Ventilatie D: zelf installeren

NoWomanStillCry

New member
Iemand die dit al heeft gedaan?

Wat waren de ervaringen? Zou je het opnieuw doen?
Voor welk type van oplossing (merk ventilatieunit, ventilatiekanalen, ...) ben je gegaan?
Heb je een vorm van begeleiding gekregen via firma's zoals Solyd, Easykit of alles in eigen beheer?

Ik heb een deel zelf gedaan en een deel via mijn installateur. De kanalen met veel werk aan (renovatie voorzien van ventilatie type D). Voor de rest was er zoveel mogelijk voorbereiding gedaan door mij waardoor het snel ging.
Ze zijn hier 1d geweest met 2 voor de volledige installatie/aansluiting.

Ik had gekeken om de meeste leidingen zelf te leggen, maar dan kwam ik op het punt wat moet ik voorzien van kanalen, koppelstukken,.... (renovatie)

De meeste buizen zijn geplaatst in Spiro 125 en de stijgleidingen in Vent-Axia Uniflexplus en bijhorende koppelstukken. Hiermee kon ik van een 125diameter naar 68 gaan en terug.

Hier ventilatie D zelf geplaatst. Was een zehnder unit.

Is op zich niet super moeilijk, maar kruipt wel redelijk wat werk in.
We waren hiervoor ook een betonboor gaan huren om door de welfsels te kunnen.

Planning en begeleiding was via Degroof Zelfbouw, zeer tevreden van.
Die kwamen da op de werf leveren om daar dan alles nog eens te overlopen.
Indienststelling en het afstellen gebeurde dan ook door hen.

Heb 2 maanden geleden een Zehnder ventilatiesysteem met comfotubes zelf geplaatst.
De dakdoorvoeren waren wel reeds door de dakwerker voorzien, heb DN200 laten plaatsen.

Was initieel van plan om het volledige systeem na te rekenen qua luchtsnelheden, drukval etc en had dan ook alle WTCB/Buildwise documentatie doorspit maar wegens tijdsgebrek heb ik uiteindelijk gewoon de voorschriften voor de debieten gevolgd...
Bij opmeting door ventilatieverslaggever bleek dat uiteindelijk meer dan voldoende.

Als je met flexibels werkt dan zou ik mij weinig zorgen maken.
Bij iedere fabrikant vind je per type kanaal het doorvoerdebiet en de bijhorende theoretische luchtsnelheid.
Als je geen extreem lange kanaaltrajecten of enorm veel bochten hebt, komt het wel goed.

Indien je met galva buizen of combinaties wil werken, dan zou ik dat persoonlijk wel (laten) narekenen zodat je zeker aan je minimumdebieten komt en je luchtsnelheden/lawaaioverlast voldoende laag blijft.

Als je handig bent dan kan je vrij eenvoudig zelf een materialenlijst opmaken met behulp van de catalogus van Zehnder of eender welke andere fabrikant.

Ik zou het opnieuw zelf doen maar pak meer tijd voor voorzien want kwam redelijk wat nachtwerk bij kijken...

Mocht je voor Zehnder kiezen, ik heb hier nog redelijk wat kanalen en hulpstukken nieuw liggen.

Terug
Bovenaan