meer dan dat het écht tot de essentie van het debat gaat. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dat een beetje mee het debat op de spits drijft, hè.
euh?Hier snap ik niet goed wat je bedoelt. Bedoel je dat er mensen om andere dan religieuze redenen tegen onverdoofd slachten zijn? Welke dan?
"Zolang mensen vlees eten en er dus dieren worden geslacht – ritueel of niet – is GAIA van oordeel dat die slachtingen altijd en overal onder verdoving moeten gebeuren. Michel Vandenbosch: “Onze doelstelling is er minstens voor te zorgen dat vermijdbaar dierenleed voorkomen wordt."Lijkt me duidelijk dat Conradus bedoelde tegen een verbod op onverdoofd slachten ben je doorgaans om religieuze redenen.
Ik vermoed dat je bedoelt 'voor' onverdoofd slachten?Hier snap ik niet goed wat je bedoelt. Bedoel je dat er mensen om andere dan religieuze redenen tegen onverdoofd slachten zijn? Welke dan?
Tegen een verbod op onverdoofd slachten natuurlijk.euh?
Verbied onverdoofd slachten in Brussel | GAIA
www.gaia.be
Maar waarom blijf je dat aanhalen als reden als alle Franse kranten zeggen dat het een politiek spel is?Lijkt me duidelijk dat Conradus bedoelde tegen een verbod op onverdoofd slachten ben je doorgaans om religieuze redenen.
Rechtstreeks zoals delen van de moslimgemeenschap en de joodse gemeenschap, onrechtstreeks zoals politici van PS en Ecolo, uit schrik voor hun conservatief religieus kiesvee.
@Général Zantas : Oké, ik ben mee. Ik zou niet weten hoeveel van hen er welke achtergrond hebben en hoe je dat zou hebben opgezocht. Gewoon gekeken naar de naam? Maar je kijkt ook maar naar de helft van mijn zin, hè. De posts waarop ik reageerden maakten ervan dat het 'Brusselse kiesvee' (bah) moest gepaaid worden. En het 'Antwerpse kiesvee'?