Vakantieboeken! Ik ga op reis en neem mee...

TsD

Active member
Terwijl we allemaal puffen onder de tropische temperaturen en allemaal geprikt worden en het woordje vrijheid plots terug betekenis krijgt, kan ik toch niet de enige zijn die stiekem al loenst naar de aankomende vakantie?! Zelf ga ik op een kort tripje en ik moet nog o zoveel regelen, maar wat ik morgen vastbesloten ga doen is dat ik naar de boekenwinkel stap en ga rondsnuffelen achter leesvoer om mee te nemen op vakantie. Nog nooit ben ik zonder boek op reis geweest, maar vooral ben ik benieuwd naar hoe het zit bij jullie?

Wat zijn jullie favoriete vakantieboeken? Welke boeken ben je van plan dit jaar mee te nemen? Of heb je herinneringen aan een bepaald boek die toch net dat ietsje beter werd in een bepaalde setting? Mogelijks lees je enkel maar onderuit gezakt aan het zwembad van het hotel? Of heb je leuke andere anekdotes? Post ze vooral hier!

Om de spits af te bijten:

Zelf ben ik enkele jaren terug naar Normandië op weekend geweest, we logeerden in een oud verbouwd huisje met aangrenzende molen ergens in een dorp van 2 straten groot. 'S avonds was het altijd frisjes maar er stond een oude houtkachel met een dikke buis die door het volledige huis liep waar je alles lekker in hoort knetteren. Het avondritueel (of eerder nacht) was dan altijd een makkelijke fauteuil aan de buis te schuiven, een glas wijn en De Verborgen Geschiedenis van Donna Tarrt erbij nemen. Een ietwat lijvig boek in 3 dagen uitgelezen. Hoewel we daar nog mooie momenten beleefd hebben zou ik graag terug gaan naar het molentje enkel maar om er boeken te lezen, heerlijk was dat!

Dit jaar ga ik waarschijnlijk enkele aanraders meenemen die ik op het forum hier ben tegen gekomen. De Witte Tijger en/of De Sneeuwpanter hebben precies men voorkeur...

En nu is het aan jullie!
 
Laatst bewerkt:
De boeken die ik op reis lees verschillen niet echt met deze die ik het jaar door lees. Ik kan wel een boek aanraden dat me ideaal lijkt:

Made In Sweden - Anders Roslund & Stefan Thunberg

Ik lees niet graag thrillers maar deze vond ik fantastisch. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van 3 broers die samen bankovervallen plegen in Zweden en alsmaar grootschaliger en driester te werk gaan. Fantastisch geschreven, je voelt echt de adrenaline alsof je zelf een bank zou overvallen.
 
Leuk topic! Even los drie ervaringen, want een boek neem je niet zomaar mee:

Meegenomen naar New York: Atlas Shrugged van Ayn Rand. Überkapitalistische ideeënroman. Je mag de ideologie van Rand - ultraindividualistisch kapitalisme - verfoeien, maar ze heeft een verdomd boeiend verhaal geschreven waar ze haar ideeën klaarhelder verwoordt zonder dat je het gevoel krijgt dat het door je strot wordt geduwd. Héél erg passend in een druk en bedrijvig New York City.

Meegenomen naar (Thailand-Cambodja-)Vietnam: Heart of darkness van Joseph Conrad. Mijn ander boek was uit tegen de tijd ik op de Mekongrivier vertoefde, maar we verbleven in de Mekongdelta toen ik startte met deze Conrad die gaat over de riviervaart in Congo. De machtige Congorivier kan je gemakkelijk inwisselen voor de machtige Mekongrivier. Vooral dit stuk blijft in mijn geheugen gegrift:

“Going up that river was like travelling back to the earliest beginnings of the world, when vegetation rioted on the earth and the big trees were kings. An empty stream, a great silence, an impenetrable forest. The air was warm, thick, heavy, sluggish. There was no joy in the brilliance of sunshine. The long stretches of the waterway ran on, deserted, into the gloom of overshadowed distances. On silvery sandbanks hippos and alligators sunned themselves side by side. The broadening waters flowed through a mob of wooded islands; you lost your way on that river as you would in a desert, and butted all day long against shoals, trying to find the channel, till you thought yourself bewitched and cut off forever from everything you had known once -somewhere- far away in another existence perhaps. There were moments when one's past came back to one, as it will sometimes when you have not a moment to spare to yourself; but it came in the shape of an unrestful and noisy dream, remembered with wonder amongst the overwhelming realities of this strange world of plants, and water, and silence. And this stillness of life did not in the least resemble a peace. It was the stillness of an implacable force brooding over an inscrutable intention. It looked at you with a vengeful aspect.”

