Verbod (deel)steps in steden

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE

Hier ben ik niet rouwig om eigenlijk. Buiten dat het gewoon gevaarlijke dingen zijn van nature, die het verkeer nog hectischer maken, zie je die ook overal neergegooid liggen de stoep te vervuilen.

Hier ben ik niet rouwig om eigenlijk. Buiten dat het gewoon gevaarlijke dingen zijn van nature, die het verkeer nog hectischer maken, zie je die ook overal neergegooid liggen de stoep te vervuilen.

Ik vind nu wel dat de meeste overlast door die dingen veroorzaakt wordt door de private steps. Ik begrijp uberhaupt niet waarom iemand zo iets verkiest boven een fiets (al dan niet elektrisch).

Wat zouden ze met die steps dan doen? Als ze die voor prikje weg doen zou ik dat overwegen om uit mekaar te gooien om de electro op een kleine go kart te monteren ofzo. Of gaan ze die doneren aan vakbonden om te gebruiken als pallet?
Als ik dat google zegt AI me: in Nederland worden gebruikte deelsteps niet verkocht aan particuleren en zijn ze ook niet gekeurd voor de openbare weg. Is AI me hier zware blazen aan het wijsmaken ofzo, want waar reden die dan als die verhuurd werden vraag ik me af?

Wat zouden ze met die steps dan doen? Als ze die voor prikje weg doen zou ik dat overwegen om uit mekaar te gooien om de electro op een kleine go kart te monteren ofzo. Of gaan ze die doneren aan vakbonden om te gebruiken als pallet?
Als ik dat google zegt AI me: in Nederland worden gebruikte deelsteps niet verkocht aan particuleren en zijn ze ook niet gekeurd voor de openbare weg. Is AI me hier zware blazen aan het wijsmaken ofzo, want waar reden die dan als die verhuurd werden vraag ik me af?
krijgt ge geen bronvermelding?

Ik begrijp uberhaupt niet waarom iemand zo iets verkiest boven een fiets (al dan niet elektrisch).
Compacter dan gelijk welke fiets dus makkelijker op te bergen voor mensen op een appartement zonder optie voor een fiets deftig te stallen. En je kan het op OV/in de auto makkelijker meenemen voor dan de laatste korte verplaatsing te doen.
En het is veel goedkoper dan een elektrische fiets.

Ik zou het nooit kopen, maar ik snap het nog ergens voor mensen die in een stad op een appartement wonen om zich binnen hun eigen stad te verplaatsen.

krijgt ge geen bronvermelding?
Dit is het antwoord:
In tegenstelling tot de rest van Europa, worden gebruikte deelsteps in Nederland niet verkocht aan particulieren en zijn veruit de meeste elektrische steps niet goedgekeurd voor de openbare weg. Omdat deze voertuigen wettelijk gezien worden gezien als 'bijzondere bromfietsen', gelden er in Nederland zeer strenge toelatingseisen.
Met dan deze bron waar niet over deelsteps gesproken wordt...

Als je dan doorvraagt of bedrijven types door de keuring kreeg dat een particulier niet zou kunnen, zoals zonder pinkers ofzo omdat dat direct stuk zou zijn, is het antwoord: neen, die moeten ook voldoen aan alle eisen.
AI antwoorden zijn mooi verwoord, maar inhoudelijk toch verwarrend soms. Dat de meeste e-steps in het algemeen niet voldoen is wel waar, maar zorgt voor verwarring vind ik, dat was overbodige info. Ex-deelsteps lijken mij dan eerder net wel te voldoen aan de eisen. Voor de rest klopt de stelling wel, en verkopen ze die niet echt aan particulieren, wel eerder in een veiling ofzo.

Laatst bewerkt:
Dit is het antwoord:
In tegenstelling tot de rest van Europa, worden gebruikte deelsteps in Nederland niet verkocht aan particulieren en zijn veruit de meeste elektrische steps niet goedgekeurd voor de openbare weg. Omdat deze voertuigen wettelijk gezien worden gezien als 'bijzondere bromfietsen', gelden er in Nederland zeer strenge toelatingseisen.
Met dan deze bron waar niet over deelsteps gesproken wordt...
AI antwoorden zijn vaak zo waardeloos...
ja, die verzamelt ook maar gewoon tekst he.