Meegenomen naar Iran: Rostam: Tales of Love and War from the Shahnameh van Ferdowsi. Een oerklassieker uit de Perzische literatuur en een machtig verhaal van de Perzische Hercules. Waanzinnig boeiend en ik was helemaal meegezogen in het verhaal dat het eigenlijk een beetje pijn deed dat het gedaan was.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al altijd een boek meegenomen op reis, maar eigenlijk lees ik daar dan bijna nooit in (enkel op de heen- en terugweg). 's avonds op hotel ben ik altijd al te afgemat geweest.

Afgelopen jaren meegenomen: Middlemarch naar Aarhus, Brothers Karamazov naar Londen en Do Androids Dream of Electric Sheep naar Berlijn.

Nu ik erbij stilsta zou het wel een leuk idee zijn om de volgende keer een boek mee te nemen dat zich in de stad afspeelt waar ik naar toe reis. Ik had Berlin Alexanderplatz moeten meenemen naar Berlijn hé, doemme.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik heb ook al altijd een boek meegenomen op reis, maar eigenlijk lees ik daar dan bijna nooit in (enkel op de heen- en terugweg). 's avonds op hotel ben ik altijd al te afgemat geweest.

Afgelopen jaren meegenomen: Middlemarch naar Aarhus, Brothers Karamazov naar Londen en Do Androids Dream of Electric Sheep naar Berlijn.

Nu ik erbij stilsta zou het wel een leuk idee zijn om de volgende keer een boek mee te nemen dat zich in de stad afspeelt waar ik naar toe reis. Ik had Berlin Alexanderplatz moeten meenemen naar Berlijn hé, doemme.
In Parijs vond ik de Parijse Dagboeken van Ernst Jünger een enorme meerwaarde om mee te hebben. Tot hiertoe is Ernst twee keer mogen meegaan en ik ga ervan uit dat dit in de toekomst niet meer gaat wijzigen. Het helpt wel om je in te leven in de stad of het land, vind ik.
 
Voor mij zijn er twee soorten vakantieboeken. Enerzijds zoals bij de meesten gewoon de boeken die ik op reis lees, maar als het mogelijk is probeer ik op reis ook een soort thematisch boek te kopen als souvenir. Zo heb ik Publieke Werken van Thomas Rosenboom gekocht op een citytrip naar Amsterdam en het fantastische Hawksmoor van Peter Ackroyd gekocht op aanraden van een zeer enthousiaste boekhandelaar in Londen. Tijdens een tweede trip naar Londen heb ik London Fields van Martin Amis gekocht. Ik heb ook een uitgave van Notre Dame de Paris van Victor Hugo, uiteraard in Parijs gekocht. Helaas bleek m’n Frans te beperkt te zijn toen ik het eens wou lezen. Met The Unbearable Lightness of Being van Milan Kundera heb ik vals gespeeld door deze vlak na een trip naar Praag te kopen omdat ik ter plaatse geen Engelstalige uitgave vond. Kan soms wel tegenvallen, zowel in Rome als in Firenze een “wat vraagt ge me nu?” blik gekregen toen ik achter een boek vroeg wat goed bij de stad past en dus met lege handen vertrokken.

Daarnaast heb ik dus ook een hoop boeken die me bij gebleven zijn door ze te lezen op vakantie, maar daarbij stemde ik locatie en boek niet echt op elkaar af. Toen ik jong was ging ik met mijn ouders op reis, meestal met de auto naar Italië. Memorabel daarbij is dat ik toen als 14-15-jarige ofzo behoorlijk misselijk werd in de auto van een bepaalde scène in American Psycho van Bret Easton Ellis. Het meest passende reisboek was waarschijnlijk De Naam van de Roos van Umberto Eco, dat ik aan een zwembad in Toscane gelezen heb. De volledige Lord of the Rings trilogie van JRR Tolkien heb ik er zo ook op een handvol dagen door gejaagd. De Club Dumas van Arturo Perez-Reverte is ook nog een boek dat me als perfecte vakantieliteratuur te binnen schiet.
 
Ik ga niet op reis maar voor op mijn terras ben ik zeer ‘basic’. Ik heb graag thrillers, Britse geen Amerikaanse, van het soort kommer, kwel, miserie (geen horror, échte miserie) en behalve de gevonden moordenaar echt geen happy end (dus geen rechercheur die dan toch gaat trouwen of kinderen die dan toch weer bij papa op bezoek komen,…). Beetje specifiek.
 
Voor al wie nog inspiratie zoekt, er is pas een artikel met aanbevolen "zomerboeken" verschenen op de vrt:

En er hangt ook een wedstrijd aan vast:

 
Grappig, deze middag op het werk ook gezien en rap meegedaan...

Ben zelf van plan om die Arséne Lupin te halen, ik doe dit jaar enkele plaatsen in Normandië aan en men eerste (korte) stop ging Etretat zijn, ideaal dus om me al wat in te leven.
 
Mij spreekt vooral De Ontdekking van Urk en I am an Island aan. Ik heb wel een boontje voor non-fictie boeken die zich meer in het memoire-genre bevinden. :)
 
Terug
Bovenaan