Als ik zelf zo eens vijf minuten kijk, kom ik op het feit uit dat er in NL maar 5 merken/types gekeurd zijn om op de baan te rijden. Maar als ge bijv. naar Lime kijkt, dan hebben die eigenlijk hun eigen toestellen ontwikkeld: https://www.li.me/blog/the-lime-difference-hardware
Als bedrijf hebben die dus waarschijnlijk een licentie om te mogen rondrijden in NL, maar die kunnen niet verkocht worden omdat ze niet onder die 5 erkende types vallen.

verplaatst vanuit Ergernissen, politiek hoort in P&A
Omdat ik geen toegang heb in pol & actua zal ik hier wel even op antwoorden op de vraag die daar gesteld werd over waarom mensen met stepjes rijden. Lijkt me dat dat niet echt politiek is dus dat ik dat hier mag melden.

Ik rijd zelf al jaren met mijn step in stad dus goed

- meestal erg korte verplaatsingen. Dus als je makkelijk je step kan uithalen vanuit je appartement of naar de ondergrondse parking moet om een fiets uit te halen... Dan ben je daar langer mee bezig dan dat je onderweg bent.
Idem voor ons huis, die dingen staan in het huis en de fiets staat helemaal achteraan de tuin.

- gemak. Die dingen zwier je in de auto en kan je mee nemen op citytrip. Dat dichtvouwen is enorm snel ook.
Superhandig, hebben daar in Zwitserland prachtige toertjes mee gedaan.

- de vrouw kan met een rok op de step staan

- goedkoper dan een elektrische fiets

Onze stepjes beperken we tot 20 km/u, rijden niet op het fietspad en rijden ook met een helm.
In stad stappen we af als het druk is,...

Zoals met alles zijn het vooral de gebruikers die het probleem zijn.
Verbied vandaag de steps en binnenkort zijn het de fatbikes die een groter probleem zijn en waar mensen zich aan ergeren.

Ik wil gerust meegaan in minder de wagen te gebruiken maar dan moet er ook wel ingezet worden op infrastructuur die de gewijzigde vervoersmanier mee volgt. Want ja de kleine bandjes zijn wel gevaarlijker, maar als oa de fietspaden wat minder putten hadden was dat ook niet zo een issue.

Veel zou je kunnen oplossen door de helmplicht in te voeren en binnen stedelijke gebieden de snelheid te beperken tot 20 km/u voor alle tweewielers. (zoals men in Amsterdam terecht wil testen).

Omdat ik geen toegang heb in pol & actua zal ik hier wel even op antwoorden op de vraag die daar gesteld werd over waarom mensen met stepjes rijden. Lijkt me dat dat niet echt politiek is dus dat ik dat hier mag melden.

- meestal erg korte verplaatsingen. Dus als je makkelijk je step kan uithalen vanuit je appartement of naar de ondergrondse parking moet om een fiets uit te halen... Dan ben je daar langer mee bezig dan dat je onderweg bent.
Idem voor ons huis, die dingen staan in het huis en de fiets staat helemaal achteraan de tuin.

- gemak. Die dingen zwier je in de auto en kan je mee nemen op citytrip. Dat dichtvouwen is enorm snel ook.

Onze stepjes beperken we tot 20 km/u, rijden niet op het fietspad en rijden ook met een helm.

Verbied vandaag de steps en binnenkort zijn het de fatbikes die een groter probleem zijn en waar mensen zich aan ergeren.

Ik wil gerust meegaan in minder de wagen te gebruiken maar dan moet er ook wel ingezet worden op infrastructuur die de gewijzigde vervoersmanier mee volgt. Want ja de kleine bandjes zijn wel gevaarlijker, maar als oa de fietspaden wat minder putten hadden was dat ook niet zo een issue.

Veel zou je kunnen oplossen door de helmplicht in te voeren en binnen stedelijke gebieden de snelheid te beperken tot 20 km/u voor alle tweewielers. (zoals men in Amsterdam terecht wil testen).

Dat is echt de fout van de overheid.

Ze weten goed genoeg wat het probleem is, een simpele wet en het is gedaan met zonder helm te rijden of te snel te rijden etc.

Enigste waar ik het niet mee eens ben in u post is de snelheid die mag gerust op 25 blijven. Maar als ze het willen doen vind ik dat ze het op alles moeten toepassen inclusief elektrische fietsen.

Tot nu toe ben ik nog mara ene keer gevallen met mijn step en heb ik echt "chance" gehad.

Binnenkort ga ik sowieso een volledig helm kopen. Als je op je gezicht valt zal een fietshelm je weinig beschermen.

Dat is echt de fout van de overheid.

Ze weten goed genoeg wat het probleem is, een simpele wet en het is gedaan met zonder helm te rijden of te snel te rijden etc.

Enigste waar ik het niet mee eens ben in u post is de snelheid die mag gerust op 25 blijven. Maar als ze het willen doen vind ik dat ze het op alles moeten toepassen inclusief elektrische fietsen.

Tot nu toe ben ik nog mara ene keer gevallen met mijn step en heb ik echt "chance" gehad.

Binnenkort ga ik sowieso een volledig helm kopen. Als je op je gezicht valt zal een fietshelm je weinig beschermen.
Euhm, een simpele wet, zoals snelheidslimieten, verbod op dronken rijden, verbod rechts voorbijsteken, enz.?

Zo'n step is gewoon intrinsiek onveilig. Zelfs op een biljartlaken ga je daarmee een pak sneller over je stuur en op je gezicht dan bij een fiets. Of je het daarom moet verbieden, gohja, geen idee. Ik vind het een gevaarlijk vervoersmiddel en zou het nooit gebruiken, en zou al helemaal niet willen dat mijn dochter het gebruikt.

Euhm, een simpele wet, zoals snelheidslimieten, verbod op dronken rijden, verbod rechts voorbijsteken, enz.?

Het is natuurlijk niet omdat er nog overtredingen gebeuren dat wetgeving geen nut heeft.

Zo'n step is gewoon intrinsiek onveilig. Zelfs op een biljartlaken ga je daarmee een pak sneller over je stuur en op je gezicht dan bij een fiets. Of je het daarom moet verbieden, gohja, geen idee. Ik vind het een gevaarlijk vervoersmiddel en zou het nooit gebruiken, en zou al helemaal niet willen dat mijn dochter het gebruikt.

Elk vervoersmiddel heeft zijn risico's. Een fiets is ook minder stabiel dan een driewieler, maar daarom ga je toch fietsen niet afschaffen?

De wereld (en ook ons vervoer) verandert aan een sneltempo, ook nieuwe vervoersmiddelen horen daarbij én al zeker wanneer de overheid wil dat je in stedelijk gebied zo weinig mogelijk met de wagen rijdt moet je voor het gedrag van enkelingen de rest niet afstraffen.

Het is natuurlijk niet omdat er nog overtredingen gebeuren dat wetgeving geen nut heeft.
Dat zeg ik dan ook niet, ik reageer op "een simpele wet en het is gedaan zonder helm te rijden". Zonder heel wat controle is dat gewoon dode letter. De "drempel" om zo'n step te gebruiken is zeer laag, waardoor er heel wat mensen mee rondrijden die maar wat doen. Ik woon dicht bij een station, en in het naar huis rijden kom ik altijd aan een T-splitsing waar links het station is. Die richting heeft nooit voorrang gehad, maar recent heeft men dat verduidelijkt met een stopstreep omdat mensen dachten voorrang van links te hebben. Wekelijks schiet daar nog altijd een step uit zonder zich van iets bewust te zijn. Regelgeving is gewoon niet genoeg als je dan moet hopen dat mensen die maar spontaan zullen volgen.
Elk vervoersmiddel heeft zijn risico's. Een fiets is ook minder stabiel dan een driewieler, maar daarom ga je toch fietsen niet afschaffen?

De wereld (en ook ons vervoer) verandert aan een sneltempo, ook nieuwe vervoersmiddelen horen daarbij én al zeker wanneer de overheid wil dat je in stedelijk gebied zo weinig mogelijk met de wagen rijdt moet je voor het gedrag van enkelingen de rest niet afstraffen.
Wat niet wegneemt dat een plank met twee kleine wieltjes en veelal serieuze acceleratie gewoon onveiliger is dat zowat al de andere zaken die rondrijden. Onze infrastructuur is al een soep zonder, dus ik zie niet echt de meerwaarde buiten "oh zo gemakkelijk". Het gedrag van enkelingen is voor de eerste paragraaf, wetgeving en die wetgeving opvolgen is daar nodig.

In Krakau kan je steps huren die automatisch vertragen in bepaalde drukkere zones met veel voetgangers of bijvoorbeeld op de grote markt. Binnen die zones zijn ze gelimiteerd in snelheid. Ik vond dat een goed systeem, geen idee of dat overal zo is. Zelf geen gehuurd, collega wel.

Helemaal geen fan van de elektrische steps, maar ik begrijp wel dat dat voor veel (stads)mensen een goede oplossing is. Makkelijk op te bergen als je in een appartement woont, makkelijk in de auto gegooid, makkelijk mee te nemen op de trein.

Een opvouwbare fiets lijkt me voor veel van die mensen wel een goed alternatief. Maar het is ongetwijfeld wel zwaarder en nog iets groter.

Maar de deelsteps an sich, die mogen ze per direct afschaffen inderdaad. Want dan heeft het niets meer te maken met de voordelen van makkelijk te vervoeren of op te bergen. In Antwerpen zijn er genoeg alternatieven in deelfietsen, wat toch nog altijd veiliger is.

Dus:
Deelsteps -> afschaffen
Privé-steps -> het is er nu, men gaat dat ook nooit verbieden, maar regelhandhaving blijft daar heel belangrijk (min. leeftijd, niet met 2, niet opdrijven, ...)

Mij lijkt het een positief iets dat ze de deelsteps gaan verbieden. Mensen gebruiken dat teveel als "speelgoed". Als ze ermee klaar zijn worden die vaak gewoon ergens achtergeladen/gedumpt. Zijn ook vaak brandstof voor relschoppers wanneer er weer eens een betoging is.

Privé bezit van steps moet wel kunnen, eigennaars zullen er voorzichtiger mee omgaan en bijgevolg ook zo gaan gebruiken.
Wel zou ik graag een helmplicht zien voor steppers, spoedartsen genoeg die hiervoor smeken.

gohja, hier in Sint Gillis zijn er dedicated plaatsen waar je die steps moet achterlaten, anders kan je de tijd niet stoppen. Dat zorgt er voor dat de openbare orde wel OK is. Ook qua snelheden kan je het lokaal aanpassen voor drukke plaatsen zoals de Anspachlaan was er al een automatische km vergrendeling van 8km/u.
Ik gebruikte af en toe zo'n step maar ben wel blij dat ze weggaan. Er vallen hier veel mensen, er zijn tramsporen, als het regent of een dronken persoon daarop zit, of als je pardoes tegen de stoeprand knalt...
Die dingen betaal je per minuut, dus al die users worden geïncentiveerd om zo snel mogelijk te gaan (en regels te overtreden).
Het deelsysteem is gewoon onveilig. En je hebt een deftig alternatief: de deelfiets.

Bovenop het veiligheidsargument:
- De dealers leggen die dingen op de grond als wegblokkade voor de autos van de flikken. Ze sjeezen er ook mee weg als de politie te voet is.
- Zo'n deelstep vervangt in de eerste plaats (niet altijd, maar meestal) een verplaatsing te voet. Het argument van verduurzaming is compleet incorrect. Integendeel.
- Als iemand zo iets echt nodig heeft zal die dat wel kopen, het is toch niet duur.
- Die dingen zijn lelijk en je ziet er belachelijk uit als je erop staat, ook al is het plezant :)

Terug
Bovenaan